[HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

simpie94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 08:01

Muronia, nou zeg dat. Waar in de ochtend met scannen een mooi ei zat, was het met tijdstip insemineren al geovuleerd. Dus je zou zeggen mooier kan niet. Maarja hopelijk denkt de merrie dat ook :)

Spannend Mizzmontana

Gefeliciteerd Keresa, dat is mooi vlot!

pradadaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 09:34

Oh Cynthia niet weer het weekend toch :o :+

Stalmelyn jammer dat het nog niet gelukt is. Hopelijk met een merrie van zijn eigen formaat volgende week meer succes.

Baudyh jammer dat ze niet drachtig is maar fijn dat je gelijk weer kunt insemineren :j

Keresa gefeliciteerd! Het lange wachten kan beginnen voor jou :P

superpony Haha die denkt ook, geef mij maar gras baas voordat ik iets voor je doe :+

MizzMontana spanned hoor! Succes maandag :j

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 13:12

Mizzmontana spannend! Hopelijk mooi drachtig! Wanneer weet je iets?

Superpony wat heb jij een geniale merrie :+

Keresa gefeliciteerd !! Super!

Baudyh dat gaat snel! Had ik ook een keer met 16 dagen. Die moest die dag al gedekt worden. Zo kan het gaan...succes!!

Stalmelyn die arme hengst :') Daar gaat zijn ego. Hopelijk lukt het hem wel als ie een keer mag oefenen :P

Pradadaan gefeliciteerd! Super zeg! *\o/*
En fijn , het ei er ook al af! Dankje voor je uitleg :D

Cynthia ze hebben gisteren geschouwd. Ze word al liever! We blijven positief *D
Hahaha sterkte, alweer in het weekend :+ Ze doet het er om

Janine heb je groen licht van de dierenarts? Het lijkt mij wat eng met het hart. Maar als de dierenarts denkt dat het kan...

LovejouuulB gefeliciteerd!!

Dennenboom hihi maakt het wel minder verwarrend haha.

Yvk zou haar zelf in de week scannen ipv weekends, is duurder :P

Fleuribelle spannend!

Simpie ook nog een keer! Ik duim!

Muronia wat een fijn nieuws! Dat scheeld al de helft :D

Zilver is geschouwd gister. Ze word al liever. Kijk dit! Van vanochtend! Ik word hier hoopvol van. Mijn bitch is minder bitch
Afbeelding

Janinevv

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 13:37

Emmeloord vandaag aan de lijn gehad Utrecht zou nog onderzoek kunnen doen.

Moet dan wel met hun overleggen.
Maar misschien laat ik haar nu wel jaartje lopen en dan hopen dat lichaam zelf verbeterd omdat dat ook nog kan volgens Gent.

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 14:58

Dat komt wel goed kabayo. Denk dat ze inderdaad even tijd nodig had om te wennen aan vreemd plek en als ze straks goed hengstig is wil ze wel.

En ego van mijn hengst is niet minder hoor, die wilde daarna nog steeds wel. Maar daarom zijn wij er om hem in bescherming te nemen. Hij mag eerst op makkelijkere merries oefenen.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 15:32

Als eerste wil ik AM_Horses heel erg veel sterkte wensen... Wat een nachtmerrie moet jij inzitten. Je wat zo trots op hem, en hij was, is, zo gaaf. Ik duim voor je dat Sammie en Formidable samen het allermooiste veulen voor je gemaakt hebben en het geluk nu aan jouw kant staat. Met zo'n geweldige beschermengel kan dat toch haast niet anders?

Heb echt diep respect voor de mensen die de enorme bijleesposten maken! Daar heb ik (helaas) echt de tijd niet voor momenteel. Dus ik lift een beetje mee :o Duim voor iedereen die nog bezig is of op het wachtbankje zit. En volgens mij kunnen we ook al een paar mensen feliciteren *\o/*

Muronia, wat gaaf dat je het nog eens gaat proberen! Als eerste wil ik zeggen dat ik keihard voor je duim dat het lukt!! Ik ben zo blij met het veulen van mijn oudste (inmiddels overleden) merrie, dat gun ik jullie ook.

Misschien zit je niet op bemoeienis te wachten, maar ik kan het toch niet laten... Ik ben dankzij een bevriende fokker van dierenarts gewisseld toen met mijn merries voor de merriebegeleiding. Heb daarvoor 4 dierenartsen gehad, die konden allemaal wel wat en prima voor de meeste gevallen. Maar net als de dierenarts bij de vorige eigenaar van mijn oude merrie, die zouden niet geslaagd zijn met haar.

Reden voor mijn twijfelgedachte is dat cystes groeien en krimpen onder invloed van hormonen. Dat je ze met beginnende hengstigheid niet ziet, is heel fijn, in de zin van dat ze dus niet helemaal vol zit met giganten zeg maar, maar het kan heel goed zijn dat als je op top van de hengstigheid zit, dat er dan wel cysten zijn. Helaas. En dan is de plaatsing van eventuele cyste ook nog van belang. Wij hadden eerder een oudere merrie, en die had er maar 1. Echter zal die wel dusdanig ongunstig dat het lichaam van de merrie "dacht" dat het een vrucht was. Ze werd wel hengstig maar de vrucht werd verstoten als hij aankwam in de baarmoeder, hoe ik het onthouden heb (verhaal is al paar jaar terug, maar zoiets inderdaad). Die merrie was echt een kwestie van net geluk hebben dus, het is toen met een bepaalde methode/middel uit Duitsland wel gelukt. Helaas viel het veulen jaar daarop erg tegen dus toen hebben ze 1 poging gedaan, mislukte, dus merrie weg gedaan.

Mijn eigen merrie was een kwestie van de juiste timing en begeleiding, volgens mij heb ik dat in dit topic al eens uit geschreven. Maar compleet ander verhaal dus. Ze had wel cysten tijdens de hengstigheid, veel oudere merries hebben dat, maar die zaten niet in de weg. We moesten het wel alleen weten ivm dracht scan.

Qua vocht, dat ze nu niks heeft is heel mooi, maar dat kan ook onder invloed van hormonen en dekken wel ontstaan. Vocht voor de dekking is helemaal niet erg, tenzij het een infectie of bacterie bij zich heeft die bevruchting tegen houdt. Maar elke dekking/inseminatie brengt afweer tot stand, het is immers een lichaams vreemde stof, dat sperma. Dus de merrie gaat daar afweer tegen maken, om het zo snel mogelijk weg te krijgen. De essentie is dus om het lichaam zo min mogelijk te belasten, om de kans dat deze afweer (vocht) weg is voordat een vruchtje in de baarmoeder komt (paar dagen na bevruchting) zo groot mogelijk te houden. Deze afweer/vocht afdrijving gaat bij een oudere merrie geregeld te traag, waardoor dus de vrucht als het ware verzuipt bij aankomst in de baarmoeder.

Een must is dus de dagen na de inseminatie de merrie te blijven volgen om het vocht in de gaten te houden en indien nodig in te grijpen. Dat kan met spoelen of flushen, maar wordt vaak ook met oxytocine gedaan. Of een combinatie van beiden. Mijn oude merrie had relatief weinig vocht nadien, maar hebben we toch behandeld, dat zou ik nu altijd weer doen. Wij hadden geïnsemineerd op eisprong, 36 uur eerder was chorulon gespoten voor een goede eisprong. De merrie was dicht gezet van te voren. En het sperma is niet verdund, maar wel zonder voorvocht etc in de merrie gegaan, erg geconcentreerd dus. Dat is trouwens alleen mogelijk als sperma gelijk van hengst in de merrie kan. Wij zijn toen met merrie en hengst samen op de wagen naar het hengstenstation gereden waardoor dit mogelijk was.

Sorry als je niet op deze info zat te wachten :o :o :o

Janinevv, wat een lastige situatie heb jij. Komen de problemen die jouw merrie heeft, of soortgelijke, voor bij haar ouders/grootouders of broers/zussen? Dan zou het voor mij sowieso een no go zijn denk ik. Maar om de merrie zelf zou ik geen keuze kunnen maken. Als er wat gebeurt vergeef je jezelf nooit, maar in principe kan het bij elke merrie mis gaan. Ik heb ook geen idee hoe graag je echt speciaal van haar een veulentje wilt en wat je doel is, of kopen misschien een optie is. Hoe is het met je welshjes verder?

Mijn opa van 21 mocht model spelen afgelopen week. En komende week nog eens :o

Afbeelding

Mijn doel voor dit jaar is de nieuwe merrie hier met hem dekken in de hoop op een hengstveulen te fokken die hem kan opvolgen over een paar jaar. Nu staat er toch een gave jonge zoon van hem te koop. oliebol := Ben echt in dubio wat ik nou moet -O- Het ene sluit het andere niet uit natuurlijk, maar ik heb al teveel paarden. Maarja, ik heb al eens eerder ervaren, fokken is gokken, en bij kopen is het what you see is what you get...

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 15:35

Caily, als je echt iets specifieks zoekt en misschien ook qua vlekkenpatroon voorkeur hebt zou ik zeggen kopen! Met fokken geen garanties. Fok je wel wat je wilt kan je over 3 a 4 jaar voor de gekochte een goed huisje zoeken toch?

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 15:46

Qua vlekken is hij perfect! Qua bouw en behang lijkt het ook wat, hij wordt in augustus pas 2. Beweging is echt super! Zijn moeder heeft nog een goedgekeurde hengst rond lopen, weliswaar met een andere vader, maar ook een gaaf dier en dus van beide kanten wel kwaliteit. Er is 1 heel klein dingetje wat hem net niet helemaal perfect maakt, namelijk 1 blauw oog. Maar daar kan ik overheen komen. Lastige is dat hij in Polen staat, en daar ga je nu niet zomaar even heen. Kan dan wel gelijk zn moeder en halfbroer ook bezoeken. Maar het is niet om de hoek en nu met corona al helemaal lastig.

Ik ga er nog maar een paar nachtjes extra over slapen. De prijs viel ook wat tegen, en ik had geen ambitie voor een hengstenhouderij. Maar een waardige opvolger voor Collin zou zeer welkom zijn...

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 16:28

Caily; zou inderdaad dan kiezen voor kopen als je het tegen komt, wat als je geen opvolger krijgt ?

Wel gave hengst zeg.
Het is niet erfelijk bevonden maar denk dat we haar nu toch leeg laten en kijken of het uit zichzelf misschien oplost. Wat Gent niet uit sloot.

Welshjes gaat goed! We wachten op de C haar cyclus, en de a moet nog bevallen en dan nog keuze maken :)

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 17:13

Sorry voor de ego maar *\o/* *\o/*
Ook sun is dragend gescant vandaag *\o/*

2de merrie van de eerste poging dragend. Super blij met men hengst!
Bij klanten 1 merrie op het wachtbankje

Afbeelding
X
Afbeelding

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 17:38

Gefeliciteerd!!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 18:29

Iedereen die drachtig gescand is, althans de paarden dan; Gefeliciteerd

De rest op de bankjes of wachtend op hengstigheid etc; succes.

@Janinevv, ik zou het gewoon helemaal niet doen. Klinieken en veeartsen kunnen van alles roepen, maar dan is het vaak toch puur theorie en een gokje, want in de toekomst kijken kan niemand en elk paard en elk geval is anders.
Fokken is al genoeg risico's nemen met je merrie zonder bewust met risico's te fokken.

Toen mn merrie 19 was, werd ze als fokmerrie aangeboden, maar was broodmager. Ze knapte op, dus toch laten scannen en had cystes, dus niet eens meer over nagedacht.

Daarna nog een ander paardje gekocht en later kwamen dus haar zoon en nog were later ook haar dochter. Puur mazzel ook en een beetje links en rechts contact houden, zodat mensen weten dat je daarvoor open staat.
Nu dus de kans om wel uit deze bloedlijn te fokken, maar wil echt mn merrie niet kwijt, dus goed laten nakijken, maar je weet nooit.
We proberen het zonder teveel poespas en anders kopen we er later wel weer een paardje bij ooit. Dan maar andere bloedlijnen, maar wel iets kopen dat je past en we gaan er toch wel weer van houden dan.

Baal alleen nog van de hengstenkeus en ga steeds van links naar rechts. Heb me zitten verdiepen, veel zitten overleggen en het werd moeilijker en moeilijker. Als ik dan hengsten laat gaan die hoog op mn lijstje stonden, waar anderen gewoon vol voor gaan en enthousiast en blij mee zijn, denk ik ook; wat doen wij moeilijk.

Eretria

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 19:17

@superpony,
Die van mij heeft ook 2 cystes, kan een probleem zijn zei de arts maar ik denk dat bij haar de reden van gust een andere oorzaak heeft. Namelijk omdat er wel een paar x in het verleden per ongeluk een ruin op gezeten heeft.

Hengstenhouder had ook merries gehad die vol zaten met cystes en alsnog drachtig werden. Denk dat de locatie van die cystes misschien ook invloed heeft?

Yvk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 19:44

Pradadaan gefeliciteerd met de goedkeuring. Hij is ook erg knap!

Muronia ze is nog niet gescand van te voren. Bewust niet gedaan, omdat het nu nog vroeg in het seizoen is. Mocht er wat zijn, kan ik prima nog een cyclus overslaan. Maandag ochtend wordt ze gescand.

Keresa & Luna gefeliciteerd met de drachtige.

Spannend Mizzmontana!

Kabayo in het weekend is zeker duurder, als het niet hoeft dan liever niet. :') Ik weet dat ze altijd 6 of 7 dagen hengstig is. Vanaf vandaag laat ze zich hengstig zien, dus durf het wel aan om maandag voor 9uur te scannen. Zijn we te laat weten we dat voor de volgende cyclus. Zilver kijkt al een stuk liever naar de papa in spé :D

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 20:19

Luna gefeliciteerd *\o/*

Superpony waar twijfel je tussen?

Keresa. Gefeliciteerd, dat worden vroege veulentjes

Pradadaan gefeliciteerd met de goedkeuring

Stalmelyn. Oefenen op merrie van kleiner formaat gaat vast helpen. Is wat makkelijker voor hem de eerste keer :P

Baudyh. Jammer dat ze niet drachtig is.

Mizzmontana. Spannend

Cynthia. Fi weet het wel te plannen :')

Kabayo. Ze begint al wat meer verliefd te kijken naar de hengst. Dit moet goed komen

Caily. Knappe opa <3

Maandag worden hier de merries gescand. Laat Sammie alsjeblieft mooi drachtig zijn...
De merrie die drachtig was van tweeling van Formidable heeft na afknijpen het andere vruchtje verloren. Heel zuur natuurlijk.

We zijn nu ook uit de combinatie voor Wild Thing. Ik had wel wat ideeën maar kon op moment gewoon niks goed genoeg vinden. Vulina heeft het laatste zetje gegeven om te beslissen :j

MukiwaCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 21:04

Hier nog 2 dagen wachten, voor 1 van de dames. Maddy (zwartbont) word maandag gescand op dracht. Hoop zo dat het gelukt is. Ze toont nog geen interesse in de buurman (hengst). Dus hopelijk goed nieuws.
Afbeelding

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 01:42

Eretria schreef:
@superpony,
Die van mij heeft ook 2 cystes, kan een probleem zijn zei de arts maar ik denk dat bij haar de reden van gust een andere oorzaak heeft. Namelijk omdat er wel een paar x in het verleden per ongeluk een ruin op gezeten heeft.

Hengstenhouder had ook merries gehad die vol zaten met cystes en alsnog drachtig werden. Denk dat de locatie van die cystes misschien ook invloed heeft?

Mijn merrie was 19, fokmerrie geweest, oa de eerste jaren bij ons, verwaarloosd en bij ons terug gekomen. We wilden nog graag een veulen, maar we zagen dus de cystes, dus gewoon geen enkel risico genomen.

Een veulen fokken is leuk, maar geen must. Er zijn genoeg paarden in principe.

AM_Verschillende hengsten nog. Ik had het eerst wat stik gehouden vorig jaar en nu wat zitten kletsen. Dan deel je wat ervaringen uit en laat je toch links en rechts iets beinvloeden.
Ik werd steeds kritischer en maakte het ons bijna onmogelijk. Dan zie ik anderen voor hengsten kiezen die bij mij waren afgevallen en krijg dan wat spijt.

Mn eerste keus vorig jaar heeft alleen bevroren en daarom toen niet gekozen. Ik wilde haar thuis houden.
Toen dus naar een andere hengst toe gegaan, maar ze sloeg af, dus alsnog laten staan. Dat wil ik dus echt niet meer.

In de quarter wereld fokken heel veel mensen op prestatie en naam/papier. Als je gezondheid en karakter hoog hebt staan is het best lastig.

MukiwaCobs, Dat zou mooi zijn.

AM, wat sneu dat het andere vruchtje ook weg is. Zo balen, vooral nu. Ik denk dat we met zijn allen wel kunnen duimen dat Sammie mooi drachtig is!

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 02:08

Ik had een merrie met 1 cyste, niet drachtig te krijgen.
Andere had er meerdere, elke keer de eerste ronde drachtig..

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 08:23

Hier hadden we ook een merrie met een cyste die netjes drachtig werd.

Mukiwacobs spannend! Hopelijk een mooi vruchtje :j

Amhorses hoop het zo! Ben erg benieuwd naar je keuze voor wild thing. Ik duim zo erg dat sammie drachtig is. Wat een domper van de andere merrie -O-

Yvk je merrie houdt rekening met je :D Handig hihi. Jaa ze kijkt al wat liever :)

Luna gefeliciteerd!! *\o/*

Caily mooie tinker! Prachtig <3 Ben benieuwd wat je gezien hebt :D

Stalmelyn dat zou zo mooi zijn , ik hoop het echt :D
Gelukkig dat zijn ego nog niet beschadigd is :P :(:) bedoelde het als een grapje :P

Janine nog onzeker dus. Ben benieuwd

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 12:11

Zilver staat nu goed hengstig en is verliefd op Tiësto *\o/* Ze gaan het vandaag proberen :):) Ik ben er gewoon zenuwachtig van :+
Nog een filmpje van Tiësto

En lieve Zilver

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 12:41

Maar het ging me er ook niet om of ze wel of niet drachtig zou worden hoor. Ze had veulens gehad, eerst bij ons, later bij andere.
Toen ze terug kwam was ze broodmager. We lieten haar nakijken en ze had cystes. Toen gewoon besloten niet meer te dekken en geen risico te nemen. Het waren er veel en het heeft ook risico's voor het evt veulen. Was ook in overleg met de veearts om het dan gewoon zo te laten.

En ik heb een zoon en dochter van haar nu, dus prima.

Fleuribelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 12:42

Hopen dat het lukt met Zilver vandaag.

Maike is zojuist geïnsemineerd. Morgen komt de DA weer scannen. Gisteren is het ei afgespoten.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 13:02

Spannend !! Succes met zilver

Yvk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 15:10

AM wat zonde van het tweeling vruchtje.. Hopelijk is Sammie morgen mooi drachtig! Wat is je keuze voor Wild Thing nu?

Superpony wil je al beginnen of heb je nog even om na te denken?

Kabayo Jaaaa, wat fijn! Ik ben benieuwd of ze zich laat dekken :) Ik snap je zenuwen wel hoor, ik ben ook al wel een beetje zenuwachtig voor het scannen morgen.

Spannend Fleuribelle.

simpie94

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 17:03

Spannend Kabayo!