Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Caily schreef:goldenarrow, ben benieuwd naar het proces van opbouwen met scheiden van Brown en Zamazenta, wil zoiets ook gaan doen. Maar mijn vorige merrie liet zich altijd achterover vallen van stress. Eerste jaar wel doorgezet, jaren daarna het maar gelaten.
Lief dat je meedenkt over mijn paard. Het is mij beetje te toevallig dat ze zich zo flink verstapt aan hetzelfde been als haar probleembeen, als ik de training opschroef, en dan ook nog op dezelfde manier gaat kreupelen. En ze vervolgens ook even vlot weer bij trekt. Ze wordt dit jaar 7 en is pas met 5 beleerd. Heeft alleen een K0 gelopen toen ze 5,5 jaar was, in jaar dat ze 6 was niet gestart omdat ik haar liet dekken dus toch een jaar eruit zou liggen, en dan liever thuis haar beter voorbereidde eerst omdat dingen als trailer, van huis gaan, ect ze ook niet kende. Ons rijmaatje van de K0 was gestopt dus zou dan ook alleen moeten en soms is mn rem wat stroef. De K0 deed ze prima, maar ook toen met een C op locomotie naar huis (op dat been). Toen is eigenlijk al het gedoe begonnen, want in de wedstrijd verstapte ze zich, in stap, rechtuit, op een verharde klinkerweg. Maar thuis is het met paar weken rust goed gekomen en heb daarna een jaar lekker kunnen rijden, we trainden thuis tot 30km op tempo, nooit problemen. Vanaf september 2019 aan het tobben. Ik dacht dus dat het nu weer goed ging, not... Al loopt ze nu weer goedMaargoed, eerst veulen er maar uit, en als die oud genoeg eens bekijken hoe het dan gaat en indien nodig naar kliniek voor uitgebreider onderzoek. Al ging het nu met minder intensieve ritten wel goed. Maar het klopt niet. Want wat wel goed gaat is 15km 5,5km/h. Of 7km met 8,5km/h. En wat dus mis ging nu was 14km met 8,3km/h. Dat is dus nog lang niet wat ze eerder liep. En dat heeft niks met dracht te maken. Als ze niet meer zou willen, zou ik dit niet doen. Maar ik moet nog steeds haar doseren ipv haar pushen.
goldenarrow schreef:Zou je opbouw dan niet toch te snel zijn? Dus ipv 14km op 8,5km/h eerst eens een rit van 10km doen op die snelheid en als dat goed gaat 12km op die snelheid. Dat je de stappen toch nog iets kleiner maakt? En dan afwisselt met bijvoorbeeld 15km op 6km/h, dan 6,5km/h, etc. Want eigenlijk doe je nu ineens de dubbele afstand op hoge snelheid.
Maargoed, ik ben zelf geen endurance-ruiter, dus misschien kan dat wel helemaal niet wat ik nu zeg hoor