[HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mirjamalvaro

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 10:39

Super Pikeur.

Iemand ervaring met hoefzweer bij veulen?

SparkYY_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 11:19

mirjamalvaro schreef:
Super Pikeur.

Wij helaas…

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 12:06

Iemand tips voor veulen dat ineens na 4 maanden het halster NIET meer om wilt.....

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 12:32

Oei een zweer dat is naar!

DDDara wat doet het veulen precies?

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 12:54

mirjamalvaro schreef:
Super Pikeur.

Volgens mij heeft mijne er 1 gehad :')

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 13:08

Pikeur schreef:
Even een update voor de meelezers in hetzelfde schuitje, ik heb ze gisterenavond apart gezet, ze gingen gelijk rustig aan het hooi alsof er niks aan de hand was. Rond 10 uur nog even bij elkaar om te laten drinken en net om 7 uur weer samen naar buiten. Ging echt super goed en eindelijk weer een rustige af en toe ontspannen briesende merrie op stal in plaats van een piranha. Zo lang mogelijk uitgesteld want vond het eigenlijk nog te vroeg met 3.5 maand maar ben blij dat we het hebben gedaan.

Fijn update! :) Ik zit momenteel een beetje met hetzelfde probleem mbt de merrie :( heb eerder al wat gedoe gehad mbt de merrie op stal zuur naar het veulen met hooi. Maar de laatste 1,5/2 mnd heb ik het eigenlijk niet meer gezien .maar deze week is ze blijkbaar weer regelmatig gemeen naar het veulen .gruwelijk hengstig ook nog..en gisteren stond mijn veulen ineens kei kreupel :(
Liep sochtends niet helemaal lekker maar wel vrolijk,at goed, geen verhoging en speels maar savonds met binnenzetten toch echt op 3 benen.
Dus de dierenarts is gisteravond geweest. Ik dacht zelf hoefzweer maar ze konden niks vinden . Na onderzoek dachten ze kneuzing door trap merrie of zich gestoten? Nu ontstekingremmers en 2 dagen stalrust in de hoop dat het weg is..als het dan goed is(wat ik echt heel erg hoop) dan ga ik ook de avonden apart zetten.
Want hier word ik zelf behoorlijk gestresst van.
Red is ruim 4 maanden (23/04) en gaat 2 okt naar de opfokplek.

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 13:48

DDDara schreef:
Iemand tips voor veulen dat ineens na 4 maanden het halster NIET meer om wilt.....

Ik toevallig! Nu een weidehalster aangeschaft en oefen nu om het halster daar overheen te doen.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 14:47

Wat een gedoe allemaal zeg. :(:)

Is de zweer bij veulenhoefjes ook gewoon uit gesneden?

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 15:51

Geen zweer gevonden. Dus laat maar :=

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 17:06

tamaramt schreef:
Fijn update! :) Ik zit momenteel een beetje met hetzelfde probleem mbt de merrie :( heb eerder al wat gedoe gehad mbt de merrie op stal zuur naar het veulen met hooi. Maar de laatste 1,5/2 mnd heb ik het eigenlijk niet meer gezien .maar deze week is ze blijkbaar weer regelmatig gemeen naar het veulen .gruwelijk hengstig ook nog..en gisteren stond mijn veulen ineens kei kreupel :(
Liep sochtends niet helemaal lekker maar wel vrolijk,at goed, geen verhoging en speels maar savonds met binnenzetten toch echt op 3 benen.
Dus de dierenarts is gisteravond geweest. Ik dacht zelf hoefzweer maar ze konden niks vinden . Na onderzoek dachten ze kneuzing door trap merrie of zich gestoten? Nu ontstekingremmers en 2 dagen stalrust in de hoop dat het weg is..als het dan goed is(wat ik echt heel erg hoop) dan ga ik ook de avonden apart zetten.
Want hier word ik zelf behoorlijk gestresst van.
Red is ruim 4 maanden (23/04) en gaat 2 okt naar de opfokplek.

Ja eng is dat om te zien hé want het gaat er dan echt niet zacht aan toe. En dan ook nog eens kreupel dat helpt ook niet echt mee voor je gemoedsrust. 2 oktober dat duurt nog wel even dus wel lekker dan ja vast de avonden apart

SparkYY_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 17:24

mirjamalvaro schreef:

Ondanks dat je geen zweer hebt gevonden toch even een reactie, misschien heeft iemand er iets aan :) Ons veulen liep ineens kreupel zonder duidelijke reden, na enkele dagen in de badedas kwam de zweer bij de kroonraad uit. We wisten eerst niet zeker of het een zweer was, konden verder niets vinden waarom hij plots zo kreupel was.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 17:26

mirjamalvaro schreef:
Geen zweer gevonden. Dus laat maar :=

Wel iets anders gevonden?
Mijn veulen is ook ineens erg kreupel maar reageerde ook niet op de tang bij de zool.
Dus de da vermoed nu flinke kneuzing door misschien trap vd merrie?

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 17:27

SparkYY_8 schreef:
mirjamalvaro schreef:

Ondanks dat je geen zweer hebt gevonden toch even een reactie, misschien heeft iemand er iets aan :) Ons veulen liep ineens kreupel zonder duidelijke reden, na enkele dagen in de badedas kwam de zweer bij de kroonraad uit. We wisten eerst niet zeker of het een zweer was, konden verder niets vinden waarom hij plots zo kreupel was.

Wel de da erbij gehad?
Was er wel een warmere hoef?

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 17:43

Maandag DA ja, dus komt nog verder onderzoek.
Beide achterhoeven even warm,geen puls. Geen reactie op tang
Nergens dik, warm. Geen wondjes te zien.
Temp ietsje verhoogd, houden we goed in de gaten.
2 hoefsmeden en ook nog oude hoefsmid in NL zijn er mee bezig(geweest).
Dus nu maandag afwachten.
Hij eet, drinkt en is attent, gelukkig.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 18:11

mirjamalvaro schreef:
Maandag DA ja, dus komt nog verder onderzoek.
Beide achterhoeven even warm,geen puls. Geen reactie op tang
Nergens dik, warm. Geen wondjes te zien.
Temp ietsje verhoogd, houden we goed in de gaten.
2 hoefsmeden en ook nog oude hoefsmid in NL zijn er mee bezig(geweest).
Dus nu maandag afwachten.
Hij eet, drinkt en is attent, gelukkig.

En 1 been kreupel?
Mijn is 1 voorbeen kreupel. Gisteren metacam gehad vd dierenarts. Vanochtend liep hij beter als gisteravond want gisteravond liep hij echt op 3 benen. Vanochtend weer metacam gegeven. Maar 2 uur geleden weer geweest en toen liep hij weer slechter als vanochtend maar wel nog beter als gisteravond. Dus ik heb de da weer gebeld voor advies.
Moest temperaturen en bij 38,6 of hoger zou de da vanavond komen.
Hij heeft 38,5 en eet en drinkt verder goed en lief en vrolijk als normaal.
Ik ga vanavond nog ff kijken. Ik hoop echt dat hij snel opknapt en niks ernstigs want dit is echt heel stressvol.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 18:14

Wat sneu hè die kleintjes, ik heb er een paar jaar terug 1 gehad met een gebroken hoefbeen. Die zette ook amper gewicht op het voetje.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 18:21

Ja 1 achterbeen.
Is echt sneu ;(

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 19:15

fokfanaat schreef:
Wat sneu hè die kleintjes, ik heb er een paar jaar terug 1 gehad met een gebroken hoefbeen. Die zette ook amper gewicht op het voetje.

En hoe ben je daar achter gekomen?

Volgens de da rolt hij zijn voet wel goed af nog ondanks kreupel. En bij breuk ergens zouden ze meer moeten slepen en kan hij zijn voet niet meer goed afrollen

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 20:30

Ze zijn met een mobiel röntgenapparaat langs geweest.
Na onderzoek leek het al in de voet te zitten.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 21:27

Goed gekomen?

Temp was vanavond 36.7, dus geen koorts.
Andere hoefsmid had het over adderbeet, maar dat lijkt mij nou niet realistisch. En hij heeft geen wondjes. :')

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 21:38

Ja breuk is hersteld,jaren later bleek ze wel een cyste in het straalbeen te hebben. Maar of dat met elkaar te maken heeft......

SparkYY_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 21:42

tamaramt schreef:
SparkYY_8 schreef:

Wel de da erbij gehad?
Was er wel een warmere hoef?

Wij hebben ook de DA meerdere keren erbij gehad, hoeven waren niet warmer, nergens zwelling. Naarmate de dagen verstreken zagen we op een gegeven moment wel een bobbeltje bij de kroonrand ontstaan waar de zweer uiteindelijk uitgekomen is. Toen duidelijk werd dat het een zweer was, wilde de DA liever geen pijnstillers geven omdat dat ook ontstekingsremmend werkt (?) en je juist wil dat de zweer rijpt en uitkomt (?). Dat was wel even sneu.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 21:45

Kroonrand in de gaten houden dus :=

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 08:12

ual_95 schreef:
DDDara schreef:

Ik toevallig! Nu een weidehalster aangeschaft en oefen nu om het halster daar overheen te doen.

Ik heb hier ook al een weide halstertje liggen...... maar ook die krijg ik tot op heden niet om.... Vind het zo vreemd het ging tot 2 weken terug echt super makkelijk (hij maakte hem nog niet niet zelf dicht). En nu ineens heel moeilijk doen hoofd weg draaien en na paar keer proberen zelfs weg rennen is nu even geen beginnen aan.

Misschien heeft het iets te maken met het afspenen ze staan nu 5 uurtjes apart van hun moeder.

Vind het zo vreemd het ging echt super makkerlijk (ik deed ze zeker niet dagelijks een halster om maar als ik hem omdeed was het geen enkel probleem)..... maar nu ;(

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 10:01

Mijn was niet kreupel maar liep iets anders en beentje was iets dik onderaan. Ik dus de hoef bekijken en zag iets of wat vloeibare substantie. Hoog achter aan.
Dus. Ik mn vinger er door, misschien bloed oid? Nee. Dus ik ruik......

Jawel. Ik had bingo. Maar is er zelf netjes uit gekomen :j
Of nja. Was al uit toen ik m ontdekte.
Wij zijn bezig met bouw Dus hebben overal steentjes liggen nu, gebroken asfalt. Het is dus even behelpen en daardoor is het ontstaan gok ik.
Nu heb ik gelukkig weinig hoefzweren bij paarden, af en toe 1. Wst smerig.