[HK]Het Dikke Buiken Topic 2015

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MarijeR

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 13:34

Het is wel dikker dan de gewone vliezen maar als je wacht tot de red bag zichtbaar is, kan je ook wel zien waar deze normaal open zou scheuren en dan kan je hem daar ook zelf makkelijk open maken.
Er is dan een soort ster zichtbaar waar deze tegen de baarmoedermond zat. Dat stuk is minder dik.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 13:36

Wat een luxe al die camera's!

Sjintoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 13:51

Ik heb net heerlijk met Ferrie kunnen tutten. Ze liet het allemaal wat beter toe. Heb ze in de round pen gezet. Daar wat grondwerk met haar gedaan en toen was de klik er precies ineens :). Ze heeft dan heerlijk zitten genieten terwijl ik haar wat borstelde, zelfs op haar buik onderaan was er een heerlijk kriebelplekje :D.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 14:08

die tip met die pollepel had ik van Angelique van Nederpelt die toch echt een héél ervaren fokster is. ik heb het stuk wat zij op fb geplaatst heeft even gekopieerd, misschien heeft er iemand wel profijt van ;)

Angelique van Nederpelt
19 januari ·
Over een week of 2 - 3 zal @ www.silverspringfarm.nl het veulenseizoen beginnen. Net als vorig jaar plaats ik voor iedereen die er interesse in heeft maar weer het stukje dat ik ooit geschreven heb over de Red Bag Delivery of Placenta Previa:
Zo midden in het veulenseizoen en nadat ik er zelf net weer een had bij een van de merries even een stukje over de Reg Bag Delivery of wel de Placenta Previa. Een bevalling die heel verdrietig zal aflopen als er niet tijdig wordt ingegrepen.
Je merrie gaat liggen en ze begint te persen, zoals bij de meeste bevallingen ligt ze op haar zij. Maar het duurt lang, langer dan normaal, de merrie perst en er zijn geen vorderingen. De pootjesblaas had er al lang moeten zijn. Je hart gaat sneller kloppen. En dan opeens is daar niet een witte pootjeszak maar een donker bloedrode zak met adertjes en bobbetjes en bultjes!
Vanaf nu telt elke seconde, dit is namelijk een Placenta Previa!!
Wat is een Placenta Previa nu precies? Het is een te vroege, premature, scheiding van de placenta en vanaf dat moment heeft het veulen geen zuurstoftoevoer meer via de navelstreng, het veulen’s jonge leven zal in enkele minuten eindigen als je niet snel ingrijpt. En zelfs ervaren fokkers die al meermaals een Placenta Previa hebben gezien en meegemaakt zullen telkens weer de rillingen krijgen bij het zien van deze ellendige rode zak.
De merrie zelf is overigens niet in groot gevaar, tenzij het veulen uiteraard in een verkeerde positie ligt. Normaal gesproken zal het veulen met placenta en al op de wereld komen, echter het veulen zit verstikt in de dikke zak en zal niet in staat zijn de zak te breken en dus een verstikkingsdood sterven. Als je echter weet wat je moet doen, kun je het veulen’s leven normaal gesproken redden.
Het meest belangrijke dat je voor ogen moet houden is dat er bij een Placenta Previa GEEN MINUUT TE VERLIEZEN is. De Placenta die het veulen gedurende de dracht in leven heeft gehouden door het veulen o.a. zuurstof te geven doet het namelijk niet meer. Het veulen zal nu proberen te gaan ademen, maar er is geen lucht, alleen maar vruchtwater, dit slikt het veulen in en het stikt, het verdrinkt als het ware…
Om het veulen een overlevingskans te geven moet het zo snel mogelijk uit deze benaderde situatie worden gered.
Een van de moeilijkste dingen bij een Placenta Previa is het breken van de placenta. Hij is taai en glad en is dikwijls onmogelijk om open te scheuren met je blote handen. Een mes zou een optie zijn, maar dat is te gevaarlijk, je zou de merrie of het veulen kunnen beschadigen. Ikzelf heb altijd een pollepel in mijn bevallingstas zitten en als het niet lukt om de Placenta open te scheuren, dan gebruik ik de achterkant van de pollepel om een begin te maken, daarna scheur je verder met je handen.
Zodra je bij een barende merrie de rode zak ziet maak je hem open. NOGMAALS ER IS GEEN MINUUT TE VERLIEZEN!!! ELKE SECONDE TELT. Je hebt geen tijd om de dierenarts te bellen en op hem / haar te wachten. Je MOET dit klusje zelf klaren. Als je de Placenta gescheurd hebt ga je met je ontsmette handen naar binnen in de merrie en zoek je de pootjesblaas. Zodra je beentje en een neusje in de goede positie voelt trek je het veulen in de persweeën en in de richting van de hakken van de merrie (dus nooit recht naar achteren) uit de merrie. Zodra ik een stukje neus heb en uiteraard 2 voorbeentjes maak ik de pootjesblaas open en het neusje schoon zodat het veulen kan ademem. Zorg wel dat het veulen nu niet meer terugzakt in de merrie. Wees wel alert, trek alleen in de persweeën om te voorkomen dat je je merrie beschadigt. Onthoud goed dat het veulen GEEN zuurstof krijgt op dit moment.
Zodra je het veulen er tot en met de borst uit hebt, zorg dat het veulen ademt, maak met je handen de neus en het mondje vrij van vruchtwater. In de meeste gevallen zullen je gorgelende geluiden horen omdat het veulen toch wat vruchtwater binnengekregen zal hebben. Druk voorzichtig het vocht uit het veulens neus door zachtjes de neusbrug tussen duim en wijsvinger te nemen en van boven naar beneden je hand naar de neusgaten van het veulen te bewegen. Je kunt dit eventueel ook doen met een handdoek. Stimuleer het veulen door hem op zijn rug te krabbelen, zoals de moeder zal doen bij het drooglikken.
Mocht het veulen nu niet regelmatig ademen bel dan de dierenarts. Het kan zelfs nodig zijn dat er zoveel vocht in het neusje van het veulen is gelopen dat je het veulen aan zijn of haar achterbenen moet optillen en korte tijd op de kop moet laat bungelen zodat het laatste vocht uit de longetjes kan lopen.
Blijf met het veulen bezig tot de dierenarts er is. GEEF NIET OP!!! Blijf het veulen stimuleren. Veulens die bijna dood lijken kunnen het hele gebeuren met de goede behandeling gewoon overleven.
Mocht het veulen proberen op te staan til het dan voorzichtig op (borst / kont, nooit onder het buikje) en leg het voor de merrie neer zodat zijn het veulen gaat drooglikken, ook dit zal het veulen stimuleren. Wil de merrie het veulen niet drooglikken pak dan zelf een handdoek en stimuleer het veulen met de handdoek door het te drogen, ga door tot de dierenarts er is.
Gelukkig komt een Placenta Previa niet dikwijls voor. Maar het kan wel degelijk gebeuren. Bereid jezelf voor, zorg dat je veulenkit in orde is, op deze manier kun je een hoop verdriet voorkomen.

Afbeelding

sultan15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 14:34

R.X. schreef:
sultan15 schreef:
Ik heb, mocht het nodig zijn, respi boost. Dat lijkt me fijner voor het veulen dan een emmer koud water over zn hoofd :(:)

Zag trouwens een pollepel staan. Waarvoor zou je die nodig hebben? :o

Om de red bag te openen wasdie handig zei iemand hier.
Lang leve bokt ha ha.

Wat is respi boost?

Dat is een spray die je in de neusgaten van het veulen kan spuiten zodat het beter kan ademen. Dat kan je gebruiken na bijvoorbeeld een red bag omdat het veulen dan een tijd geen zuurstof heeft gehad. Ik was zelf niet van plan het te gebruiken als de geboorte goed is gegaan. Puur om het ademen extra te stimuleren als je ziet dat het erg moeizaam gaat of na een red bag.

sultan15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 14:37

MarijeR schreef:
Het is wel dikker dan de gewone vliezen maar als je wacht tot de red bag zichtbaar is, kan je ook wel zien waar deze normaal open zou scheuren en dan kan je hem daar ook zelf makkelijk open maken.
Er is dan een soort ster zichtbaar waar deze tegen de baarmoedermond zat. Dat stuk is minder dik.

Marije op welk moment voel jij de merries op? En hoe kan ik (als onervaren) voelen of het een redbag is ipv de pootjesblaas? Ik gok dat ik dat wel voel, maar heb het nog nooit meegemaakt natuurlijk.
En als je de red bag in de merrie open maakt, trek je het veulen dan door de red bag heen naar buiten zeg maar?

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 15:07

Ik lees aandachtig mee,zit met dezelfde vragen.
Hoop het uiteraard niet mee te maken,maar altijd goed om voorbereid te zijn!

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 16:08

sultan15 schreef:
MarijeR schreef:

Marije op welk moment voel jij de merries op? En hoe kan ik (als onervaren) voelen of het een redbag is ipv de pootjesblaas? Ik gok dat ik dat wel voel, maar heb het nog nooit meegemaakt natuurlijk.
En als je de red bag in de merrie open maakt, trek je het veulen dan door de red bag heen naar buiten zeg maar?

Op het moment dat de merrie gaat liggen en persen. Ik wacht niet af tot je een pootjesblaas of nog erger, een red bag ziet.
Op het moment dat ik vroeg de ligging check en voel of het een red bag is of niet, heb ik al veel tijd gewonnen en nog veel belangrijker, het veulen ligt nog minder ver in het bekken en ligt nog niet klem mocht het verkeerd liggen.
Maar dan moet je wel enig idee hebben wat je aan het doen bent...
Het verschil tussen de pootjes blaas en red bag is dat de pootjesblaas veel gladder en dunner is. De red bag is wat fluweel achtig en voelt een stuk dikker aan.

Daarna lijkt het een normale bevalling alleen is de placenta dan dus al losgelaten en komt direct met het veulen mee. Ene kant van de navelstreng het veulen, andere kant de complete nageboorte.
Hier had ik een paar vlotte veulens dit jaar die na de geboorte met een paar minuten opstonden en wegliepen met de nageboorte achter zich aan slepend :+ Dan moet je weer worstelen om de navelstreng af te binden (doe ik met flosdraadje) en af te knippen.
Van de 4 bevallingen dit jaar waren het 3 red bags en bij de laatste was het gewoon raar om weer eens te moeten wachten tot de nageboorte af kwam :')

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 16:27

Vraagje. Kan een merrie met nauwelijks uier. Alleen twee plooien, al harsjes hebben? Of zullen dit bij toeval vuiltjes kunnen zijn op beide spenen?

Flirtje is nu volgens mij 299 dagen drachtig.

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 16:33

Noteer ook even flosdraad op mn lijstje van de geboorte koffer :)

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 17:07

interessant over die red bag, hoop het echter niet nodig te hebben :o

stal hd denk dat het eerder vetjes zijn of vuil, mijn merrie heeft dit ook heel erg, ik noem het stopjes :D , haal ze weg en de dag er na zijn ze er terug ook als ze niet drachtig is

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 17:10

Over het aan de uier zitten, ik doe het wel, want het is echt de enige indicatie die ik heb. Neon doet niet aan voortekenen, niet aan kegelen of harsen, en aan haar gedrag zie je ook niets. Mijn indicatie is dat als het melkkleur is dat het dan die dag komt. Maar, ik ga daar pas mee beginnen als de uier vol is.

lizze12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 17:13

Die redbag klingt wel eng zeg... Ik heb helemaal geen zin meer in de bevalling van mijn merrie, wat er allemaal wel niet mis kan gaan!

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 17:20

Nu ik geboorte koffer zie staan.. Wat zit er bij jullie in de bevallings/geboorte-kit? Flosdraad voor het afbinden van de navelstreng? Is dat noodzakelijk?

irischcob

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 17:24

Wat een weertje zeg heerlijk :-) lekker iris haar staart gewassen. Stond met haar voet in een emmer en schrok opeens heel erg dat ze met haar zij tegen de muur aan ging waar ik tussen stond.. gelukkig had ze het op tijd in de gaten anders was ik geplet. Ze is lekker rustig.

Eng hoor die red bag.. moet er niet aan denken. Hopelijk gaat het bij iedereen gewoon soepel :-)

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 17:39

heerlijk veulenweer, waar blijven ze , die merrie's zijn niet echt meewerkend -O-

Flo is buiten haar doen, ze viel net de pony aan met mond open en al, kon nog net een mooie roll back af :D maar ik stond er ook wel tussen, voelde me opeens heel klein _/-\o_ , lijkt of ze zucht krijgt voor haar uier, kan dit nu nog, ik dacht dat ze eerst zucht kregen en pas later uier? vandaag is ze uitgerekend en zag net dat het wit 'stopje' aan haar andere speen naar buiten wordt gedrukt, zal vanavond eens foto nemen. Spannend toch allemaal :=

lizze12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 17:42

weet iemand hoe het eruit ziet als de banden slapper worden?
en mijn merrie heeft ongelijke uiers is dit erg?
Afbeelding

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 18:12

Fotsy word weer een rusteloze nacht voor je :D :z

Vitaquilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 18:21

Foto, klinkt spannend!

Lizzie, slappe banden zie je meestal wel goed. Normaal is een paardenkont rond en nu word het wat hoekig. Ook kan je t goed voelen. Als het langs de staart als een pudding aanvoelt gaat het de goede kant op. Ook geeft de staart minder weerstand en kan je die tegen de tijd dat ze gaan bevallen bijna plat op de rug leggen zonder druk te geven..

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 18:24

Ongelijke spenen had mijn merrietje ook...nu staan ze weer gelijk omdat de uier wat meer gaat vullen.
Heb een overzichts foto ervan geplaatst :j
Ik heb tot nu toe in mn geboorte koffertje...handdoeken,betadine,pavo biest,thermometer,emmer voor nageboorte...
Wil nog een stompe schaar,flosdraad,flesje voor noodgevallen..en euhmm verder kan ik even niets bedenken?

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 18:55

Bolletje touw. Iets om je eigen handen te ontsmetten. Zaklamp voor als je onverhoopt geen licht hebt

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 19:06

Licht hebben we wel op stal :)
Bolletjes touw waarvoor?
Ik heb een minishet bv...en heb begrepen dat mocht er iets zijn dat voorzichtig meetrekken tijdens perswee dan genoeg is?
Richting hakken en niet rechtuit ;)
Maar met latex handschoenen heb ik dan genoeg grip lijkt me..en geen klossen touw nodig...hoop ik?

sultan15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 19:08

Dankjewel Marije! komt een red bag bij mini's vaker voor? haha zie die veulies al voor me rondhuppelend met een nageboorte achter zich aan :+

Fotsy hoe is haar uier?

Fairy is er aardig klaar mee, maar de melktest zit nog steeds tussen de 6,5 en de 7,0. Hij lijkt nu wel iets meer richting de 6,5 te gaan.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tigear

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 19:15

Nog een vraagje over de redbag bevalling, heeft een merrie die zo'n bevalling al een keer gehad heeft meer risico en kans dat de volgende bevalling weer een redbag bevalling word? :)

Lovelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 19:16

Ik kan me niet zo'n goed beeld schetsen van die red bag delivery.. Het klinkt ook alleen al eng en naar -O-

Vandaag maar eens van m'n meisje foto's gemaakt met me mobiel om even te posten hier. Ushi is vandaag 327 dagen drachtig.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding