Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
achterijzers zijn sinds januari af want ze wilde bij de smid niet meer echt d'r benen lang genoeg optillen. Ik weet zo goed als zeker dat ze (heel) gevoelig wordt, hopelijk duurt dat niet te lang. Qua hoefkwaliteit heb ik niets te klagen en ik heb de ijzers er nu eigenlijk wat te lang onder laten zitten zodat, als de wanden inscheuren tot aan de nagelgaten, dat niet voor heel kort afgebrokkelde voeten zorgt. Overigens heb ik ze er tot nu onder gelaten omdat Wapper nog heel actief aan het werk was, ook nog veel buiten gereden en over de straat. Afgelopen week heeft ze de handdoek in de ring gegooid, ze wil heel graag nog gezellig aan de wandel of stapritjes, maar draf/galop eigenlijk niet meer. Ze is afgelopen week in omvang ook best heel hard gegroeid dus ik kan het me goed voorstellen
rennen komt wel weer als het veulen er is... Ik durf het niet aan om de ijzers eronder te laten, daarmee komen mama's voeten zoveel harder aan op het veulenlijf! (en af en toe is Wapper ook gewoon echt niet-te-zuinig-lomp met d'r voeten
)
jammer!
) zij is toch al wel langzaam maar zeker aan het vullen. Het gaat langzaam maar vanaf dag 290 uit mijn hoofd was er verandering en nu (dag 311/321) gaat het iets harder (maar nog lang niet vol!) 
Luna2006 schreef:Ja ik heb getest. Vorige week zat ee tussen 6.8 en 7.0 dus heb ik deze week getest ja. Ik heb liever wat richtlijnen als niets. Tis een maiden zonder dekdatum maar wel een verwachte periode van maart/april dus houd ik haar in de gaten. wat denk ik heel logisch is. en daarbij "my barn, my rules" ik doe wat ik denk dat goed is
inowa schreef:Je behoort pas te testen wanneer ze een vol uier heeft.
nu heeft ze enkel wat zucht en vocht maar lang niet zover.
Ik kijk er niks van op als ze straks een uierontsteking heeft.
Je komt advies vragen maar je luisterd er vervolgens totaal niet naar.
Laat je merrie haar uier toch met rust zolang het nog niet vol is.
Met enkel kijken zie je ook heel veel.
hihi
wat een topper!!
Manda schreef:Cemlys ik had hier vorig jaar diverse merries wel 3 weken hengstig, wat een ramp haha![]()
Bij kleintjes is het niet gebruikelijk te scannen op een ei, veel veeartsen willen de kleintjes niet eens scannen, ze worden gewoon gedekt zodra ze hengstig worden en dan om de dag gedekt. Pjotr had het jaar van zijn leven met zoveel gastmerries, tegelijk hengstig en ook nog zo lang hengstig, moest soms zelfs twee keer per dag dekken als het net zo uitkwam . En hij heeft alles drachtig gekregen in de eerste cyclus, super hengst![]()
De enige normale waren mijn eigen merrie en die van Robynn die netjes maar een paar dagen hengstig waren, de andere 6 echt super lang!
Ik ben na afloop wel steeds met de gastmerries naar de kliniek in Emmeloord gereden om te scannen op dracht, wisten we zeker dat het gelukt was en optijd erbij als het om tweelingen gingen.
doet ze het of doet ze het niet vandaag