[HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kayley95

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 12:26

Vandaag is the day, Boston gaat om 15u naar de kliniek. Ik heb stiekem toch wel buikpijn, vooral omdat ze de laatste niet echt op haar best is. Ik hou jullie op de hoogte.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 12:47

Baudyh dank je voor de tip. Ik zal haar voer onder de loep nemen, daar is vast iets in te verbeteren. Supplementen wordt lastiger, ze laat alles staan als er een vreemd smaakje aan zit (net als bij de regumate).

LaDonna sterkte nog even op het bankje!

Kayley heel veel succes vanmiddag.

LaFattoria

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 13:44

Ik ben al jaren niet meer op Bokt geweest door de drukte, maar nu kriebelt het toch wel heel hard om ook hier even te delen welke combinaties ik ga maken dit jaar. Heel bewust gekozen om wat later te starten als andere jaren, omdat ik de veulentjes toch liever op het gras heb staan ❤️

Eind mei gaat onze zelf gefokte LFS Dreams Miss Mafiosi
Afbeelding
terug naar Royal Supreme SG No More Silence.
Afbeelding
Superblij met het hengstje
Afbeelding
dat we uit deze combinatie hebben van vorig jaar, hopelijk volgend jaar een merrie!

Rond die periode gaan we onze merrie Smitty Stables Betty Boo-P
Afbeelding
laten dekken door onze knapperd, Spots n Dots Oh Heza Hazard
Afbeelding, ook onze zelf gefokte LFS A Pearly Surprise of Crow
Afbeelding
gaat waarschijnlijk door hem gedekt worden in de zomer.

En dan gaan JS Run To You
Afbeelding en onze zelf gefokte LFS Extremes El Punta Finale
Afbeelding waarschijnlijk nog naar onze nieuwste aanwinst MVN Moonwalkers Silvermoon.

Hopelijk 5 gezonde veulentjes

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 13:46

Had hier een druk verjaardag weekend dus even minder bij geweest met reacties.

Ook hier hou ik van kleurtjes. Mits de merrie verbeterd word door de hengst.
Een ongekeurde dekhengst komt er hier niet op.

Hier as vrijdag scannen vd 2 merries. Dacht dat dat vorige week al was maar was te enthousiast.

Verder kriebelt het toch om de PRE te dekken. Het veulentje is zo geslaagd hahaha. Heb alleen maar 3 stallen groter dan 3,5 bij 3,5 en dat vind ik dan eigenlijk te klein voor merrie en veulen. Dus max 3 merries met veulen tot zover.

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 13:53

Baudyh: succes op het wachtbankje!

Muronia: lastig als je zo'n merrie hebt die lastig is met eten! Lukt de regumate nu wel? Heb je er een kunstje voor?

La donna: succes op het wachtbankje!

Kabayo: nog heel even geduld, maar het klinkt positief!

zwarte heks: je veulen van dit jaar is ook mooi, de match lijkt dus goed dus ik snap je keuze! Waar heb je Sensation nu ingeschreven?

Kayley: succes met Boston!

Nieuws van hier: Goldy is drachtig!! Maandag weer scannen (als ze braaf is) met 25 dagen zou je al hartslag moeten kunnen zien zei de dierenarts. Ik heb de scan gezien dus ik vertrouw de scan :=
Bij Picture was het ei weg en een mooi geel lichaam te zien. Picture dus op het wachtbankje voor 24 mei! (ook scan van gezien)
Sjanty's ei was een bloedei geworden, volgende week maandag zal zei hengstig gespoten worden en goed opgevolgd om het verloop te monitoren!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 14:26

LaFattorio welkom!

Balko whoew nog maar een paar dagen geduld hebben dus! Is er geen stal die op een niet te moeilijke manier nog wat vergroot kan worden?

Jennyk ja gewoon met spuit in de mond nu. Gefeliciteerd met de dracht van Goldy!! Duimen draaien voor Picture en een bloedei is heel erg balen. Hopelijk lukt het hengstig spuiten bij haar.

ZwarteHeks

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 15:26

@ cp112
Mooie hengst! Zo op het oog lijkt het een mooie combi, leuk hoor!

@ baudyh
Jeetje, druk hoor met 3 merries :=

@ Muronia
Zou even afwachten wat de DA zegt, maar de tips die hier al zijn benoemd ben ik mee eens, zeker de Phytonics :j

@ LaDonna75
Hier in Nederland wel heel erg, er is maar 1 Deens goedgekeurde dekhengst beschikbaar, daar hebben we al mee gefokt, kwam een heel mooi veulentje uit, maar we waren niet helemaal overtuigd. Verder is er geen enkele hengstenhouder in Denemarken bereidt om mee te werken voor EU verzending. Er zijn wat Duits gekeurde paarden, maar door een akkefietje tussen de hoofdstamboek in Denemarken en Rheinland stamboek, mogen veulens van die paarden niet als "Frederiksborger" worden gezien. :=

Gelukkig lijkt er nu wat modernisering plaats te vinden en hopen we de komende jaren op vooruitgang. Zo was er afgelopen oktober ein-de-lijk een keuring hier in Nederland, waar we al 5 jaar om vragen. Misschien dat we in de toekomst een Gelderse erop willen zetten voor bloedspreiding, daar lijken ze (zeggen ze) voor open te staan.

@ Kayley95
Spannend! Heel veel succes!

@ LaFattoria
Welkom terug! Leuke combinaties! Benieuwd naar de kleintjes volgend jaar!

@ Balko
Oh spannend, nog heel even wachten dus. :j

@ jennyk
Sensation wordt ingeschreven bij het NRPS. De Frederiksborger stamboek wil haar niet, misschien dat ze in de toekomst alsnog via een keuring erin kan komen (volgens mij willen ze zien hoe ze gaat uitgroeien). En dankjewel! Precies ook waarom we opnieuw voor Cassanova hebben gekozen.

En gefeliciteerd met Goldy! *\o/* Picture mooi op het wachtbankje, hopelijk ook mooi drachtig!

FYI, bronzen Boktveulen van 2020, Saffron. Ze wordt 1 juni 2 jaar.... :D Accenta's eerste veulen.
Afbeelding

Hiermee scoorde ze punten als veulen. :')
Afbeelding

CharmFaith

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 15:33

Wat een knapperds lafattorio!! Welkom

Hier is zaterdag avond bailey bevallen helaas geen stipjes gekregen maar wel heel blij met haar veulen. Vrijdag wil ik haar laten scannen om te kijken voor de veulenhengstigheid te dekken.

De keuze is deze keer gevallen op jouw White Dream Amhorses!! Hopelijk geeft hij mooi het luxe van hem door en natuurlijk het leuke kleurtje.

Afbeelding
Afbeelding

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 17:03

Gefeliciteerd met de drachten!

En Sarah, wat leuk dat jij er ook bent! Hele knappe combinaties. En ik ben heel benieuwd naar veulens van Hazard! Heb je een foto van je nieuwe hengstje?

En ja, ik fok ook graag kleurtjes. Maar ik probeer wel iets te fokken dat correct is alleszins.
Iedereen moet maar fokken wat hij/zij mooi en leuk vindt, zolang het doordacht en met respect naar de paarden toe is.

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 17:58

Muronia schreef:
LaFattorio welkom!

Balko whoew nog maar een paar dagen geduld hebben dus! Is er geen stal die op een niet te moeilijke manier nog wat vergroot kan worden?

Jennyk ja gewoon met spuit in de mond nu. Gefeliciteerd met de dracht van Goldy!! Duimen draaien voor Picture en een bloedei is heel erg balen. Hopelijk lukt het hengstig spuiten bij haar.

Wel mogelijk alleen moet eerst maar is zien dat we de veulens verkocht krijgen.
Dit is het eerste jaar dat ik echt commercieel fok (dus de veulens die dit jaar geboren worden).
Mocht het nou allemaal goed verlopen dan wil ik volgend jaar wellicht 5 merries erbij doen.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 18:07

Als ik kan kiezen tussen 2 vergelijkbare hengsten, maar waarvan er 1 een leuk kleurtje heeft, dan kies ik voor het leuke kleurtje. Maar in eerste instantie moet de hengst bij mijn merrie passen.

Zojuist Estonia geinsemineerd, en toch maar FillyPlus gebruikt. Ze leek wel wat lucht te zuigen, maar soms kan dat ook alleen bij de hengstigheid zijn zei de dierenarts. Dus over 2 dagen nog een keer scannen om te kijken of het ei weg is en of het dan minder is, anders gaan we haar dichtzetten. Wel bijzonder, want het is nog een jonge merrie die pas 1 veulen gehad heeft. Spermakwaliteit was super, dus hopen dat het pakt! Ze had 2 eitjes zitten, dus over 16 dagen weer scannen :)

Kayley95

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 19:02

We zijn terug van de kliniek. Ze hebben foto’s genomen van de benen voor en ze hebben natuurlijk een kreupelheidsonderzoek gedaan. Da zag ook meteen dat ze te kort was bekapt. Maat ondanks dat vind hij haar nog niet heel beroerd lopen, vooral niet met de buigproef op de rechte lijn. Op de foto’s was te zien dat ze heel licht bevangen is geweest bij de vorige eigenaar. Waardoor ze bij hem dus kreupel liep. Advies: ijzer er onder en langzaam weer kleine ritjes maken. *D Kon wel een gat in de lucht springen van blijdschap!

En wat heb ik een braaf veulen! Blijf mijn eigen verbazen over dit dier x op x. Mee geweest in de trailer, liep er zo op en af ( toch met tussenschot vervoerd ) en super braaf geweest en met alles netjes wachten. Je zou bijna zeggen dat het al een volwassen dier is. <3

Morgen word Boston gescand om te kijken hoe ver ze is in haar cyclus voor de zekerheid. Als het klopte dat ze een paar dagen geleden hengstig is geweest word het na mijn vakantie, anders misschien nog er voor. :o

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 20:13

ga: duimen dat estonia drachtig wordt van een merrieveulen!

kayley: dat is goed nieuws!

zwarte heks; Fijn dat je bij het NRPS terecht kunt, maar wel jammer dat het stamboek van de merrie zo lastig doet. Vos dochter van de merrie is mooi uitgegroeid, gave foto, echt knap dat je die hebt kunnen schieten!

lafattoria: mooie combi's!

charmfaith: goede keuze, White dream is echt gaaf! Beetje erg groot voor mijn dames, maar anders ook een optie geweest hier.

muronia: gelukkig kun je het met een spuitje geven

Shirley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 22:08

simpie94 schreef:
Shirley__ schreef:
Hier was de scan boven verwachting. Vorig jaar had ze continu 1 eitje en nu heeft ze er zelfs twee. 1 links van 3cm en 1 rechts van 4cm. Dus ze is wel gespoten omdat ik niet weet hoe groot ze bij haar worden en elke cyclus die we kunnen pakken, pakken we. Dus nu ei afgespoten en morgenmiddag wordt ze thuis geïnsemineerd. Donderdag nieuwe scan om te kijken of het loopt volgens het boekje.
Pff, wat een zenuwen komen er weer bij kijken...

Onze merries lopen echt gelijk Shirley. Hier ook morgenmiddag insemineren. Eindelijk!

Cp, mooie combi. Vind ze qua type mooi op elkaar aansluiten zo vanaf de foto.

Baudyh, mooi dicht op elkaar zo de merries.

Ja fijn hé! Zo denk ik ook.. Zou leuk zijn als alles verloopt volgend het boekje en dat die van ons tegelijk zijn uitgeteld

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 22:27

ZwarteHeks klinkt ook broodnodig dat ze wat meer open gaan staan, zo kun je bijna niks. Ik zag dat er bij het ihw ook een frederiksborger is gekeurd. Maar..die mag dan ook niet die naam dragen denk ik. Ik herinner me die foto van het veulen nog wel ja haha!

CF jammer van de niet-stipjes maar het veulen is wel heel leuk getekend! Gefeliciteerd!

Balko best spannend dus! Ik wil ook echt gaan verkopen nu, eens kijken of ik dat ga kunnen :)

GA ik ben benieuwd of de fillyplus gaat werken!

KayLey gelukkig lijkt het toch gunstig, hopelijk pakt ze goed op. Succes met scannen!

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 02:13

Kabayo spannend. Boos is goed :j

Shirley. Klinkt positief. Spannend

Zwarteheks. Wat eeuwig zonde van zo'n ras. Op een duur moet er toch nieuw bloed bij anders is het cirkeltje rond. Die foto van Fyi _O-

Cp. Wat een mooie combi. Hopelijk lukt het dit jaar wel om haar drachtig te krijgen

Baudyh. Wachtbankje wordt wel heel vol met jouw erbij :=

Muronia. Gelukkig niet heel hoog. Zelf geen ervaring mee

LAdonna. Herkenbaar hoor. Ik wil het ook te graag zien

Lafattoria. Welkom. Mooie combinaties

Balko. Verleidelijk he. Stal groter maken lukt vast wel :+

Jennyk. Gefeliciteerd. Fijn dat picture nu ook klaar gedekt is
Balen van sjanti

Charmfaith. Wat leuk. Dat wordt vast iets gaafs <3

Goldenarrow. Je ziet het wel vaker okk bij jonge merries. Heel wat jaren terug waren we bezig met een merrie dekken. Maar wilde maar niet lukken. Na het 2e jaar en laatste scan. Kwam deze dierenarts, ze doet luchtzuigen van achteren. Niemand had het gezien tot deze dierenarts. Maar toen was het seizoen al weer voorbij.
Ik hoop het uiteraard niet. Gelukkig is het met dichtzetten verholpen.
Duimen draaien

Kayley. Gelukkig aardig positief. Op naar een volgend veulentje

Het 2e veulentje van White Dream is net geboren. Wauw, Ik ben verliefd denk ik <3
Afbeelding
Afbeelding

Vrijdag wordt Odilia en Nigrante gescand op dracht. Ik durf geen uitspraken te doen. We gaan het zien

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 06:13

Gefeliciteerd AM? Knappe palomino met zo weinig wit <3 Merrie, hengst?

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 07:59

Tinniie succes op het wachtbankje

Shirley__ jee eindelijk hengstig *\o/* En gelijk al vergenoeg om al snel te insemineren, super!

suffie fijn dat Happy weer thuis is, succes op het wachtbankje

Kabayo wachten duurt lang he! We blijven duimen dat het gelukt is

cp112 oeh zeker een mooie combi. Hopelijk is ze snel drachtig van deze knappe man

baudyh ook jij succes op het wachtbankje. Hopelijk laat het laatste veulen niet al te lang meer op zich wachten.

Muronia de waarde kan idd door stress verhogen. Bo vorig jaar uit voorzorg ook laten testen omdat ze wat sloom was en wat raar in haar vacht zat. Naast een uitgebreid bloedonderzoek. Bloed was super en alle waardes waren normaal. Enkel de ACTH licht verhoogt. Na 10 dagen opnieuw laten prikken, ditmaal gewoon op stal en niet op de kliniek, en toen was de waarde weer normaal.

simpie94 succes met insemineren vandaag, hopelijk snel een drachtige merrie

LaDonna75 ik hoop het voor je! Wanneer moet je ook alweer scannen?

LaFattoria welkom! Leuke combi's

Balko balen he als je dan opeens nog langer moet wachten. En wachten duurt al zo lang.
Maar hopelijk beide drachtig

jennyk gefeliciteerd met Goldy *\o/*
Succes met Picture op het wachtbankje
Balen van het bloedei bij Sjanty. Hopelijk met hengstig spuiten het bloedei snel weer weg en kunnen jullie verder

CharmFaith gefeliciteerd! En wat is de kleine mooi verdeeld bont, ik hou er wel van <3
Leuk dat je nu ook voor WD gaat, hopelijk lukt het voorspoedig

goldenarrow welkom op het wachtbankje, hopelijk over 16 dagen een goede scan

Kayley95 wat een goed nieuws!

AM wat een leukie <3
Succes vrijdag met beide dames

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 08:25

Suffie een hengstje. Vorig jaar deze merrie zelf geinsemineerd. Altijd mooi als er dan nieuw leven is, hier doe je het toch voor <3

Kiki. Dankjewel

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 10:01

Hier loopt het nog niet zo lekker. DA vorige week een misser gemaakt, merrie blijkt vorige week al een eisprong gehad te hebben :n

Spannend voor ieder op het wachtbankje!!

Shirley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 10:52

Baudy: Jeetje dat is een handje vol :) Waar op de veluwe moest je zijn? Ik zou mij geen andere woonomgeving meer kunnen bedenken :) ;)

LaDonna: hoelang moet je nog precies wachten?

LaFattoria: wat een knappe dieren! Heel veel succes en welkom :)

Balko: Ik denk dat we allemaal wel zo zijn haha, het kan nooit snel genoeg gaan! :#

Jenny: Gefeliciteerd met de dracht van Goldy! En nu even wachten voor Picture! Ik ben verder een leek , denk dat ik al een heel eind op weg ben, maar wat houd het in dat het ei een bloedei is geworden? Ik heb daar nog nooit van gehoord.

GA: Spannend! Succes op het wachtbankje! :=

Dennenboom: Jeetje zeg dat is balen!! En eventueel hengstig spuiten? Of wacht je de natuurlijke cyclus af?

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 11:05

GA; fingers crossed voor een merrietje!

AM; wat en knapperd weer!

Dennenboom; oliebol dat is balen….

Kayley; goed nieuws!

Hier was de dierenarts te vroeg, zou vrijdag komen maar stond vandaag op de stoep.
1 kloppend hartje van Fair- Zelma *\o/*

En helaas 1 beginnend hengstig.
Krijg alleen momenteel grote vraagtekens want vorige cyclus zagen ze een cyste. Die zien ze nu niet.
Laatste cyclus was volgende dag insemineren en toen was de baarmoeder al pot dicht. Toen wel al een keer geïnsemineerd maar dus niet gepakt.
Nu scannen en zien ze n bloedei en vocht maar ook een mooi ei van 3,3… Ook mooi hengstig.
Nu donderdag ochtend weer scannen en kijken of ze het vocht al opgeruimd heeft. Anders donderdag swab nemen.
Hoe is jullie ervaring met insemineren met een bloedei? DA was positief en zou wel gewoon insemineren op dit beeld.

Baby van Fairy;
Afbeelding

simpie94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 11:09

Balko, toen mijn vorige merrie met een bloedei stond is ze niet meer hengstig geworden. Het hele seizoen niet meer ook al was het bloedei na 2 maanden weg.
Dus als ze merrie bij jou gewoon mooi hengstig staat zou ik gewoon doorgaan.

Gefeliciteerd met kloppend hartje!

Heel erg balen Denneboom…

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 11:12

Beetje bij je in de buurt Shirley. Wij brengen ze altijd naar De Pretendenthoeve in Wapenveld. Randje Veluwe. Woon zelf in Zuid Oost Drenthe. Ook niet verkeerd hoor.

Shirley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 11:15

Baudy: dat is zeker om de hoek! Is dat bij van Norel? Daar scant namelijk mijn vee arts ook smorgens :)

Balko: Gefeliciteerd!! *\o/*