Het dikke-buiken-topic 2006/2007!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Marlijn

Re: Het dikke-buiken-topic 2006/2007!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 12:47

De merrie die bij Spirit (de witte) rechts achterin staat is ook een driekleur met heel veel bruin! Maar ze is nou in de winter bijna helemaal zwart geworden Vork Maar als je in mn proefiel kijkt bij Meagan zie je dat ze hartstikke bruin is in de zomer Tong uitsteken

melanie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 12:53

Melina schreef:
Wat een mooie buikjes allemaal, ik vind het moeilijk om te zeggen dat Saké al een buikje heeft van het veulen, ze is wel wat ronder, maarja dat kan ook van het gras zijn Haha! Ze is rond 22 april 2007 uitgerekend, dus zondag precies 5 maand drachtig! Dan nog maar 6 te gaan Tong uitsteken Knipoog Ik wil eigenlijk in november/december nog een laatste scan maken, dan zit je toch ruim over de helft en als alles dan nog goed zit, lijkt me wel prettig voor mijn eigen gevoel. Dan ga ik gerust 2007 in Bloos Knipoog Zijn er meer die nog laat scannen? Of doen jullie het alleen met 3 en 6 weken dracht?

Marlijn, leuk dat je me nog herkend van 2005, toen was Saké inderdaad drachtig van Krimh, daar kwam Kayo uit Pling Dit is de kleine, grote man nu:

Afbeelding

Kayo 1,5 jaar, vind hem al een echte stoere bink Cool Hij krijgt er inderdaad een klein broertje of zusje bij, ik hoop stiekem op een zusje Tong uitsteken

Mama Saké
AfbeeldingAfbeelding

Papa Proshnec (waar Saké in 2007 een veulentje van verwacht)
AfbeeldingAfbeelding

Zal binnenkort nog eens wat foto's van Saké maken en ze hier plaatsen, kijken of haar buik al gegroeid is Pling

xxx Melina

volgens mij kunnen ze nu niet meer scannen toch?
alleen nog opvoelen?

Tsikala

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 13:06

Heb even in je profiel gekeken, O’Bryan is gaaf zeg, vos met 4 van die giga witte sokken Kwijl Mooi hoor, ik zie inderdaad dat Meagan ook bruin heeft, mooi hoor. Leuke foto's in je profiel!

Melanie20, oh dat zou maar zo kunnen, ik weet het eigenlijk niet. Heb het toendertijd aan de veearts gevraagd of hij met een maand of 6/7 nog even terug wilde komen om te scannen, zij hij eigenlijk weinig over, dus ging er vanuit dat het wel kon. Nouja opvoelen is ook goed, dan kunnen ze ook wel kijken of alles nog goed is, lijkt me.

xxx Melina

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 13:32

Ik laat niet meer scannen of opvoelen na de 6 weken. Dit zijn voor mij meer de "pretecho's" en je neemt daarmee toch een risico in de dracht. Tegen de tijd dat het voorjaar is zie je toch wel of ze drachtig zijn of niet, en een scan in het najaar heeft geen toegevoegde waarde meer, je dekt dan toch niet meer terug mocht de merrie nog leeg zijn.

Nu moet ik er wel bijzeggen dat wij al verschillende keren een verstoten vrucht hebben gehad juist door het scannen, was wel bij een lastige merrie om te scannen (deed persen) maar mede daardoor weet ik nu wat de risico's kunnen zijn.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 13:40

Ik heb laten scannen met 18 dagen en met 35 dagen.. Daarna niks meer.. Het is gewoon zo niet leuk voor het paard, ik wilde het haar niet weer aandoen.. En dat terwijl ik dus bij verstoting wel vroeg in het seizoen opnieuw had kunnen dekken..

Tsikala

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 13:43

Misschien hebben jullie daar ook wel gelijk in, de merrie is gelukkig niet angstig of lastig met scannen, maar het brengt natuurlijk wel een extra risico mee. Bij haar eerste dracht (van Kayo) heb ik ook maar 2 x gescand, op 3 weken en 3 maand dacht ik. Maar Saké heeft een maand terug een nare wond opgelopen aan haar achterbeen en heeft daarvoor antibiotica's, pijnstillers en is ook onder een plaatselijke narcose geweest (om een stukje wild vlees weg te snijden). Vandaar dat ik nog wel twijfel om een x te scannen voor mijn eigen gevoel, omdat de merrie ook veel pijn heeft gehad en dat geeft ook risico voor de dracht. Maar ik laat het nog even bezinken, vaak geeft de merrie ook wel aan of het goed zit of niet...

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 13:52

Als je merrie al eerder een veulen heeft gehad en je kent haar goed moet je het ook in het voorjaar kunnen zien of ze dragend is of niet. Ik persoonlijk zou het niet doen en gewoon afwachten. En eventueel pas in het voorjaar laten opvoelen als je niet zeker bent van je eigen waarnemingen. Mocht ze dan niet drachtig zijn kun je direct beginnen met opnieuw dekken. Mocht je wel zelf zien dat ze drachtig is heb je een onnodig risico vermeden, en je portemonnee blij gemaakt. Knipoog

Tsikala

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 14:07

Bedankt voor je reactie, ik wilde in elk geval wachten met scannen/opvoelen tot ze zelf weer helemaal de oude is (de wond helemaal genezen, zelf weer lekker in haar vel), maar ik denk dat ik het maar uitstel, of helemaal niet doe. Het is inderdaad zo dat je toch in de winter niet gelijk over kunt dekken en opzich voelen wij elkaar redelijk goed aan. Dus van het voorjaar heb ik waarschijnlijk wel een idee of ze wel/niet drachtig is, dan kan ik altijd nog een keertje opvoelen. Bedankt voor jullie raad!!

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 15:13

Neonlight schreef:
Ik laat niet meer scannen of opvoelen na de 6 weken. Dit zijn voor mij meer de "pretecho's" en je neemt daarmee toch een risico in de dracht. Tegen de tijd dat het voorjaar is zie je toch wel of ze drachtig zijn of niet, en een scan in het najaar heeft geen toegevoegde waarde meer, je dekt dan toch niet meer terug mocht de merrie nog leeg zijn.

Nu moet ik er wel bijzeggen dat wij al verschillende keren een verstoten vrucht hebben gehad juist door het scannen, was wel bij een lastige merrie om te scannen (deed persen) maar mede daardoor weet ik nu wat de risico's kunnen zijn.

hier zijn de merrie's zelfs alleen op 18 dagen gescand, dus misschien is het nog wel fout gegaan.
Maar ik laat verder ook niet meer opvoelen, we zien het vanzelf volgend jaar, anders laat ik ze volgend jaar gewoon opnieuw dekken.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 15:22

Ik denk er net hetzelfde over..als het niet nodig is,is het niet nodig,het is nooit fijn voor de merrie en je neemt een extra risico!

Ik hoop ook hier dat alles goed zit,maar dat zullen we pas écht zeker zijn als er volgend jaar een gezond veulentje komt uitgeplopt Knipoog

Verder leuke fotos gezien hier,ik moet extra kijken naar Kayo,ik herinner me hem als veulentje en jaarling,maar die is veranderd in de positieve zin alweer zeg!! Proficiat! Vingers aflikken

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 15:30

Vorig jaar heb ik alleen op 42 dagen gescanned, omdat ze nog eind augustus was gedekt en het de laatste kans was (eerder pakte het iedere keer dus niet). Dit jaar heb ik wel op 18 dagen en op 42 dagen (nou ja, kan ook ergens tegen de 60 zijn geweest Bloos ), de laatste ook alleen omdat de hengstenhouder zeker wilde weten of ze drachtig was. Hij kent mijn merrie inmiddels (in het verleden ook al een keer tussen de 18 en 42 dagen verstoten), en bij niet drachtig zou hij geen dekbon schrijven. Tong uitsteken Anders had ik haar ook niet meer laten scannen, maar dit was meer voor mijn eigen portemonnee. Knipoog Maar geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om nu nog op te laten voelen of te scannen.
Melina, ik persoonlijk denk dat je nu een juiste beslissing maakt, en je merrie denkt er waarschijnlijk hetzelfde over. Haha!
En om eerlijk te zeggen vind ik de spanning ook wel heerlijk, de eerste maanden als je nog niks zekers ziet aan de buitenkant, zou het wel, zou het niet??? Iedere dag voelen, en dan het wel ontdekken, ik vind dat echt geweldig! En volgens mij alle nerveuze surrogaat-mama's hier! Haha!

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 15:38

Mijn merrie is qua gedrag zo ontzettend veranderd, dat ik door dat stabiele karakter wat aanhield eigenlijk niet getwijfeld heb...

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 15:40

IK heb op 30 dagen voor het laatst laten scannen ivm evt. 2-lingdracht.
Daarna niet meer. En het zou me, gezien haar uitdijende buik, ernstig verbazen als ze niet drachtig was Haha!

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 15:56

Hm, wanneer zijn de merries hier gescand, upona alleen op 18 dagen, die was meteen klaar en had het jaar daarvoor zo;n probleemloze dracht gehad dat hij het wel vertrouwde.
Wallona was met 18 dagen drachtig van een tweeling. Een week later weer gescand en nr 2 zat er tegen de verwachting in ook nog steeds. Toen is er 1 gecrusht en ik geloof twee weken daarna is ze weer gescand en was ze nog drachtig van 1 veulenjte.
Palona is ook twee keer gescand, 1 keer op 18 dagen en nog een keer een week later omdat ze twijfelden of er ook een tweeling op zat. Dat bleek niet zo te zijn.
Ik wil volgende week eens kijken of ik foto's kan gaan maken Ja

_Marlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 15:57

Bedankt voor de complimentjes Melina! Ben ook echt trots op mn paardjes Haha!

Ik heb mn paarden gescand op 21 dagen (spirit) en 40 dagen (missy) Heb gewoon gewacht tot allebij niet meer hengstig werden, en toen de da 1 keer laten komen. Dat is het voordeel van eigen hengst Knipoog Ik wist toen ook wel dat ze allebij drachtig waren Ja Verder laat ik ze ook echt niet meer scannen. Aan gedrag merk ik het wel, en anders zie ik het wel aan Bryan Tong uitsteken

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 16:08

Pretty hebben we laten scannen op 3 dagen om te zien of het eitje weg was,dan terug op 15 dagen en op 21 dagen,dat was het Knipoog

Ze had vocht in de baarmoeder,daarmee dat we ze extra in de gaten moesten houden,we hebben ze spuitjes gegeven,en het is helemaal goedgekomen dan!

KimH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 16:11

Hoi allemaal, en gefeliciteerd met jullie drachtige merries, ik heb geen merrie maar een hengst dus dat schiet niet op Haha! , maar ik vind het wel altijd leuk om dikke buikentopics te volgens, vandaar mijn berichtje hier. Ik wens jullie veel plezier en gezondheid toe met de a.s. mamma's

groetjes Kim

melanie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 17:21

lisa is 3x gescant. op iets van 18 dagen. 37 dagen en 66 dagen...

van de laatste 2 scans heb ik ook filmjes van... errug leuk om tezien...

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 18:00

[quote="vrijalover"]

Areke Wat een buik!! Wow! Hoeveelste veulentje is dat?

quote]

weet ik niet het is het 4e veulen sinds we dr hebben.
ik weet niet of er daarvoor nog meer geweest zijn.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 19:17

waw!!! Wow! wat een mooie arabiertjes!!!

marlijn: missy idd in een soortgelijke toestand als Tinkerbell Ach gut
spirit daarentegen rond en gezond Haha!
Ik heb niets tegen een beetje een gore tinker hoor Tong uitsteken

angel is gescand op...euhm... 16 dagen, Tinkerbell ook op 16 dagen en Angel nog eens een cyclus later. Daarna wou ik toch niet meer herdekken, dus niet meer laten scannen.
Ik laat toch graag nog eens opvoelen tegen ca 6 maand dracht. Nadien merk je wel als er een veulen verworpen wordt. En ik heb graag nog even zekerheid voor we de winter ingaan.
Tinkerbell maakt van scannen etc absoluut geen probleem, die staat erbij alsof er niets gebeurt Rolleyes
Angel knijpt dr kont wel samen (perst) en als ik dan hier lees van veulen verwerpen daardoor, krijg ik toch wel schrik...
maar toch...

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 19:41

Sjanty is op 21 en 49 dagen gescand. Ik denk niet dat ik nog zal laten opvoelen. Binnenkort zal het wel duidelijk zichtbaar worden en qua rijden is ze erg verandert sinds haar dracht, zolang dit zo blijft twijfel ik ook niet Haha! .

Dreeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 19:46

Vinga is met 22 dagen en 42 dagen gescand. Ik heb er nog over zitten denken om ze nog een keer op te laten voelen, gewoon om zeker te zijn dat het er nog zit, maar ik doe het toch maar niet, inderdaad met de risico's dat dat weer met zich mee brengt. Ik zie het wel in april en zoals het er nu naar uit ziet groeit de kleine goed Ja

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 20:19

Frenia, wij hebben het 3 keer meegemaakt, na scannen verwerpen door het persen. En 2 keer was het ook al vrij laat in de dracht dat ze gescanned was, 1 keer op 7 weken dracht en 1 keer op 12 weken dracht. Merrie is wel extreem met persen volgens de DA. (Beide DA-en, tussendoor ook nog overgestapt en deze zegt hetzelfde.)
Merrie hebben we de laatste keer niet meer gescanned, risico op tweelingdracht was ook zeer klein (nooit dubbele eisprong). Ze is verkocht, nieuwe eigenaar laat haar ook niet meer scannen hierom.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 21:46

neonlight: extreem is angel niet, maar het hindert haar duidelijk meer dan tinkerbell. da heeft ook altijd meer moeite met haar.
Angel is inmiddels meer dan 6 maand ver, dus pakweg 6x4= 24 weken ver. Tegen de tijd dat de da komt opvoelen waarschijnlijk 26 weken ver (heb gezegd dat het niet dringt)
lijkt me sterk dat het dan nog zo kan mislopen, of het persen moet echt extreem zijn natuurlijk...
nuja, ik heb nog even tijd om te beslissen Tong uitsteken

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 21:56

Ik heb geen idee of ik nog een keer laat controleren.. Meestal laten wij het in een ver stadium nog wel een keer doen om te kijken of alles goed zit..
Nu we dit jaar een nieuwe merrie hebben weet ik niet hoe we het dit jaar doen.. Ze is 2 weken geleden nog gescand bij de oude eigenaar