[HK]Het Dikke Buiken Topic 2015

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

TinekeVD

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 07:56

Hannekebosch, onze merrie eet minder kuil, maar met krachtvoer hebben we daar geen last van, maar....zij krijgt s morgens en s avonds maar een halve schep merrie brok. Misschien kun je tijdelijk wat minder geven en dit dan weet opbouwen?

smooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 08:40

Bij Wapper gaan aankomende donderdag de ijzers af. Denk dat ze dat niet zo fijn gaat vinden :( achterijzers zijn sinds januari af want ze wilde bij de smid niet meer echt d'r benen lang genoeg optillen. Ik weet zo goed als zeker dat ze (heel) gevoelig wordt, hopelijk duurt dat niet te lang. Qua hoefkwaliteit heb ik niets te klagen en ik heb de ijzers er nu eigenlijk wat te lang onder laten zitten zodat, als de wanden inscheuren tot aan de nagelgaten, dat niet voor heel kort afgebrokkelde voeten zorgt. Overigens heb ik ze er tot nu onder gelaten omdat Wapper nog heel actief aan het werk was, ook nog veel buiten gereden en over de straat. Afgelopen week heeft ze de handdoek in de ring gegooid, ze wil heel graag nog gezellig aan de wandel of stapritjes, maar draf/galop eigenlijk niet meer. Ze is afgelopen week in omvang ook best heel hard gegroeid dus ik kan het me goed voorstellen ;) rennen komt wel weer als het veulen er is... Ik durf het niet aan om de ijzers eronder te laten, daarmee komen mama's voeten zoveel harder aan op het veulenlijf! (en af en toe is Wapper ook gewoon echt niet-te-zuinig-lomp met d'r voeten ;))

Hebben jullie merries qua uier "last" van de nog niet zo warme temperatuur? Ik merkte bij Wapper een behoorlijk verschil. Toen het een paar dagen wat warmer was, had ze gelijk meer uier.

Hopelijk wordt het gewoon wat warmer, dan worden er vast veulentjes geboren! Er zijn idd best wat merries rond de uitgerekende datum of eroverheen... Blijft toch spannend!

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 08:58

Spannende dagen maar dus helaas geen nieuwe veulentjes geboren vanacht? :( jammer!

Het probleem met ijzers heb ik niet... Pony staat blootvoets.

Redbag openen met een pollepel? Als het lastig kapot gaat lijkt een pollepel mij ook niet ideaal... Gewoon maar een schaar bij de hand houden denk ik :=

Janflicka, is dat zo? dat maidens vaak pas op het laatste moment vullen??
Wij zijn ook allebei maiden (merrie en ik ;) ) zij is toch al wel langzaam maar zeker aan het vullen. Het gaat langzaam maar vanaf dag 290 uit mijn hoofd was er verandering en nu (dag 311/321) gaat het iets harder (maar nog lang niet vol!)

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 09:08

Hier ooit 1x een merrie voor op ijzers gehad tijdens de bevalling. Deze merrie had White line disease en bijna de hele hoefwand zat dus los, daar hadden ze een heel groot deel van weg gesneden, dus zonder ijzers was op dat moment echt geen optie. Vond het helemaal niks, die ijzers en dat jonge veulen, maar het is gelukkig helemaal goed gekomen. Maar als ik de keuze had gehad, had Ik zeker zonder ijzers gedaan!

Linda, dat gaat lang niet altijd op hoor. Mijn maiden merrie begon vorig jaar netjes rond 270 dagen met uier aanmaken en ik ken Veel meer maiden merries die het helemaal volgens het boekje doen. Maar er zijn er inderdaad ook waar de uier op het laatste moment pas vol schiet, maar die zijn er tussen de ervaren merries ook. Gelukkig zijn deze er minder dan degene die het wel netjes volgens het boekje doen.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 09:53

Ben ook benieuwd wat mijn maiden gaat doen. Ze is al vanaf januari bezig met een ieniemienie uierverandering.
veearts hoopt alleen maar dat er geen gigantisch veulen inzit. ze is echt heel dik.

Uiertje vult wel vanachter (ongeveer tot de helft is er geen verdeling in uierhelfte) maar kan nog heel wat dikker. Melktest nog steeds zelfde
Afbeelding

Afbeelding

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 10:01

Ben je nou nog melk aan het testen?
Uier is minder dan bij jupi en ik ga nu echt nog niet aan die uier frunniken...

sandra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 10:09

Mijn merrie staat voor op ijzers. Ze heeft een steeds terugkerende scheur in haar hoef dat ik het niet aandurf om het ijzer eraf te halen.

Zijn er nog tips om te voorkomen dat het veulen moeders staart opeet? Mijn merrie heeft al niet veel staart :(
Laatst bijgewerkt door sandra8 op 22-03-15 10:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 10:09

Met zo n uier krijg je nog geen veulen hoor. Snap niet dat er zoveel aan die uier geprutst wordt. Ok als die in een keer erg groot wordt en niet meer terugloopt. Maar om elke keer weer die spenen te openen kan gewoon niet goed zijn. Die speen sluit telkens weer die uier af om hem te beschermen tegen infecties. Als zo ruim voordien elke keer weer aangezeten wordt dan kan dat gewoon niet goed zijn.

S mooi hier ook minder uier nu het wat kouder is heb ik het idee. Gister niet gekeken, vandaag maar weer even.
Geloof dat de eerst nu op 303 dagen zit. De ander moet ik een natellen.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 10:13

Tweede merrie zit nu tussen de 285 en 293d dracht. Nadeel van 8 dagen dekken haha.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 10:18

Ja ik heb getest. Vorige week zat ee tussen 6.8 en 7.0 dus heb ik deze week getest ja. Ik heb liever wat richtlijnen als niets. Tis een maiden zonder dekdatum maar wel een verwachte periode van maart/april dus houd ik haar in de gaten. wat denk ik heel logisch is. en daarbij "my barn, my rules" ik doe wat ik denk dat goed is

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 10:19

Ik snap sowieso dat gepruts met die melktesten niet. Ik hoef echt niet aan het uier te komen en heb meer het idee dat het nu een soort hype gaat worden. Maar bij sommigen zal het best helpen, maar kijk gewoon goed naar je merrie en volgens mij heb je daar meer aan.

Mijn merrie eet nog als een bouwvakker. Alles wat je ervoor schuift gaat er in, zelfs geen geklieder met hooi.

Hoefsmid doe ik sowieso niet. Hou het zelf bij en nu ze op de weg loopt blijven ze mooi kort.
Kan me voorstellen dat dat lastiger is voor drachtige merrie, vooral achter. Doet ze dat ook met krabben?

Het koude water klopt. Ik heb het standaard staan maar gooi echt geen hele emmer. Met bevalling van kalveren doen we het ook, voor de neusspRay. Wij pakken vaak een handje en smijten dat er dan een beetje op. Klinkt hard, maar werkt echt. Of gewoon veeg uit de waterbak.

Ik zag van Sultan ook nog een mooi schilderij voorbijkomen. Echt heel mooi gedaan! Mensen kunnen soms heel lief zijn voor elkaar.

En over het vlechten van de staart, die vlecht ik altijd in. De nageboorte knoop ik dan met een touwtje erin vast zodat ze er niet op gaat staan. In een losse staart lukt dat denk ik wat minder. En moet zeggen dat ik hem daarna wel eruit haal, de vlecht dan.

Volgens mij ben ik nu ook weer helemaal bij! Nog geen veulentjes helaas, maar we wachten en lezen lekker door.

smooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 10:19

Wapper is inmiddels alweer 311 dagen drachtig vandaag, gaat nu wel snel richting 320!

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 10:27

Luna2006 schreef:
Ja ik heb getest. Vorige week zat ee tussen 6.8 en 7.0 dus heb ik deze week getest ja. Ik heb liever wat richtlijnen als niets. Tis een maiden zonder dekdatum maar wel een verwachte periode van maart/april dus houd ik haar in de gaten. wat denk ik heel logisch is. en daarbij "my barn, my rules" ik doe wat ik denk dat goed is

Je behoort pas te testen wanneer ze een vol uier heeft.
nu heeft ze enkel wat zucht en vocht maar lang niet zover.

Ik kijk er niks van op als ze straks een uierontsteking heeft.

Je komt advies vragen maar je luisterd er vervolgens totaal niet naar.

Laat je merrie haar uier toch met rust zolang het nog niet vol is.
Met enkel kijken zie je ook heel veel.

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 10:28

Cemlys ik had hier vorig jaar diverse merries wel 3 weken hengstig, wat een ramp haha :7
Bij kleintjes is het niet gebruikelijk te scannen op een ei, veel veeartsen willen de kleintjes niet eens scannen, ze worden gewoon gedekt zodra ze hengstig worden en dan om de dag gedekt. Pjotr had het jaar van zijn leven met zoveel gastmerries, tegelijk hengstig en ook nog zo lang hengstig, moest soms zelfs twee keer per dag dekken als het net zo uitkwam . En hij heeft alles drachtig gekregen in de eerste cyclus, super hengst :D
De enige normale waren mijn eigen merrie en die van Robynn die netjes maar een paar dagen hengstig waren, de andere 6 echt super lang!
Ik ben na afloop wel steeds met de gastmerries naar de kliniek in Emmeloord gereden om te scannen op dracht, wisten we zeker dat het gelukt was en optijd erbij als het om tweelingen gingen.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 10:31

ik heb ook laten scannen. met 18 dagen en daarna nog een keer in oktober omdat merrie zo achterbleef. Ik vind het een stuk prettiger. Je kunt rekening houden met voeren, werken en ook vast je zaken rustig voorbereiden. Al zie je het vaak al wel wat van tevoren als het niet zo is.

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 10:36

inowa schreef:
Je behoort pas te testen wanneer ze een vol uier heeft.
nu heeft ze enkel wat zucht en vocht maar lang niet zover.

Ik kijk er niks van op als ze straks een uierontsteking heeft.

Je komt advies vragen maar je luisterd er vervolgens totaal niet naar.

Laat je merrie haar uier toch met rust zolang het nog niet vol is.
Met enkel kijken zie je ook heel veel.

Mee eens...
Snap het niet ... je ziet toch overduidelijk dat die uier nog niks is... Ja kan ineens in een dag vollopen en ze kan bijvoorbeeld vanavond bevallen, maar dan kan je pas vanavond testen als die vol zit, je gaat toch niet uit zo'n lege uier vocht zitten testen....
En al weken verwacht je alle dagen dat ze wel elk moment zou kunnen beginnen, nu ga je een week weg en zeg je dat ze het normaal wel nog een week zal uithouden.... hoe bedoel je in je eigen straatje praten :D hihi

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 10:38

Inowa _/-\o_

Sara je weet hoe ik over je denk, ik reageer nooit op iets wat je doet, zegt of laat zien, maar nu krijg je toch weer van meerdere mensen het advies om de uier nog even te laten vullen en je schiet direct in de verdediging. Kun jij geen adviezen opvolgen? Of wil je dat gewoon niet?
Doe vooral wat je niet laten kunt maar het is in ieder geval niet goed, dat heb je nu toch wel bevestigd gekregen?

Pjotr is the best!! :D wat een topper!!

Mijn merrie is ook elke 2 dagen gedekt, zit nu dus tussen 311 en 321 dagen... Lastig maarja het is niet anders. Ik heb wel van de vorige eigenaresse begrepen dat ze met scannen "gokte" op de tweede dekking, gokken is niet het juiste woord maar dat kan natuurlijk niet met zekerheid gezegd worden. In dat geval zit ze nu dus op 319 dagen :D

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 10:39

Manda schreef:
Cemlys ik had hier vorig jaar diverse merries wel 3 weken hengstig, wat een ramp haha :7
Bij kleintjes is het niet gebruikelijk te scannen op een ei, veel veeartsen willen de kleintjes niet eens scannen, ze worden gewoon gedekt zodra ze hengstig worden en dan om de dag gedekt. Pjotr had het jaar van zijn leven met zoveel gastmerries, tegelijk hengstig en ook nog zo lang hengstig, moest soms zelfs twee keer per dag dekken als het net zo uitkwam . En hij heeft alles drachtig gekregen in de eerste cyclus, super hengst :D
De enige normale waren mijn eigen merrie en die van Robynn die netjes maar een paar dagen hengstig waren, de andere 6 echt super lang!
Ik ben na afloop wel steeds met de gastmerries naar de kliniek in Emmeloord gereden om te scannen op dracht, wisten we zeker dat het gelukt was en optijd erbij als het om tweelingen gingen.

Ja die van mij maakt ook een feest bij de hengst. De eerste keer zelfs 8 dagen. Hengst houdt geen zaadcel meer over hahaha. Deze keer viel 8 nog mee. Andere merrie is maar 2 dagen gedekt maar liep eigenlijk al aan het eind van de hengstigheid. Op de gok maar meegenomen toen. Maar die 2 x was wel raak.
Oh wil zo graag ook een pjotr veulentje maar ook wel graag van mn eigen hengst. Dus mss volgend jaar

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 10:40

Melktest moet toch ook met het vocht wat eruit komt, niet zelf gaan melken?

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 10:43

Juist urielle,je moet idd niet aan de spenen gaan trekken tot er wat uit gaat komen.

Als het uier vol is kun je er met alle gemak 1 druppel uit knijpen en verder er gewoon af blijven.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 10:45

Precies. En ik gok dat bij zo n uier er echt geen drup aanhangt. Eigen stal, eigen baas,dat klopt, maar kom straks niet janken als ze problemen krijgt met die uier.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 10:48

Even voor mijn info, ik kan bij mijn merrie heel moeilijk aan haar uier komen zoals jullie wel weten inmiddels (als dan moet het heel snel). Nu heeft ze wel nu en dan een harsdrupje eraan hangen. Kun je die druppels wel testen? Dat wist ik namelijk niet en ik denk dat ik daar wel aan kan komen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 10:48

Ik denk dat ze het gewoon erg graag wil maar de natuur laat zich toch niet dwingen.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 10:51

Zou je kunnen proberen murosh. Ik heb ook eentje die het absoluut niet fijn vind dat je aan de uier zit. Daar blijf ik af denk ik. Mss als ik een vermoeden heb want verder toont ze het ook nog eens slecht aan.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 10:56

ik zie daar ook nog niks spectaculair aan haar luna, haar uiertje stelt echt nog niks voor en vocht, zelfs merrie's die niet drachtig zijn, komt vaak vocht uit.

ik test bij mijn merrie, moest alleen wit stipje weghalen en vocht spoot eruit, nu geen liters hoor en elke dag een klein drupje, niks forceren

haar uiertje vandaag op 337 dagen, allez of zoiets, volgens berekening vooraan op pagina vandaag uitgerekend maar ;) ;) doet ze het of doet ze het niet vandaag :D
test

Afbeelding
uier, ze krijgt rimpels in haar spenen dus zoals ik dacht moeten die ook nog vullen volgens mij

Afbeelding
buikje lijkt weer verdwenen

Afbeelding