pfff, valt zwaar om al die lieve veulen foto's te zien, ben wel blij voor jullie hoor
wat een knapperds!
met syl gaat het naar omstandigheden echt super goed, ze deed het zo goed gister. gister avond heb ik om half 9 bij haar gekeken en was er niets aan de hand, behalve die melk dan, maar ze was een dag er voor gescant, geen tweede veulen, maar 1 hartje en geen bevuilde baarmoeder (achteraf gezien was de tweede dus dood en daarom liet ze melk schieten).
mijn vriend ging rond 10 uur half 11 nog even roken en zag dat vidar onze fjord zo raar naar hem stond te kijken (alsof hij zn aandacht wou) daarna zag hij syl liggen en is meteen de bak in gegaan (lang leven het licht van een mobiele telefoon) vervolgens heeft hij mij en mn vader geroepen (appart detail ik stond uitgekleed klaar om in de douche te stappen) en zijn we meteen naar syl gegaan. we zagen meteen een dood veulen liggen maar syl liep steeds heen en weer naar wat eerst op de placenta leek en dus toch een tweede veulen bleek te zijn. we hebben de veulens en syl meegenomen op stal en meteen de dierenarts gebeld, de veulens had ze al droog gelikt en de placenta was er niet af. hij kwam meteen en na een half uur hebben we haar weeen op wekkers gegeven (weet ff de naam niet, die hormonen die ook voor het schieten van de melk zorgen). toen zijn we 4 uur bezig geweest met de twee aanelkaar gegroeide placenta's er uit te pellen. en ze was zo braaf ze bleef zo goed staan, daarna is ze gespoeld. hierna at ze al meteen weer en is ze gaan slapen. ze lijkt de veulens niet te missen want deze hebben we hierna weg gehaald. zo meteen komt de arts weer om haar te controleren maar ze heeft geen koorts. ook heb ik de veulen centrale gebeld en ze hebben ons nummer genoteerd.
naar iedereen hier die het nu allemaal wel een beetje eng vind omdat hun merrie nog drachtig is, begrijp me niet verkeerd, er was totaal geen paniek, het is verschikkelijk wat er gebeurd is, maar niet op de manier waarop. syl heeft het goed gedaan, 2 veulens dat kan gewoon niet dus zijn ze nu geboren. het pellen van de baarmoeder had ook kunnen gebeuren als ze gewoon netjes was bevallen van een eenling op de juiste datum.
ik ga nog proberen foto's te maken van de twee hengstjes, ik vind ze zelf er mooi, zoals ik al zei een wat grotere zwart met een brede bles en hoge witte sokken en een waarschijnlijk vosje, hij had een heel lief wit staartje en witte kin haartjes. voor mensen die het nog nooit gezien hebben is het denk ik moeilijk te begrijpen maar het heeft iets moois, hoe zo'n klein diertje al helemaal compleet is. (van buiten)