[HK] Het Dikke Buiken Topic 2017 - deel 2

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

polleman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 07:09

Kirja schreef:
Ja hier half augustus Igniss :Y)
Wat wen prachtig schoon paard! Ze kijkt inderdaad niet zo happy meer :')

Polleman, wanneer was ze uitgerekend?

Ik wist niet meer wie het precies was :o .
Maar dat was jij dus :D

Wings is 13 juli uitgerekend aankomende donderdag.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 09:01

AndreaB schreef:
Dustinlover, hoe gaat het nu met je paarden?

Daar ben ik ook nieuwsgierig naar!

DIVA2

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2017 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 11:36

Ik hoop echt zó dat dit een 'geen nieuws, goed nieuws' situatie is.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 12:46

Sorry jongens ik krijg het niet bijgehouden. Druk met werk en eigenlijk een hoop gedoe met de paarden.

Ga jullie daarom ook niet lastig vallen en om tips vragen maar misschien heeft iemand er wat aan dus ik deel het even:

Onze laatste merrie is vorige week bevallen van een prachtig, lief, vrolijk, perfect merrieveulentje.
Met mams gaat het helaas niet goed..
Ze maakte moeilijk mest aan na de bevalling dus we vermoedden een verstopping. DA heeft olie opgeschud maar dat heeft enkel voor diarree gezorgd. Ze staat enorm bevangen, haar 'mest' is zo dun als water en ze heeft veel pijn. Een andere dierenarts is er nu bij want de onze is niet van wacht natuurlijk. Hij is bloed aan het aflaten om de druk van de benen te halen want de merrie kan niet meer recht, maakt ook van de pijn niet veel melk meer aan dus kleintje krijgt extra's met elektrolyten en melk van andere merries. Haar baarmoeder is gisteren gespoeld en moet vandaag weer.
Beetje een chaotisch overzicht maar ik schrijf het zoals het in me op komt. Ik laat jullie weten wat er werkt
Afbeelding

DIVA2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 13:03

Jeetje....
Dat klinkt verontrustend.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 13:28

Aderlaten om de druk van de benen af te halen? := Sorry dat ik het zeg, maar wat zijn dat voor Middeleeuwse praktijken? Of begrijp ik je verkeerd?

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 13:28

Granoek wat sneu ;( we hebben ook een keer zon zware merrie gehad met hoefbevangenheid. Magnesiumtekort wordt steeds vaker gezien als 1 van de redenen.

Hoefbevangenheid Insulineresistentie is iets dat nog maar kort geleden is ontdekt bij paarden, maar de link met hoefbevangenheid valt sterk op. Field and Jeffcott ontdekten dat paarden die hoefbevangen zijn geweest minder goed glucose (suiker) kunnen verwerken en lijden aan insuline-waarden die 4 keer hoger zijn dan normaal, wat duidt op een insulineresistentie.
Ondanks het feit dat insulineresistentie en hoefbevangenheid een duidelijk verband vertonen is nog niet precies duidelijk waarom dit verband er is. Er zijn twee theorieën: Professor C. Pollit denkt dat glucose-intolerantie tot gevolg heeft dat de witte lijn afsterft door gebrek aan glucose. Johnson denkt dat de glucose-intolerantie veranderingen van de bloedvaten veroorzaakt op een manier die vergelijkbaar is met de invloed van diabetes op de menselijke bloedvaten. De aderen worden bovendien gevoeliger voor thromboxane en zullen daardoor gemakkelijker samentrekken. Dit laatste lijkt een belangrijke factor te zijn bij het ontstaan van hoefbevangenheid: De beginfase van hoefbevangenheid, waarbij de bloedvaten samentrekken en de bloedsomloop wordt verhinderd was al door andere onderzoekers beschreven.
Hoe dan ook, voor jezelf als paardeneigenaar is dit slechts een academische kwestie. Feit blijft dat er een sterke link bestaat tussen insulineresistentie, magnesiumtekort, en hoefbevangenheid. Vele onderzoekers rapporteren inmiddels buitengewone successen wanneer toediening van magnesium deel uitmaakt van de behandeling van hoefbevangen paarden.

Misschien het proberen waard.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 13:35

DA denkt dat de andere DA verkeerde olie heeft opgegoten.
Het bloed aflaten heeft hier in het verleden al 2 paarden erdoor gekregen die door andere DA afgeschreven waren dus uit welke eeuw het komt maakt even niet uit. Doen ze ook niet dagelijks hé, in uiterst dringende gevallen

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 13:40

Is de nageboorte er wel goed af? Daar kunnen ze volgens mij ook bevangen van raken.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 13:41

oeie dat klinkt niet goed, is de bevalling wel goed verlopen, ze heeft toch geen schuur in de buik of baarmoederwand? ik denk maar even mee.
Veel sterkte, ik duim dat ze er helemaal weer bovenop komt.
zo sneu als ze dan nog met veulen aan de voet staan.

DL nog nieuws meid

allez de laatste dames laten behoorlijk op zich wachten

En Elsa had ik gisteren op de paddock genomen en bij het draaien mankte ze even later toch terug dus weer stalrust. DA vertelde ook iets dat er met dat stukje kon gebeuren maar weet even niet meer wat juist. Daar gaan de plannen van zadelmak maken en berijden.pfff het is toch altijd wat.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 16:05

Ja de bevalling ging echt heel vlot! En de nageboorte kwam vanzelf, de DA is nog komen opvoelen of alles af was en er zaten geen gaten in. Maar nu blijkt de baarmoeder heel vies te zijn, daar heeft die DA toen niet naar gekeken en deze andere denkt echt dat dat de oorzaak is.
Ze gaat zo vaak mogelijk in de paardenjaccuzi voor de doorstroming van het bloed te bevorderen, koud water. Het is trouwens beter dat het veulen er bij blijft, die nemen via de melk veel suikers af blijkbaar en hoe meer ze afgeeft hoe beter voor haarzelf. Moeten alleen meer rekening houden met het geven van antibiotica etc. Na het aflaten van het bloed is ze niet meer gaan liggen en eet ze goed hooi, ze heeft water gedronken met elektrolyten gemengd met kookvocht van rijst, dat zou helpen voor diarree. Haar voeten voelen niet meer zo warm en hij voelde geen 'polsslag' kloppen door druk.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 16:22

Duim voor je dat het goed komt.sterkte

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 16:37

Sterkte!

Pff ik schrok me rot me merrie stond helemaal apart met 1 van de groep en haar buik was weg dacht echt dat het veulen het niet gered had maar kan niks vinden maar de spenen zijn groot en uit elkaar ze is er klaar voor nog geen hars maarja we wachten..

De laatste is in zicht.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 18:03

Granouk, dat is schrikken zeg. Hopelijk knapt de merrie snel op
Klinkt een beetje als melkziekte bij koeien.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 18:21

Hier veulen Buddy ziek..

Da net geweest dacht aan beginnende long onsteking of rode kokken wat ik niet kende en schrok er best van want als dat is dan is het heel erg besmettelijk ik hou mijn hart vast.

Gelukkig waren we er optijd bij ik hoop zo dat hij het overleeft en dat het niet besmettelijk is voor de rest van de kudde :(

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 19:32

Janinevv schreef:
Hier veulen Buddy ziek..

Da net geweest dacht aan beginnende long onsteking of rode kokken wat ik niet kende en schrok er best van want als dat is dan is het heel erg besmettelijk ik hou mijn hart vast.

Gelukkig waren we er optijd bij ik hoop zo dat hij het overleeft en dat het niet besmettelijk is voor de rest van de kudde :(

Ik dacht dat de merrie nog moest bevallen en ik vond het veulen net terwijl de merrie nooit in die buurt is geweest ik ben kapot en huil :(

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 19:56

Ah wat sneu janine, heel veel sterkte.
Beterschap voor buddy!

Womble

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 19:59

Heel veel sterkte janine :(:)

Hoop dat ze snel beter word granouk!

Fjoeri heeft nu een doorzichtige vloeistof uit de uier!

Kirja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 20:07

Wat een ellende allemaal weer meiden ;(

Granouk, Hopelijk knapt de merrie snel op, sterkte!!

Janine, oei oei wat een bericht.. Vreselijk!
En Buddy ook nog ziek, hopelijk knapt die wel snel op!

Donna, Spannend!! Zal ze eindelijk gaan?!

Net terug van de paardjes, Des haar banden zijn goed slap, kan de staart bijna op haar rug leggen. Ph is iets gezakt naar 6,5. Volgens mijn berekening zit ze morgen op 300 dagen *\o/*

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 20:22

Bedankt,
Het was een prachtig zwart hengst veulen ik en me broer hebben hem even weg gehaald, me broer heeft even het vlies er afgehaald om te kijken wat het was.

Met buddy gaat het oké. Hij is gelukkig erg wierig maar vanmiddag was dat wel anders helemaal vol met snot en geroggel.

Bah wat een rot dag :(

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 20:33

Gestikt in het vlies Janine?

Gelukkig maar Granoek :) Gaat het nog steeds goed?

Womble

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 21:30

Och janine toch wat een ellende is de merrie wel oke?

Kirja ik hoop dat ze gaat zit nu rond dag 360 geloof ik als ze deze week niet bevalt ga ik haar nog een keer laten scannen denk ik
Ik schrok er wl van ik duw elke dag lichtjes tegen de uier om te kijken hoe het allemaal vorderd en er kwam echt een straal uit! Dr bips is nu helemaal ingezakt echt een puddingkontje hoop dat het er snel is!

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 21:46

O jee. Wat erg Janine. Sterkte gewenst. Hopelijk is buddy er snel weer bovenop.

granouk ook sterkte gewenst. Hopelijk is ze snel weer op de been.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 21:47

Merrie is oke.
Had er geen aandacht voor alleen erg agressief na de rest toe :(

mijnlieverd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 21:49

Sterkte Janine! Wat erg!
Idd DL hoe is t nu bij jou?