[HK]Het Dikke Buiken Topic 2009

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 16:06

Ik word er echt helemaal gek van nu! Iedereen zegt wat anders..vandaag nieuw stalgenootje gesproken en volgens haar duurt het nog wel een paar maand want ze heeft nog lang niet genoeg uier en ze draagt nog lang niet genoeg naar achter! Ze had voor dr uier een vochtbult, deze is weggetrokken en nu heeft ze iets bultvorming achter de singel..komt de staleigenaar; hou het maar goed in de gaten, straks heeft ze hart problemen! Ze maken me allemaal zo onzeker! Ik kan echt wel janken...Ik weet echt niet meer wat waar is ;(

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 16:29

@Jeanine: 1 ding is zeker, het duurt zeker geen maanden meer :(:) Vocht vasthouden is heel normaal bij drachtige merries aan het einde van de dracht. Dat is oedeem en dat zit bijna altijd onder de buik en vlak voor het uier. Dat het nu gaat wegtrekken bij het uier is juist een goed teken! Laat je niet teveel opfokken door die meiden op stal, maar luister (kijk) naar je merrie. Zij zal door haar gedrag laten merken dat het bijna zover is.

jufmim

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 16:30

jeanine mijn advies is :luister vooral naar je eigen gevoel.
iedereen heeft een mening en dat is logisch, maar jij kent je merrie het beste.
Vaak weet je zelf wel wat waar is en wat niet. Vertrouw op je veearts en op je zelf en je merrie dan komt het helemaal goed.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 16:34

Maar ik begin gewoon te twijfelen aan mijn eigen verstand..ik had hier al wel meer overgelezen dat het heel normaal is zo'n bult..maar als ze dan over hart problemen beginnen %) Ze oogt fit en gezond..dat die bult nu naar voren trekt is dus niet erg? Bult is ook afgenomen in omvang..je ziet hem bijna niet..en hij zit nu onder haar buik, richting de singel..

Bedankt voor jullie lieve woorden :(:)

jufmim

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 16:39

Nou ja ik weet niet of die bult erg is, maar ik heb iig nog nooit gehoord dat dat op hart problemen kan duiden. Wel wat suffie zegt over vocht vasthouden, mijn merrie heeft zelf ook last van bulten die komen en gaan en dat is vocht...
Laat je niet gek maken joh, alle adviezen zijn leuk, maar af en toe kan je er knap onzeker van worden.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 16:43

een merrie die ik heb gereden had ook heel erg last van vocht vasthouden nar dat ze het veulen al een paar maanden had. Let er op over er geen velletjes vast zitten of dubbel door een deken of singel. Misschien heeft ze zich wel gestoten waardoor ze een beetje vocht vast houd... Ik zou me er niet te veel zorgen over maken en als je het niet vertrouwd even een da bellen voor advies.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 16:45

Jeanine, Porva heeft dat ook en de DA heeft er naar gekeken toen ze tegen rhino geeent is. Dit is gewoon zucht, niks om je druk over te maken! Ook bij haar trekt het weg of iets meer naar voren. Ga op je eigengevoel af. Ik ben ook erg onzeker of ik alles goed doe en of het wel normaal is met bepaalde dingen, maar ben er nu, na maanden en veel hulp hier in het topic, achter dat je gevoel vaak het juiste is.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 16:47

Ik heb vanmorgen weer heerlijk gereden na een weekje weg. Maar jeetje, wat is die buik gegroeid in een week tijd!! En het veulen had zeker meer praatjes gekregen, wordt een voetballertje!

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 16:47

Peelie schreef:
een merrie die ik heb gereden had ook heel erg last van vocht vasthouden nar dat ze het veulen al een paar maanden had. Let er op over er geen velletjes vast zitten of dubbel door een deken of singel. Misschien heeft ze zich wel gestoten waardoor ze een beetje vocht vast houd... Ik zou me er niet te veel zorgen over maken en als je het niet vertrouwd even een da bellen voor advies.

Ze is nog geen 3, dus zadelmak is ze niet en een een deken heeft ze ook niet op..het is gekomen sinds ik merriebrok voer..het is ook bijna niet noemenswaardig hoor..de staleigenaar moest de bult eerst zoeken := En toen ik dr kocht (5mnd geleden) is ze helemaal gekeurd..dus hartproblemen lijken me eigenlijk sterk...maar toch ga je aan jezelf twijfelen als zoiets gezegd wordt..mocht het erger worden zal ik zeker even mijn DA bellen

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 16:48

Gistere heeft vriendlief even op mijn welvarende gezeten :D Heb er een filmpje van gemaakt met zijn mobiel... Maar hij heeft uiteraard zijn mobiel bij zich nu dus kan ik hem niet plaatsen...

Wel grappig zo'n lange jan er op :)

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 16:50

Jeanine ik zou me niet te druk maken om die bult hoor. Wij hebben merries die echt de hele buik vol met oedeem hebben. Dat komt gewoon door de dracht. En de ene merrie heeft er meer last van dan de andere!
Als je denkt dat het door het voeren van merrie brok is gekomen, moet je denk ik of minder voeren of gewoon ztoppen!

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 16:53

Jeanine84: net wat de andere zeggen, laat je niet gek maken hoor. het komt als het klaar is.
Ik heb zelf een merrie die ook enorm zucht heeft gehad, vanaf de voorbenen tot aan het uier. Toen het zucht zich ontwikkelde duurde het nog 4 weken voor het veulen kwam.
Je kent je merrie zelf het beste, als je haar echt ziet veranderen in gedrag en lichaam, dan duurt het meestal niet lang meer.

Bij mij hangt de camara boven de box en draagt ze vanaf nu elke avond het birthalarm. Ze is uitgerekend op 5 maart, ik verwacht nog niks, maar ik ben er klaar voor. Laat die kleine maar komen! :D

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 17:06

@Jeanine: Heel vervelend dat de andere je zo gek maken....
Maar zoals de andere zeggen, meestal merk je echt aan je paard dat het geen week meer gaat duren...
Bij mijn merrie's zeg ik meestal, "het kan vannacht wel eens komen" Ga paar keer kijken, en 's ochtends om 5 uur hebben we dan een veulen :+

Itismei

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 17:27

Hoi iedereen, hoe is het hier? Alles goed met jullie en de merries?

Arake, ze ziet er goed uit! Die zit duidelijk lekker in haar velletje.

Desillies, ook een flinke buik zeg! Vooral omdat de buik zwart is en de billen wit zie je duidelijk het verschil. Ik zie dat ze ongeveer nog zo lang als mijn merrie moet, maar haar buik steekt aan de zijkant lang niet zover uit als die van jouw. Mijn merrie draagt meer naar 'onderen' zeg maar. (als je het niet snapt, zie de foto's die ik eerder geplaatst heb). En ik zie dat je al helemaal klaar bent voor de bevalling. Mag toch hopen dat ze nog even wacht zeg.

Vanessa, leuk dat filmpje zeg! Zo draagt mijn merrie dus ook ongeveer! Van achteren niets te zien, maar van opzij des te meer. Al is jouw merrie nog wel een stukje zwaarden en heeft jouw merrie DUIDELIJK meer uier. Mijn merrie (is btw maiden) heeft echt nog totaal geen uier.

Jolliegirl, goed om te horen dat het zo lekker gaat met de merrie.

Neonlight, en.... nog een nieuwe papa gespot? :P

Dan gaat het verder over het 'inlegvel' in het paspoort. Pff, bij mij zit het er gelukkig al in zeg, want wat een oplichterij. Het KWPN wil € 7,50 voor zo'n velletje papier. Belachelijk zeg. :$

Sjoert, geleficiteerd nog met gisteren. Ik begrijp dat er een cadeautje naast je naam stond. *\o/*

Amandake, daar zie je inderdaad al duidelijk uiers groeien. Die zwart/roze is wel geweldig zeg ;) .

Twinklebel, ik denk dat het velletje er bij jou ook al wel inzit hoor! Mijn merrie is ook van de V-jaargang en daar zat hij ook al in!

Sonjim, wat een verhaal zeg :oo sommige mensen _-:( _-:(

Amandake, sterkte meis :(:) maar mooi geregeld zo toch! Silketje, proficiat *\o/*.

Marije, soo dat is een beste buik! En wat heb jij al een vroege veulens gehad zeg. Waren ze toen niet nog erg zwak?

Ponyparadijs, gefeliciteerd met je 300 dagen mijlpaal. Aftellen....

Sue, jaaaa dat gaat ergens op lijken. Spannend nu zeg! (die laatste foto van die uier is mooi zeg, heel duidelijk!) en ook al een heeele beste buik zeg.

Pippalex, sterkte :(:)

Jeanine, wat vervelend die onzekerheid zeg. Die vochtophoping hoeft helemaal niets te betekenen. Komt vaker voor bij drachtige merries! En anders bel je voor de zekerheid toch gewoon de dierenarts. Die kunnen je vast wel vertellen of het zorgwekkend is en of ze willen komen kijken of dat het heel normaal is bij drachtige merries (maar ga maar van het laatste uit hoor!) Ik zie dat meerdere mensen je hier hetzelfde vertellen, dus hopelijk ben je er al weer wat geruster op!

Itismei

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 17:28

Zo, en bij :D

sietske83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 17:36

Jeanine laat je niet gek maken. Dat ze nog niet veel uier heeft zegt niks mijn merrie heeft een beetje uier en veranderd elke dag. Maar ze kan zo in 1 dag vollopen. Vocht vasthouden hoort er ook gewoon bij volg je eigen hoofd maar dat is al voldoende en van de rest niks aantrekken.
Zal vandaag eve nieuwe foto's maken van Amiga

pippalex

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 18:13

@Jeanine: Mijn merrie had vorig jaar aan 1 kant echt een tietje, en dan tussen dr voor benen!!

Je voelde gewoondat het inderdaad vocht was, dus maar gewoon een beetje in de gaten houden..

Na de bevallig is het vanzelf weggegaan, zonder dat ik er nog op gelet heb.
Ee paar dagen na de beboorte dacht ik in eens, He, waar is dr tietje nou??

Niet gek laten maken door meiden die paarden professor denken te zijn, en inderdaad op je gevoel af gaan, en dan blijf je toch een paar dagen extra op stal, zonder dat er iets gebeurt, alleen al een leuke ervaring, je hebt glukkig maar 1 waakpaard!! hahha..

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 18:14

tjady schreef:
Bij mij hangt de camara boven de box en draagt ze vanaf nu elke avond het birthalarm. Ze is uitgerekend op 5 maart, ik verwacht nog niks, maar ik ben er klaar voor. Laat die kleine maar komen! :D

Dat is 1 dag na mijn verjaardag, dus voor mijn part mag ze een dagje vroeger komen ;)

@ Jeanine84: Probeer je gevoel te vertrouwen. Je druk maken helpt niet. Onze merrie is vorig jaar veel te vroeg en helemaal alleen bevallen, met veulen en moeder was alles in orde. Ook al kan je er het beste bij zijn... de natuur doet ook zijn werk.

Verder met Chiva is alles ok, alleen wordt ze erg onrustig van haar veulen. Tijdens het rijden en ook in omgang is ze overdreven gevoelig en erg schagrijnig.. Vorige keer had ze dit totaal niet, maar dit veulen houdt zich echt zelden stil. Voor recente foto's:
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=175&t=1070467

(Ik ben een tijdje weggeweest, omdat ik op ''weekend'' was met school.. Vanaf nu terug vollop aanwezig op DBT!! :D)

pippalex

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 18:16

Pip was trouwens vandaag van de voorkant gezien weer een echte peer, langs de ribben nog redelijk in conditie, maar daar onder... PFFFF....

Ook doet ze dr staart steeds wat naar links..
Uier en banden gelukkig nog niet spannend.

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 18:45

sterkte met je hamsterwangetjes pippalex ;) :(:)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 18:55

goedenavond!

deze dame heeft weer een flink engeltje op haar schouders gehad vandaag!!

effe bijlezen :)

Jeanine84 : laat je neit gekmaken! desnoods je veearst even bellen voor advies :)

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 19:09

Jolliegirl schreef:
deze dame heeft weer een flink engeltje op haar schouders gehad vandaag!!

Oei.. Probleempjes?

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 19:10

Pasje is vandaag 350 dagen drachtig. Sinds woensdag iets verandering in het uier, ze kreeg schijfjes aan de onderzijde. Vandaag was het uier mooi gevuld met zucht, eind van de dag bleef de onderzijde van het uier wat groter. Eindelijk vooruitgang! Ze gaat, denk ik, wat langer dan een jaar dragen...

Shanaya en Njadien zijn tegelijk in de veulenhengstigheid. Vreemd vind ik het, er zat 19 dagen tussen de uitreken data van die 2, en toch op dezelfde dag bevallen én allebei toch ook overtijd.
Njadien heeft een MOOIE veulenhengstigheid, zo één waar ik direct en zonder twijfel op zou dekken en dat je zeker wéét dat het netjes aanpakt. Ze is superschoon, heeft niet nagevuild. Ramaylla hebben we gemist, die liet het niet zien. Shanaya slaat af (uhm, ze vliegt het tralies aan als ik met kuray langs loop) maar stiekem gaat ze ervoor en erna toch wel braaf staan. Ze vuilt nog na en moet nog genezen, dus ook logisch dat ze deze keer nog even over wil slaan (wij ook hoor, de eerstvolgende zijn de dames misschien wel weer aan de beurt, ramaylla en shanaya zijn te lease ook, maar worden in principe anders gewoon over een week of 2 weer gedekt)

De baby's doen het goed, lopen allen braaf mee aan het halster. Je ziet ze gewoon groeien!

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 19:12

350! :oo omy.. dat zou ik echt niet vol houden man, zo lang wachten... :))

hoop voor je dat het snel komt!!

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 19:16

jeanine, misschien kan ik je deels verheldering geven als diergeneeskunde studente. En ik ga met de rest mee dat het oedeem waarschijnljik gewoon van de dracht komt.
Wat de staleigenaar zei over hartproblemen zal ik ff kort voor je uitleggen. Bij veel dieren is het zo dat bij hartproblemen, er vocht ophopingen onder de huid komen, oedeem dus, omdat het hart niet meer goed pomp. Bij paarden gaat dit echter meestal niet onder de huid zitten, maar op andere plekken. Bovendien, als een paard zo last van het hart heeft dat hij/zij er oedeem van heeft, zal het dier al een stuk minder happy ogen. Het paard zal dan sloom zijn, kortademig, hoge pols, en vaak ook een doffe vacht. Als ik je zo hoor over je merrie, is dat gewoon een kerngezond paard. Ik zou me dus absoluut geen zorgen maken over haar hart. Hoop dat de uitleg wat verheldering geeft en je gerust stelt :)

Overigens vond ik gisteren bij Farita ook iets aan zucht voor de uiers, die zit nu op 257 dagen. Van de week fotos gemaakt, alleen nog geen tijd gehad om ze te uploaden, dus dat zal ik vanaaf ff doen.