[HK] Het Dikke Buiken Topic 2017

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 16:33

Setteli schreef:
Myrthee_ schreef:
Memere, dit hebben we twee jaar geleden geprobeerd. Zijn we drie maanden aan het scannen geweest, rekening van 500plus euro. Dus been there done that. Wil nu een wat eerder veuln dan in mei..

Met Jazzy precies zo'n verhaal. Die wordt niet uit zichzelf meer hengstig. Met hengstig spuiten wel.
Soms moet je de natuur een handje helpen.

Welke hengst had jij ook alweer uitgekozen Myrthe?

Zal wel door de cystes komen.
Ik heb Wup gekozen van Welthit 2. Stomme is dan natuurlijk dat een hengstennaam met een W moet beginnen en ik die naam al weg heb gegeven :')

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 16:35

linda _O- :') kluts kwijt tussen sloerie 1 en sloerie 2 of was het nu sloerie 3, ik kom niet meer bij

hinte spannend voor merrie's en baasje

oh ja setteli (een du bois) maar jouw merrie had toch eens een tweeling of verwar ik je nu of was dit in 2014, jeetje mijn geheugen laat me zwaar in de steek
al die namen ook, ik probeer ze te onthouden maar er komen ook steeds nieuwe bij en probeer ze allemaal te linken aan een paard maar ik ben ook blond :o? (geblondeerd weliswaar ;) ) dus vergeven :o

myrthee zou ook spuiten dan

mijn merrie reageert daar dan weer niet goed op, ze krijgt wel een mega ei maar haar baarmoeder doet dan niks, geen oedeem.

ja Tinniie met Flo zou ik het nu de volgende hengstigheid al doen, die bevalt toch waarschijnlijk pas na 350 dagen (is ook niet meer van de jongste) en Elsa dan drie weken na de veulenhengstigheid. Als ze dan allemaal een beetje meewerken dan zijn ze samen volgend jaar. Maar je zal zien dat dat niet het geval zal zijn, merrie's moeten hun eer een beetje in stand houden en zeker dwarsliggen.

Setteli

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 23:48

klopt, in 2014 had ze een tweeling van Don Cremello. Wou toen heel graag een veulen van DC, dus gelijk teruggedekt.

Ja ik mag ook weer namen verzinnen. Moet nog even kijken bij welk stamboek ik het veulen laat inschrijven, weet niet of er eisen aan 1e letters zijn. Maar daar ga ik me nu maar in verdiepen

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 07:16

Gefeliciteerd met de drachtige merries, in het speciaal Setteli *\o/* Wat zul jij in spanning hebben gezeten :(:)

Myrthe; als er nu een geel lichaam is te zien, dan is de eisprong al geweest. Dat betekent dus dat je merrie begin deze week hengstig was. Houd haar heel goed in de gaten na het hengstig spuiten, want ik vind nu spuiten en woensdag dekken erg laat. Met hengstig spuiten kan het enorm snel gaan :j en het zou jammer zijn als je weer te laat bent.

Hier ook geen zichtbaar hengstige merries, maar ik ruik ze wel :D en je kunt het zien aan de troebele urine die steeds stroperiger wordt.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 07:33

Ik heb begrepen dat een geel lichaam een geresorbeerde vrucht is, en het moment dat je die hebt, is dekken eigenlijk over gezien het dracht hormoon wat te lang is aangemaakt de eitjes niet goed laat rijpen.

Hier lijkt het erop dat beide dames drachtig zijn. Pris is nu op dag 23 en de buurvrouw dag 19.
priska wordt over anderhalve week gescant samen met de pony voor de andere buren.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 07:45

Even gekopieerd:
Het uit de follikel ontstane gele lichaam zal nu het drachtigheidshormoon progesteron produceren. Vindt er bevruchting plaats, dan zal het embryo zich in de baarmoeder nestelen en verder ontwikkelen. Vindt er geen bevruchting plaats, dan zorgen hormonen uit de baarmoederwand ervoor dat het gele lichaam verdwijnt en er zich weer nieuwe eiblaasjes gaan vormen en de hele cyclus weer opnieuw begint.
Een geel lichaam ontstaat zo'n 5 dagen na de eisprong.

Toevallig gisteren koeien gescand en er waren er twee niet drachtig. Dan ga je op zoek naar een geel lichaam en weet je waar ze in de cyclus zitten. Je kunt ook alleen maar hengstig spuiten als er een geel lichaam is, anders heeft het totaal geen zin.

Spannend Woogy!

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 11:17

Aniek, volgens mij had ik je ook op FB gefeliciteerd, maar hier dan ook: Gefeliciteerd met Roos! *\o/*

Fotsy, ben je er al uit of je Flo deze hengstigheid wil laten dekken?
edit: ja, dus :)

Anniek, op zich een goed teken dat je merrie het niet zo boeiend vond dat je er was. Dan heeft ze het goed :)
Ik ga ook zeker een keer bij Fiore kijken. Om haar nou een week of 5/6 helemaal niet te zien, vind ik wat te gek..

e45.000,- dekgeld voor een Quarter?? WTF!! :oo

Tinniie, de foto's in het DBT16 zijn inderdaad erg schattig! <3
Ik hoop in ieder geval op een creme (50% kans) en het liefst op een merrie. Omdat ik ooit heel graag twee veulentjes in de wei wil hebben huppelen van mijn eigen merries. En met Dais fok ik na het veulen van dit jaar niet meer. Dus of Dais moet dit jaar een merrietje krijgen, of Fi :) En als ze allebei een merrietje krijgen en die van Fi is ook creme en ze zijn allebei net zo goed qua bouw, bewegingen en karakter, hou ik denk ik het liefst die van Fi, omdat ik dan moeder en kind heb als twee fokmerries, in plaats van twee volle zussen, dus net wat ander bloed.

Zonde, Myrthe.. Hopelijk werkt het hengstig spuiten.

Linda, die sloeries van je weten van geen ophouden he? :+

Ik kreeg vanmorgen bericht van de HH dat Fiore liever begint te worden tegen het Welsh A hengstje dat ze naast haar hebben gezet om in de gaten te houden wanneer ze hengstig begint te worden.
Dus nu gaan ze haar vanavond voor het eerst schouwen! *\o/*

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 11:53

Ik bedacht me inderdaad later dat daar helemaal niks van klopte wat ik zei. Oeps..
Ze wordt morgen en maandag gescant dus zullen nu zeker wel optijd erbij zijn.
Is alleen onmogelijk dat ze 5 dagen voor gister hengstig was, want toen hebben we gescant. Ze toonde gister pas hengstig. Hoe dan ook zal er dus iets niet helemaal goed gaan bij haar :')

sultan15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 12:14

Zo even op vakantie geweest en gelijk 13 pagina's erbij!

Linda hoe gaat het met jou sloeries? :P Volgens mij heb je een heel aantrekkelijke hengst :D

Ice wat een super goed nieuws!! Wat fijn dat het is blijven zitten!!!

Silly gefeliciteerd met de dracht!

Polleman sterkte met het verlies van je hond :(:) je vroeg waar ik de merries laat scannen, ik doe dit gewoon thuis of ik rij naar de DA toe. Als ze niet drachtig zijn breng ik ze weer naar de hengstenhouder.

DL wat balen dat Bo weer hengstig is :( moest zo lachen om je bericht! haha ''ze zoeken het maar lekker uit'' :') Wat fijn dat je de mogelijkheid hebt om ze zo bij elkaar te zetten.

Knolselder welkom en fijn dat Galaxy drachtig is!! Hopelijk worden Fleem en Charlie ook drachtig van Alec :) En Ohla mag uit logeren, is ze al naar de hengst? Je krijgt het druk volgend jaar met al die veulentjes! :D

Marije fijn dat Cookie weer naar huis komt! Ook bij jou weer druk met de veulentjes volgend jaar. Balen dat Snazzy weer hengstig is geworden :(

Cynthia wat fijn dat alles goed is gegaan met Fi! En ze begint al wat liever te doen +:)+

Woogy gefeliciteerd met het mooie keuringsresultaat! knap hoor! +:)+

mijnlieverd gefeliciteerd dat Biscuit en Belle drachtig zijn!! *\o/*

inkepink balen dat het niet gepakt heeft :(

Ice gefeliciteerd ook met de 2e merrie!!

Tinnie gefeliciteerd met Jade!! leuk dat ze weer drachtig is.

Over vroege veulens... Ik heb er tot nu toe een positieve ervaring mee. Ik merk dat ze in maart met een lekker vachtje geboren worden ten opzichte van de gladde velletjes in mei/juni. Kodi (mijn 2015 veulen) is eind maart geboren en is gelijk hele dagen naar buiten gegaan, die had zo'n enorm dikke vacht. Wel vind ik dat je op stal de mogelijkheid moet hebben om ze naar buiten te doen (liefst op gras). Anders zou ik ze ook wat later in het jaar willen.

Over lijninteelt... ik ben er zelf niet zo'n fan van. Probeer niet dichterbij dan de 4e generatie te komen.
vind persoonlijk halfbroer/halfzus ook not done :o en vader/dochter al helemaal niet :x maar goed, ik kom ook nog maar net om de hoek kijken qua fokken, dus wie weet pakt het juist wel goed uit :) ieder z'n keus :) en hopelijk komen er gezonde veulentjes uit :j

Setteli gefeliciteerd *\o/* wat fijn dat je eindelijk weet waar je aan toe bent!!!

Fotsy Flo hengstig *\o/*

Myrthe wat een fopmerrie :+ Hopelijk gaathet met hengstig spuiten wel lukken :j

Zag voorbij komen waarom iedereen fokt. Ik fok samen met mijn beste vriendin (eigenaresse van Wish). Wij willen kwalitatief goede en gezonde springpaarden fokken. Fairy komt uit een goede springstam en wij hopen deze lijn voort te zetten. Wish is kwalitatief een goede merrie, maar te klein om predicaten te ontvangen en komt uit een redelijke moederlijn. Wij hopen met haar een lijn op te bouwen, dan moet ze alleen wel eerst een merrie krijgen :P Wij fokken wel met oog op verkoop omdat we niet alles kunnen aanhouden. We hopen de kosten eruit te kunnen halen (wie wil dat nou niet :D), maar dit is niet het hoofddoel ;) Het is en blijft een hobby en ik heb mijn paarden er liever goed bij staan, dan dat ik overal op moet letten qua kosten omdat ik anders de kosten er niet uit haal :).

Hier gister een druk dagje! Om 5 uur opgestaan in Frankrijk, om kwart voor twaalf geland op schiphol. de DA kon alleen tussen half 1 en half 2 scannen dus in en record tempo naar stal gereden vanaf Schiphol :D Merries gescand! Wish is drachtig *\o/* *\o/* *\o/* echt zo blij mee! Nooit gedacht dat ze in een keer drachtig zou raken omdat ze al 20 is! de baarmoeder zag er super uit volgens de DA.
Fairy helaas niet drachtig dus in de middag weer naar Friesland gereden omdat ze alweer mooi hengstig stond en een ei van 3,5 cm had. We hadden verwacht dat het andersom zou zijn, die merries weten je altijd te verassen :D

Vruchtje van Wish <3
Afbeelding

En de foto's op 18 dagen :D

Afbeelding

Afbeelding

Zo vanaf nu weer beter bij lezen, is niet te doen joh 13 pagina's :+ :D

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 12:27

Wow :wow: wat een bijleesposten!!

Sultan, mooi lief vruchtje hihi!!

NEE mijn sloeries weten nog steeds van geen ophouden! ;( maar vandaag gaat de hengst tijdelijk naar zijn andere eigenaresse. Dus vandaag afscheidsseks voor allemaal :') en dan maar hopen dat er toch iets gepakt heeft (ik hoor heel wisselende verhalen dus de tijd zal het leren)

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 13:48

*\o/* gefeliciteerd met wish sultan, jammer van fairy maar nieuwe ronde, nieuwe kansen
Flo is nog niet echt hengstig hoor, ze toont alleen veel interesse in de hengst dus zit eraan te komen, denk ik, hoop ik toch :D

die sloeries zijn echt sletjes := amai linda daar heb je je handen aan vol zeg, zelfs Elsa was zo erg niet, al liet die zich ook 20 dagen dekken en je ziet dat ze van de eerste keer drachtig was.

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 15:28

Gefeliciteerd Sultan met de dracht!

Afscheidsseks voor de sloeries van Linda _O-

Mag ik even eentje van 2016 spammen? :o vannacht hengstje geboren. Dus moeder kan binnenkort weer naar de hengst :P
Afbeelding

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 19:42

Knolselderij, ik vind hem prachtig!
Sultan gefeliciteerd met Wish! Fairy gewoon volgende ronde ;)

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 20:42

@Setteli: Dat kan, blijft toch een kwestie van smaak inderdaad. Fijn dat je je eigen vossen wel mooi vind, ik vind vos sowieso een gaaf kleurtje (vosmerrie en een vosgeboren schimmel ruin). Zelf vind ik bruin wat minder, maar ben ook genoeg leuke bruine exemplaren tegen gekomen. Zo toffe hengst, die Duitse rijpony's hebben vaak net wat meer body dan de gemiddelde Nederlandse sportpony hè. Leuk om dat dan te combineren met een KWPNer.

@Myrthe, lastig zo'n fopmerrie (die van jou begint al met foppen in het begin van het proces, hoop dat ze met veulenen al haar grapjes al heeft gehad dan). Hopen dat het snel pakt.

@hinte: handige regeling heb je zo, maar ik zou niet willen ruilen met je hengstenhouder, wat een werk zeg.

Bij Linda gaat de sloerie-soap verder. Tja, als de hengst weg gaat dan hebben ze gewoon pech.

@Fosty: de plannen zijn gemaakt, hopelijk geen auto problemen meer. Ga je Elsa terugdekken met Marcel of dit jaar een andere hengst?

@Cynthia: spannend, fijn dat ze richting hengstigheid lijkt te gaan.

@Sultan: Gefeliciteerd met Wish! Nu Fairy nog. Leuk ook dat er vanalles langs komt, van mini paarden tot springpaarden tot westernpaarden.

@Knolselder: Leuk, ben benieuwd hoe die eruit ziet wanneer hij wat meer is uitgevouwen.

Ik heb vandaag mijn merrie weggebracht naar haar date, waar ze super werd ontvangen. Ze is nog niet hengstig, dus ze kon lekker boos kijken maar met een beetje geluk komt daar snel verandering in. Manda heeft het heel lief stilgehouden voor mij, maar ik ben over de eerste bijgelovige kriebels heen nu. Dus ik durf nu wel te zeggen dat de knappe date van mijn merrie In de ban van Pjotr is :D

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 21:04

Mooney, dat is een HELE knappe date! :j
Maar je moet me wel even helpen wie jouw merrie is... :o

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 21:38

Linda volgens mij ben ik haar helemaal vergeten voor te stellen inderdaad.
Bij deze dan, mijn merrie Kirsten.
Gisteren hadden we nog even een foto proberen te maken op stand, maar ze stond een beetje in de overdrijf modus:
Afbeelding

En vandaag gewoon lekker puur natuur, net aangekomen op het logeeradres.
Afbeelding

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 21:49

oh wat leuk Mooney! daar gaat onze merrie ook naar toe! volgend jaar waarschijnlijk.. eerst mag de grote, dan de kleine. veel succes!

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 21:52

Nadat wij ons veulen van 1,5 dag oud moesten laten inslapen en ik echt absoluut niet meer wou dekken..... Toch maar geinsemineerd en vandaag was t ei eraf. Nu maar wachten of ze drachtig is. In de "veulen"hengstigheid geinsemineerd.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 22:06

Met wie is ze geinsemineerd?

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 22:08

Formidable NRPS

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 22:24

Ben geen fan van schimmels, maar eerlijk is eerlijk, dit is wel een erg mooie!
Mooie bouw, klein koppie.
Ik ben benieuwd! :)

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 22:37

Knappe merrie ook hoor Mooney!! Word vast een knap kind :j

Laura, dapper dat je het nog eens gaat proberen :j

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 23:24

Oh Mooney daar zou ik Elsa ook graag volgend jaar mee laten daten. Dit jaar nog een keertje Marcel ja
En auto probleem nog steeds niet van de baan maar dan moet een vriend van ons maar eens rijden, al is Flo nog niet hengstig, mmm niet van haar gewoonte, ze lijkt overtijd te zijn :D

Kirsten is echt knap he maar dat wist je al ;) wat hoop je zelf van kleur?

Laura gewoon doen, heel moedige beslissing

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 00:05

Gefeliciteerd Sultan!

Och Linda, die van jou blijven bezig. Hoop dat ze toch drachtig blijven te zijn en dus gewoon grote slettebakken zijn haha.

Ach Laura wat naar. Sterkte met het verlies van je veulen. Hoop dat ze drachtig blijkt te zijn.

Mooney wat leuk een van Pjotr. Als ik een pony had gehad zou hij ook zeker op mijn lijstje staan. Zo'n knapperd.

En Liby tsja. Ze fopt nu, en dat gaat ze in haar dracht waarschijnlijk ook doen. Afgelopen jaar met 317 dagen onrustig, melk lekken, slappe banden en nee hoor. Kleine kwam na 1 1/2 dag onrustig zijn met 336 dagen. In elk geval blijft het spannend met haar :')

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 08:02

@Lauura: Dapper dat je het nog een keer gaat proberen na de ellende, volgend jaar heb je een gezond en mooi veulen dubbel zo hard verdiend.

@Linda2008: Dankje :D

@Fosty: Gaaf! Jeetje wat een gedoe met de auto, fijn dat je een backup plan hebt. Haha je eigen pony's vind je natuurlijk altijd knap, maar het is leuk om het ook van anderen te horen.
Kleur maakt me helemaal niets uit eigenlijk :+ , vos zou mooi zijn mochten de moeder en veulen later in tweespan kunnen, palomino/valk vind ik ook prachtig, stippels zijn leuk en bruin ben ik iets minder fan van maar ook dat is meer dan welkom. En dan hebben we alle opties gehad :') .