[HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kimwilliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 10:39

cp112 schreef:
Wat zoek je precies in een opfok adres? Ik weet een fijne bij Leerdam

liefste niet te grote groepen, waar je langs kan gaan, waar je betrokken wordt bij je veulen/paard.
liefste onbeperkt toegang tot ruwvoer, en bijvoeren met brokken. waar een fijne communicatie is en waar je makkelijk langs kan gaan.

denk zoiets := vind altijd lastig om uit te leggen wat ik zoek

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 12:44

Kendra schreef:
Thnx. Ik heb normaal ook de de Amigo’s maar vind dat wat eng met die singels. Dus ga kijken naar de Highlander. Die zijn wel lang trouwens, de veulens duiken er probleemloos onder?

Nu het 3e veulen met deze deken. Geen problemen ermee gehad.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 12:48

Ik heb eerder ook een Amigo Bugbuster op gehad. Wel op stal af. Anders gaan ze op stal heel hard aan die deken trekken. Buiten gaat het wel.

Dit jaar nog niet echt nodig.

AnsoDM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 16:02

kimwilliam schreef:
cp112 schreef:
Wat zoek je precies in een opfok adres? Ik weet een fijne bij Leerdam

liefste niet te grote groepen, waar je langs kan gaan, waar je betrokken wordt bij je veulen/paard.
liefste onbeperkt toegang tot ruwvoer, en bijvoeren met brokken. waar een fijne communicatie is en waar je makkelijk langs kan gaan.

Nova gaat naar fokkerij baeckeland. (wel België en van jou buurt toch wel 1u45 min rijden) En ik kan u niet zeggen of dat het een goeie is want is voor mezelf ook de eerste keer. Ze zouden wel 24/24 ruwvoer beschikbaar hebben en in de avond brokken krijgen.

Amore2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 21:00

Hallo allemaal,

Ik ben hier nieuw dus als ik het verkeerd plaats geef het vooral aan.

We zijn er pas achtergekomen dat onze mini shet drachtig is. (Dit is niet vermeld door de verkoper) nu hebben wij geen dekdatum... maar de da die de echo maakte 2 weken geleden gaf aan omdat ze zo dik is dat ze het nog 6 weken gaf...

Nu is mijn vraag: waar moet ik op letten? Ze heeft nog geen uiers, wel is de stand van uiers veranderd, vandaag had ze een tempratuur daling naar 36.7, dit was om 15.30 uur. Om 20.00 uur was haar tempeatuur 37.7..
Heb het idee dat haar banden wel al slap aan het worden zijn.

Ik weet dat niemand kan zeggen wanneer ze moet gaan bevallen maar is er iets waarvan je kan zeggen "het duurd nu niet lang meer"?

moner

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 18:27

Welkom amore2016, ik vind shetlanders vaak nog lastig te voorspellen dan grotere paarden. Ze staan dicht bij de natuur en kunnen je vaak verrassen.
Ook vind ik dat ze zich minder aan de 340 dagen houden, veel grotere spreiding.
Mijn ervaring is wel hoe later in het seizoen, hoe korter de dracht.
Ik gebruik daarom een geboortemelder, maar dan moet je wel een indicatie hebben

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 20:03

kimwilliam schreef:

Meestal houden we ze thuis, maar ondertussen best wat ervaring met opfok.
Advies: kijk vooral hoe je veulen het heeft. Dat ze jou betrekken is leuk, maar 99% van de tijd ben je er niet en moet je veulen het wel goed hebben. Dus ga vooraf kijken en probeer uit te vinden of er voldoende toezicht is en of mensen verstand hebben van opfok. Vraag hoe ze het doen met enten, ontwormen, smid. Onbeperkt kwalitatief goed ruwvoer is voor opgroeiende paarden een absolute noodzaak. Brok is mooi, maar ze moeten in ieder geval voldoende vitaminen/mineralen krijgen. En gras in de zomer....

kiko

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 23:41

Als ze in een natuurgebied staan en genoeg te eten hebben en in de winter bijgevoerd worden zouden jullie dan nog een brok geven? Of vitamine? Alleen hoe doe je dat als ze in een kudde staan.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 06:55

kiko schreef:
Als ze in een natuurgebied staan en genoeg te eten hebben en in de winter bijgevoerd worden zouden jullie dan nog een brok geven? Of vitamine? Alleen hoe doe je dat als ze in een kudde staan.

Dat verschilt echt per paard. De 1 wordt wel echt heel schraal zonder, terwijl de ander van alles ruwvoer soms al erg rond wordt..

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 07:33

Hier alleen in de winter brok. Nu in deze zomer geef ik af en toe wat bij. Met weer als dit leveren ze best wel in, dus ja. Ik zou in de winter bijvoeren.

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 11:10

In de winter zit er niet veel voeding in het gras. Hooi is vaak ook niet volledig voorzien van alle vitamine en minaralen die ze nodig hebben. Daarom zou ik in de winter altijd wat bijgeven. Bv een vitamine brok als je geen kgs brok wil geven. Ze zijn immers vollop in de groei

Wonderboy staat nog steeds in de kliniek. Hij was net van de antibiotica af. Helaas was bloed weer niet goed en moet hij terug op de antibiotica. Oorzaak is nu niet helemaal duidelijk. Wat maak ik me zorgen. Morgen ga ik weer langs. Staan alweer bijna 2 weken in de kliniek

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 12:24

Dat is een tegenvaller AM, ook zorgelijk dat er geen duidelijke oorzaak is. Hopen dat het goed komt. En 2 weken kliniek is ook niet fijn…

Wij voeren het jonge spul in de winter bij. ‘s Zomers niet, gras zit genoeg in. Lukt ook niet in de kudde trouwens.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 13:24

Ze gaan als jaarling erheen in de zomer dus is pas volgend jaar winter dat het zover is.
Ik begreep van die persoon die hier komt staan met zijn veulen dat ze in de winter ruwvoer krijgen. Maar hij had het niet over brok. Maar dan ga ik wel een vitaminebrok geven. Het is 15-20 minuten rijden dus was wel van plan om dan paar keer per week erheen te gaan. Hoop alleen niet dat al die hengsten op mij afkomen.

Am horse wat naar dat het bloed niet goed was van Wonderboy. Hopelijk valt het mee. Hij is daar in goede handen. Ik ga duimen..

Even off-topic maar vandaag met mijn vader wezen mennen. Nooit verwacht maar wel gehoopt dat het nog zou lukken. Hij lijkt nu stabiel te zijn en we genieten van alle momenten die we nog mogen meemaken.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door kiko op 19-07-24 13:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 13:30

Ik kan je alvast verzekeren dat ze allemaal op je af komen als je er 1 bij gaat voeren. Denk ook nier dat dat de bedoeling is in een opfok

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 13:40

Ja daar was ik al bang voor. Wordt een dure aangelegenheid als je ze allemaal moet gaan voeren. Zal tegen die tijd wel eens vragen hoe dat gaat.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 13:55

Meeste opfok bedrijven mag je niet bijvoeren in de kudde. Logisch ook.
Sommige staan wel toe dat je je eigen eruit kan halen, dan zou bijvoeren wel kunnen.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 15:21

Ik voor de jonge paarden hele jaar brok bij. :)

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 16:17

Volgens mij zijn er ook aardig wat die wel brok voeren innde wintermaanden

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 18:07

Ik ga mij er binnenkort maar eens in verdiepen. Heb nog even.. van de winter is hij nog thuis.

JoannevZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 22:38

Wat balen AM dat het met Wonderboy nog steeds niet gaat als gehoopt. Snap heel goed dat je je zorgen maakt. Gelukkig wordt hij wel goed in de gaten gehouden.

Wat fijn Kiki, dat jullie dit nog samen hebben kunnen doen. Dat moet heerlijk zijn geweest.

Een jonge paard in de opfok apart bijvoeren zou ik inderdaad ook niet doen. Veel te grote kans dat ze elkaar wegjagen/trappen met alle gevolgen van dien.

Vanaf wanneer voeren jullie veulenbrokjes? Nu is mevrouw hollands welvaren. Vraag me af of ze iets extra's in vitamines en mineralen nodig heeft. Zo wel, wat kan ik dan in dit geval voeren?

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 09:47

Ik voer veulenbrok als ze fanatiek mee gaan eten uit de bak van mams. Maar eigenlijk nooit veel, een paar handjes. Wel in een apart bakje (met stangen). Tegen het spenen of bij late veulens in het najaar (als er minder gras komt) geef ik ze wat meer.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 10:11

veulen van verleden jaar wilde echt geen brokjes eten, die is er pas aan begonnen toen ze van de wei kwamen.
Veulen van dit jaar eet al vanaf de 2e week van alles mee met moeders

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 10:17

Ik ben al vrij snel wat brokjes gaan geven maar die van mij was aan de diarree dus heb er slobber van gemaakt en vlozaad door gedaan. Omdat hij een beetje schraal was moest ik van de DA meer brok gaan geven dus die van mij krijgt sinds kort nu 1,5kg per dag verdeeld over 3x en is slank zat. Is nu 4 maanden. Terwijl moeders Hollands welvaren is dus die krijgt nog maar 1,5kg die kwam van 3kg. Maar ontplofte zowat . Denk dat het ook verschillend is per paard.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 10:27

Ik voer nu een paar kleine handjes. In de ochtend en avond.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 10:38

Hier 3 veulens, laat ze los in de gang. 3 bakken met brok en ze kijken zelf maar hoeveel ze willen eten. :))
Afbeelding
Afbeelding