[HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 16:47

Kendra schreef:
Fotsy, je kunt de veulenmest laten onderzoeken. Niet alleen op wormen, maar ook op bacteriën en virussen (het rotavirus bijvoorbeeld).
En het kan ook lactoseintolerantie zijn, dat hadden wij een paar jaar geleden.

Das wel een goed idee. Weet ik direct waar het aan kan liggen dan.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 16:58

Hoe lijkt het bij jou Marjolein??

Dagmar11

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 17:14

Wat hebben jullie weer veel geplaatst. Heb in etappes bijgelegen.

Gefeliciteerd met de veulens!
Inge: je doet het fantastisch. Alles in het belang van Libby. Niet schuldig voelen. Ze is blij met je! En inderdaad zou ze thuis niet beter herstellen in haar eigen omgeving? Lijkt me voor haar ook fijn.

Inderdaad Marjoleine hoe is het nu met je merrie?

Vandaag 291 :o
Afbeelding

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 18:16

Poging 3... Goldy en Cappuccino zijn weer thuis. Cappuccino is goed gegroeid
Afbeelding

Filmpje plaatsen lukt niet

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 18:18

Het veulentje van 'ons', foto's van gisteren :)

De hele familie (het bruine paard in de achtergrond is van mij :D )
Afbeelding
Merrie had meer vet aan het veulen mogen mee geven :o ze heeft meer zelf gehouden, we dachten bijna dat er na de bevalling nog een 2e moest komen :')
Afbeelding
Afbeelding
En ik denk toch gewoon een bruine, wel best licht voor mijn gevoel

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 18:30

Fotsy ik had vorig jaar eentje met rotavirus en die heeft aan een zijden draadje gehangen. Eerst dacht ik ook het zal wel meevallen omdat die actief was, maar daarna ging hij snel achteruit. Het viel ook op dat hij amper nog bij de moeder ging drinken. Wel probeerde hij veel water te drinken om gehydrateerd te blijven maar zo kreeg hij geen voedingsstoffen binnen. Er kwam op den duur langs achter puur water uit ocharme.
Ook met de fles of spuitje melk geven ging niet. Op den duur ben ik veulenbrokjes gaan weken in melk van de moeder en dan dat papje lepel per lepel in zijn mondje gedaan voor energie en wat vocht, want was een slap vodje. Dat heeft hem er toch doorgetrokken want zo een papje kon hij niet uit zijn mond laten lopen.
In combinatie met antibiotica voor een eventuele bacterie tot de uitslag binnen was en biosponge (dacht dat het zo heette).

Maar zover ben jij nog niet. Hopelijk is het niets, maar ben sindsdien toch ook niet meer zo op mijn gemak bij vuile billen.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 19:05

Knolselder schreef:
Fotsy ik had vorig jaar eentje met rotavirus en die heeft aan een zijden draadje gehangen. Eerst dacht ik ook het zal wel meevallen omdat die actief was, maar daarna ging hij snel achteruit. Het viel ook op dat hij amper nog bij de moeder ging drinken. Wel probeerde hij veel water te drinken om gehydrateerd te blijven maar zo kreeg hij geen voedingsstoffen binnen. Er kwam op den duur langs achter puur water uit ocharme.
Ook met de fles of spuitje melk geven ging niet. Op den duur ben ik veulenbrokjes gaan weken in melk van de moeder en dan dat papje lepel per lepel in zijn mondje gedaan voor energie en wat vocht, want was een slap vodje. Dat heeft hem er toch doorgetrokken want zo een papje kon hij niet uit zijn mond laten lopen.
In combinatie met antibiotica voor een eventuele bacterie tot de uitslag binnen was en biosponge (dacht dat het zo heette).

Maar zover ben jij nog niet. Hopelijk is het niets, maar ben sindsdien toch ook niet meer zo op mijn gemak bij vuile billen.

Idd ik ben ook niet meer zo op mijn gemak met vuile billen. Het is gelukkig nog geen water zeker niet en ze drinkt vaak bij mama nog. Maar zoals je zegt ik ben er niet zo gerust in. Is nu nog niets aan de hand maar met een veulen kan dit snel anders lopen. Ik zie waar ze kak heeft achtergelaten en voer het morgen bij de da om op te sturen. Heb zo ooit eens iets gehad van de kliniek voor de diarree misschien heeft men dierenarts nog wel iets.
Korrels ook al aan gedacht. Nu ze heeft helemaal niet de neiging om in moeders eet bak te gaan zitten en om zelf in een bak te gaan zoeken doet ze al helemaal niet dus korrels zijn nog niet aan de orde maar heb wel een zak besteld. Ik koop dat graag vers want die houdbaarheidsdatum is niet zo lang en zoveel eten ze daar ik begin niet van. Ik ging onlangs in de winkel 5 zakken allemaal vervallen op 1 mei.
Laatst bijgewerkt door Fotsy op 07-05-23 19:08, in het totaal 1 keer bewerkt

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 19:07

Kiki1976 hoe is het met Bo richting de avond?

DDDara die uier ziet er best vol uit hoor.

Fotsy klote dat ze zo diarree heeft. De tips die hier gegeven worden zijn al goede tips. Hopelijk is ze er vlug vanaf.

Dagmar11 die merrie is lekker breed :D

JennyK Die is idd goed gegroeid zeg. Wat een verschil. Hopelijk is het gelukt.

Anouk_h mama heeft idd de vetjes goed voor zichzelf gehouden. Maar dat trekt wel weer bij. Gefeliciteerd nog.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 19:09

Anouk_H schreef:
Het veulentje van 'ons', foto's van gisteren :)

De hele familie (het bruine paard in de achtergrond is van mij :D )
[ [url=m/n5MLwC.jpg]Afbeelding[/url] ]
Merrie had meer vet aan het veulen mogen mee geven :o ze heeft meer zelf gehouden, we dachten bijna dat er na de bevalling nog een 2e moest komen :')
[ [url=m/3bgvh0.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/jdTzAx.jpg]Afbeelding[/url] ]
En ik denk toch gewoon een bruine, wel best licht voor mijn gevoel

Amai idd die heeft niet veel vet meegekregen. Komt wel goed eens die paar dagen oud is.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 19:20

Zo, die is erg schraal ja. Maar over een week herken je haar niet meer terug.

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 19:23

..komt even onder mijn meeleessteen vandaan... Anouk_H, waarschijnlijk werkte de placenta niet heel goed meer. Heeft de merrie wel genoeg melk?

@Inge.. wat een sneu verhaal van je merrie, maar ook wat slecht van de paardenkliniek. Hier wel eens een paard gezien dat ook heel lang niet mocht liggen ivm breuk in het bekken, maar die hielden ze in een harnas getakeld... hoe kunnen ze verwachten dat een paard zo lang kan blijven staan, zonder hulp/steun... en dan ook nog een een merrie na een keizersnede... heel slecht... en dan wel dikke rekening voor opname... ik zou ook mijn mond flink opentrekken... met zo'n klap neervallen is pas risicovol voor het hematoom wat er zit...

Verder iedereen gefeliciteerd met de geboortes, mijn merrie is bijna 2 maanden nu... gaat zo snel

Afbeelding

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 19:32

Jeetje veulen is idd erg dun. Maar wat er al gezegd werd, mogelijk werkte de placenta niet goed.

Nieky, Bo gaat nog prima haha.
"Melk" nog steeds helder maar nu wat witter ipv gelig/oranje. Was wel plakkerig. Zoutige smaak is eraf
Ze staat nu al zeker een uur als een stabiele naar buiten te kijken. Eet af en toe een hapje hooi.

Uier met binnenzetten
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Rond 22.00 sws nog heen, tussendoor thuis camera

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 19:32

Nieky: ja he, klein reusje van 1.5 maand. Nou hoop ook idd dat het gelukt is, dat zou zo fijn zijn!

anouk: die is idd mager. Als ze maar goed drinkt komt dat wel goed

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 19:45

anouk , die is idd wel wat tekortgekomen, maar de meeste merries hebben wel slagroom haha, die gaat enorm groeien straks , wel een heel mooi veulentje, ik denk ook bruin

kiki, dat is al een flink uier , spannend altijd

fotsy diarree is wel akelig, kan ook een virus zijn

dagmar , wow, die is dik :)

jenny k , wat is cappuccino al groot zeg, groeit als kool, mooi veulen trouwens

hier doet Eowyn net of er niks aan de hand is, als ik haar nu zo bekijk denk ik dat nog wel een poosje kan duren , gisterochten harsjes, gisteravond er weer af en daarnet weer gele harsjes , hmm , ik weet het niet hoor .....

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 19:57

Gefeliciteerd Kathleen_vW Cp112 en mdh!

Lijst veilige merries
Kleine pony's 300 dagen, grote pony's & paarden 320 dagen
Imani_abby - Ollie - 310
Plop1997 - Nirvana - 312
Ennasil92 - Femme - 316
Jolandje - Eowyn - 318
Kayley95 - Boston - 327
YvonneV - Giggles - 328
Moner - Libby - 330
Stal_HD - Gaya - 331
Nieky1993 - Ashley - 331
Veronique56 - Chacha - 333
Astrea - Mirabeau - 334
Shadow33 - Voraya - 337
Us2001 - Gemma - 339
Tammiebels - Deja Vu - 344
Corinadrenth - Oya - 344
Ciara_Lady - Nylke E.M - 345
Shadow33 - Her Highness - 345
Kiki1976 - Bo - 345
Dddara - Don Dara - 355
Imani_abby - Toffee - 380
Marjoleine89 - Zsa Zsa - 382

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 20:00

Balko schreef:
CP gefeliciteerd! Maar heb je geen alarm om?
Kan wellicht toch de moeite zijn als je er nu 3 gemist hebt. Gelukkig nu goed gegaan maar kan ook anders natuurlijk!

DDDara, hier ook al vliegen. Afschuwelijk….

Jeetje Kiki, jouw geduld word op de proef gesteld!

Nou ik mis normaal dus echt nooit maar mn merries zijn van de regel ofzo :')
Een gewoon birthalarm singel heb ik vaker gebruikt maar vind ik vreselijk in gebruik :o
Ik ben aan het kijken voor zo’n temperatuur alarm die lijkt me echt heel fijn. Maar die zijn prijzig (en ik wil dan 2 zenders hebben) dus ffies sparen.

Evelien_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 20:58

Gefeliciteerd met de veulens Luna, Mdh, Kathleen, Cp112!! *\o/*

Onze merrie is inmiddels 321 dagen dus ook veilig! Toch weer een fijn idee.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 21:15

Imani hoe gaat het bij jou? al vorderingen vandaag? of gaat ollie toffee straks nog inhalen????

Kiki hoe staat bo er voor verwacht jij vannacht een veulen?

Ciara en Shadow bij jullie vorderingen?

Hier is het uier niet echt terug gelopen maar ik juich nog niet te vroeg..... na het liggen van middag de benen weer vol melk, maar ze is nog zoooooo relaxt en geenn hars of melk aan de spenen dus mijn geduld wordt nog wel even getest gok ik.....

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 21:22

kiki: die komt vast bijna!

dddara: laat je niet verrassen!

jolandje: dankje!

imani_abby

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 21:50

Dddara hopelijk maakt jouw merrie ook snel vorderingen!

Hier niet echt veel verandering, ph nog altijd 8. Uier bomvol. Ze was wel wat klam als ik haar van de weide haalde zonet, maar is hier dan ook echt heel erg vochtig weer vandaag. Verder eet ze gewoon rustig de hele dag door 8)7

Afbeelding

Ollie die wacht ook wel nog even denk ik, uier is nog leeg. Wel heeft zij erg veel last van vocht onderaan haar buik.

Afbeelding

shadow33

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 22:01

Dara hier al dagen een vol uier bij Her, maar geen extra veranderingen.
Ze is ook helemaal niet ongemakkelijk 's nachts of overdag. Galoppeert nog gewoon uit het land etc. Ben bang dat het vannacht ook niet komt. Vorig jaar kegelde ze duidelijk.
ze heeft tot nu toe altijd merries gehad. Ik heb geslachtsbepaling echo gehad, toen dachten ze merrie, maar nu ze zoveel meer overloopt als normaal, plus haar gedrag wat anders is, denk ik dat het misschien toch een hengst wordt (helaas) :P . Maar na al die pech verhalen ben ik allang blij als er een gezond veulen uit komt!

Voraya is mega dik, zit ook snel vol van het eten, maar nog weinig uier, dus om haar maak ik me nog niet zo druk.

Denk dat jij meer kans hebt als ik dat zo lees dara, dat er wat komt.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 22:56

Nee verwacht niets vannacht of er moet iets plots veranderen.

Uier is wel vol voor haar doen, eerder beviel ze met heel wat minder
Afbeelding
Afbeelding

Onze dikke glimworm
Afbeelding

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 23:15

Succes wakers! Kom maar op met de baby’s

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 01:20

Succes allemaal weer met waken

Anouk veulen is idd niet heel dik. Trekt met een paar dagen meestal wel bij

Toevallig bij mij op stal van de week een quarter bevallen. Was echt flink zwaar. Komt er toch echt een heel kleintje uit met geen vlees. Die zag niemand aankomen. Veulen is al goed bijgetrokken, maar nog echt klein vergeleken de rest. Kan echt makkelijk onder de merrie door.

Hier gaan de veulens erg goed. Gaan steeds wat langer op de wei. De veulens onderling zoeken elkaar steeds meer op... Maar de merries accepteren nog niet dat ze contact met elkaar hebben. Ik verwacht dat dit niet lang meer duurt. Kunnen ze straks lekker spelen met ze alle <3

Tussen door in de paddock zodat ik de stal kon mesten.
Afbeelding
Afbeelding

Ennasil92

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 06:07

Geen baby's vannacht?