[HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ennasil92

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 12:26

Vulina schreef:
Ik fok zo nu en dan een nestje rottweilers en jack Russell zonder stamboom, ik vind de rottweilers met stamboom alleen maar slechter geworden..

Ja vooral veel showlijnen van verschillende rassen vind ik er heel hard op achteruit gaan.
Ik ben zelf wel echt van het verantwoord fokken, dus kijken naar een gezonde bouw, goed karakter, erfelijke afwijkingen testen enz...

Dit is trouwens Arrow, mijn (ex)reu die ik uit het eerste nestje heb gehouden
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Ennasil92 op 30-03-20 12:27, in het totaal 2 keer bewerkt

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 12:26

Zijn er bij honden en katten dan zoveel meer erge erfelijke ziektes dat mensen zo fel (of eigenlijk gemeen) zijn wanneer je niet test?
Ik schrok er van.

Hier ook wat testers zie ik.
Mooi zou zijn als ze bepaalde erfelijke ziektes, voorbeeld WFFS, meteen testen als stamboek al DNA komt afnemen. Gewoon verrekenen met kosten aanmelden veulen bij stamboek.

Kendra

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 12:31

Ceasar, gefeliciteerd!! Wat zul je opgelucht zijn dat alles goed is gegaan, toch niet wat je wilt, dat je er niet bij bent.
Maar ook een wake-up call, hier ook een jonge merrie die over 2 weken tijd heeft. Ik ga toch maar het birth alarm instellen. Ze doet af en toe wat raar (dat deed ze altijd al, maar toch :+ ..)

Ennasil92

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 12:31

StalMelyn schreef:
Zijn er bij honden en katten dan zoveel meer erge erfelijke ziektes dat mensen zo fel (of eigenlijk gemeen) zijn wanneer je niet test?
Ik schrok er van.

Hier ook wat testers zie ik.
Mooi zou zijn als ze bepaalde erfelijke ziektes, voorbeeld WFFS, meteen testen als stamboek al DNA komt afnemen. Gewoon verrekenen met kosten aanmelden veulen bij stamboek.

Ja en de meeste zijn met een DNA test uit te sluiten, dus een kleine moeite om veel leed te voorkomen.

Bij de herders heb je bijvoorbeeld
DM, hierbij raken ze verlamd aan de achterzijde
Of
Dwerggroei, deze hondjes (en ook bij mini paarden) hebben een gigantische groeiachterstand en worden vaak heel populair op socialmedia, maar lijden gigantisch en sterven op jonge leeftijd

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 12:32

Er zijn bij een groot aantal honden- en kattenrassen rasspecifieke erfelijke ziektes, idd.
Ik heb in het verleden wel een paar keer een nestje Pyreneese herders gefokt, dat is vrij lang een open stamboek geweest (en ik geloof dat het Franse stamboek nog steeds stamboekloze honden opneemt die aan de uiterlijke kenmerken voldoen, er loopt nog van alles ongeregistreerd rond in de Pyreneeën bij de herders), en daar zitten voor zover nu bekend heel weinig/geen (te testen) erfelijke aandoeningen in.
Er wordt wel op HD gecontroleerd, maar eigenlijk komt het niet voor in het ras. Er worden soms wel 'slechte' heupen op de foto's gevonden maar die geven nooit klinische klachten. Waarmee de waarde van Rö-foto's voor de zoveelste keer discutabel is gebleken.

Mijn paarden test ik ook nergens op, ik heb twee NRPS-en en een draver. Ik zou niet weten waar ik op zou moeten testen.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 12:42

Dit staat bij Orange, maar dat staat er al 2 dagen. :+

Afbeelding

Maar ja dat staat er over 2 weken ook nog wel.

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 12:45

herkenbaar :+

Afbeelding

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 12:47

Er werd gevraagd om een babyspam. Vandaag zijn ze voor het eerst buiten geweest. Dit weekend stond er helaas veel (koude) wind.

Hij heet trouwens Jethro go Lightly!
Just wimphof x Forty x TurboMagic
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Moeders kan ook aardig bewegen :))
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Kabayo op 30-03-20 12:50, in het totaal 1 keer bewerkt

TripleCD

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 12:47

Vulina schreef:
Bij honden en katten is dat drama. Ik heb vorig jaar een nestje bengalen gefokt, gaf op Facebook niet snel genoeg antwoord over de testen, nou, ik mishandelde de diertjes zowat. Wat een wereld is dat zeg..

Ik test op wffs en rontgen de paarden en doe d-oc waardes en keuringen. Verder niet, bij de kwpners komt de rest zowat niet voor.

Tis heel erg ja, kattenwereldje, is hier precies hetzelfde als ik een nestje bengalen heb... ik zet overigens beter niks meer in die groepen, gewoon op mn eigen pagina want er is toch altijd iemand die het wil verzieken..jaloezie is een vreselijk iets.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 12:51

Misha gaat hard! heeft een behoorlijke melkbar trouwens hihi!

Is denk ik super speciaal annelies, zo je eigen baby die een baby krijgt, moet ik hier nog lang op wachten haha. Kijk enorm uit naar deze wish baby, ze zijn allemaal zo fijn van karakter en mooi!

ik heb een aantal merries getest op dwerggenen omdat ik met niet geteste hengsten ging fokken. zijn allemaal geen drager dus das fijn!

die gaat ook hard Cynthia!

Die van jou ook Cio!

kan ik je helaas niet mee helpen caily.... Wel een hele mooie reu!

Wat een knapperd Kabayo!

TripleCD

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 12:53

Caesar gefeliciteerd! Dat is nog eens een verrassing zo wakker worden, blij dat alles goed is gegaan

Ik hou jullie echt niet bij, meteen 8 paginas verder LOL, dus sorry als ik iemand mis af en toe, of niet aan alles kan mee praten want soms is het al opgelost voor ik antwoord kan geven hihihi

geweldige foto Ennasil92 met dat wit katje!! echt heerlijk <3 <3 <3 <3 <3 <3

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 12:59

Ik heb Kees nooit genetisch laten testen, alle hengsten zijn bij de Groningers getest en een aantal merries en daar is geen WFFS bij gevonden. Ook is er binnen het stamboek geen onverklaarbare veulensterfte. Gezien Kees generaties lang Gronings gefokt is is het risico zeer klein.
Wel heb ik haar, in het kader van een kreupelheidsonderzoek als 4-jarige rondom op de foto laten zetten, daar zijn geen afwijkingen uitgekomen.

Met mijn hond fokambities gehad (door zwangerschap dochter nooit gedaan) die had sowieso de meeste zaken “vrij door ouders” MDR1 heb ik aanvullend laten onderzoeken ook vrij. HD en ED klasse A.

Net nog een telefoontje van de DA gehad, zij is gelukkig positief over Kees, hoefzweer is gewoon pech en straks het veulen gebruiken om haar echt slank te krijgen.

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 13:03

Ibbel, ligt ook een beetje aan bloedvoering. Daarom heb ik op WFFS en Waterhoofdgen getest en wilde SCID, CA en LFS.
Voor bepaalde NRPS bloedvoeringen zullen sommige van deze testen ook nuttig kunnen zijn.

Leuk veulen kabayo! Lekker ronddartelen.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 13:09

'Today is the day'
Wat frustrerend om dat elke dag te zien zeg! _O-

Wat fijn dat het toch beter klinkt nu voor Kees! Hopelijk gaat alles nu gewoon goed. Hoefzweren zijn sws echt *piep*

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 13:17

Mooi veulen Kabayo! Wat voor stamboek staat jouw merrie ingeschreven? Lijkt allemaal KWPN en dan verwacht je toch een P-tje :-)....

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 13:17

Kendra schreef:
Mooi veulen Kabayo! Wat voor stamboek staat jouw merrie ingeschreven? Lijkt allemaal KWPN en dan verwacht je toch een P-tje :-)....

NRPS , moeder is ook NRPS :)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 13:18

NRPS denk ik? Naam begint met de letter van de vader.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 13:31

Gefeliciteerd Ceasar! Wat een leuke verassing, zeker als alles goed gaat. :D

Olivia zijn we weer lekker aan het oppakken. Wiseguy vind het prima om alleen op stal te zijn, staat ook mooi rustig tot hij wat hoort op stal. :))
Vandaag heeft Olivia haar 1e sprongetje onder het zadel gemaakt.
Stalgenootje (gett op bokt) rijd haar. :D
Afbeelding

Tevens vandaag weer met de 3 jarige gaan scannen. Er zit een eitje van 3,5 cm, dus het gaat de goede kant op.
Woensdag avond gaan we weer scannen. :D

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 13:37

Suusje gaat ook vooruit
Afbeelding

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 13:48

Renske zo die doet het alweer lekker!

Kabayo leukerd met die grijze beentjes zo

Ennasil wat een mooie herder zeg zo zie je ze niet meer!

Vulina ben het helemaal met je eens mijn rottie wordt ondertussen alweer 12 dus nog van de oude generatie tegenwoordig lijkt wel of er mops in gefokt wordt met die korte neuzen bah bah. Ben na 6 rottweilers altijd verliefd geweest op het ras maar dit is mijn laatste.

Mijn aussie moet ook worden getest voor HD/ed en mdr1, ogen zijn al getest en goed bevonden.

Sal heb ik 5 panel laten testen en daarnaast pssm2 en myhm1 (imm)

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 14:05

Ik mag even langs Kees, ze staat in een paddock aan de openbare weg. Zet mijn auto ernaast en ga het erf niet op.
Ik moet nl. even een nieuwe emmer Pavo Care brengen. Die heb ik vorige week laten bezorgen.

Lavitabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 14:07

Kabayo schreef:
Kendra schreef:

NRPS , moeder is ook NRPS :)

Dat is dan alleen bij hengstveulens toch? Ik heb ook een NRPS merrie die drachtig is. Alleen nog maar een naam met de P bedacht. Niet slim want besef me nu dus dat een naam met een D ( Desperado ) ook een dikke kans kan zijn :+

Hier is getest op WFFS en PROK. D-OC wil ik nog laten doen.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 14:14

Ik wil Olivia en Ariel nog pssm testen.
Moet mij er nog een keer verdiepen waar ik het kan laten doen en wat het kost. :)

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 14:22

Ik smelt ff weg <3
Afbeelding

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 14:25

mirjamalvaro schreef:
Ik smelt ff weg <3
[ [url=m/RFoxGM.jpg]Afbeelding[/url] ]

<3 Heerlijk wat een rijkdom!