[HK]Het Dikke Buiken Topic 2015

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cemlys

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 11:14

Uier wordt al wat Fotsy!

Ik las nog even in het topic van 2013. Dit was het uier van mn merrie die nu half mei uitgerekend d is. Ze ging toen 3 weken over ongeveer en deze uier was 2 dagen voor de bevalling. 2-3 dagen ervoor ging ze harsen. Uier van de avond ervoor verschilde al niet veel meer.

Cemlys schreef:
Nog een foto van de harsjes gisteravond.
[ Afbeelding ]
hoop echt dat ik dit weekend nog wat kan verwachten

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 11:30

Ik kom amper aan der uier en er komt uit. Daarbij vind de da dit al een erg goede uier voor haar. Af en toe testen kan echt geen kwaad zegt hij. Tis ook niet dat ik eraan zit te sleuren etc en elke dag test.
Ik kijk ook heel goed naar mijn merrie en zie duidelijk veranderingen in haar gedrag. Ze eet nu al een paar dagen duidelijk veel minder en haar banden lijken slapper. Net als haar kling gezwolle is. Al kan dat van het schuren zijn

AnniekSlijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 11:31

Wat een grote uiers allemaal! Word wel weer tijd voor een nieuw veulen.

Ik zag ergens een camera schuwe merrie, ken er nog 1!! Net het ene hoekje waar de camera het niet kan zien staat ze het meeste, je kan nog net zien dat ze staat maar meer ook niet.

Melk testen begin ik ook nog niet aan, aangezien het uier nog niet helemaal vol is.

Hier geen merrie die op ijzers staan (gelukkig)

Vandaag 320 dagen!!!!!!!!

rooslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 11:36

Setteli, mijn merrie (Peggy) heeft voor ijzers en houdt deze gewoon onder ook tijdens de bevalling. Ze heeft 2 peesblessures gehad en daarom is beter als ze op ijzers blijft.

Koosje is hier inmiddels al een paar dagen overtijd, en maakt niet echt haast

Peggy gisteren, begin mei uitgerekend
Afbeelding

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 11:36

Luna2006 schreef:
Daarbij vind de da dit al een erg goede uier voor haar.

Jaja, je DA weet van elke merrie van al zijn klanten zeker wát voor uier voor die merrie wel of niet goed is??? Knappe DA heb jij dan!
Het is nog helemaal niets en het zal mij ook niets verbazen als je zo met een uierontsteking zit.

Hier geen ijzers bij de fokmerries, maar dat hebben ze ook nooit gehad.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 11:39

Ik vind dikke buiken altijd de aardigste huiskamer op bokt maar jeetje wat wordt luna-baasje aangevallen en afgezeken zeg, als ze niet wil doen zoals jullie het willen/niet wil luisteren zou ik haar gewoon maar negeren als ik jullie was. Ondanks dat jullie het beste voorhebben met de merrie.

jeniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 11:40

Hier heb ik haar ook voor op ijzers staan. Dit wegens een peesblesure dus hoop dat het goed gaat. Maar denk wel dat ze voorzichtig gaat zijn. Zitten hier nu op 345 dagen. En ziet er nog steeds uit alsof het nog wel even gaat duren -O-

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 11:56

sultan15 schreef:
Ik heb, mocht het nodig zijn, respi boost. Dat lijkt me fijner voor het veulen dan een emmer koud water over zn hoofd :(:)

Zag trouwens een pollepel staan. Waarvoor zou je die nodig hebben? :o

Om de red bag te openen wasdie handig zei iemand hier.
Lang leve bokt ha ha.

Wat is respi boost?

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 11:59

sultan15 schreef:
redbag kan ook gewoon met je handen toch? of schaar? Denk dat als ik zie dat het een redbag is echt niet meer eerst de pollepel uit de bak ga pakken, maar gelijk met mijn handen het openmaak.

Chica lijkt op de onderste twee foto's voller dan op de bovenste.

Dit dacht ik zelf ook.
Maar dacht misschien is dat mnder goed omdat men het er vaak over heeft om met iets te openen

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 12:00

Hij komt nu al jaren langs en vund dit zeker een goede uier voor haar. Sorry maar ieder kent zijn dier het best maar geloof dat jullie luna veel beter kennen precies xd als der uitkomt test ik ja. Komt er niets test ik niet. Dat is nu mijn manier van werken.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 12:03

Murosch schreef:
Even voor mijn info, ik kan bij mijn merrie heel moeilijk aan haar uier komen zoals jullie wel weten inmiddels (als dan moet het heel snel). Nu heeft ze wel nu en dan een harsdrupje eraan hangen. Kun je die druppels wel testen? Dat wist ik namelijk niet en ik denk dat ik daar wel aan kan komen.

en natuurlijk is er nu even toevallig geen harsje te bekennen hahaha! Nou, ik wacht wel verder af. Zal nog wel ff gaan duren met Noontje. De laatste dagen is ze erg tevreden en van de onrust een paar dagen geleden is niks meer te merken.

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 12:05

R.X. schreef:
sultan15 schreef:
redbag kan ook gewoon met je handen toch? of schaar? Denk dat als ik zie dat het een redbag is echt niet meer eerst de pollepel uit de bak ga pakken, maar gelijk met mijn handen het openmaak.

Chica lijkt op de onderste twee foto's voller dan op de bovenste.

Dit dacht ik zelf ook.
Maar dacht misschien is dat mnder goed omdat men het er vaak over heeft om met iets te openen

Schaar is te scherp dan kan je het veulen beschadigen. Pollepel bij de hand houden voor als het nodig is.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 12:08

Ik kan me nog steeds niet voorstellen hoe je die red bag opent met een pollepel :o?

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 12:12

Mijn schaar is niet zo groot dat ik door de hele redbag heen ga... Of snap ik dan iets niet?
Een stompe schaar word geadviseerd door mijn DA en door de bokt wiki ;)

Cemlys, denk gewoon "prikken" met het uiteinde om maar zo te zeggen... Ieder zn ding!

Marije, jij hebt ervaring! Help ons deze red bag misterie op te lossen ;) wat werkt beter?

Vitaquilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 12:20

Rooslover? Is dit de moeder van special?

Melktesten is hier met gevaar voor eigen leven, kan er pas aan zitten als het veulen er is.. Denk dat dat wat laat is dan :+ ik ga straks weer even bij dr kijken, hoop dat ze al wat meer vorderingen maakt!

rooslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 12:33

Ja klopt Vitaquilla dit is de moeder van Special

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 12:36

Cemlys schreef:
Ik kan me nog steeds niet voorstellen hoe je die red bag opent met een pollepel :o?

Ha ha daar heb ik ook een tijdje over na gedacht!
Denk met de achterkant.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 12:37

linda2008 schreef:
Mijn schaar is niet zo groot dat ik door de hele redbag heen ga... Of snap ik dan iets niet?
Een stompe schaar word geadviseerd door mijn DA en door de bokt wiki ;)

Cemlys, denk gewoon "prikken" met het uiteinde om maar zo te zeggen... Ieder zn ding!

Marije, jij hebt ervaring! Help ons deze red bag misterie op te lossen ;) wat werkt beter?

Ik meende zelfs dat deze tip van marije was!
Maar kan me vergissen.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 12:49

Ok. Gok dat ik dan gewoon een steriel mesje neem. Kan ik beter mee overweg dan met een pollepel haha

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 12:55

Mesje is natuurlijk wel gevaarlijker.
Maar lijkt mij toch dat je de vlies iets op kan pakken en dan open snijd.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 12:58

Ja klopt maar ik opereer ook dus weet wel een beetje wat wel of niet kan :D . Mesje is denk ik geen 5 cm en je ploft hem er niet vol in ;)

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 12:58

Luna2006 schreef:
Hij komt nu al jaren langs en vund dit zeker een goede uier voor haar. Sorry maar ieder kent zijn dier het best maar geloof dat jullie luna veel beter kennen precies xd als der uitkomt test ik ja. Komt er niets test ik niet. Dat is nu mijn manier van werken.

Ze is een maiden toch, hoe kun je dat weten hoeveel uier ze gaat krijgen.

hollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 13:19

Mijn merrie was afgelopen dinsdag uitgerekend, dinsdag leek het erop dat het ging komen, lag plat in de stal, at niet meer, en meste overal.
Waarschijnlijk heeft ze wat last gehad van het veulen, want inmiddels zit het er nog veilig in.
Uier is vol maar denk nog net niet genoeg spanning erop.
Gister avond zaten er drupjes vocht aan de tepels.

De slijmprop is komende maandag al 2 weken kwijt,

Wat denken jullie gaat dit nog lang duren?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 13:29

Enige idee wat ik bij een pollepel en redbag voor kan stellen is als je er achteraf soep van wil koken :?

Ik maak de red bag altijd in de merrie al open, dan staat er zoveel spanning op dat het makkelijk met je vingers kan. Sowieso zou ik niet met mes of schaar in de merrie gaan wroeten.
En als je wacht tot de red bag zichtbaar is en eruit komt, staat er ook nog wel genoeg spanning op om deze open te maken met je handen.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 13:31

Dat dacht ik ook wel marije. Weefsel zal wel niet zo stug zijn. Even kijken of we vandaag de camera kunnen hangen