[HK]Het Dikke Buiken Topic 2015

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

polleman

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 18:29

Mijnlieverd dat is super hoe groot was de ei (follikel) nu?

Gefeliciteerd Rowan wat een plaatje! Hou je hem?

mijnlieverd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 19:07

3,44, nog niet heel groot, maar zal morgen alweer een heel eind groter zijn, dan insemineren en zo nodig maandag weer insemineren en eventueel bijspuiten zodat t eitje gaat springen.
Trouwens wat irritant dat je het pas op je verjaardag te horen krijgt haha, moet je nog zooo lang wachten haha.

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 20:01

Spannend mijnlieverd!

Hij is mooi DL!

Hier liet Aziza me even schrikken vanavond. Ik zou ze nog even in het lange gras zetten en toen mijn jonge hengst bij Aziza in de buurt kwam gaf ze een gil, maar verloor ze ook wat vocht van achter en knipoogde een keer. Daarna reageerde ze wel heel boos naar hem en eenmaal in het lange gras moest ze direct plassen, dus ik vermoed dat dat beetje vocht daar vandaan kwam.

Ik ben normaal niet zo gestrest, maar nu toch even stress momentje, ze zit nu namelijk precies op het aantal dagen dat ik haar vorig jaar liet scannen, en toen verloor ze haar vruchtje 2 dagen later.

polleman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 20:24

Mijnlieverd dek je met diepvries of vers?

Bonita is gisteren gedekt en word morgen vroeg weer een scan gemaakt en zonodig morgen ook weer gedekt als ei er nog zit.
maar dat is vers sperma dus doen ze om de dag wat ze mij vertelde.

Ja haar vorige veulen werd 3 weken te vroeg geboren, als ze nu in een keer pakt is ze 12 mei uitgerekend als dan eerde komt dan weet ik het dus pas als veulen geboren word.
Ik hoop dat hij zich nog verspreekt voor die 11 maanden om zijn

alzawraa ik snap dat je schrikt de angst zit er toch in hoeveel weken is ze nu drachtig?

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 20:33

Spannend polleman, met vers sperma is om de dag inderdaad genoeg, maar toch hopen dat morgen het ei eraf is, dan hoef je maar 1x.

Aziza is nu 88 dagen drachtig.

mijnlieverd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 20:40

Vers sperma, 2 jaar geleden deden ze t ook om de dag idd, maar de 1e poging van dit jaar groeide haar eitje zo snel en was de dag na de 1e dag insemineren zo groot dat ze t 2 dagen achter elkaar hebben gedaan. Nu wss ook 2 dagen achter elkaar, tenzij het ei echt heel langzaam groeit, miss dan weer een dag ertussen.

Snap dat je schrok AZ!
Hopelijk idd niks aan de hand!
Heb ook een keer gehad wat jij nu had, schoot ook in de stress, maar knipoogde idd van t moeten plassen. Was gewoon nog drachtig gelukkig :).

Joyceee86

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 22:45

Sperma is 48 uur goed dus hoeft t maar om de dag eigenlijk toch? Wij doen altijd om de dag..vandaag scannen is ook meestal dekken die dag en dan maandag weer scannen op ei weg anders die dag weer dekken en weer 2 dagen later scannen enz.

mijnlieverd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 22:54

Klopt,maar op een of andere manier groeide t follikel bij haar ineens heel hard, dag na de eerste inseminatie gescand, en toen was t ei al 5,06, en we hadden de 1e dag insemineren 2 buisjes gebruikt en nog 2 over, dus toch maar de dag erna weer geinsemineerd, maar goed ook, want de volgende dag was t ei weg. Wel de eerste dag s middags geinsemineerd en de dag erna s avonds. Miss dat ie nu traag groeit en t pas weer dinsdag hoeft. Morgen eerst maar eens insemineren en maandag weer scannen en dan kijken wat te doen..Weet niet hoeveel buisjes jullie krijgen, maar ik kreeg er dus de afgelopen keer 4..

polleman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 23:13

Wij hadden 1 buisje gekregen en konden nieuwe bestellen en op halen als ei er nog zat,
Zo heb je elke keer als ze doen insemineren vers sperma ze springen normaal elke morgen naar half 11,
Afgelopen vrijdag had die voor ons al gesprongen 7; uur smorgens

mijnlieverd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 23:17

Deze keer moet ik t al een dag van te voren aangeven en springt de hengst ook een dag van te voren en kreeg dus echt 4 buisjes..stond er echt van te kijken..De 2 vorige keren 2 en 3 jaar geleden sprong de hengst ook gewoon de ochtend en kreeg k maar 2 buisjes per keer..

Edit, maar ik moet ook per deksprong betalen(zit niet in t dekkingsbesrag inbegrepen), jij ook Polleman?
Laatst bijgewerkt door mijnlieverd op 07-06-14 23:24, in het totaal 1 keer bewerkt

polleman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 23:23

Ja dat klopt wij moesten het ook dag van te voren aangeven voor half 11, als ik volgende dag smorgens sperma nodig heb
maar ik wist niet dat ze hengstig was dus hebben donderdags 12 uur echo gemaakt.
En vrijdag half 10 geinsemineerd daarom moest de hengst ook eerde springen was uitzondering.

Maar morgen vroeg 9 uur echo en als de follikels er nog zitten moet mijn vader meteen sperma ophalen ze zijn tot 12 uur open morgen

Nrps betaal je per dekking een bedrag of je nou 1 x dekt of 6 x (sommige hengsten houders verkopen losse rietjes maar is altijd diepvries en komt bij kwpn meer voor).
en zijn ze 1 oktober gust betaal je alleen de gust verklaring is tussen de €200&€250
Laatst bijgewerkt door polleman op 07-06-14 23:28, in het totaal 1 keer bewerkt

mijnlieverd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 23:27

Maar moet jij ook per deksprong betalen? Zit bij mij niet in t dekbedrag inbegrepen, betaal ook per sprong. Vandaar dat we ook soms 2x van de 1e sprong gebruiken. Staat ook dat t binnen 72 uur vakkundig gebruikt moet worden, dus dat kan prima 2x van de eerste sprong..

mijnlieverd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 23:28

Oké daar zit dan iig wel een verschil.

polleman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 23:31

Heb bericht nog x aangepast,
Dat blijft ook lang goed die sperma ik davht altijd 48 uur naar dat het uit de hengst was

maar voor mij is 1ste keer vers dek normaal altijd met dirpvries.
en staat ze op kliniek nu eerste x vers en ze staat gewoon thuis

mijnlieverd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 23:33

Dacht ik ook, maar mijn DA zei vandaag 48 nadat je t geinsemineerd hebt, want ze heeft ook iemand met een merrie en die doet ook ki gekoeld en die hengst springt zelfs maar 2x in de week. Dus daar zit soms wel 3 dagen ofzo tussen voordat t geinsemineerd wordt.

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 23:58

Ik denk dat het per hengst wel heel verschillend is. Maar je kunt er bij een hengst die op een gecertificeerd SWS station staat er van uitgaan dat het sperma minimaal 48 uur goed blijft.
Deze hengsten zijn namelijk allemaal gecontroleerd door de Gezondheids dienst.
Maar helaas zijn er ook hengsten waarvan "zwart" verzonden worden, waardoor de kwaliteit van het sperma niet getest is en je dus ook geen zekerheid hebt dat het sperma aan de eisen voldoet. In principe wordt dit illegaal verzonden.

Het sperma kan het beste bewaard worden op de rollerbank in de koelkast. Maar in de baarmoeder blijft het natuurlijk het allerbeste.

Onze andere combinatie die drachtig gescand is , is:
Char du Bois, Duitse rijpony v. Don Carino du Bois x Don Cremello du Bois

Afbeelding

En 2 merries die drachtig zijn van 2 nieuwe duitse hengsten !

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 00:12

Bij onze arany zitten er 2 deksprongen inbegrepen in het dekgeld , daarna ook 50€ per sprong. Met 1 sprong kan een hele hengstigheid overbrugd worden, het wordt gekoeld bewaard op dekstation en elke keer voor inseminatie/verzending/afhaling gecheckt.
Mijn jonge merrie was drachtig van zaad van dik 3 dagen oud maar zelfs na 5-6 dagen zat er nog steeds voldoende leven in.

Ik moet morgen of overmorgen mijn oudje scannen... Op hoop van zege! En dan nemen we ineens merrie 3 mee om te kijken hoe ver ze in haar cyclus zit.

mijnlieverd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 00:36

Dus in principe zou t dan langer goed moet kunnen blijven in de baarmoeder dan 48 uur? Omdat je zegt dat het het allerbeste goed blijft in de baarmoeder? Of is dat alleen van toepassing bij natuurlijk dekken? Niet bij ki?

Ah oké Tinne, ik moest 400 dekgeld betalen + 60 euro voor 1 deksprong. Voor de eerste keer springen moest ik dat betaald hebben. Neem aan dat ik nu deze keer weer 60 euro moet betalen voor deze sprong. Dus t meest voordelige is als ik 2x van de eerste sprong gebruik maak.
Deed ik eerst ook niet, tot dat bij mijn vorige dracht van 1 van mijn merries de DA zei van je lijkt wel gek, kost iedere keer extra geld voor de sprong en weer verzendkosten, dus sperma getest of t ook daadwerkelijk kon en zat op dag 3 nog genoeg leven in, dus kon prima.
Als t sperma is van niet al te goede kwaliteit dan zal dat misschien niet gaan, maar als t van zeer goede kwaliteit is, waarom zou ik t dan niet zo doen.
En jij zegt nu ook idd dat je met 1 sprong een hele hengstigheid kan onderdrukken.

Hopelijk is ze drachtig Tinne!

Mooie ook combinatie Marjolein!
Welke duitse hengsten?

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 03:16

Al_Zawraa schreef:
Spannend mijnlieverd!

Hij is mooi DL!

Hier liet Aziza me even schrikken vanavond. Ik zou ze nog even in het lange gras zetten en toen mijn jonge hengst bij Aziza in de buurt kwam gaf ze een gil, maar verloor ze ook wat vocht van achter en knipoogde een keer. Daarna reageerde ze wel heel boos naar hem en eenmaal in het lange gras moest ze direct plassen, dus ik vermoed dat dat beetje vocht daar vandaan kwam.

Ik ben normaal niet zo gestrest, maar nu toch even stress momentje, ze zit nu namelijk precies op het aantal dagen dat ik haar vorig jaar liet scannen, en toen verloor ze haar vruchtje 2 dagen later.

Oehh schrikken! Moet je haar nu nog laten scannen?

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 03:20

Mijnlieverd die kosten per deksprong zullen de afnamekosten zijn, aangezien de hengstenhouder elke keer sperma op moet laten vangen en klaar moeten laten maken, daar betaal je voor. Ik betaal bij de hengst waar Aziza en ook Mausi nu drachtig van zijn 130 euro per deksprong.

Mijn DA gebruikt absoluut geen 2x sperma van dezelfde sprong. Wij krijgen altijd 3 rietjes en die gaan er direct in. Zijn mening is dat het sperma het langst blijft leven als het in de baarmoeder zit. Daarbij insemineren wij altijd in de laatste 2 dagen van de hengstigheid (en als het ei er klaar voor is spuiten we dat af), dus dan hoef je ook maar 1x te insemineren aangezien het sperma minimaal 72 uur leeft.

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 03:25

Ymor, ik ga er vanuit dat het gewoon kwam omdat ze moest plassen. Iig zolang ze niet vaker raar gedrag vertoont. Ze staat ook op de Regumate dus ze kan helemaal niet hengstig worden.
Mocht de DA hier binnenkort nog een keer zijn, voor Mausi of om misschien een ander merrie te scannen, laat ik haar denk ik nog 1x scannen/opvoelen om zeker te weten dat ze nog steeds drachtig is. Aangezien ze het vorig jaar op 90 dagen verloren is, wil ik daarna toch nog even zekerheid hebben dat het nog goed zit.

polleman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 06:56

Tinnie spannend ik duim!

Marjolein gefeliciteerd hoeveel merrie's heb je nu drachtig?

Mijnlieverd dat is toch ook goed dan als sperma nog goed is, dat is het belangrijkste van hele verhaal.

Vind het mooi zo als we alles kunnen delen!
En dit soort onderwerpen kunnen bespreken daar leren we van.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 09:10

Dat even plassen naar de ruin kan ook uit nijd zijn hoor, ook omdat je aangeeft dat ze voor de rest ook niet vriendelijk deed.

En mijn fries toont altijd hengstig, ook dusdanig drachtig dat ze elk moment uit elkaar kan ploffen.

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 09:15

Wat een onwijs knap veulen! Gefelciteerd!

Roma, het zal waarschijnlijk wel meevallen, maar je hebt zoveel pech gehad vorig jaar dat ik heel goed snap dat je weer een hartverzakking rijker bent.

polleman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 09:52

Dierenarts net geweest 1 ei was zelfde gebleven anderen was behoorlijk gegroeid,
Nu 5,5 we wachten op telefoon om nog keer sperma op te halen maar mijn vader zij de hengst moet nog springen en dan komt de dierenarts terug om nog keer te insemineren.