[HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 13:37

Die van mij wordt over een maand afgespeend. Er komt dan een ander hengstveulen hier staan. Hij is dan 5 maanden. Dan gaan ze 6-8 weken uit elkaar en dan is het de bedoeling dat hij er weer bij mag en in het voorjaar gaat hij met het andere veulen naar de opfok.
Dit is mijn eerste veulen dus verder geen ervaring mee.

MallyBelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 19:48

nereids schreef:
Ik kom even onder mijn meelees steen vandaan.
Welke leeftijd houden jullie aan voor een hengst veulen wanneer hij niet meer bij de merries mag staan tot hij gecastreerd wordt?

Een van de twee gaat er vroeg af dit jaar. Hij sloopt z'n moeder, fysiek maar ook mentaal.. De ander heeft duidelijk nog tijd nodig en zal er pas later afgaan of zelfs volgend jaar.

Kijk hoe het gaat, hoe gedraagd hij zich, hoe doet je merrie het. Heb hengsten tot net over het jaar erbij kunnen laten lopen maar ook die er met 5mnd echt af moesten.

mirjamalvaro

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 19:55

Hier blijven de hengstveulen de winter nog bij de moeder. Dus ze zullen zo'n 11 maanden zijn eer ze gescheiden worden. Tenzij verkocht dan mogen ze met 9 maanden vertrekken.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 20:23

Kendra schreef:
Tips gevraagd! Ik was zelf geblesseerd de afgelopen tijd en we hebben onze Udo, nu 2 maanden, niet echt goed opgevoed. Die loopt nog steeds los bij de merrie en moet nu dus nog wennen aan een halster (wat we altijd direct de eerste dagen doen). Heeft iemand tips? Hij is groot en sterk. Best wel mak en benaderbaar, maar dat is nog wel wat anders dan braaf meelopen aan een touwtje…[ [url=m/ajkSEC.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mijn veulen kreeg ook pas na een maand een halster om en dat was een non-issue.
Vermits we het catch-stadium voorbij waren ben ik maar overgestapt op het geleidelijk wennen aan een halstertje.
Eerst ervoor gezorgd dat ik overal hoofd en halster kon aanraken, inclusief ogen en oren.
Daarna beetje wijken voor druk aangeleerd (hoofdje draaien met de hand).
Daarna 'houdgreep' met arm rond de hals.
Daarna heb ik haar geleerd om m'n hand aan te raken als ik naast haar hals sta.
Daarna hand met halster.
Dan halsterje open houden voor haar neus en laten aanraken.
Daarna zelf neus in halstertje steken.
Daarna halstertje achter oren.
Etc etc.
Elke stap werd bekrachtigd met veeeeel kriebels.
De stappen kunnen heel snel gaan.
Overal aanraken heeft even geduurd.
Maar toen dat goed was, had ze het halster vrijwillig om en gesloten in 2 keer oefenen.

Mijn beurt voor een opvoedingsvraag: hoe ging bij jullie de eerste keer naar de smid?
De smid sprak erover om volgende keer veulen ook een keer wat te laten wennen.
Ze staat vaak met hetzelfde beentje voor tijdens eten dus je begint dat terug te zien aan de hoefjes.

Halster kan dus om, 2 passen meelopen aan een touwtje wil ook wel, maar vaststaan nog niet.
Ik kan haar 4 voetjes opnemen maar het is momenteel een discussiepuntje
om het voetje vast te laten houden.
Momenteel vind ze enkel de aanwezigheid van de smid al heul eng :') .

Hoe doen jullie dat? Veulen vast aan halster? Veulen los in de stal en smid bekijkt het maar?

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 20:37

mirjamalvaro schreef:
Hier blijven de hengstveulen de winter nog bij de moeder. Dus ze zullen zo'n 11 maanden zijn eer ze gescheiden worden. Tenzij verkocht dan mogen ze met 9 maanden vertrekken.

Drinken ze dan ook nog bij moeders? Of haal je ze ook tijdelijk uit elkaar?

Thioro ik ben ook wel benieuwd hoe andere dat doen met de hoefsmid. Ik kan wel een paar tellen zijn voetje vasthouden maar dan is het toch wel klaar.

JoannevZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 21:55

Ben zelf ook heel benieuwd wat betreft de hoefsmid. Morgen komt ze weer en wilde meteen even naar het veulen kijken. Nu kunnen wij de voetjes goed optillen. Zelfs mijn dochter van 6 oefend hier onder toezicht mee. Dat hebben we al vroeg gedaan. Morgen maar eens kijken of het veulen ook dat vertrouwen in de smid heeft :D

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 22:03

kiko schreef:
mirjamalvaro schreef:

Drinken ze dan ook nog bij moeders? Of haal je ze ook tijdelijk uit elkaar?

Thioro ik ben ook wel benieuwd hoe andere dat doen met de hoefsmid. Ik kan wel een paar tellen zijn voetje vasthouden maar dan is het toch wel klaar.

Als de moeder het toelaat drinken ze nog. Ik doe ze rond de 8 maanden wel 's-nachts in aparte stal zodat moeders rustig kunnen slapen. Meestal hebben de merries de veulens dan ook al een stuk afgespeend. Tegen de tijd dat ze echt niet meer in kudde kunnen laten de merries zelf al drinken niet meer toe. Zeker niet als ze drachtig zijn.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 22:04

Hier komt ook morgen de smid. Bij 1 verwacht ik geen problemen. De andere 2 zullen er meer problemen mee hebben. :')

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 22:14

kiko schreef:
mirjamalvaro schreef:

Als de moeder het toelaat drinken ze nog. Ik doe ze rond de 8 maanden wel 's-nachts in aparte stal zodat moeders rustig kunnen slapen. Meestal hebben de merries de veulens dan ook al een stuk afgespeend. Tegen de tijd dat ze echt niet meer in kudde kunnen laten de merries zelf al drinken niet meer toe. Zeker niet als ze drachtig zijn.

Die van mij is niet drachtig want daar ga ik het rijden weer mee oppakken. Ik probeer nu al af en toe de merrie te longeren of het veulen even buiten de stal te poetsen maar als ze dan bij elkaar zijn gaat hij gelijk weer drinken terwijl ze maar kort gescheiden zijn.
Hij duikt steeds vaker op zijn moeder en merk dat zij het niet altijd meer leuk vindt en om ongelukken te voorkomen gaat hij over een maand eraf. Dan is hij 5 maanden. Hij krijgt ook al regelmatig klappen van mijn shet. Vanmorgen liep hij ook effe pijnlijk weg. Hij wil spelen maar zij niet en dan gaat hij klieren.

AnsoDM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 14:15

Kiko: hier het zelfde, even gescheiden en ze gaat gaan drinken bij mams. Merk wel dat Mira er enorm begint van af te zien, Wat invallen. Geven zoveel mogelijk bij en hoop toch tot oktober ze te kunnen bij elkaar te houden

Helaas Nova vandaag mankend uit stal gehaald. Echt niet oké. De vraag is nu echt wat is er gebeurd. Gistern avond niets aan de hand. Lekker speels. Zou ze vast gelegen hebben in de stal, of zou ze gevallen zijn, groei pijn? Ik heb geen idee. DA is op de hoogte en ging het eens bespreken met collega of ze vandaag nog gaan afkomen of dat ze nog dag gaan afwachten? Koorts ga ik straks nog even gaan meten.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 15:39

Dat is niet fijn AnsoDM.
Gelukkig valt het vaak mee als ze verder niet ziek zijn. Ik help je hopen …

SparkYY_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 16:35

Wij hadden 3 jaar geleden een flink kreupel veulen door een hoefzweer, heb je daar eventueel al aan gedacht?

AnsoDM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 17:07

SparkYY_8 schreef:
Wij hadden 3 jaar geleden een flink kreupel veulen door een hoefzweer, heb je daar eventueel al aan gedacht?

Nee niet aan gedacht maar toen in haar uithaalde uit stal was ze echt mank mank, voetjes uit gekrabt en was al een heel stuk beter. Misschien dat ik daarom daar niet aan gedacht heb. Maar je zag duidelijk dat ze pijn had en alsof het op alle 4 haar benen was. Nu met buiten zitten is het wel wat verbetert en is het duidelijk maar been waar ze zeer aan heeft. (Iedereen waar ik het filmpje aan toonde of ze zag lopen zei iets anders en telkens een ander been.) DA komt niet af ze vind het niet alarmerend. Maar ze moet wel even 5 dagen stal rust en op ontstekingsremmers. Mocht het niet beter zijn daarmee komt ze toch af.
Ben ik weer wat geruster want met zo’n kleintje moet je toch net wat extra voorzichtig zijn.

@kendra: ja zal waarschijnlijk niet te heel ernstig zijn maar goed laten we hopen dat ze snel beter is

@am: hoe gaat het met kleine wonder?

JoannevZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 17:20

Wat vervelend Anso. Hoop dat het snel weer beter wordt. Maar wat een gaaf veulen heb jij! Die aftekeningen zijn geweldig! En al mooi kort in het haar of lijkt dat zo? Hier gaat binnenkort waarschijnlijk het scheerapparaat erover. Met die warme dagen schuurt ze zich helemaal kapot. Echt sneu. Ook is ze dan heel loom.

Vanmiddag met de hoefsmid ging super goed! Ben helemaal trots :D Ze heeft 1x geprobeerd om te ontsnappen door te steigeren, maar dat gaf ze al heel snel op. Daarna bleef ze heel braaf staan. Alleen in de stal omdat moeders aan de beurt was vond ze niet zo leuk. Ondanks dat moeders gewoon aan de andere kant van de deur stond bleef ze maar rondjes rennen, hinniken en steigeren. Dat heb je dan met die kleintjes. Die kijken niet zo makkelijk door de tralies :+

Happy_Hippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 17:39

Wat vervelend Anso, hopelijk helpt de rust!

Vandaag is Zyva voor het eerst mee buiten het erf gegaan super spannend maar zo braaf!!
Vrachtwagens, fietsers, auto’s alles kwam natuurlijk voorbij zal je net zien…

Afbeelding

Ze is echt al groot, ik ben 1.73 :')
Afbeelding

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 17:40

Zo accuut kreupel is vaak een hoefzweeer als er verder niks dik of warm is. Zeker geen ontstekingsremmer dan geven. Vorig jaar al genoeg ellende gehad met een hoefzweer wat hoefbeen had aangetast

Even smid erbij, of met Animalintex inpakken

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 18:50

Happy_Hippie schreef:
Wat vervelend Anso, hopelijk helpt de rust!

Vandaag is Zyva voor het eerst mee buiten het erf gegaan super spannend maar zo braaf!!
Vrachtwagens, fietsers, auto’s alles kwam natuurlijk voorbij zal je net zien…

[ [url=m/Extejg.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ze is echt al groot, ik ben 1.73 :')
[ [url=m/iCgZrt.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wow, ze is zeker al groot!! En wat een leuk halster, weet je nog waar je die gekocht hebt?

Anso, hopelijk valt het mee en is de kreupelheid snel over.

Amhorses, hoe gaat het met wonderboy?

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 18:51

Balen Anso hopelijk snel weer goed. Cover liep gister ook effe beroerd maar die had een paar fikse klappen van de shet gekregen (wat zijn eigen schuld was). Na een half uurtje zag ik gelukkig niks meer.

Joanne dat gaat zeker helpen. Ik had al eerder gedaan want het was net een naakt veulen paar maanden terug. Heb toen de bovenlaag eraf geschoren dus hij moet nog wel verharen. Maar hij schuurt nu tenminste niet meer.

Meneer heeft weer een nieuwe bal want de vorige had hij gesloopt. Hij was weer helemaal blij en gelijk wat relaxter vandaag dus het helpt wel.
https://youtu.be/fx0WbNXfVlg?feature=shared

Happy_hippie leuk hè dat wandelen. Cover vond fietsers en auto’s toch echt wel spannend hoor. Gaat nu al een stuk beter want moeders boeit het niet. Als ik straks iemand heb die vaker mee kan wil ik uiteindelijk ook het spoor over gaan en door de tunnel. Allemaal dingen waar hij aan moet gaat wennen.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 18:54

Leuk filmpje Kiko! En hij is ook al zo groot!

Afgelopen zaterdag ben ik ook bij mijn veulen wezen kijken en we zijn ook voor het eerst een stukje buiten wezen wandelen.. Ze deed het heel knap!

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 19:11

Ja hij groeit als kool.. niet normaal.. soms mis ik dat kleine hummeltje wel. Het gaat veel te snel. Soms is het al echt een paardje :-)
Vorige week was hij 1,37 dus als het zo doorgaat dan wordt hij groot

Wat leuk dat je ook al hebt kunnen wandelen met jouw veulen Dais. Ik moet binnenkort ook maar weer eens doen.

Happy_Hippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 19:21

Leuk filmpje kiko!

Dais_ die heeft ze gekregen van mijn beste vriendinnetje, zal eens vragen waar ze m vandaan heeft!

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 19:46

AnsoDM, bij mij zou ook hoefzweer hoog in de lijst staan, zo acuut en geen tekenen van een trauma van buitenaf?

Whoa Zyva is echt al groot!! Ik vergeet steeds dat die van ons natuurlijk enorm klein is, dus ik vind alle veulens al zo snel zo groot :j

Oh dat filmpje kiko! Genieten! Waar haal jij die bal vandaan? Ik denk dat Y’ur dat ook erg leuk gaat vinden.

Wij zijn nu net begonnen met wennen aan een halstertje. We hebben een XS veulenhalster, die nog is ingekort door een vriendin van ons. Die past nu net :')
Y’ur groeit wel enorm! Maar vergeleken met jullie veulens is hij nog steeds een ukkie hoor :))

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 19:49

Hij blijft inderdaad een uk, kleiner dan de kruiwagen :')

Veulens gecontroleerd door de smid, maar ze stonden er allemaal goed op. :P

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 20:00

@lonniejj, Blijft toch bijzonder vind ik, dat na een draagtijd van meer dan een jaar (toch?), er zo’n héél klein veulen is geboren.
Fijn dat het verder goed met hem gaat, hij ziet er (nog steeds wel) best fragiel uit vind ik.
Is er ook een prognose gegeven over hoe hij naar verwachting zal uitgroeien? Als je de groeicurve volgt dan zal hij wellicht een heel stuk kleiner blijven dan zijn ouders?
Excuses voor mijn nieuwsgierigheid maar ik vind dit zo’n bijzondere gebeurtenis. Een veulen in vergelijk met de merrie zo klein, heb ik volgens mij nog niet eerder gezien.

moner

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 20:40

Anouschka gefeliciteerd, mooi veulentje
Ansodm, vervelend als ze opeens zo kreupel zijn, ik heb met beide shet veulens getobd met kreupelheid, zelfs foto' s gemaakt, uiteindelijk vanzelf weer beter.
Ik ben op vakantie dan denk je ik heb alle tijd om te lezen en te antwoorden, maar de dagen vliegen voorbij.

Am horses hoe is het met wonderboy
Loniejj het blijft een ukkie, maar hij is heel veel gegroeid

Ik las ook nog een stuk over veulens voeren.
Ik probeer ze wel na een week of twee brok te geven, maar vorig jaar duurde het bij onze Ypke tot een half jaar voordat hij goed at en toen was ook het heel goed eten.
Nu zie ik bij livious dat hij weinig interesse heeft, dus na mijn vakantie maar eens apart gaan zetten.
Ik geef vente optibreed en dat geef ik zomer en winter totdat ze drie jaar zijn, pas dan ga ik over op een basisbrok.