[HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Gerdien_

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 16:44

Dat herken ik wel.. echt frustrerend
Sochtends een gevulde uier, savonds leeg
Verder wel schuren, vulva staat wat open, heel slappe banden, behoorlijk territoriaal en onrustig snachts

salatiga1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 16:50

_Gerdien_ schreef:
Dat herken ik wel.. echt frustrerend
Sochtends een gevulde uier, savonds leeg
Verder wel schuren, vulva staat wat open, heel slappe banden, behoorlijk territoriaal en onrustig snachts

Ja hier ook! Zo frustrerend.. En dan houden ze je wel de hele nacht wakker :roll:

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 17:46

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

AndreaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 17:46

Ik vind Jolene een heel knap veulen, Noisy! Heel mooi om naar te kijken.

Ik zou de ervaren fokkers graag om advies vragen. Het uier van onze merrie is zo vol dat ik net twee kleine plasjes onder haar vond. Haar achterbenen zitten ook een beetje onder de melk. Nu las ik op internet dat als ze teveel verliest je het op moet vangen en in moet vriezen i.v.m. de biest. Hoeveel is teveel? Moet ik me bij 2 kleine plasjes (plm. 4-5 cm in doorsnede) al zorgen maken?

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 17:48

De perfecte witte voetjes..

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 17:53

Wat een knap meisje mirjam, kan zo op een poster <3

Goh Andrea, zelf zou ik mij er niet erg druk in maken. Je moet maar eens een klein glaasje omstoten. Dat oogt enorm veel in een plas op de grond, terwijl het eigenlijk niet veel is. Aan de andere kant kan het nooit kwaad wat biest in huis te hebben.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 18:13

Voor zover ik weet verandert de samenstelling van de melk/wordt het pas biest als de geboorte in gang wordt gezet, onder invloed van de hormonen dus. Merries die wekenlang melk lekken, lekken dus geen biest, maar alleen maar het 'oplosmiddel' waar de antistoffen nog aan moeten worden toegevoegd.

kevinsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 19:44

Wij hebben 4 jaar terug wel gehad dat de merrie geen biest meer had!

Maar die lekte toen een dag of 4 melk. Ze wou nog niet veulenen omdat er een storm gaande was. Als je het niet vertrouwd kan je dierenarts controleren of het veulentje voldoende biest heeft gekregen. Dan krijgen ze extra bloedplasma :j

Zeg nooit nooit, maar meestal is het geen probleem als ze een beetje melk lekken.

Tiffany3690

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 19:56

Wat leuke veulens dat al geboren zijn. ze zijn allemaal zooo mooi !!! en al de mooie verschillende kleuren !!!
wens u allemaal al proficiat voor de veulens dat al geboren zijn en duim voor jullie een gezonde en mooie veulen dit jaar
Ben al een tijd de forum aan het volgen maar ik heb me nooit ingeschreven. als ik de forum terug open doe zijn er al flink paginas te lezen. twijfel was er ook lang om eindelijk de knoop te haken om ze te insemineren.
Van de topic is er viel bij te leren en de ervaring van anderen te lezen.
verwacht ook mijn eerste veulen dit jaar maar toch twijfels dat ze nog drachtig zou zijn. dus ik volg jullie verder, zo ik een beetje bij kan houden en de verschijnsel als het veulen op komst is. Maar zag vaak dat het toch onverwacht kan komen zonder enige teken. mijn merrie verwacht zijn eerste veulen rond de 18 mei.

immii_clarr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 20:01

Meya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 20:11

Mirjam <3

Hier was de uier weer iets gevuld, alleen na 2 rondes idioot doen in dr bak weer leeg.
Ze vindt het alleen niet meer leuk om uit stal, na even rollen in de bak wil ze het liefst zo snel mogelijk terug. Dus kan net even snel de box uitmesten. :+

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 20:21

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 20:30

Caily schreef:
goldenarrow, ben benieuwd naar het proces van opbouwen met scheiden van Brown en Zamazenta, wil zoiets ook gaan doen. Maar mijn vorige merrie liet zich altijd achterover vallen van stress. Eerste jaar wel doorgezet, jaren daarna het maar gelaten.

Lief dat je meedenkt over mijn paard. Het is mij beetje te toevallig dat ze zich zo flink verstapt aan hetzelfde been als haar probleembeen, als ik de training opschroef, en dan ook nog op dezelfde manier gaat kreupelen. En ze vervolgens ook even vlot weer bij trekt. Ze wordt dit jaar 7 en is pas met 5 beleerd. Heeft alleen een K0 gelopen toen ze 5,5 jaar was, in jaar dat ze 6 was niet gestart omdat ik haar liet dekken dus toch een jaar eruit zou liggen, en dan liever thuis haar beter voorbereidde eerst omdat dingen als trailer, van huis gaan, ect ze ook niet kende. Ons rijmaatje van de K0 was gestopt dus zou dan ook alleen moeten en soms is mn rem wat stroef. De K0 deed ze prima, maar ook toen met een C op locomotie naar huis (op dat been). Toen is eigenlijk al het gedoe begonnen, want in de wedstrijd verstapte ze zich, in stap, rechtuit, op een verharde klinkerweg. Maar thuis is het met paar weken rust goed gekomen en heb daarna een jaar lekker kunnen rijden, we trainden thuis tot 30km op tempo, nooit problemen. Vanaf september 2019 aan het tobben. Ik dacht dus dat het nu weer goed ging, not... Al loopt ze nu weer goed :? Maargoed, eerst veulen er maar uit, en als die oud genoeg eens bekijken hoe het dan gaat en indien nodig naar kliniek voor uitgebreider onderzoek. Al ging het nu met minder intensieve ritten wel goed. Maar het klopt niet. Want wat wel goed gaat is 15km 5,5km/h. Of 7km met 8,5km/h. En wat dus mis ging nu was 14km met 8,3km/h. Dat is dus nog lang niet wat ze eerder liep. En dat heeft niks met dracht te maken. Als ze niet meer zou willen, zou ik dit niet doen. Maar ik moet nog steeds haar doseren ipv haar pushen.

Ik verwacht niet veel problemen. Zamazenta is vrij zelfstandig (liep op dag 2 al niet met de moeder mee :') ) en Brown is heel makkelijk, ook als het veulen aan de andere kant van de rijbak staat vindt ze het allemaal prima. Laatst was hij door de draad gerend (schrik van mijn leven...) en stond hij ineens bij een andere merrie in de paddock, maar ook toen bleef Brown vrij rustig en draaft ze braaf mee (gelukkig niks ergs gebeurd behalve de schrik).

Zou je opbouw dan niet toch te snel zijn? Dus ipv 14km op 8,5km/h eerst eens een rit van 10km doen op die snelheid en als dat goed gaat 12km op die snelheid. Dat je de stappen toch nog iets kleiner maakt? En dan afwisselt met bijvoorbeeld 15km op 6km/h, dan 6,5km/h, etc. Want eigenlijk doe je nu ineens de dubbele afstand op hoge snelheid.

Maargoed, ik ben zelf geen endurance-ruiter, dus misschien kan dat wel helemaal niet wat ik nu zeg hoor :+

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 20:33

goldenarrow schreef:
Zou je opbouw dan niet toch te snel zijn? Dus ipv 14km op 8,5km/h eerst eens een rit van 10km doen op die snelheid en als dat goed gaat 12km op die snelheid. Dat je de stappen toch nog iets kleiner maakt? En dan afwisselt met bijvoorbeeld 15km op 6km/h, dan 6,5km/h, etc. Want eigenlijk doe je nu ineens de dubbele afstand op hoge snelheid.

Maargoed, ik ben zelf geen endurance-ruiter, dus misschien kan dat wel helemaal niet wat ik nu zeg hoor :+

Nee hoor, dat is prima advies. Bij endurance verhoog je óf de snelheid óf vergroot je de afstand. En het meest gebruikelijke is eerst de afstand te vergroten, en dan heel voorzichtig de snelheid te verhogen. En die (gemiddelde) snelheid verhoog je in eerste instantie alleen maar door de hoeveelheid stap te verminderen. Je steady-state snelheid in draf (of later in galop) hou je hetzelfde. Pas later ga je meer galop toevoegen of sneller galopperen. Je gaat zelden je drafsnelheid verhogen. Meeste paarden hebben een bepaalde snelheid waarbij ze lekker lopen (en jijzelf goed kunt zitten, ook wel belangrijk), voor de ene is die 10 km/u en voor de ander 15, maar bijna ieder paard heeft een optimale snelheid in draf.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 20:39

Mirjam wat is ze mooi! Smelt!

Geen nieuws gekregen over Kees, geen bericht goed bericht denk ik dan maar.... morgen de hoefsmid.

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 20:50

Mooi veulen hoor mirjam <3

La fidele heeft nog steeds geen vol uier maar wel een beetje hars.
Ben benieuwd of het nu op gaat schieten of dat ze toch gaat wachten op wat lekkerder weer.
Het stormt hier al de hele dag en het is koud :brr:
Ze wil al dagen eigenlijk niet meer in de paddock en is erg boos naar de ponys in de paddock ernaast }:)
Haar moeder doet met haar mee dus ze zijn heel gezellig samen.
Geloof dat de pony’s er niet echt van onder de indruk zijn :')

Tiffany3690

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 21:06

ik zou jullie mijn verhaal eens schrijven. misschien mensen hebben het al eens zo een verhaal gehad.
Mijn merrie ilona heb ik vorige jaar late insemineren, wat al een gedoe was omdat ze laat al zich niet liet aanraken van vreemden en de verse verzending mis ging, enzo... maar toch naar een tijdtje is het wel ons gelukt. dus was nu effe afwachten.
Merrie raakte de volgende maand weer hengstig maar geen eicel te zien, de volgende keer alweer. dus dat bleef maar gaan. kan ook niet insemineren...
Naar 4 of 5 maanden was ze wel drachtig... dus hoera !!! toch gelukt ook naar al de valse melding van hengstigheid. dus haar met rust gelaten en al de stress met de dierenarts liever vermijden. maar vond ze ook kwa gedrag veranderen en heel gevoelig aan de flanken en onder de buik geworden. geen verandering aan de buik te zien.
eind februari had ik mijn paarden binnen gehaald om ze te beschermen tegen de storm dat moeste komen. en de dag van te voren, is mijn merrie over de draad gesprongen. met kleine blessure aan de flanken. flanken helemal ingetrokken.spijtig mijn eigen dierenarts kon niet komen en andare dierenarts late komen maar hij vertelde me dat ze zich gewoon aanstelt voor de wondtje en heeft een stootje gekregen. ze heeft gewoon geen manieren. maar toch drong ik aan dat het met haar niets klopt en zei dat ze drachtig is. de dierenarts zei me dat ze niet kon drachtig zijn omdat ze zou toch te smaal zijn voor een merrie dat in mei in verwachting is. ze is gewoon gestresst door de storm buiten. en gewoon relax middel gegeven en pijnstillers. als ze toch drachtig zou zijn is toch een mirakel als er in mei een veulen naast haar staat. voelde me echt beledigd. en toch dacht ik echt dat ik het veulen goed gevoeld had de weken ervoor. maar door hem al mijn twijfels kwamen aan en voelde me gewoon onzeker.
uurtje later dat de dierenarts weg was, ging mijn merrie zich in de buik stampen en bijten, de betonnen muren bijten in de stal. bezweet aan de buik , willen leggen maar dat gaat niet.draaiend in de stal. eten kon ze nog.lijkt op koliek maar geen koliek. dierenarts gebeld en zei me dat de relax middel misschien uitgewerkt is maar moeste met haar stappen buiten omdat hij vermoedt koliek. bah in de storm mijn merrie in de piste gewandeld en ze ging als een gek buiten, schouwen, gestresst. niets aan de hand terug in de stal gezet, later begon het opnieuw. denk rond 3uur s morgens was het weg en ze voelde zich better. alleen toch nog erg pijnlijke flanken.
2 dagen later is mijn eigen dierenarts gekomen voor te onderzoeken en vondt dat ze erg pijn heeft. hij vermoedt dat ze hoe ik het beschreef toch flinke weeen had, misschien door de stoot of dat heeft niets me te maken en kan toevallig gewest zijn. maar de twijfels waren er ook omdat ze zo slank is. maar kan ook dat er ontzettend viel beweging is gewest, veulen misschien gedraaid.
toch mijn dierenarts wou haar onderzoeken en de veulen, maar mijn merrie had er moeite en liet zich bij aantasting vallen en gek doen. dierenarts wou niet verder gaan. meteen gestopt. hij zei dat haar plaat leggen voor controle ook geen optie is. het best haar terug op de weide zetten en haar met rust laten en haar gezondheit in de gaten te houden. 4 weken later had ze een enorme buik en 2 weken later de buik verdwijnt. toen ik een foto naam zei me iedereen dat ze drachtig is. maar als ik vandag zie twijfel ik, maar mijn gevoel zegt dat ze nog drachtig is. geen veulen in de weide gevonden.
ik denk met de lockdown wordt ik meer in mijn paranooia gedreven haha....

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 21:14

Wat een verhaal Tiffany. Heb je een foto van je merrie? En hoe is ze na 4 maanden dan tochvdrachtig bevonden? Via een scan?

Tiffany3690

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 21:30

eerst voelen en darna de scan voor zekerheid omdat ze erg moeilijk is.
foto toen de dierenarts kwaam en foto 4 weken later
foto hoe ze nu uitziet ga ik morgen doen. maar de mooie ronde buik is weg

Tiffany3690

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 21:33

Afbeelding

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 21:35

Immii_clarr. Klopt dit is bij ons achter. Ik heb zelf gehoord dat de eigenaar de trekker uit de schuur had gehaald. Ik dacht gelijk en de dieren dan :? Ook was de eigenaar niet aanwezig toen de brandweer er was. Daarom was er in het begin ook niet duidelijk of er nog schapen binnen waren. Echt verschrikkelijk arme dieren |( ook staan er in de nieuwsberichten dat er niet duidelijk is of er nog slachtoffers in de schuur zijn. Het is allemaal heel vaag. Vandaag zelfs een helikopter paar rondjes hierboven gevlogen en daarna geland op hun wei. Ik ben blij dat ik de paarden vandaag niet buiten heb gehad. Wat een gedoe zeg :roll:

wayoflife

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 21:38

Over de vraag ivm melk verlies van de merrie voor de bevalling, dat heb ik met Sara afgelopen week ook gehad. Heeft een dag vol melk laten lopen voordat je ging bevallen. De DA is vanmorgen geweest om de afweer stoffen van veulen te meten. Ze is een grensgeval, dus morgen weer ff bloed trekken en door naar het lab voor de zekerheid voor evt. verdere akties
Ik zou dus de DA laten checken bij teveel verlies van melk

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 21:55

Wat een verhaal Tiffany. Sommige merries worden ook echt niet zo dik, maar dit is natuurlijk wel een enorm verschil op de foto.

Mirjamalvaro. Wat is ze mooi <3

Ik heb er geen ervaring mee. Mijn merries hebben nooit zolang melk laten lopen.

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 21:58

Salatiga Ja, bij Joan zat het alle 3 de keren wel bomvol. Eerder liep het na een dagje sporten in de modder nog terug maar op het laatst niet meer, toen vulde hij alleen maar verder.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 22:20

Wat een verhaal Tiffany, ik heb het wel 3 x moeten lezen voor ik het snapte.
Ik ben toch erg benieuwd.
Op de foto zou je het wel zeggen, verschik tussen de foto's.