[HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 12:41

Mijn beide merries hebben wel 6 kilo gehad de eerste dag over 6 beurten. De maiden moest op gang komen en de ervaren fokmerrie was zat vanaf de tweede dag op 5 scheppen over 5 beurten.
De maiden heeft veulen van 17 dagen ongeveer die zit nu op 3 scheppen op een dag, der eigen ribben zijn weg getrokken en veulen groeit goed. Ik kan nog terug naar 4 scheppen maar ik denk dat 3 prima gaat voor haar zelf.

De ander is 7 dagen. Die zit ook op 4 scheppen over 4 beurten maar ga ik denk ik t weekend naar 3 doen, merrie ziet er royaal uit en veulen is ook goes bij getrokken.

Ik voer helemaal niet veel krachtvoer behalve in het begin van veulenen :=
Maar bouw ook snel af. En bouw op naar eind van dracht.
Al hangt het af van merrie en veulen. Maiden heeft dagen koorts gehad dus heedt flink ingeleverd en die van de ervaren fokmerrie was het veulen vrij rank.

goldenarrow

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 12:45

Hier krijgen ze per dag 2 kilo merrie-jaarlingbrok en 2x per dag slobber. De eerste week doen we er ook nog oud bruin bier doorheen 1x per dag.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 12:46

Olga, wat een ontzettend verdrietig nieuws Y;( . In je achterhoofd hou je er altijd rekening mee, maar het komt dan niet minder hard aan. Wel ook gefeliciteerd met je knappe hengstveulen, Wita heeft tot het laatst toe goed voor hem gezorgd. Mijn duimen gaan nu voor hem draaien. Dikke knuffel voor jou en je veulen :knuffel:

mukiwacobs en mayflower, gefeliciteerd met jullie veulens

Dark dat wordt spannend (heb ik volgens mij al vaker geroepen hahaha), maar dit ziet er wel veelbelovend uit.

Knolselder, bij jou ook al een beste uier.

Fellow gaat hier nu goed. Zoals jullie al zeiden wordt het vast wel beter en dat is nu ook zo. Hij wordt steeds nieuwsgieriger, hij komt in de stal en in de paddock al uit zichzelf naar me toegelopen. Rent ook net zo hard weer weg, maar het begin is er. Ik kan hem ook wel kriebelen en halster omdoen gaat ook redelijk. Phoebe wordt ook wat relaxter, dat scheelt ook veel.

MelissaV: mijn merrie krijgt nu ochtend en avond 1 schep Hippoluz (luzerne), halve schep Suregrow van Dodson & Horrel en kwart schep Mare and Youngstock van Dodson & Horrel. Tussen de middag krijgt ze dan nog een halve schep Hippoluz met een flinke hand Suregrow en flinke hand Mare and Youngstock.

Phoebe is van haarzelf vrij vol (lees altijd aan de dikke kant), dus kilo's merriebrok is niet nodig. De M&Y kan ik straks ook aan het veulen voeren en zal ik evt aanvullen met de Podo Start van Pavo. Ik probeer als hij iets ouder is (hij is nu 4 dagen) wel een keer of hij uit mijn hand wat wil eten. Als dat zo is ga ik het veulenvoerbakje ophangen.
Als ze er goed uitziet, denk ik dat je ook genoeg voert.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 12:47

Welke brok geven jullie dan?

Ik ben terug erg aan t zoeken gegaan. Ben niet tevreden van cavalor of pavo.

Mijn andere paarden staan op florian ruwvoer mix en zuppa. Maar voor zogende merries wil ik er wel echt wat extra

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 12:49

Ja ze is misschien zelf wel aan de vette kant. Heeft wel een klein uier tov sommige andere merries maar veulen trekt goed bij heb ik het idee dus zal toch wel genoeg binnen krijgen.
Ze krijgt nu 's morgens 1 schep merriebrok, 's middags 1 schep luzerne (hippoluz) en 's avonds 1 schep merriebrok + 3/4 schep merrie muesli van Cavalor. Ze staan helaas overdag nog niet op goed gras, het wil hier niet heel erg groeien, dus ze staan op een relatief kale wei dus overdag geef ik haar hooi in de wei. 's Nachts heeft ze ook altijd hooi.

Even compleet over de update van Olga heen gelezen :oo
Wat een dotje, hopelijk sterkt hij snel aan! Maar zo te horen is hij wel in hele goede handen, al blijft het natuurlijk wel dubbel.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door MelissaV op 15-04-22 12:51, in het totaal 2 keer bewerkt

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 12:50

Luna2006 schreef:

Mijn andere paarden staan op florian ruwvoer mix en zuppa. Maar voor zogende merries wil ik er wel echt wat extra

Cavalor was ik ook niet tevreden over. Pavo wel, maar ik voer al jaren Dodson & Horrel. Wel duurder, maar paarden zien er top uit.
Merrie van vorig jaar (van mijn dochter) heeft wel als basis de Pavo Podolac gehad, maar daar moest je ook echt veel ingooien, anders viel ze ontzettend af.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 12:52

Had vanmorgen tussen door al willen bijlezen, maar liep anders.

Olga, wat ontzettend verdrietig. Heel veel sterkte met het verlies van je bijzondere merrie.
En toch ook Gefeliciteerd met je mooie veulentje. Ik hoop dat hij snel sterker is en je van hem kan genieten.

Mayflower en Mukiwacobs, Gefeliciteerd met de veulens!

Dark, het blijft spannend!!

Sanet, fijne nacht zo.

Knolselder, soms snap je niet dat ze daar nog mee kunnen lopen :)

Luna, ook spannend.

Ik hoop op vooral veel mooie, schattige foto's van iedereen. Wij zitten nu op dag 317 en natuurlijk zie je wel veranderingen. Ene moment denk ik dat ze iets vroeger of op tijd gaat, maar daarna is het weer alsof er niks aan de hand is.

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 12:55

Luna2006 schreef:

Hier gaf ik vitalbix of metazoa, maar over beide merken ben ik niet tevreden (en ook omdat mijn ruin het er niet goed op deed).
Lastige met de kleintjes is natuurlijk wel dat niet elk voer geschikt is voor de kleintjes. Dus daarin ook nog erg zoekende wat naast vitalbix en metazoa ook geschikt is.
Heb het ooit eens gevraagd in de actief met je shetlander groep wat ik ze kan voeren. Kan zien voor je of ik die post terug kan vinden en dan stuur ik hem aan je door.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 12:58

Ik voer havens merrie brok en tot dit jaar pavo veulen brok en jaarling brok. Passend bij leeftijd. Maar vind die zo asociaal duur geworden dat ik dit jaar de overstap maal op equifirst veulen en jaarling brok.

Ik voer enkel havens merriebrok en voordroog. Dat laatste onbeperkt, ik zorg dat hun ruif gevuld blijft de gehele dag. Ze staan nog niet op het gras.
Mn fokmerrie is rond en gezond genoeg dus die bouw ik sneller af dan de maiden, die is echt even mooi bijgetrokken. Zodra die invalt gaat er gewoon weer een schep bij.. voer wel max 1 schep per ronde.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 12:58

Ik gaf altijd lavor of marstall voor de merries, voor de veulens cavalor soft brokjes. Voor mn merrie nu een zak vitalbix mee, aangevuld met een beetje havens mix.

Iemand bekend met agrobs bij drachtige/lacterende merries? Ik had een proefzakje mee met seniormuesli en ze vielen er allemaal op aan, zelfs mn oudje en dat is een echte wat de boer niet kent eet die niet

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 13:00

Broekzak veulens. Fotos maken is dan lastig zeg.. maar ze zijn allebei erg lief :j
Afbeelding
Afbeelding

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 13:01

Ik voer Aveve breed mix, ze staat nu op het max aantal kgs (3-4kg per dag). We gaan dit gewoon blijven voeren en kijken hoe ze het doet erop. Veulenbrok geef ik niet, pas als ze afgespeend worden hun eerste winter krijgen ze een handje veulenbrok. In de zomer niks. Beter voor het beendergestel als ze niet teveel krachtvoer krijgen als ze jong zijn.

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 13:08

olga: hopelijk sterkt het veulen snel aan. Hij staat en loopt wel? Het is in ieder geval een vechter zoals hij nu al de O2 eruit haalt!

Ik voer 1kg merriebrok p/d van subli en de merrie ziet er echt royaal uit! Ik kreeg nog een compliment tenminste over hoe ze eruit ziet van de hengstenhouder waar ze sinds gisteren staan. Hier staan ze wel zo'n 12u op het gras en krijgen zoveel hooi 's nachts dat ze het niet eens op krijgen.

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 13:14

Hier ook wel dag/nacht op de wei met nog hooi ter beschikking. Merrie levert altijd veel in, geeft alles aan haar veulens. Dus ze is pas sinds 2 maanden terug in topconditie na haar veulen van vorig jaar. Nu doen we er alles aan om ze "te vet" te krijgen zodat ze overschot heeft als de kleine erbij loopt sewis.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 13:24

Olga sterkte en gefeleciteerd tegelijk. Hopelijk komt de lleine man er goed doorheen. Krijgt hij een pleegmoeder?

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 13:25

Olga, dingen dat de kleine man snel aansterkt. Heeft hij al een naam gekregen?

Fijn dat fellow al wat losser wordt.

Ik meng zelf het voer, omdat ik in brok ook veel minder goede dingen vind zitten, zeker voor Tinkers. Maar ze hebben bepaalde dingen uiteraard wel hard nodig. Het is een best gedoe hier, want ik heb 2 drachtige Tinker merries, 2 Tinker twenters, 1 Tinker dekhengst die best stevig getraind wordt en al 22 jaar is, en een Arabische Volbloed van 11 die voor het eerst in zn leven serieus iets moet doen. Ik heb momenteel 8 tonnen staan met 10 verschillende producten/ingrediënten. Maar ik zie zo onwijs veel verbetering bij mijn paarden sinds ik het zo doe, dat het me zonder twijfel waard is. (Net als de vele uren scholing en verdieping over voeding). Het hooi laat ik ook testen, en bewust weide beheer.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 13:26

Ja mijn merries geven ook erg veel af en zie met veulen van 2 maand de merrie inleveren met pavo.
Voor een mini krijgt ze erg veel. 2 kg per dag.

Ze kunnen 2u per dag op de weide. Helaas niet onbeperkt. Hebben we aan huis de ruimte niet voor en op de weide elders durf ik niet echt vermits we midden in wolvengebied zitten. Daar lopen wel enkele volwassen merries nu

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 13:34

Heel veel sterkte Olga. Hoop dat je steun vind in haar zoon!.

Ik voer action quality brokken

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 13:42

Wat een dotje Olga <3 ik duim dat hij snel aan gaat sterken. Aan de goede zorgen ligt het niet.

Cioccolato: leuk hè foto’s maken van een mensgericht veulen :D

xYaartje: wat een schatje *\o/* Ben benieuwd wanneer het veulen van Maria zich last zien.

Ik voer Vitalbix breed & grow en dat kan het veulen straks ook eten. Daarnaast krijgt ze nog de slobber van Vitalbix en de Fiber Mix+ Merrie ziet er goed uit en glimt als een spiegel.

Morgen gaan ze de wei weer op dus dan even kijken of ik nog iets met de hoeveelheid moet doen.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 14:13

Sterkte Olga! Wat verdrietig.. Wel gefeliciteerd met je hengstje!

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 14:18

Mayflower en Mukiwacobs, van harte met jullie veulens!

En Renske, gefeliciteerd met je verjaardag!

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 14:27

Rensju gefeliciteerd met je verjaardag

Mayflower. Ook gefeliciteerd met het veulen

Vooral spammen met veulen fotos <3

Olga. Ach wat een knappie en vechtertje. Duimen draaien dat hij sterker wordt zodat hij snel een pleegmoeder kan krijgen.

Nigrante heeft een zware nacht gehad. Veel plat liggen, kreunen. Buik lijkt meer naar achteren en omhoog. Bij Sammie vorig jaar was het er met een dag. Ik heb geen idee wat ik moet verwachten. Uier kan voller, maar is ook een maiden.
Afbeelding
Afbeelding

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 14:36

Cioccolato, wat een heerlijk ding. Hebben jullie een overdekte longeercirkel?

Ik heb een aantal jaren in de voeding gezeten, opleidingen gedaan, voer verkocht, advies gegeven etc. We stelden jaren zelf samen en hadden ook tig zakken, tonnen, bakjes etc
Eigenlijk zijn we daar ook weer van teruggekomen om meerdere redenen.

De merrie krijgt nu Havens merriebrok 2x daags, hartog luzerne senior en apart nuggets. Naast onbeperkt hooi. Gras hebben we beperkt, maar wilde ik nog even bewaren. Ben nooit van het vroeg op gras zetten.
Merrie ziet er super uit.

Tietjes zijn gespannen en ontwikkelen langzaam. Maar ik maak altijd ertussen schoon en dan voel je het goed. Er komt wel minder vuil tussen heb ik het idee.

Hier tijdens de schemer veel mugjes en doe ik paar uur de vliegendekens op. Ze stonden sws 's Nachts nog onder dekens en ben nu aan het afbouwen, maar juist die merrie is echt een Miep.
Hier zonder vliegendekens is echt niet fijn, dus de vraag; wat voor vliegendekens hebben jullie als het veulen ernaast loopt??
Ze heeft eentje met buikflap, dus leek me wel te doen als ik de bilkoorden eraf haal en dan 's Nachts en 's ochtends zonder laat lopen.Dan trek ik hem 's Middags en 's Avonds wel 3x recht.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 14:50

AMhorses spannend met een maiden!

Pepper is vandaag heel erg rustig en uit haar doen.
Uier was vanacht ontzettend vol maar nu toch iets terug gelopen.
Wel is de "melk" nu veel plakkeriger dan vanmorgen.
Moet alleen nog wit worden ipv waterkleur.

Vanmorgen heb ik pepper in de wei gezet zodat ze lekker gras kon eten maar volgens mijn vriend heeft ze bijna de hele ochtend alleen maar een beetje in een hoekje gestaan.
Ze wilde ook graag naar binnen dus dat heb ik maar gedaan.

Dit was vanmorgen met buiten zetten.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 14:51

Ja overdekte stapmolen met in het midden longeer cirkel :j
Windbreekgaas er om heen dus het is er goed vertoeven.
Maar ik wacht tot mn weiland droog is, das nog beter _O-

Scheit mugjes en beestjes weer he?! Even prima weer en poef. Daar zijn zr weer.....