Het Dikke Buiken Topic 2006!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

vrijalover

Re: Het Dikke Buiken Topic 2006!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 18:04

Ik wil graag weer een merrie-veulentje van Vreya Waarom? Gewoon omdat ze dan misschien blijft en omdat ik met merrieveulens toch meestal meer heb dan met een hengstenveulen

Lola: van harte!! Wat een goed nieuws! En gezellig dat je weer mee doet

Marije: Macy gaat echt snel! Al bijna op de helft! Ik kan me nog niet echt voorstellen dat ik binnenkort weer een buikje ga zien.. Vorig jaar zag je het pas echt toen ze al 6 maanden drachtig was.. Ze is nu al 116 dagen heen

maroes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 18:34

@Lola Gefeliciteerd!
@ Marije wouw wat is Macy al dik zeg!
Snoopy met Fleur en ik met Maroes gaan morgen nog een keer voor de zekerheid scannen,ze zijn allebei ruim over de 100 dagen.
Mij maakt het niet uit of het een merrie if een hengst wordt.Maroes heeft al twee merrieveulens gekregen,dus een hengst zou voor haar erg leuk zijn.En een merrie veulen zou ook weer leuk zijn.Als het maar gezond is en dat Maroes er weer goed van af komt.

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 18:43

lola gefeliciteerd!@!!!

parous ik begin vaak zo ongeveer in feb/maart de hengstigheid bij te houden, hoelang en na hoeveel dagen ze weer ehngstig zijn.eind maart/april zeg maar de 3de hengstigheid vanaf het bijhouden laat ik dan vaak de eerste keer dekken.

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 19:26

flettie schreef:
Ik zou heeeeel graag een driekleur hengstje willen hebben
Een hengstje is veiliger voor mij.... die kun je tenminste ruinen en niet verder mee fokken. Als het een merrietje wordt dan weet ik bijna zeker dat ik over 5-6 jaar daar weer een veulen van wil hebben
Maar ik verwacht een effen bruin merrietje (de hengst fokt opvallend veel effen door terwijl hij zelf zwartbont is).

Ik dacht hetzelfde als jou, maar heb nu een hengstje en wil nu nog een keer met Ivanka fokken om een merrietje eruit te krijgen . Nu nog even niet hoor... Nog even een paar jaar wachten.. .

Marije, Wat gaat dat toch snel bij jou! Hoe doe je dat toch?

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-05 10:09

Tinne: Ieder jaar een veulen fokken, dan lubbert alles lekker snel uit

Parouscha, nu bijhouden van de hengstigheid heeft weinig zin. Veel merries zijn tijdens de winter niet hengstig of erg onregelmatig. En als ze hengstig tonen, hebben ze in die tijd niet altijd een eisprong.
Zelf begin ik meestal eind februari/begin maart met regelmatig schouwen. De eerste echte hengstigheid sla ik over en als ze daarna weer mooi hengstig wordt (meestal in april) dek ik de merrie. Als het dan meteen lukt, komt het veulen in maart en anders heb je nog heel wat hengstigheden in het seizoen.
Heel vroeg dekken werkt eigenlijk alleen als je de merrie onder licht zet vanaf december of als je gaat spuiten.
Bij de meeste merries begint de hengstigheid mét eisprong pas vanaf eind maart/begin april.
Eventueel kan je in maart al eens scannen of er al aktiviteit is op de eierstokken als je dan al wilt gaan dekken.
Had je de merrie nog na laten kijken?

Vanmorgen heb ik weer dikke_buiken_foto's gemaakt.
Macy zit vandaag op 150 dagen

Afbeelding
Afbeelding
Ze is dit jaar voor haar doen erg mooi in conditie. Helemaal niet zo vet als andere jaren.

En nog wat buiken foto's van de andere merries.

Afbeelding
Bij Kyra begint er nu ook een buikje te groeien

Afbeelding
Fleur zit vandaag ook op een mooi getal: 120 dagen.
Ze heeft als bijnaam Rolmops, ze is vreselijk dik

Afbeelding
En Copper is hier de hekkensluiter, bijna op 100 dagen (a.s. zondag).

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 11:14

Ik vind Copper er ook al behoorlijk vol uitzien!
Ik snap alleen echt niet waarom Fleur rolmops genoemd wordt, ze is gewoon dik van drachtigheid *willen we geloven*.
Ze zien er allemaal iig erg goed uit Marije
Jij gaat het volgens mij nog zwaar krijgen met het veulenseizoen met deze 4 merries .

Ieder jaar fokken vind ik persoonlijk geen verkeerd idee . Mijn bankrekening en mijn oom zijn het er niet zo mee eens... .

jessje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 11:32

Dat van dat zeker willen fokken met je merrieveulentje klopt bij mij als een bus, Fien is nu 4 maand maar ik ben al op zoek nar een geschikte hengst

Macy, de merries zien er goed uit zeg

Lola, Gefeliciteerd!!

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 12:41

Nou als ik kiezen mag.......
Heel graag een zwarte of donkerbruine merrie met weinig aftekeningen.........
Maar tja..

Honey is wel verschrikkelijk braaf. Zeer relaxt.
We hebben vorige week onze hele kudde samengevoegd. We hadden de ruinen en merries apart. Nu loopt alles bijelkaar. In totaal 3 ruinen, 2 merries en t veulen natuurlijk.
Ardino is grote maatjes met een van de ruinen. Daar loopt ie de hele dag mee rond. Honey vind dat allemaal prima. Als er iets gebeurd, waardoor er onrust is, dan roept ze m, of gaat ze m halen.....
Ze is nu 54 dagen drachtig.

Honey wordt een beetje magerder.
Je kunt haar ribben zien. Ze krijgt 4 kg. merriebrok nog steeds en staat de hele dag op het land. wordt bijgevoerd met 2 plakken hooi per dag.

Moet ze dan nog meer hebben??? Nootje is inmiddels 3 maand. Hij krijgt ook brok en hooi.
Zal vandaag nog wel even proberen foto's te maken....

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 13:13

Ik denk dat ze al behoorlijk wat voer krijgt als ik het zo lees. Ze is ook op tijd ontwormd en alles?

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 14:51

Mijn merrie is nu een dikke 5 maand drachtig. Maar omdat ze nooit echt dik is geweest en ze nu dus iets dikker wordt, zou je niet zeggen dat ze drachtig is, ze ziet er gewoon mooi gezond uit. Wel verandert ze in karakter. Ze is superlief voor mij, maar supersjagrijnig tegen de andere paarden en ponies! Ook kan ik merken dat ze meer voer nodig heeft, maar ze heeft niet zo'n hoge pet op van de extra vitamines die ik haar bijvoer! Ik meng het met een scheutje olie, en dan nog laat ze het laatste beetje liggen, het zal wel niet zo lekker smaken, denk ik. Ik hoop toch echt dat ik binnenkort toch echt iets ga zien van de zwangerschap, anders maak ik me echt ongerust hoor!

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 15:16

Afgelopen zondag heb ik op de onderlinge wedstrijd gemeld dat Sil drachtig is, ik ontving hele leuke reacties van de kinderen. Op stal heb ik een postertje opgehangen met daarop vermeld over Sil's drachtigheid. Met daarbij de foto's van de hengst en de 2 eerdere veulens van Silverado.
Ook heb ik er bij vermeld dat het veulentje nu zo groot als een hamster is en een plaatje gebruikt van de site van Marije. Al die kinderen vinden het geweldig.
Ik word overstelpt met vragen zoals: wie is de vader, hou je het veulentje zelf (gisteren begonnen een paar meiden te juichen toen ik 'ja' zei ) en ik kreeg net nog de vraag hoe het veulentje nou in de buik is gekomen van Silverado Tja wat zeg je dan tegen een 7-jarige

Koekiesgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 15:24

sja... zwanger worden van een rietje is niet het meest logische verhaal voor een 7-jarige. Of zwanger van de dierenarts

En om nou te zeggen 'op dezelfde manier hoe jij verwekt bent'.... dan gaan ze vanavond hun vader feliciteren

Wel erg leuk he, zulke vragen...

Eliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 16:41

Hallo, hier ben ik dan eindelijk weer! 1.000 miljoen excuses voor het bezorgen van grijze haren en stijve duimen... Nog bedankt Gitta (en de anderen) voor de sms'jes. Tja, waar zal ik beginnen? Vorige week maandag begon de ellende eigenlijk pas goed. De dames waren niet uit de wei gehaald (degene die dat altijd doet was met vakantie) en hadden dus 10 uur zonder water en zonder beschutting op een wei gestaan met 28 graden... We waren witheet, dat begrijp je. Elienes uiers waren gewoon droog...

Verder hadden we al een tijdje over dingen gehoord die niet goed zouden gaan op stal. Nou stond ik daar al ruim 7 jaar en je hoort altijd wel wat. Op zich was het er altijd prima, goede verzorging, schone boxen, goed te eten, etc. Maar nu zijn we de boel maar in de gaten gaan houden. Ronald heeft de meiden sowieso dinsdag maar zelf in de wei gezet en er uit gehaald (wat uren opgenomen van z'n werk) en vanaf woensdag (toen begon onze vakantie) zijn we zelf maar 2x/dag heen en weer gegaan, zowel 's ochtends als 's avonds, omdat we het niet meer vertrouwden. Dat nam dus aardig wat tijd in beslag. We hadden verder die dagen ook wat afspraken (en deze week ook), ook leuke dingen te doen (shoppen! ) dus dat deden we tussendoor. We waren dus weinig thuis en de 2x dat ik even wat wilde posten deed chello moeilijk dus dat lukte ook niet. Nu wilde ik ook niet te veel hier vertellen omdat m'n paarden nog op die bewuste stal stonden. We kwamen er dus gaandeweg achter dat er idd te weinig werd gevoerd. Normaal deed die ander dat, maar die was nu dus met vakantie. Eliene begon terug te lopen in conditie en begon heel moeilijk te bewegen. Haar lichaam werd zeg maar 'opgevroten' om die kleine te voeden. Normaal eet ze heel relaxt maar toen ik haar maar zelf 2 kg 's ochtends én 's avonds extra gaf viel ze er echt op aan! Ze had ontzettend veel honger, ik stond bijna te janken toen ik dat zag. Weet je, zoiets gaat geleidelijk en ineens denk je "gatver, ze gaat steeds rotter lopen en wordt ze nou echt magerder of niet?" en na een dag of 2, 3 zie je dat het steeds beroerder wordt.

Verder hebben we de avond nadat er uitgemest werd gecheckt en ja hoor, onder de nieuwe strolaag lag een hele bruine laag: niet goed gemest. We hadden al zoveel vliegen de laatste 3 weken... En zo nog wat dingen en ja, we wilden dus weg. Maar ja, met een veulentje erbij is dat wat lastiger. Je wilt ook niet te veel stress.

Om kort te zijn: we konden bij m'n VA terecht tot Angeliene wordt afgespeend. Voor daarna heb ik voor Eliene al een ander adres. Daar kon ik met Annie ook terecht, maar m'n VA is voor ons en Eliene bekend terrein van de tijd rondom het veulenen, dus dat was relaxter. We hebben ons nu alleen te houden aan bezoekuren (zondag dus helemaal niet) maar dat maakt me niet zoveel uit, ze staan er heerlijk, schoon en genoeg te eten, elke dag lekker naar buiten, ik kan Eliene ook 2x/week rijden in de bak en het is er heel gezellig. Het is ook handig dadelijk met enten en chippen, hihi.

Maar ik had dus nooit gedacht dat het zo zou gaan lopen, ik ben er nog een beetje verbijsterd over. Bah.

Gelukkig komt alles weer goed met Eliene zei m'n VA (en waren we dus bijtijds met bijvoeren enzo, dus Annie heeft zeker niks geleden), ik ga volgende week weer rijden om d'r weer wat soepeler te maken. Ik heb inmiddels ook weer een nieuw dressuurzadel en de verzekeringen (zadelverz. en inboedelverz.) hebben samen het volledige bedrag vergoed, dus dat is ook wel lekker.

Oja, Eliene is niet drachtig. M'n VA vond haar heel waakzaam en goed voor haar kind en haar ervaring is dat die merries vaak moeilijker drachtig worden als er een veulen naast loopt. Dus we gaan volgend voorjaar verder. Ik denk trouwens niet dat het Elegant wordt, we puzzelen nog even verder. Op zich vinden we het niet zo erg dat ze niet drachtig is, een jaar ertussen vonden wij sowieso eigenlijk leuker, maar gezien Elienes leeftijd was het niet onverstandig gelijk door te gaan ivm vruchtbaarheid enzo. Maar voor onszelf was een jaartje ertussen eigenlijk leuker, dus gaan we nu gewoon proberen een C'tje te fokken!

Nou, een heel verhaal, maar jullie zijn weer bij.

Ik heb hier dus zelf niet veel meer te zoeken maar zal zeker mee blijven lezen en evt. wat posten! En hopelijk volgend jaar weer meedoen! Iig: iedereen heel erg gefeliciteerd met drachtige merries en ik heb ook weer met bewondering naar alle foto's gekeken van alle mama's-in-spé!

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 16:47

Jeetje Eliene heel verhaal. Wat een achterlijke lui zeg. Fijn dat jullie daar weg zijn en dat ze nu goed gaan!
Jammer dat ze niet drachtig is. Volgend jaar idd een nieuwe poging dan maar!
Succes met alles zowiezo!

Eliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 16:57

Heel erg bedankt! Nog even een nieuwe vaatwasser kopen (die begaf het dus ook lichtelijk) en hopelijk is dat het einde van alle malaise van de afgelopen tijd...

Quinzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 17:20

Hey ik had dit topic nog niet gezien wat een leuk idee om drachtige merrie ervaringen uit te wisselen.
Mijn Tinkermerrie Sweety is sinds 7juni drachtig van Tinkerhengst St.Patrick het is ons, en Sweety's 1ste veulen erg spannend dus allemaal. EerGisteren was ze dus 3 maand drachtig en mevrouw heeft al volop last van der hormoontjes. Stijgeren en lekker macho doen naar andere paarden. Doen die van jullie dat ook?
St.Patrick
Afbeelding
Sweety
Afbeelding
Meer foto's staan in mijn profiel

lievenr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 19:07

onze kweekmerrie begint ook al buik te vertonen, is ondertussen al 137 dagen drachtig, terwijl onze twenter nog niets vetoont ok ze is ook nog maar drachtig van in augustus

(even off topic, zou graag foto's plaatsen, ik ben een leek hierin hoe moet je dit doen)

jessje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 20:05

O jee, Eliene, vreselijk als je denkt dat je paard goed verzorgd wordt en dan zoiets

Quinzy, welkom Leuke paardjes hoor!!
De mijne staat alleen met haar veulen, maar die wordt juist heel lief en aanhankelijk naar mij toe, terwijl ze anders nogal 'op zichzelf' is

Lieven, je moet eerst je foto's uploaden (ik gebruik www.mijnalbum.nl ) Dan met je rechtermuisknop op de foto klikken, eigenschappen aanklikken en dan de url die je daar ziet staan kopieren en plakken, selecteren en op IMG klikken en normaal staat je foto dan in je bericht.

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 20:17

Koekiesgek schreef:
sja... zwanger worden van een rietje is niet het meest logische verhaal voor een 7-jarige. Of zwanger van de dierenarts

En om nou te zeggen 'op dezelfde manier hoe jij verwekt bent'.... dan gaan ze vanavond hun vader feliciteren

Silverado is natuurlijk gedekt, maar ik vind het erg oncharmant om de foto van de dekking op het prikbord te plakken

Eliene: wat vervelend zeg! Nou ik begrijp best dat je al die tijd geen tijd hebt gehad voor bokt. Ik wens je veel sterkte.

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 20:22

Koekiesgek schreef:

Is ook wel zielig. Durft dat arme kind nooit van d'r leven meer uit een rietje te drinken

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 21:44

Eliene wat een ellenad.
Toch jammer dat ze niet drachtig is dan..

maroes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 21:57

@Eliene wat vervelend zeg,je vertrouwd toch je stalgenoten als daar afspraken over gemaakt zijn.Erg slechte zaak voor je merrie en veulen.Sterkte.
@Marije dat worden al mooie buiken.

Fleur en Maroes zijn vanmiddag gescand.Allebei nog drachtig en veulens zien er super uit.Fleur is 109 dagen drachtig en Maroes 114 dagen.
We hebben foto`s gemaakt,niet allemaal even scherp,maar ze zijn toch leuk.Vraag me niet wat je ziet op de echo want dat weet ik ook niet meer precies.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
De laatste echo daar zie je het oog.
Nu gaat het echt genieten beginnen,alles zit goed en erop en eraan.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 22:11

Jeetje Eliene, wat een verhaal! Zit je op te wachten met een zogende merrie! Wel jammer dat ze niet drachtig is ...

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 22:41

een vraagje. Ik heb pauk laten scannen op 20 dagen en op een week of 7. Ze is nu zo 128 dagen. Wanneer kan ik het beste weer even laten controleren om zeker te zijn dat alles goed gaat?

maroes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 22:47

Volgens mij kan je het beste voor oktober scannen om te kijken of alles goed is,voor evt dekbewijs en verzekering.