[HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SparkYY_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 20:51

AnsoDM schreef:
SparkYY_8 schreef:
Wij hadden 3 jaar geleden een flink kreupel veulen door een hoefzweer, heb je daar eventueel al aan gedacht?

Nee niet aan gedacht maar toen in haar uithaalde uit stal was ze echt mank mank, voetjes uit gekrabt en was al een heel stuk beter. Misschien dat ik daarom daar niet aan gedacht heb. Maar je zag duidelijk dat ze pijn had en alsof het op alle 4 haar benen was. Nu met buiten zitten is het wel wat verbetert en is het duidelijk maar been waar ze zeer aan heeft. (Iedereen waar ik het filmpje aan toonde of ze zag lopen zei iets anders en telkens een ander been.) DA komt niet af ze vind het niet alarmerend. Maar ze moet wel even 5 dagen stal rust en op ontstekingsremmers. Mocht het niet beter zijn daarmee komt ze toch af.
Ben ik weer wat geruster want met zo’n kleintje moet je toch net wat extra voorzichtig zijn.

Bij ons zag je toen verder ook niks, ook niet bij het hoeven uitkrabben ofzo, maar hij had toen wel ook echt pijn. Van de een op andere dag ineens kreupel. Pijnstillers deden (logisch) niet zoveel. Na een paar dagen zagen we bij de kroonraad ineens de zweer uit komen en toen die eenmaal open was, liep hij ook meteen weer goed.

We hebben toen op aanraden van de dierenarts (die een hoefzweer vermoedde) preventief wel de hoef dagelijks een paar keer geweekt in warm water met badedas, ook toen de zweer open was. Mij is toen vertelt dat als er een hoefzweer mogelijk zit je juist beter geen ontstekingsremmers wilt geven omdat die zweer juist open moet zweren om over te gaan.

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 10:54

Marigold schreef:
@lonniejj, Blijft toch bijzonder vind ik, dat na een draagtijd van meer dan een jaar (toch?), er zo’n héél klein veulen is geboren.
Fijn dat het verder goed met hem gaat, hij ziet er (nog steeds wel) best fragiel uit vind ik.
Is er ook een prognose gegeven over hoe hij naar verwachting zal uitgroeien? Als je de groeicurve volgt dan zal hij wellicht een heel stuk kleiner blijven dan zijn ouders?
Excuses voor mijn nieuwsgierigheid maar ik vind dit zo’n bijzondere gebeurtenis. Een veulen in vergelijk met de merrie zo klein, heb ik volgens mij nog niet eerder gezien.

De dierenarts zei ook; je moet hem eigenlijk zien als een prematuur. Het fragiele klopt, hij is ook nog erg klein natuurlijk.
Qua grootte zijn ze er helemaal niet aan uit met elkaar. Ze hebben een keer eentje gezien die niet groter werd dan een B pony, maar ook die gewoon ‘normaal’ uitgroeien en waarbij je niks meer ziet.

Dit alles heeft dus te maken met de verkeerde ligging in de placenta (corpusdracht) en daarbij inderdaad 392 dagen dracht laten zien. Als hij eerder was geboren was het zeer waarschijnlijk een doodgeboren veulen.

En geen excuus maken voor nieuwsgierigheid! Dit is ook leerzaam toch, komt niet zo vaak voor :j

Voor het fragiele is de merrie op melkstimulerende medicatie gezet en mogen we, als Y’ur het wil (nee! :+ ) kunstmelk bijvoeren.

Qua groei is hij het omhoog aan het klimmen, maar vooral ook veel spier die hij niet had aan het ontwikkelen. Hij heeft sinds een ruime week het rennen/sprinten écht onder de knie en daar ook genoeg energie voor, dus we zien hem nu echt wel per dag ontwikkelen. Daarvoor was alle energie nodig om de zeilen bij te zetten om de tekorten van z’n lijfje/spieren te vullen.
Wij zeggen altijd maar; hij is 3 weken oud, maar ziet eruit als 3 dagen oud :')
Voor een betere vergelijking;
Geboortedag VS gisteren:

Afbeelding

En nog wat beeldmateriaal van onze forest gump :')

Miiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 11:02

Wat een schatje <3

LaDonna75

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 11:18

Wat een leukerd

Happy_Hippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 11:28

Wat fijn dat het zo goed gaat zeg <3

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 11:55

Whaha geweldig filmpje. Heerlijk om naar te kijken!

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 13:13

O, hij is echt al flink gegroeid en wordt al heel mooi sterk en stabiel!
Wat een grappig filmpje, letterlijk springlevend!
Wat me ook opvalt (gelijk al opviel) is dat de merrie direct na de bevalling alweer zo in vorm is dat het niet eens opvalt dat ze drachtig is geweest.

Ergens hoop ik dat jullie Y’ur gaan houden, zodat we op Bokt kunnen zien hoe hij uitgroeit.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 19:02

Ik ben blij dat die kleine weer een bal heeft in de wei want hij is een stuk braver.
Alleen vanmorgen ging even mis. Was juist zo trots dat hij super braaf mee liep maar net op het moment dat ik omdraaide om draad te pakken begonnen ze bij de buren de heg te snoeien. Hij sprong bovenop mijn nek. Voelde gewoon wat verschuiven. Deed goed pijn. Baalde echt want ging juist zo goed maar door zo’n tuinman schrok hij enorm. Sommige mensen hebben echt geen flauw benul van paarden.. sorry moest even van mij afschrijven

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 19:11

Au :(:)

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 19:26

Au, hopelijk niks ernstigs.

Langs de andere kant, tuinman doet ook maar z'n werk en persoonlijk ben ik van mening dat paarden er maar aan moeten wennen.
Ik ben absoluut nìet voorzichtig met geluiden, dat heeft veulen eventjes moeten verwerken maar nu kijkt ze ook niet meer op of om.
In den beginne was het rechtspringen en naar mama rennen als ik nog maar de auto startte.
Nu doet ze normaal of hooguit eens een huppel als ik met bosmaaier/grasmaaier/kettingzaag in de weer ben.
Buurman let ook niet op en knutselt ijverig in z'n hof of stookt een vuurtje, of schiet wat duiven weg.
De boeren rondom, rijden met grof geschut rond.
Ze wennen er aan.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 19:34

Lonniej, wat een fijn beeldmateriaal, hoewel hij nog steeds klein is zie je wel dat hij al lekker gegroeid is op 3 weken tijd. Ik ben benieuwd waar hij staat over weer eens 3 weken en bijvoorbeeld met 3 maanden. En qua grootte ben ik ook benieuwd of hij nu gewoon achterloopt en dat alsnog inhaalt, of dat dit type dracht er nu voor zorgt dat hij kleiner blijft dan je genetische zou verwachten. Ik hoop dat je ons van updates blijft voorzien :D

Kiko, oei! Misschien even een bezoekje aan de chiropractor voor de zekerheid? Die kleintjes proberen nog in je broekzak te springen als ze schrikken en ik vergeet dat ook nog wel eens.

Ik moest wel lachen om Lunera van het weekend. Ik deed haar halster aan en ze stond ineens met haar achterbenen in de waterbak. Toen ik het eenmaal doorhad stapte ze weg en de waterbak viel zelfs om en het water stroomde tussen haar benen. En ze gaf gewoon geen kik! Ze is zo makkelijk, echt geweldig! <3

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 20:04

Wat een mooi filmpje. Fijn dat het zo gaat.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 20:35

Het doet zeker au..
Ik ga inderdaad even de chiropractor bellen want de pijn wordt alleen maar erger. Net geappt en ze reageerde en kan morgenochtend terecht! *\o/*

Ik zie het al helemaal voor mij Dais. Heerlijk zo’n nuchter veulen.

Thioro natuurlijk moeten ze wennen aan geluiden maar ik ga niet de tractor aandoen naast hem als ik hem vast heb. Dat bouw ik op als hij al buiten staat of op stal. En dat geld voor de meeste dingen. Als er onverwachts ineens een mega hard en of geluid aangaat en ze zien niet dan schrikken ze. Zo ben ik ooit eraf gevallen door iets onverwachts. Gelukkig door veel oefenen reageert ze nu veel minder op die geluiden.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 21:03

Heel interessant om te zien Lonniejj, hij is als je de fotos ziet inderdaad al flink gegroeid. Wel een wonder dat hij levend geboren is, hij ziet er zo kwetsbaar uit.

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 23:57

Lonniej. Wat is hij al gegroeid. Dat is wel positief natuurlijk.

Kiko. Oeps dat is minder. Gelukkig kan je morgen al bij de chiropractor terecht

Wonderboy heeft gisteren voor het laatst antibiotica gehad. Als het goed gaat, mag hij misschien zaterdag naar huis *\o/*

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 07:06

Dat is goed nieuws zeg! Zijn ze er uiteindelijk nog achter kunnen komen wat de oorzaak is geweest?

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 08:07

Super AM

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 11:01

Hij had een bacteriële infectie. Waarschijnlijk was de eerste kuur te kort waardoor hij een terugval kreeg.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 11:18

Wat een goed nieuws AM.

Vanmorgen bij de Chiro geweest. Moet dinsdag nog een keer. Heb amper geslapen van de pijn. Mag vandaag ook geen zware en gekke dingen doen..

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 11:24

Mooi AM! Goed dat ze er zo kien op waren, je wilt natuurlijk geen resistente bacteriën in je veulen!

Y'ur doet het goed! Leuk!

Hoop dat het meevalt kiko, heb je eens geen gedoe met je paarden ben je zelf aan de beurt :(:).

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 12:15

Inderdaad dat Kendra. Maar heb liever iets zelf dan dat mijn paarden wat hebben want dat zijn duurdere geintjes.. en vind altijd zielig als ze iets hebben. Doe ook elke 4 maanden de osteopaat om ze lekker los te houden.

Hebben jullie gister nog naar de Pavocup gekeken? Red Viper zag er mooi ontspannen uit. Vond sommige nog best hoge cijfers krijgen en andere juist weer lagere.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 14:09

Niet gekeken, morgen finale online kijken als het lukt.
Ben benieuwd naar de jurering, verwacht veel aandacht voor harmonie en ontspanning.
De rel rond Dujardin laat vast z'n sporen na.
Ben ook wel benieuwd of het invloed heeft op de markt en of ik mijn dressuurveulen straks een beetje normaal kan verkopen...

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 22:12

Dat denk ik ook wel. Had totaal niet verwacht van haar. Keek graag naar haar. Met Valegro zag er zo super uit toen..

Morgenochtend komen ze chippen van het KWPN. Hopelijk gedraagt die kleine draak zich. Iemand nog tips?

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 22:21

Voor chippen: houdgreep en niet aarzelen.
Die chippers zijn snel dus je moet hem gewoon even stevig vasthouden.

Mijnes op een maand leeftijd gedaan, juist omdat ze in het begin wat 'wild' was. Kende nog geen halster, kon haar net vluchtig aanraken.

2 personen plus chipper. Hoi veulen, veulen in hoek, houdgreep, chip er in en weer los. Duurde nog geen 30 seconden. Ze was te beduusd om er iets van te vinden en heeft er verder niets aan overgehouden.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 22:59

Zelf ook niet al teveel gedoe van maken, al moet je er wel op voorbereid zijn dat je even kunt gaan vliegeren. Komt vast goed…