[HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SophievdV

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 08:17

Goedemorgen :D

Bij ons begint het dekseizoen ook weer. Iets later dan normaal ivm de hele natte lentes van de afgelopen 2 jaar. Ik heb dan het liefst in mei een veulen, want anders kunnen ze hier het land nog niet op en dat vind ik wel cruciaal voor de ontwikkeling. Dit jaar hadden we begin april een veulen, maar ik vond het vreselijk onhandig dat hij er dan niet of slechts heel even uit kon ivm de hevige regenval.

We willen 2 merries laten dekken, onze Jody (v Eebert x Manno) door de tuigpaard hengst Johnny Cash (niet KWPN ggk, maar wel heel interessant gefokt) en onze Blossom (v Don Primero x G Ramiro Z x Weltmeyer) door Hitmaker (v Wynton x Cabochon).

Nu maar duimen dat het een beetje vlot wil slagen :)

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 10:25

Ik heb ze alweer tijdje 24/7 buiten. Als ze 's-nachts op stal moeten omdat we volgende ochtend vroeg weg moeten doen ze alsof ze weken op stal hebben gestaan. :')

Gisteren omver gelopen door jaarlinghengst. Ik hoop dat de pijn morgen wat weg is, dan gaan we weer heen en weer rijden. Zou leuk zijn als ik dan gewoon comfortabel kan zitten. :+

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 12:15

Welkom Sophievdv!

Mirjamalvaro. Hopelijk niet al te veel pijn. Hier nog niet 24/7 op de wei. Moet net nog wat droger worden.

Mer *\o/* fijn een kloppend hartje

Baudyh. Duimen dat ze drachtig is.

Hier laat is ze ook eerst aan omheining wennen.
Dit jaar dus een veulen wat zand eet en echt van aan de dunne gaat. Nu ze op de wei stond kreeg ze weer dunne mest. Volgens de dierenarts zien ze dit nu heel veel. Ook op de wei gaan ze van de grond eten. Na psyllium kuur is het weer weg.

Moner gefeliciteerd met de eerste drachtige merrie!

Babootje. Welkom

Marjolein. Ik ga dit jaar mijn merrie met veulen proberen in te scharen in de merrie kudde hier. Best spannend, maar ik denk heel goed voor haar.

Wisanda2003. Ik denk niet dat dit perse een Friezen ding is. De merries die terug komen van mijn hengst duurt het ook heel lang.
Ik had het net nijn dierenarts ook nog over. Ze worden allemaal lastig terug hengstig.

Zirkonia is nog mooi hengstig. Als ik morgen nog een portie over heb dan insemineer ik haar morgen en misschien dinsdag nog. Dan laat ik woensdag de dierenarts scannen/dichtzetten

Cynthia. Fingers crossed

Luna. Dat is wel even schrikken. Gelukkig genezen ze over het algemeen vrij snel.

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 17:32

Knolselder, heel veel sterkte, wat een plotseling verlies, ik duim enorm dat je merries drachtig zijn!

Toushie, gefeliciteerd! *\o/*

Luna2006, prachtige merries heb je, wat jammer van je andere merrie, wel schrikken ook

Cynthia82, wat gaaf, met Milo! Spannend!

Babootje, welkom! Ik zit totaal niet in de dressuurpaarden wereld, maar lijkt me een gave combi

Moner, gefelicteerd, de eerste drachtig *\o/*

baudyh, spannend, duimen dat ze drachtig is

Mer1980, gefeliciteerd!

SophievdV, welkom!

Ik ga Fenja morgen ophalen, ze is niet meer hengstig. Ik hoop enorm dat ze direct deze poging drachtig is, de hengst is niet lang meer in Skåne (hij gaat terug naar de eigenaar begin juli die helemaal in het noorden van Zweden woont) dus een tweede poging gaat lastig worden.
Ook goed nieuws uit Amerika, Silver is donderdag geinsemineerd! Ook met haar is het spannend, 28 juni is het dekseizoen daar voorbij :=

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 18:13

Dat wordt duimen, Lyona!

Carlijn vanochtend gescand, ei was weg en dit keer geen vocht in de baarmoeder, dus weer officieel terug op het wachtbankje. :)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 19:01

Knolselder spannende dagen, ik snap heel goed dat je even wacht nog.

Ik combineer wei en paddock. Ik heb geen hele grote weide maar met goed beleid hebben ze er de hele zomer plezier en gras van. Als het zo nat is als nu, komen ze er helaas niet op, dan is het paddock.

AM fijn dat ze hengstig is, eitje mag nog stukje doorgroeien denk ik. Maar als ie toch moet dekken dan zou ik er ook wat in gieten. Je weet van haar denk ik niet hoe groot ze de eitjes maakt he?

Ik moet nog steeds op mn handen zitten om niet te reageren in dat topic,maar ik denk dat het toch kansloos is. De domheid/onwetendheid blijft er vanaf stralen. Blij dat de ts zich hier heeft gemeld.

Toushie super, gefeliciteerd!

Mirjam ik beperk mij ook tot een aantal topics, verder vind ik het wel prima.

Luna ach wat vervelend met het bloedverlies. Maar ze is wel gedekt dus zou wel drachtig kunnen zijn?

Cynthia welkom weer :) . Nog een Milo-veulen erbij, wat grappig. Succes met insemineren.

Marjolein hier staan merrie en veulen sinds deze week weer in de kudde. Ik heb niet meer veulens dus ze staat met een 3-jarige, 9-jarige, 20-jarige, 21-jarige en 30-jarige. Lekker gemengd dus.

Babootje welkom. Dat wordt een vroeg veulentje dus! Ik ben dit jaar ook vroeg begonnen met mijn maiden, altijd afwachten hoe snel ze oppakken en hier was het de tweede ronde. Anders hadden we ongeveer gelijk gelopen.

Moner gefeliciteerd met de dracht!

Baudyh oh spannend, nog 1 dagje. Hopelijk goed nieuws morgen.

Mer wat fijn, gefeliciteerd. Nu achterover leunen en wachten maar.

Sophie welkom. Hopelijk lukt het met beide.

Mirjam oei, dat is minder fijn. Als het je spieren zijn, dan kon het morgen nog wel een stukje erger zijn. Duimen dat dit niet zo gaat zijn dan maar.

Lyona dan maar vol goede moed afwachten en hopen dat het is gelukt. Vervelend als je niet nog een ronde zou kunnen.

Annash welkom terug op 't wachtbankje. Klinkt positief dus duimen dat het nu is gelukt.

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 20:07

Knolselder sterkte! Wat een schrik om je maatje zo te vinden... :(:)

Gefeliciteerd met de nieuwe drachten en sterkte voor diegenen die weer op het wachtbankje zitten. Voor sommige erg spannend nu.

Hier mijn merrie weer hartstikke hengstig al op dag 18, 5 dagen na stoppen met de regumate had ze alweer een ei van 4,5.
Morgen weer een ritje hengstenhouder, daar laten ze de hengst springen voor vers en onverdund en dan een nachtje blijven voor hopelijk ei weg en naspoelen.
Ze kan niet te lang wegblijven want maak haar ook klaar voor graadverhoging over 5 weken.

Dus deze fries is wel vlot :D :+

Even een plaatje van de dame in kwestie:

Afbeelding

Afbeelding

Boelles

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 21:21

Knolselder, sterkte..

Duimpjes draaien voor iedereen op de wachtbank! Altijd weer spannend.

Retlaw, wou dat mijn merrie dat deed.. staat nu al bijna 4 weken bij hh omdat haar ei maar blijft steken op 35....... krijg er al een punthoofd van.
Wat voor merrie is het en welke hengst? Verder niet nieuwsgierig :Y)

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 21:33

Boelles schreef:
Knolselder, sterkte..

Duimpjes draaien voor iedereen op de wachtbank! Altijd weer spannend.

Retlaw, wou dat mijn merrie dat deed.. staat nu al bijna 4 weken bij hh omdat haar ei maar blijft steken op 35....... krijg er al een punthoofd van.
Wat voor merrie is het en welke hengst? Verder niet nieuwsgierig :Y)

Dat is ook bizar lang, kunnen ze niet hengstig spuiten of al gedaan?

Ik denk dat de jonge hengsten op stal wel hebben bijgedragen hoor! Alles is zo nat dat het koppel van de opfok weer binnenstaan...
In eerste instantie wilden we Hildwin, maar na 5 x mislukt nu over op stalgenoot Wolter. Ook een goede hengst en laagverwant. Wel nodig want de merrie zelf is een Menne x Uldrik en we lopen dus flink vast op Beart en Tsjerk. Niet veel goede opties qua verwantschap helaas.

Boelles

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 21:43

Ahh jammer van Hildwin, maar idd qua verwantschap wil je ook wel beetje goede kant op.
Jaa ze hebben idd al hengstig gespoten maar elke x stopt het bij 35mm. Maandag gaan ze weer scannen dus hoop dat ze nu wat doorzet..

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 23:22

Muronia Je kunt zeker trots zijn op je zelfgefokte meisje <3 Ik snap zelf ook vaker niet wat de mensen bezielt om zo te reageren en idd ik snap veel gewoon niet :') Wordt soms moe tegenwoordig hoe de mensen overal op reageren en hoe je je zelf voor elke scheet moet verantwoorden of verdedigen. De mensen in hun waarde laten of meningen respecteren en het dan laten rusten komt steeds minder voor heb ik de indruk.

Myrthee Als je vriend er voor de rest niks mee doet snap ik idd dat je liever verkoopt als houd :+

Mer1980 Duimen dat er een positieve scan is achter 18 dagen. En fijn dat je andere merrie en goed hartslag scan had

yarkayunda Ik heb ook meegelezen in je topic. Wat een gezeur van veel mensen daar :+ Ik lees ook dat het al beter gaat in je topic. Ik heb hier een merrie gehad uit Ierland die ook dicht gezet was terwijl ze niet drachtig was zelfs. Als het medisch gezien beter is of bevorderlijk voor drachtig te krijgen zie ik er geen issues in.

Zebrastreep Welkom, en wat een leuke kans als de hengst bij jou op stal staat ook. Duimen dat het gepakt heeft.

Mirjamalvaro Je merrie's houden je wel bezig zo met op en af rijden := Ai dat is pijnlijk omver gelopen worden. Hopelijk morgen niet te stijf

Baudyh Ik ben ook een 30tiger maar ik denk meer zoals de "oudere" garde als de jongere garde. Ik snap ook niet dat zo mensen beginnen aan fokken als ze geen verstand hebben ( of zich niet willen inlezen) over het veulen en wat deze nodig heeft. Zoiets vind ik idd 1000x erger als dichtzetten van de merrie.

Annash Fijn dat alles goed is gegaan. Leuke foto zeg <3

Knolselder Dat snap ik zeker dat het nu extra spannend is :(:)

AM_horse Fijn dat Zirkonia hengstig is *\o/* Hopelijk sprint het ei vlot komende week en kun je aftellen.

Touschie Gefeliciteerd *\o/*

Luna2006 De gastmerrie die ik hier heb gehad had ook bloed verlies na het dekken maar was toch netjes drachtig. Terwijl ze 2 dagen na de dekking nog knetter hengstig stond :+ Maar toen niet meer gedekt ivm het bloedverlies de keer ervoor en dus toch drachtig. Heeft de hengst wel goed afgedekt? Misschien dat er toch een kleine kans is dat ze drachtig is. Hoeveel paardjes heb je eigenlijk staan?

Cynthia82 Welkom :D Was het ei er ook af na insemineren?

Wisanda2003 Ik hoor het wel vaker nu dat ze traag op gang komen door het weer.

Babootje Welkom, heb je toevallig een foto van je merrie?

Moner Gefeliciteerd met de dracht *\o/* hopelijk volgen er nog meer

SophievdV Welkom weer :D heb je foto's van je combinaties?

Lyona Dat wordt dan dubbel spannend voor jou :=

Retlaw Jouw merrie is idd vlot met hengstig worden enz. Hopelijk is ze snel terug en kun je op het wachtbankje. Knappe merrie hoor

Boelles Dat is een beetje een gelijkaardig issue wat Saartje hier heeft. Hopelijk schiet ze toch een x op. Is idd regumate of die pavo fertile geen optie?

Hier staan ze op een vrij kale weide nu :+ . Gras is kort maar ze kunnen nog wel wat knabbelen en hebben onbeperkt hooi in de weide staan. Met paddock heb ik ook geen isssue met een merrie met veulen. Hier staan ze de eerste maand ong in de paddock met hooi. Tot ze wat weerbaarder zijn en dan gaan ze 24/7 naar buiten. Tot nu toe allemaal sterke, gezonde en sociale veulens gefokt. Zolang ze maar ruimte zat hebben om te rennen, zo veel mogelijk buiten en onbeperkt hooi hebben.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 09:29

He boelles wat vervelend,alweer 4 weken wachten.

Ohhh hier Eli misschien hengstig.
Ik ga vanmiddag jaarling hengst due nogal hengst is eens binnen zetten. Kijken wat de reacties vd dames zijn. Geen idee of ze uberhaupt op jaarling reageren lol.

Boelles

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 09:48

Nieky, ze staat helaas niet thuis dus dat is wat lastig. Het weer werkt ook gewoon niet mee.

Mirjamlvaro, dat is toch wel makkelijk een hengst thuis haha.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 09:56

Haha eerst kijken of ze op hem reageren. Hij is hier in kudde opgegroeid dus misschien vinden ze hem niet intressant?

Toushie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 10:19

Moner : Dat is ook geen klein boompje die op de auto terecht is gekomen zeg. -O-
Lyona , leuke combinaties , en spannend 1 uit amerika laten overkomen.
Kabayo , aah dan toch . Dacht. Nou 3 keer is scheeprechts met de combinatie zilver x perry hopelijk !
Muronia , fijn dat ze alweer een beetje met de kleine kan. dus haar gedrag voorzichtig iets lijkt bij te trekken.
Annash : Wat jammer dat het niet gelukt is zeg. Duimen nu maar weer.
nieky1993 , jammer dat saartje echt niet gepakt heeft. Het weer invloed op haar ommelige cyclus ?
zebrastreep , spannend ! knappe hengst trouwens.

Wat betreft dichtzetten , Ze hebben het vorig jaar bij onze oudere merrie wel aangekaart omdat ze iets lucht zuigt van achter. Wij hebben het toen niet gedaan. En alles is helemaal prima gegaan en verlopen. Ben van mening dat wanneer het niet echt noodzakelijk is , ik het ook niet doe. Mocht het nu echt groter risico worden voor dracht of moeder ivm infecties dan is het anders en waardig om overna te denken. Al blijf ik erbij dat dichtzetten niet genormaliseerd hoeft te worden en je wel gewoon goed ingelicht word door je da als je er niet mee bekend bent. Maar eigenlijk vind ik dat van elke ingreep hoe groot of klein ook. :j De reacties in het topic , tsja leven en laten leven denk ik dan maar. Moraalridders heb je overal :+
Hier dit seizoen expres wat later begonnen met insemineren. Weilanden zijn zo lang zo nat gebleven. En met veulen eind maart heb ik die anderhalve maand op stal en paddock moeten houden. Met steeds even naar buiten en weer naar binnen. Hier staan ze momenteel vnm nachten op stal en overdag buiten. Maar dit is meer dat weiland niet direct aan huis ligt , open vlaktes en in regio wel wolven lopen.
Heb wel ook op de weides camera's hangen. :j

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 11:10

Als dichtzetten wordt geadviseerd zou ik het persoonlijk altijd doen. Bij Wild Thing wilde ik het al eerder, volgens de dierenarts ging het nog wel. Uiteindelijk had ze placentitis, en een dood veulentje. Ik ben liever het zekere voot het onzeker.
Maar ik zou er niet gelijk aan beginnen bij jongere merries. Die van mij zijn al iets ouder.

Mirjamalvaro. Ik ben benieuwd of ze nu hengstig is. Als de jaarling goed hengst is, kunnen ze er best op reageren.

Boelles. Als dit zo lang duurt zou ik idd ook gaan hengstig spuiten.

Retlaw. Spannend. Duimen dat het gaat pakken

Annash. Dat klinkt positief. Duimen dat het nu pakt

Lyona. Spannend. Duimen dat ze allebei netjes drachtig zijn

Muronia. Het is alweer zo lang geleden dat we haar toen hadden gedekt. Volgens mij was ze 2x geinsemineerd.

Ik ga zirkonia morgen insemineren, ik denk beter kwa planning.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 11:18

Blijkbaar is jaarlinghengst goed. Eli hengstig.
Blossom gaf 1 gil en draaide boos om, maar ook nog te vroeg voor haar.
Chablis 0.0 reactie, wou niet eens in zijn buurt komen toen ik haar los liet (hengst op stal). Zitten nu 24 dagen na 1e inseminatie. :=

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 11:53

Ik vind idd ook dat als er lucht wordt gezogen en er wordt geadviseerd dicht te zetten je gokt met levens als je het niet doet. Gaat 8 keer goed, maar je moet maar net die andere 2 keer zijn hé.. mij de gok zeker niet waard.

Als je niet dicht wil zetten, dan gewoon niet ermee fokken. Dat is ook helemaal prima natuurlijk hé.

Laylah2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 12:32

Wat kan er eigenlijk allemaal gebeuren als je niet dicht zet?
Heb er geen ervaring mee, gewoon uit nieuwsgierigheid :)

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 12:53

Baarmoederontsteking, dood veulen, dode merrie.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 13:17

Door het luchtzuigen komen er bacteriën binnen. En die veroorzaken dus die ontstekingen. Die zijn niet altijd met blote oog te zien aan de buitenkant.
Als paard drachtig is kan dat er dus voor zorgen dat veulen het niet overleefd, niet drachtig wordt of vroeg wordt afgestoten. Of later. Alle pech bij elkaar heb je de merrie en t veulen dood.

Nouja, geen enkel scenario lijkt me t gokken waard dus

Mooie samenvatting mirjamalvaro

Toushie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 13:25

Blijkbaar is er hier ook een toon en niet alleen in het andere topic. Lijkt erop dat het gericht is op mijn reactie. Dus bij deze zou ik dat specifieker maken , voordat er hier ook discussie komt met nog meer toon.

Het is ons aangekaart , niet dat het daadwerkelijk nodig was. Ze was jaar daarvoor helaas niet drachtig te krijgen. Met tweede scan verloren en toen dat jaar verder niet meer geprobeerd en overgeslagen voor 2023.
Toen is ze vies geworden met insemineren en aangekaart mocht ze wederom vrucht verliezen dan is het wellicht een optie om dicht te zetten. Al kon dat dus ook gelijk laten doen. Gezien het wel eens zou kunnen dat het daaraan zou liggen. Vrucht bleekt te blijven zitten niks meer over gehoord en ook dit jaar heeft geen enkele da er iets over gezegd. En ze zeggen het hier echt wel als het zou moeten gebeuren oid.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 19:09

Het is niet zo zeer een toon denk ik hoor, zo lees ik het in ieder geval niet. Maar tegen advies van een dierenarts in gaan vind ik ook wel spelen met levens (zowel merrie als een eventueel veulen). Het advies wordt niet voor niets gegeven. Dat het dan uiteindelijk wel goed gaat, is meer geluk dan wijsheid.

Hier hebben we de eerste voor volgend jaar drachtig! *\o/*

Afbeelding

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 19:22

Hier wachten op de DA, inseminator denkt toch iets mis nu Chablis met 24 dagen nog niets laat zien. :=

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 19:38

Mirjamalvaro klinkt spannend. Hoezo mis? Ik hoop stiekem toch drachtig voor je :j
Handig dat je weet dat Eli hengstig is
Auw pijnlijk. Hoe gaat het met je? Wat beurs?

Quir super! Gefeliciteerd!

Toushie ik lees helemaal geen toon? Niet drachtig worden en verliezen kan natuurlijk meerdere oorzaken hebben. Maar als de dierenarts het wel adviseert zou ik het eigenlijk wel doen. (En als je dat niet wilt kan je altijd een keuze maken om niet meer te dekken). Wel mooi dat het goed is gegaan :j Ja niks aan dit weer... zo nat.. :(
Ik hoop inderdaad 3x scheepsrecht!

Amhorses spannend! Dat is je laatste eigen merrie voor dit jaar?

Boelles staat ze nog bij Age? Wellicht zie ik haar dan vrijdag. Dan moet m'n veulen voor de keuring. Jammer dat het niks opschiet...

Retlaw erg mooie merrie! Denk eerlijk gezegt dat Wolter ook een betere keuze is (als je naar karakter kijkt..) En dat is daarnaast een broertje van Omer. Dus dan zit je wel redelijk in dezelfde lijn. Herkenbaar wbt Beart. Ik heb een Pier merrie dus ook altijd uitpluizen wat goed werkt.
Herkenbaar met snel een eitje. Hier ook altijd op dag 18. Daarom scan ik vrijdag op dag 16. Hoef ik niet halsoverkop weer alles te regelen.

Claudia hoe is het nu met Elonia in de groep

Annash klinkt goed! Spannend!

Lyona leuk nog een Zilver :D Leuk beide merries zo dichtbij elkaar. Hopelijk beide snel thuis

Cynthia welkom hier :) Spannend!

SophievdV welkom! Klinkt als leuke combis. Heb je foto's?

Wij hebben paddocks en weide. Liefste direct in de weide. Nog nooit een in de sloot of door de draden gehad (afkloppen...)
Nog even aftellen tot vrijdag! Sochtends scannen en middags keuring met haar veulen. Pff spannende dag!