[HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dark7

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 18:14

Bedankt allemaal haha
sorry ik probeer even slaap en dutjes te pakken waar ik kan ik zal morgen uitgebreid reageren :o
Wellicht wel met een veulen het spuit er echt uit maar madame staat nog lekker te eten… hoewel m’n onderbuik gevoel zegt dat ik vandaag/ vannacht op scherp moet staan… we hadden met vrienden een raad datum gedaan en ik had 15 april gezegd en m’n man 19… ben benieuwd of ik m’n baan op kan gaan zeggen en toekomst voorspeller ga worden _O-

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 18:30

Ach jee Olga wat aandoenlijke met die beer. We duimen hier gewoon door. Ze zijn top daar in Wolvega.

Olga89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 18:35

Dark dat gaat niet lang meer duren

Overweldigend alle pb's en berichten. Het is dat de tranen op zijn zo onwijs lief zijn jullie bokkers!

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 18:44

Spannend Dark! Idd verstandig om alvast in het voren te slapen

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 19:08

Olga: mooie, stoere naam <3 Hoop dat hij snel sterk genoeg is om naar zijn pleegmoeder te kunnen.

Dark7: spannend :):)

Cynthia: supermooie foto’s, hij is echt heel knap <3

Petra: al meer uier dan mijn merrie op 321 dagen hoor :+

Pradadaan: wat ziet ze er goed uit, mooie appeltjes <3

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 19:42

Ff ego!

We hebben inieminie harsjes!!!Afbeelding

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 19:48

Allereerst iedereen van harte gefeliciteerd met de prachtige veulens!! Ik zie stuk voor stuk hele knappe veulentjes voorbij komen. De merries zijn dit jaar wel in overvloed haha.
Ben steeds wel een stille meelezer geweest, maar had zelf soms weinig te melden. Ik vind dit topic echt wel heel prettig, lief en leed wordt gedeeld en iedereen leeft zo mee met elkaar. Mag ook wel gezegd worden vind ik! :)

Dark: Dat gaat echt lang niet meer duren! Ik voorspel vannacht. :P

Olga: tranen in mijn ogen door je post. Wat mag jij trots zijn op je merrie en nu op haar nageslacht. Prachtige naam heeft hij gekregen.

Cynthia: Wat een prachtig veulen heb je! Mooie kleur.

Suffie: Mooie koeien! Leuk, zo een koe uitlaten :D

Mijn merrie Wytske was 3 weken overtijd. Ze was op dag 356 en ik was het wachten wel zat :') . Gister kreeg ze wat voorweeën in de middag. Ze stond al 2.5 maand bij de kraamstal.
Gisteravond kreeg ik een telefoontje dat ze aanstalten maakte om te gaan liggen en binnen 20 min was het veulen er ook al. Kon er gelukkig bij zijn!
Het is dus een hengst met de naam Darcy. Het is dus een kruising Fries X Quarter. Het was even spannend omdat Wytske maiden is maar ze pakte het moederschap gelijk goed op.
Vanmiddag is hij voor het eerst naar buiten geweest.

Paar foto's van vanmiddag:

Afbeelding

Afbeelding

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 20:33

MelissaV: Awww wat een schatje is je veulen toch ook <3 . En dat hooi stukje nog in zijn (of was het haar) mond is te schattig <3 .

superpony: Je merrie is dan al bijna veilig *\o/* !

Cioccolato: Herkenbaar ja die broekzak veulens. Dan is foto's maken echt een ramp. Vrees dat ik dat binnenkort ook ga krijgen met de kleine meid van Jenny. Probeerde gisteren ook al een selfie te maken, maar was ook geen success _O- .
Je veulens zijn wel ontzettend leuk <3 .

Caresse07 Daar ben ik ook wel benieuwd naar! We wachten rustig af. Staat er vanzelf een keer naast en Maria haar kennende op een moment dat we het juist nog net niet verwachten zeg maar. Die verrast ons nogal graag!
Ja, de kleine van Jenny is zo leuk en zo lief en doet het zo goed <3 .

AM_Horses Arme Nigrante :knuffel: . Hopelijk heeft ze komende nacht een wat rustigere nacht of bevalt ze! Geef ze maar een extra knuffel van mij!

Eilinora: Pepper maakt het spannend *\o/* !

ZwarteHeks: Genieten van de kleine van Jenny doe ik zeker! Het maakt het geduldig wachten op de andere 2 iets makkelijker :D . Maar ik hoop vooral dat het bij Maria en Zoë ook zo makkelijk en vlot gaat allemaal :j .
Door de voor mij aller eerste eerste bevalling die ik in 2013 heb bijgewoond een licht trauma aan bevallingen bij merries over gehouden (laten we het zo zeggen. Merrie heeft het gered. Veulen niet en moest met 2 dierenartsen er af gehaald worden. Er was eerst 1 DA gekomen. Kreeg het veulen er niet alleen af en heeft een 2de er bij moeten bellen). Had nog nooit een bevalling van een merrie mee gemaakt en dan gelijk dat als eerste bevalling mee maken. Was licht traumatiserend om het zo maar even te zeggen. Dat is er een die ik nooit zal vergeten, maar wel los probeer te laten en vertrouwen te hebben in de merries die moeten bevallen. Want het gaat gelukkig heel vaak ook gewoon goed :j .
Dus ik ben altijd blij als de veulens er gezond en wel naast staan en we van hun aanwezigheid kunnen genieten :j . Daardoor is geduld bij mij soms rond de tijd dat ze moeten bevallen altijd even ver te zoeken op de een of andere manier.
Dan wil ik het achter de rug hebben en veulen en merrie gezond en wel in de wei hebben staan :D .

Knolselder: Als je de buik zo ziet zou je inderdaad zeggen dat het niet heel lang meer duurt! Spannend! Heel benieuwd wat ze daar binnen aan het bakken is!

Dark7: Je zou inderdaad zeggen dat dat niet heel lang meer duurt!

pradadaan: Mooi buikje heeft ze al! Ik mag zo te lezen niet klagen over wachten want jij moet echt nog even wachten! Wanneer was ze ook alweer uitgerekend?

petravdmeerx: Nou inderdaad! Zo'n tijd versnel knop zou heel handig zijn! Maar helaas. We wachten rustig verder :D . Die heeft zeker een mooie coupe! Is dat de nieuwste staart stijl in merrie land :D ?

Olga89: Wat heb je een prachtige naam voor je veulen uitgekozen <3 . En wat heb je een prachtige mooie tekst over je lieve Wita geschreven. Nogmaals heel veel sterkte en duimen draaien heel hard voor je lieve, knappe en stoere Santiago! Kaarsje gaat straks weer aan :j .

Cynthia82: Prachtige foto's <3 Het is zo te zien een echte spring in het veld veulen :D .

suffie: Heel benieuwd wat Fleurtje voor prachtig kalf daarbinnen aan het bakken is :D . Wat groeien ze dan toch hard he als je de foto's van Rosalien als kalf ziet en van wanneer ze ouder is. Blijft het aankomende kalf ook of is het voor de verkoop?
Dexters blijven een geweldig mooi ras <3 .

Mayflower_: Wat gaaf zeg dat je bij de bevalling aanwezig kon zijn! Dat was vast en zeker heel speciaal <3 . Prachtige naam ook! En wat een prachtig veulen is het <3 .

Hier weinig te melden. Beide dames rond en gezond. Frodo daar en tegen vind dat hij het heeeeeuuuul zwaar heeft en ligt elke middag wel een dutje te doen. Probeer hem nog te vertellen dat die Maria moet laten liggen. Die draagt het veulen, maar nee. Mannen he... Hij vind dat hij nu de meeste rust nodig heeft :') _O- . En de dames moeten dan maar over hem waken :') .
Hij lag wel heel lief te dromen vanmiddag. Elke keer van die zachte hinnikjes tijdens het slapen <3 .

Moet de foto's nog op de laptop zetten, maar dan zal ik ze vanavond/morgen nog even hier neer zetten.
Excuses nog als ik iemand ben vergeten met de bijleespost!

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 20:44

@ Cynthia waaaaat n plaaaaaatje! Nu wil ik ook zo een <3

@Olga, fijn dat Santiago het goed lijkt te doen!

Ik weet even niet wie het zei maar inzake de voer discussie; iemand benoemde veulens niet te voeren omdat dit slecht voor de botgroei is.
Ik denk dat ,tenzij jij op een andere manier de vitamines en mineralen aanbied, je paard voldoende uit het basis rantsoen kan halen.
Naar mijn weten zijn OC ook voer gerelateerd en dan juist in tekortkomingen.
Ik voer dan ook zeker mijn merrie’s, naast metazoa, Havens merriebrok en de veulens straks weer veulenbrokjes.

Ik voer zelf nu 1 kilo daags aan de maiden merrie op 320 dagen en voer dit op tot max 2 a 3 kilo.

@ Suffie, blij dat ik niet de enige ben die wandelt met dr kalfjes whahaha

Symke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 20:47

Ik moest even flink bijlezen,
Olga, jeetje wat een spannend verloop en wat heeft Wita het goed volgehouden tot Santiago klaar was om geboren te worden!
Wat was ze een vechter.....
Zo te zien heeft haar zoon dat ook. Aandoenlijke foto van hem met die beer!
Je hebt een goede naam uitgekozen, wij hebben hier thuis een 22 jarige Santiago en die is still going strong, dat jouw Santiago je net zoveel plezier en geluk mag brengen!
Dikke knuffel v jou, pas op je zelf want je bent compleet uitgeput

gefeliciteerd met de geboren veulens, wat een schatjes

Mooie foto's gezien, vooral foto's van "vliegende" veulens vind ik zo gaaf!

Hier zitten we bijna bovenaan de lijst en nog geen echte aanstalten om te gaan beginnen
We genieten van de verrassing shetlander geboorte Ollie. Hij is super leuk maar nog steeds best bang. Snap er niks van zijn moeder is zo relaxed, helemaal niet over bescherming ofzo.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 20:59

Xyaartje; bewust gekozen dit keer voor Black Angus. Stierkalf wordt gecastreerd en gaat met 1,5 jaar de diepvries in :Y) Wij hebben altijd eigen vlees.
Vaarskalf mag blijven.

Dark7

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 21:00

Tjonge nou nog niks hoor… en staat lekker te slapen .,,, ik ga ook vast slapen m’n man heeft waakdienst deze nacht dus die blijft wakker super lief <3
De melk daarstraks…

Afbeelding
Afbeelding

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 21:07

Dat spuit er inderdaad uit!

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 21:08

Jemig..
Mijn merrie heeft paar jaar geleden ook dagen lang melk lopen spuiten _O-

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 21:08

Pfff...Dark hopelijk snel een veulen! Sewis is der uier leeg :+

Balko: dat was ik :) je moet uiteraard goed kwalitatief ruwvoer geven, zowel gras als hooi. Merries worden wel goed gevoerd met merrie brok de hele dracht en met veulen aan de voet. Alleen de veulens krijgen niet apart veulenbrok hier. We voeren enkel de eerste winter na het spenen een beetje veulenbrok en voor de rest goed hooi van eigen land. In de zomer goed rijk gras. Heb te vaak veulens gezien die door teveel brok te hard groeien in de eerste jaren en zo OC en OCD krijgen.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 21:09

Dark, heb je ook pH gemeten? Als die nog steeds hoog is, dan misschien toch maar opvangen?

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 21:09

suffie schreef:
Xyaartje; bewust gekozen dit keer voor Black Angus. Stierkalf wordt gecastreerd en gaat met 1,5 jaar de diepvries in :Y) Wij hebben altijd eigen vlees.
Vaarskalf mag blijven.

Heel benieuwd naar die combinatie van Dexter x Black Angus. Stiekem wel benieuwd waarom juist deze kruising?

Dark7: Kom maar op met dat veulen! Wel super lief dat je man gaat waken <3 .

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 21:13

Charisma schreef:
Pfff...Dark hopelijk snel een veulen! Sewis is der uier leeg :+

Balko: dat was ik :) je moet uiteraard goed kwalitatief ruwvoer geven, zowel gras als hooi. Merries worden wel goed gevoerd met merrie brok de hele dracht en met veulen aan de voet. Alleen de veulens krijgen niet apart veulenbrok hier. We voeren enkel de eerste winter na het spenen een beetje veulenbrok en voor de rest goed hooi van eigen land. In de zomer goed rijk gras. Heb te vaak veulens gezien die door teveel brok te hard groeien in de eerste jaren en zo OC en OCD krijgen.

Ja ben zelf ook echt fel tegen het enorme krachtvoer voeren wat er gebeurd. En het ‘dik maken’ met brok zie ik ook vaak als een gebrek van goed ruwvoer.
Voer zelf wel handje brokjes dagelijks vanaf 1,5 a 2 mnd.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 21:14

Sanet schreef:
Dark, heb je ook pH gemeten? Als die nog steeds hoog is, dan misschien toch maar opvangen?

Een hoge ph hoef je niet op te vangen. Het dalen van de ph betekend dat her biest is. Dan zou je het wel op moeten vangen. Heb wel gehoord dat het opvangen een fabel is want er komt eigenlijk maar heel weinig uit. En vraag mij best af hoe je het wilt opvangen? Er achter aan lopen met een bakje? Of zou daar een systeem voor zijn haha

Spannend dark. Je zou zeggen, die komt er aan :D

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 21:18

Ik vul ook zeker rantsoen aan van veulens met goed krachtvoer. Ik zou juist niet zonder willen. Juist voor de goede groei naast goed ruwvoer.
Ik voer echter ook in de zomers geen krachtvoer aan jong spul. Verder goed voer wst past bij de leeftijd. Veulen en jaarling brok dus. En daarna basis sportbrok.
Hun krijgen zon halve schep tot 2/3 ofzo op een dag. En veulens natuurlijk wat minder :')

Vind veel krachtvoer okk nooit fijn. Behalve bij dracht of met veulen aan de voet. Als een merrie dan invalt kun je dit heel goed met brok weer op de rit krijgen vaak.
En 'gewoon' schrale paarden keijg je vaak met een ander soort brok voller. Bijvoorbeeld merriebrok. Maar vaak gebruik ik dan vers gras of seniores priores. Kan in grotere hoeveelheden

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 21:19

Ah, ik wist niet dat het daadwerkelijk de biest was die lage pH had.
Er zijn mogelijkheden genoeg natuurlijk om het op te vangen, maar laten we voor nu gewoon maar hopen dat er vanavond gewoon lekker een veulentje aan hangt!

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 21:21

Charisma: Zo doe ik het hier nu tegenwoordig ook. In de winter krijgen ze vaak wel brok bij, mits nodig, maar anders niet. Scheelt sowieso dat mijn ruin niet goed tegen brokken kan dus dan word het op een andere manier goed voeren zoals gras en goed hooi en evt kruiden als aanvulling.

Papa to be heeft een heeeuuul zwaar leven aldus Frodo himself. Doet nu elke middag een middagdutje. Ik zie niet in wat er zo zwaar aan zijn leven is :') _O- . Of hij geniet nog even van zijn rust die straks voorbij is _O- . Dat kan natuurlijk ook nog.

(Hooi wat er op de grond ligt mogen ze op liggen als ze willen. Is er voor neer gelegd).

Afbeelding

Dark7

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 21:23

Opvangen heb ik aan gedacht, maar inderdaad spuit er uit wanneer ze beweegt.. we wachten nu rustig af ze staat te eten en daarna te slapen… zal wel morgen worden gok ik… of volgende week met deze merrie schrik ik nergens meer van :evaw: :')

Mocht het er morgen echt uitstromen vangen we het op natuurlijk

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 21:24

Ze houdt je bezig!! Ik gok toch nog een veulen voor 12u :D

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 21:28

Dan gok ik dat het veulen om precies 12uur word geboren :D
Laatst bijgewerkt door xYaartje op 15-04-22 21:28, in het totaal 1 keer bewerkt