[HK]Het Dikke Buiken Topic 2015

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 00:26

jobamara schreef:
RX best spannend hoor, heeft al geluk gehad dat hij zolang bij mams mocht blijven maar zo sneu heeft nog steeds niet gelegen.

Dit is ook waar ik zo vreselijk tegen op zie, het afspenen.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 00:27

Murosch de foto's hier vallen toch nooit onder lastig vallen. :D

skaay

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 00:28

Murosch dat schiet al op!

Over water, dat heb ik nog nooit gehoord.
En dat doe ik dus ook niet.

Luna is nu op dag 343 en nog geen veulentje, wel dikke uiers, maar niet dik genoeg.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 00:43

Had net even op pag 1 gespiekt welke merries nu ongeveer over en aan (bijna tijd) zijn. En inderdaad Skaay dat mag nu toch wel.
Murosch, jou zag ik niet voorin de lijst, maar het vordert toch wel.
RX, wat een leuk stel bij elkaar zo op de foto, heerlijk. Ik had gewoon alles wat op pag. 1 staat ondanks dat ik ook de va heb laten komen om direct alles te controleren. Als ze met een ander spoedgeval bezig zijn wilde ik toch alles hebben.
Luna, koud water zou ik echt niet doen hoor, alleen in nood. Hier lag vorig jaar het veulen echt te rillen vd kou ondanks dat het juni was. Ze komen uit een warme baarmoeder nat en koelen heel snel af.
Verder heb ik iemand gezien die de navel niet wilde ontsmetten ik denk juist dat dat heeeel belangrijk is ik heb dat zo snel mogelijk gedaan gewoon rechtstreeks uit het flesje erop gespoten en ook de dagen erna nogmaals.

sultan15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 01:09

jeej we zitten officieel op dag 340! *\o/* net even een heel spannend moment gehad. Rond 10 uur ging Fairy rondjes lopen, schrapen, plassen en 2x liggen/rollen. Ook elke keer heel raar staan, alsof ze zich aan het uitrekken was. Maar nu is ze alweer een tijdje rustig. Ze lijkt er qua uier en lichaam nog niet klaar voor, maar toch houden we haar vannacht extra goed in de gaten. Ben benieuwd :)

Afbeelding

Afbeelding

Melktest lijkt wel weer donkerder...

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door sultan15 op 22-03-15 01:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 01:11

Klinkt alsof het niet lang meer gaat duren sultan!
Succes met waken en hopelijk mag je snel een mooi veulentje verwelkomen!

sultan15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 01:12

Ik hoop het Myrthe :)

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 01:12

Die emmer koud water over een veulen heen gooien,zou ik pas in uiterste nood doen ;(
Niet van oww het lijkt me niet snel genoeg gaan,welkom veulen en hier heb je een koude douche en welkom ;(
Mijn gevoel zegt eerder,zorgen dat het mondje en neusje vrij is,wrijven en wrijven eventueel...en pas als noodgreep koud water?

sultan15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 01:14

Ik heb, mocht het nodig zijn, respi boost. Dat lijkt me fijner voor het veulen dan een emmer koud water over zn hoofd :(:)

Zag trouwens een pollepel staan. Waarvoor zou je die nodig hebben? :o

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 01:17

Openmaken van een redbag volgens mij? Dat schijnt met een pollepel makkelijker een beginnetje te geven?
Hier een overzicht van Chica haar uier...eerste foto in febr,de rest in maart,de laatste helaas vage foto van vandaag :')
Afbeelding

sultan15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 01:24

redbag kan ook gewoon met je handen toch? of schaar? Denk dat als ik zie dat het een redbag is echt niet meer eerst de pollepel uit de bak ga pakken, maar gelijk met mijn handen het openmaak.

Chica lijkt op de onderste twee foto's voller dan op de bovenste.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 01:34

Iemand de merrie op ijzers staan? Jazzy staat altijd voor op ijzers. Bij haar eerste dracht heb ik ze een paar weken voor de uitgerekende datum weg laten halen. Maar wat had ze een pijn. Ik heb haar toen zelfs in overleg met de DA op bute moeten zetten. Nadat veulen geboren was weer een keer laten bekappen, maar het was weer zo erg. Echt heel sneu. Afgelopen herfst wilde ik het nog eens proberen zonder ijzers, maar ze heeft een paar dagen alleen maar stil in de wei gestaan en het stukje van stal naar de wei was een crime. Toch weer op ijzers gezet en ze galoppeerde gelijk weer door de wei.

Hoefsmid heeft al aangeboden om, als veulen zich aandient, de ijzers weg te halen (zonder bekappen) en dan paar dagen na de geboorte er weer onder doen.

Ik ben zo bang dat ze op het veulen gaat staan en het dan niet goed voelt (dit deed ze vorig jaar nl bij de tweeling, daar ging ze voor mijn ogen op een beentje en het hoofdje staan) Ik kan je wel vertellen dat je maag zich dan omdraait (ook al voelde het veulentje dan niks, maar pfff dat was geen fijn gezicht).

Dus, is er iemand die paard op ijzers laat staan?

Lovelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 01:36

Ik ben ook een nachtbraker!

Fotsy, mijn doosje heeft 2 kanten het loopt dus door aan de andere kant naar maximaal 4 geloof ik even uit mijn hoofd en met die drie kleuren vond ik het makkelijker onderscheiden :) maar ik zie verschillende testen voorbij komen maar uiteindelijk zijn ze allemaal voor het zelfde doeleinde gemaakt :p

AZ, hopen dat je volgende keer een merrie krijgt met dezelfde eigenschappen als deze mooie jongen! Ik ben benieuwd! Arabieren blijven prachtig <3

Lovelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 01:40

Setteli schreef:
Iemand de merrie op ijzers staan? Jazzy staat altijd voor op ijzers. Bij haar eerste dracht heb ik ze een paar weken voor de uitgerekende datum weg laten halen. Maar wat had ze een pijn. Ik heb haar toen zelfs in overleg met de DA op bute moeten zetten. Nadat veulen geboren was weer een keer laten bekappen, maar het was weer zo erg. Echt heel sneu. Afgelopen herfst wilde ik het nog eens proberen zonder ijzers, maar ze heeft een paar dagen alleen maar stil in de wei gestaan en het stukje van stal naar de wei was een crime. Toch weer op ijzers gezet en ze galoppeerde gelijk weer door de wei.

Hoefsmid heeft al aangeboden om, als veulen zich aandient, de ijzers weg te halen (zonder bekappen) en dan paar dagen na de geboorte er weer onder doen.

Ik ben zo bang dat ze op het veulen gaat staan en het dan niet goed voelt (dit deed ze vorig jaar nl bij de tweeling, daar ging ze voor mijn ogen op een beentje en het hoofdje staan) Ik kan je wel vertellen dat je maag zich dan omdraait (ook al voelde het veulentje dan niks, maar pfff dat was geen fijn gezicht).

Dus, is er iemand die paard op ijzers laat staan?

Ushi staat normaal ook altijd op voor ijzers ze heeft echt mega slechte hoeven maar we hebben ze er nu af laten halen ook zodat d'r hoeven misschien wat kans krijgen om sterker te worden (ze loopt normaal altijd in de actiefstal)

Maar als ik het dus goed begrijp is je merrie vorige keer dus wel op ijzers gebleven? Tsja als je merrie er heel slecht van gaat lopen is ook niet ideaal ze moet toch d'r baby daarna bijhouden :p

sultan15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 01:42

Setteli wat vervelend dat ze zo gevoelig is zonder ijzers :( Hier is Wish ook erg gevoelig zonder ijzers, maar niet zo erg zoals zij beschrijft. Ik heb ze er in september al onder vandaan laten halen, maar op het harde blijft het gevoelig. Op het gras/zand is het te doen voor haar. Zijn hoefschoenen voor Jazzy geen optie? Die zou je dan op stal af kunnen laten bijvoorbeeld. Of juist haar ijzers eronder laten en dan vlak voor de geboorte iets er om heen (hoefschoen?) zodat het veulen in ieder geval niet een ijzer op zich heeft? Ik weet het ook niet hoor, roep maar iets. sterkte ermee :(:)

lovelyn nog spannende vorderingen bij Ushi?

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 01:43

afgelopen jaar was ze bevallen van de tweeling (doodgeboren), dus veel te vroeg. Ook geen tijd om ze eraf te laten halen.

Bij de 1e dracht (4 jaar geleden) wel er onderuit laten halen, maar toen zo'n pijn. Het duurt echt een paar weken voor ze weer een beetje normaal loopt en dan moet ze weer bekapt worden en dan begint de ellende weer van voren af aan.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 01:48

Sultan, red bag schijnt heel moeilijk kapot te gaan, ik had voor de zekerheid zakmesje in mijn broekzak.

Setelli, het schijnt idd dat zonder ijzers beter is, afgelopen winter zag ik op een topic van sneeuwzolen een soort pasta die je in de hoef kan aanbrengen maar schijnt ook te helpen bij gevoelige zolen, ik weet niet wat het probleem is wat ook nog zou kunnen is van vettec een dun soort lijm aanbrengen op de gevoelige plaatsen. Wel lastig zeg. Hoop dat het dit jaar helemaal goed gaat hoor :(:)

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 01:54

Ik geef je gelijk hoor Sultan,denk als je een rode zak ziet verschijnen...dat je die hoe dan ook meteen open wil maken en niet eerst je pollepel gaan halen :D
Zou in staat zijn hem open te bijten,als het moet.....brrrr,goor idee,maar ik bedoel maar?
Ja,Chica lijkt langzaam aan te gaan vullen...maar het kan nog meer (Hoewel ze maiden is,dus heb begrepen dat dat pas het allerlaatst kan gebeuren?)
Ik vind het zenuwslopend nu al....maarja,het is dan ook iets wat ik totaal niet verwacht had :')
Voor haar en mij voor het eerst...dus pffff!
Hoop zo dat alles goedgaat...en als ik echt denk dat het serieus word,ga ik op stal slapen :j

Lovelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 01:59

sultan15 schreef:
Setteli wat vervelend dat ze zo gevoelig is zonder ijzers :( Hier is Wish ook erg gevoelig zonder ijzers, maar niet zo erg zoals zij beschrijft. Ik heb ze er in september al onder vandaan laten halen, maar op het harde blijft het gevoelig. Op het gras/zand is het te doen voor haar. Zijn hoefschoenen voor Jazzy geen optie? Die zou je dan op stal af kunnen laten bijvoorbeeld. Of juist haar ijzers eronder laten en dan vlak voor de geboorte iets er om heen (hoefschoen?) zodat het veulen in ieder geval niet een ijzer op zich heeft? Ik weet het ook niet hoor, roep maar iets. sterkte ermee :(:)

lovelyn nog spannende vorderingen bij Ushi?

Jammer genoeg niet veel d'r ph zit nog altijd op 7,5/8,0 dus dat duurt nog wel even al zijn d'r uiers wel flink gegroeid ook blijven ze na het werken ook voller.. Hopen dat we niet al te lang op me babe hoeven te wachten!

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 01:59

Ik vind ijzers inderdaad ook een beetje link omdat ze dan minder voelen. Wel lastig inderdaad als ze dan zo gevoelig loopt.

Ik heb Roxy een week of drie geleden nog laten bekappen en ze had een beetje moeite om d'r balans te houden op drie benen maar verder ging het prima.

Spannend met zoveel merries die rond de datum zitten! En een paar die overdragen zoals Roxy. Vandaag heb ik 'r een beetje gelongeerd. Ik merk dat ze zich af en toe een beetje verveeld zo alleen (mijn andere paard is in september overleden aan koliek) dus ze vraagt extra aandacht van mij. Ik had niet meer verwacht dan wat stappen en een sukkeldrafje maar ze gaf een paar flinke bokken weg en draafde vrolijk rond. Lente in de bol denk ik. :):)

Afbeelding

De uier loopt nog wel steeds ietsje terug na beweging, de melktest is nu rond de 6.7 (als ik het goed zie). Ik verwacht het veulen vannacht in ieder geval nog niet, maar houd 'r wel in de gaten zoals elke nacht.

Afbeelding

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 02:12

spannend! wordt wel weer tijd voor wat veulentjes :D
Het wordt morgen en maandag in ieder geval beter weer dan vandaag, dus dat mag geen belemmering zijn!

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 02:12

Ookal zo`n prachtig buikje Astrid klomp!
Krijg echt nog een verslaving erbij hier....krijg geen genoeg van uier en buikfoto`s :D
En ging laatst pas om 6 uur naar bed,omdat ik de geboorte van een veulen wilde volgen :D

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 02:43

Supermooie buikjes gezien. Leuk hoor!

Edit; hier zijn de dames afgelopen donderdag bekapt en geënt.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 05:25

Geen ervaring met ijzers, mijne heeft er nog nooit geen opgehad.

Wat is het cam kijken soms saai als je merrie alleen maar mest en slaapt -O-
Zal niks worden vannacht?

Vitaquilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 07:07

Er komen weer een boel flinke uiers en buiken voorbij! Spannend hoor! Hier begint t ook rustig aan te ontwikkelen!

Mijn merrie heb ik in december van de ijzers laten halen en daar was ze ook erg gevoelig op de eerste weken. Ik heb dr niet laten bekappen daarna. Ze blijft mooi op dr voeten staan en als ze lang word haal ik er zelf wel een vijl langs.. Ik ken wel merries die op ijzers blijven staan maar blijf t zelf altijd eng vinden met mijn lompe merrie..