[HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

OYYO

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 17:58

CP :D

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 19:08

Kaplaars schreef:
Echt zo’n beertje!
Is dat Tommy?

Tommy is inmiddels wel wat veranderd gelukkig haha. Nu Rossi dus nog.

Dit was Tom

Afbeelding

En dit is 'm nu (sorry slechte foto maar heb geen andere recent :=)

Afbeelding

Maandje geleden was hij iig zo, er is hoop voor Rossi :')

Afbeelding

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 12:34

Ik denk dat het opgelost is mbt kreupelheid van Red!

Ik wilde red gisteravond hoefjes optillen voor hoefje te krabben en toen wilde hij zijn kreupele beentje niet geven en toen zag ik grote vlek allemaal bloed bij de kroonrand
Dacht dat het bloed was. Maar het was geen bloed .en het rook niet naar urine of mest. Was vochtig doorzichtig en rook raar.
Ik denk dat er een zweer opengesprongen was bij de kroonrand!
Ik heb hem meteen in emmer warm water met biotex gezet en hij leek daarna beter te lopen.
Vanochtend heb ik dat ook gedaan en daarna heb ik hem op de wei gezet en hij liep echt weer wat beter en nu hoop ik dat het dat is geweest.
Fotos gestuurd naar de dierenarts die vandaag fotos zou komen maken en hij bevestigde het idd en hij hoefde niet meer te komen *\o/*

Ik ben zooooooo opgelucht als het dat is geweest. :D
Veulen en merrie staan weer overdag op de wei nu tot grote opluchting van ons allemaal.

OYYO

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 12:52

Ah gelukkig. Goed afgelopen!

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 12:55

Pfff..... dat is inderdaad een opluchting. Ik heb het nog nooit meegemaakt en zou bij een veulen ook niet aan een hoefzweer denken (tot nu toe dan....).
Maar wel weer een hele exercitie, veulen met pootje in de soda, ging dat een beetje?
Mooi dat ze weer gewoon in de wei staan, zulk mooi weer!

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 13:04

Super!!

Richo is ook weer heel veel beter. Dus top :D

Symke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 13:18

Oh wat een opluchting!!!!
Hoe komen ze daaraan en vooral zo hoog dat boven uitbarst?

Wordt wel heel mak zo met emmers en weken ed!

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 13:27

Fijn! Hier was die ook boven bij kroonrand open :j

Alleen wij lopen op steentjes en gebroken asfalt wegens bouw rn alles op de schop. Dus dat is even behelpen.
Krab elke dag hoeven uit dus wel grote leer. Maar een zweer hebben ze zo..
Overigens heb ik niks er aan gedaan verder en was die heel snel over

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 13:31

Kendra schreef:
Pfff..... dat is inderdaad een opluchting. Ik heb het nog nooit meegemaakt en zou bij een veulen ook niet aan een hoefzweer denken (tot nu toe dan....).
Maar wel weer een hele exercitie, veulen met pootje in de soda, ging dat een beetje?
Mooi dat ze weer gewoon in de wei staan, zulk mooi weer!

Ik heb het hier in dit topic ook al een keer voorbij zien komen.
Gisteren ging met hulp best prima. Paar keer halve/hele minuut in de emmer gehad. Vanochtend alleen gedaan en toen stond hij er al een minuut of zo in de emmer. En toen ging het prikken denk ik en toen ook bloeden en toen lukte het niet meer alleen. Paar keer geprobeerd maar daarna ff hulp gevraagd en toen kon ik nog paar keer ff kort in de emmer krijgen.
Nu hoefde ik er niks meer aan te doen volgens de da behalve ff schoon spoelen met water zodra ze binnenkomen vd wei. Dus dat doe ik met plantengieter want hij kent beentjes afspuiten nog niet.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 13:34

Symke schreef:
Oh wat een opluchting!!!!
Hoe komen ze daaraan en vooral zo hoog dat boven uitbarst?

Wordt wel heel mak zo met emmers en weken ed!

Geen idee... Enige wat ik kan bedenken is dat de merrie hem per ongeluk geraakt had 1,5 week geleden(was hengstig en kapte met voorbeen naar een ruin). Tikte hem boven de kroonrand. Hij had toen ook een sneetje en ik heb er toen meteen acederm opgespoten. De hoefzweer is er aantal cms verderop aan de zijkant bij kroonrand uitgekomen.
Dus toeval of het heeft er iets mee te maken gehad.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 13:35

Cioccolato schreef:
Fijn! Hier was die ook boven bij kroonrand open :j

Alleen wij lopen op steentjes en gebroken asfalt wegens bouw rn alles op de schop. Dus dat is even behelpen.
Krab elke dag hoeven uit dus wel grote leer. Maar een zweer hebben ze zo..
Overigens heb ik niks er aan gedaan verder en was die heel snel over

Ok, dat is fijn om te horen! Hopelijk is Red ook snel weer helemaal goed. Hij was in ieder geval erg blij weer op de wei te staan :) en ik ook.
Ik vond de stalrust verschrikkelijk...
En bleek achteraf dus ook helemaal niet nodig :(

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 13:37

mirjamalvaro schreef:
Super!!

Wat fijn :) wat was het probleem bij Rico?

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 13:41

Lastig is dat soms. Mijne was vrijwel niet kreupel maar had heel iets een dikker voetje. Ik denk gelijk aan zweer als ze op 3 benen staan dus ik had ook even iets van huh. Tot ik het rook :+

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 13:51

Cioccolato schreef:
Lastig is dat soms. Mijne was vrijwel niet kreupel maar had heel iets een dikker voetje. Ik denk gelijk aan zweer als ze op 3 benen staan dus ik had ook even iets van huh. Tot ik het rook :+

Ik dacht ook zelf aan een zweer maar 2 versch (goede en van dezelfde kliniek) dierenartsen van goede kliniek dachten beide keren (donderdag en zaterdag) iets anders.
Vandaag zou er weer andere dierenarts komen voor fotos.
Gelukkig niet nodig geweest!

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 17:28

tamaramt schreef:
mirjamalvaro schreef:
Super!!

Wat fijn :) wat was het probleem bij Rico?

Dat weten we niet precies. Misschien toch zichzelf aangetikt of uitgegleden? Hebben nooit wondje oid gevonden.
Hij blijft toch ff lekker tijdje apart staan met mamma en grote vriend Zorro.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 18:02

@pikeur: gaat het nog goed mbt avonden apart met veulen en merrie?
Ik wil vanavond weer beginnen met uurtje apart in de stal en dat de komende 2 weken qua tijd opbouwen. Ik was al begonnen met uurtje maar is al weer week geleden dat ik dat gedaan heb ivm kreupelheid Red wilde ik hem ff met rust laten

MarryAnneR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 19:09

Vanavond een gesprekje voor een opfokadresje voor Taartje.
225 km verderop! Ik vind het toch zo lastig om hem straks te moeten missen. Thuisblijven is geen optie met al mijn merries.

Wat is jullie voorwaarde voor goede opfok?

Ik vind het vooral spannend omdat Taartje een vrij laat veulen is. Ik krijg er nachtmerries van dat hij in elkaar getrapt gaat worden door de iets oudere veulens.

Hij komt dan wel bij zijn halfbroer en echt tussen alleen pony’s.

Ik denk er goed aan te doen maar wat moet ik nu vragen? Hoe vaak gaan jullie kijken?

Ik heb er even aan gedacht een ander hengstveulen te kopen om ze samen thuis op te laten groeien maar dit is ons eerste veulen en ben toch bang teveel fout te doen.

Hoe maak je goede afspraken? Wat is een normale leeftijd om hem terug te halen?

Waarom kies je wel of niet voor opfok?

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 19:33

@MaryAnneR, tja, wat is een goede opfok. Wij hadden ze altijd thuis maar vorig jaar een hengstveulen naar de opfok gebracht en dit jaar weer eentje. Ik vind het best ingewikkeld en er zijn grote verschillen, in prijs, in de grootte van de winterstallen, in de verzorging.

Op een kleinschalige opfok kun je misschien afspraken maken, maar meestal heb je niet zoveel in te brengen :-). Wat ik belangrijk vind: beweging (erg belangrijk, vooral in de winter!), groepsvorming (wat zetten ze bij elkaar), voer en ook dat ze er het jaar rond kunnen staan. Verder ontwormen en smid natuurlijk. En vooral: het gevoel hebben dat ze goed op je veulen passen en jou informeren als er wat is. Zeker als je niet vaak kunt kijken moet je wel zeker weten dat het goed komt. Voor mij heeft dat niet veel met contracten te maken, ik kijk goed uit mijn doppen, vraag rond en bepaal op basis daarvan of ik het vertrouw :-)....

Het ligt een beetje aan je veulen maar ook aan de beschikbaarheid. Onze Patser van vorig jaar loopt bij Equus en dat vind ik top omdat ze daar ook in de winter grote paddocks hebben waar ze 24/7 in kunnen. Hij heeft het daar erg naar de zin en bijkomend voordeel is dat daar meer bokkers staan. Dus we houden elkaar wat op de hoogte. Voor Rock was ik te laat helaas en die gaat nu naar een stal hier in de buurt.

Wij gaan minstens 1 x maand kijken, vooral omdat ik dat gewoon leuk vind. En ophalen in principe aan het eind van stal- of weide periode. Tussendoor kan, maar is vaak ook niet echt gemakkelijk. Meeste opfokstallen - voor zover ik het weet - gaan t/m 3,5 jaar (dus dan moet je ze halen als ze weer op stal gaan in het jaar dat ze 3 zijn).

Ik ga overigens liever voor een wat grotere opfok, de aanpak is vaak wat professioneler. Second best zou voor mij een tweetal zijn, dat hebben we zelf vaker gedaan; gewoon een veulen van een ander er bij en samen opfokken.

OYYO

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 22:38

Maryanne Ik begrijp wat je bedoeld. Zat een beetje met hetzelfde probleem. Ik had eerder besloten om hem thuis te houden. Toen kreeg ik een berichtje van opfok in de buurt dat ze nog plek hadden. Is 5 min. van mij vandaan. Ben gaan kijken en het beviel. Maar je moet altijd afwachten hoe het in de praktijk gaat. Een voordeel is dat ik regelmatig kan gaan kijken. Maar ik vind het spannend. Zou hem graag thuis houden maar nog een hengstveulen erbij is echt geen goed idee. Ik wil uitbreiden in merries niet in hengsten of ruinen.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 06:22

Ik vind het ook heel lastig..ik ben bij meerdere opfokstallen gaan kijken maar bij allemaal was wel iets wat ik niet fijn vond.
Nu via de instructrice van een stalgenoot een fijn plekje gevonden bij iemand particulier..Red komt samen met haar hengstveulen bij haar oma te staan, 15 min vanaf mijn huis. Dus de bedoeling is dat ik er zelf 2/3 x per week heen ga dan ook.
Er is trouwens nog 1 plaats voor een hengstveulen of lieve oudere brave ruin..in totaal plek voor 3 namelijk.

Rianne1807

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 08:26

Oh gelukkig maar tamarant, hopelijk gaat t nu snel beter
Pfff....er mag niks zijn aan die kleintjes he.

Aan de merries trouwens ook niet, afgelopen maandag is de dierenarts geweest, ze heeft vocht in dr sprong, niet kreupel maar aan de longe zag ik er toch iets aan.
Bolspat is t en bursitis, vandaag word ze behandeld, ging maandag niet ivm uitverdoven
Hopelijk is ze na een weekje rust weer opgeknapt

Opfok vond ik ook een lastige, heb een paar harde eisen en de grootste is 24/7 buiten met schuilstal en hooi
Wilde graag kleinschalig en bij voorkeur verschillende leeftijden.

Ik heb t gevonden, de 1e dagen komt ze met een ander net gespeend veulen en staan ze samen om te wennen.
Later komt er nog een veulen bij, een jaarling en een 2 jarige.

3 oktober breng ik haar weg.
Aangezien afspenen op de pensionstal niet gaat ivm ruimte gebrek, neem ik de merrie mee, laad t veulen uit en rij met de merrie terug.
Had t liever anders gedaan, maar ja, wat niet gaat gaat niet.
Veulen is dan 5 maanden oud, ze is al een paar weken zo zelfstandig, drinkt steeds minder bij moeders, eet goed zelf
Merk dat mn merrie ook afstand aan t nemen is

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 09:41

Ik hou ze thuis in de opfok. Maar ja ik heb ook de stallen ervoor (3.5 bij 6m en 5.5 bij 7.5m. ) en 16 ha land.

MarryAnneR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 09:56

Nou, de eigenaar van opfok zou dus gisteren bellen. Ik had haar mijn nummer gegeven en ik maar wachten. Geen telefoon dus.. dan heb ik het al op mijn heupen.

Geen berichtje van goh ik ben je vergeten, er kwam iets tussen. Ik heb haar nummer niet want alles is via fb gegaan.
Hoewel er heus redenen zat te bedenken zijn waarom
ze niet kon bellen zit het mij toch niet lekker.
Als ik afspraken maak dan kom ik ze na en dat verwacht ik ook van iemand waar ik onze baby aan toevertrouw.
Ik zit er vooral mee dat Taartje en van juni is, en een D pony veulen. Die wil ik niet af laten beulen door grote jongens

Symke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 10:30

Heeft iemand advies v me....
Vorige week was de hoefsmid er en die zei nog wat staat dat veulen keurig op haar voetjes

Afgelopen dagen begint me een voorkeur houding op te vallen en vandaag vind ik haar ene voorhoefje al wat steiler dan de andere. Help!

Hoefsmid zei als lossen opmerking dat als ze scheef gaan staan niet je eten hoger aanbiedingen dan staan ze recht

Maar hoe doe je dat veueln??
Heb hooinetten maar dat durf ik niet met veulen!
De enige die zou kunnen is die van twee x twee maar daar krijgen ze niet genoeg uit eten ben ik bang

Advies erg welkom

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 11:44

tamaramt schreef:
@pikeur: gaat het nog goed mbt avonden apart met veulen en merrie?
Ik wil vanavond weer beginnen met uurtje apart in de stal en dat de komende 2 weken qua tijd opbouwen. Ik was al begonnen met uurtje maar is al weer week geleden dat ik dat gedaan heb ivm kreupelheid Red wilde ik hem ff met rust laten

Ja gaat heel goed, ze staan nu van 6 tot half 8 apart van elkaar en ik laat ze ook niet meer tussendoor bij elkaar. Merrie krijgt nu veel minder krachtvoer dus het uier staat ook niet echt meer op springen in de ochtend.