[HK] Het Dikke Buiken Topic 2017 - deel 2

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Dustinlover

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2017 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 07:55

Sorry late reactie mensen :)

Harley konden ze niks doen. Ook nog over het buisje of wel gaatje in de luchtpijp gehad, maar dat doen ze echt pas als hij bijna stikt. Wel dachten ze dat het bij hem een deze dagen wel zou klappen en dus vooral smeren en smeren. Zodra er een zacht plekje is mag ik hier een naald insteken om het proces te versnellen.
Verder metacam geven aan degene die het echt zwaar hebben. Het is moeilijk want eigenlijk is dat koortsen natuurlijk bevoordelijk voor de rijping.

Amber heeft ook droes gekregen en verwacht dat Spook het ook krijgt en die zijn net 2 maandjes drachtig. Amber was 38.6 dus gelijk op de metacam gezet voor behoud van het veulentje en Spook 38.0 dus die doe ik straks weer temperaturen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 08:20

baudyh schreef:
Nee dat kan ik je niet uitleggen. Maar in de praktijk is het gebeurd. Op een stal met dravers. Na alles uitgepluist te hebben waarom de paarden minder presteerde kwamen ze er achter dat het bloed dikker was geworden.
Ik zal diegene waar ik het van gehoord heb( en dat is niet zomaar iemand) nog wel eens nader om uitleg vragen. Maar ik heb dit altijd in mijn gedachten gehouden.

Maar 'dat het bloed dikker was geworden' (en nogmaals, wat ís dat dan precies? Meer erythrocyten per liter? Meer platelets? Meer WBCs? "Het bloed is dikker" is een diagnose die in geen enkel veterinair handboek voor komt) zegt toch totaal niet dat dat door olie voeren is gekomen?

Waar is zowel die 'diagnose" als die conclusie vandaan gekomen?

DIVA2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 09:26

Het blijft dus nog steeds héél spannend DL. Wat een zorg.

Het aankomen van olie wist ik niet. Beertje, nu 20, wil nog weleens terugvallen in de winter. Hoeveel olie mag die dan? Shet, 74cm.

En dan Franky, hij is ontmant.
Nog van niets wetende en stoer doen tegen Noed, 10 minuten later lag ie plat.....
Afbeelding

Afbeelding

Snijden zelf ging goed, het wakker worden iets minder. Hij leek een allergische reactie te krijgen op iets.
Werd enorm benauwd, lag te pompen, en het inademen koste 'm hoorbaar veel moeite.
Een klein beetje spannend is het dus wel geweest.
Uiteindelijk kregen we 'm weer op de pootjes, het ademen ging toen wat beter.
Heeft 'n paar uur geduurd eer ie weer een beetje bij zijn positieven was. Zojuist stond ie lekker te grazen, oortjes erop en goed attent.
Dierenarts komt zo weer voor een check-up.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 09:28

Als mensen vet worden van vet eten, waarom paarden dan niet :+

Arme Frankie, maar straks krijgt-ie wel een relaxter leven, als z'n hormonen 'm niet meer in de weg zitten.

mijnlieverd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 09:46

Hopelijk gaat t snel beter DL, leef echt met je mee, wat is dit toch vreselijk :(:).

Owh trouwens Cynthia, had je reactie wel gelezen, maar helemaal nog niet gereageerd :o, ik krijg nu een keer in de 6 weken een injectie :).

DIVA2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 09:51

Ibbel schreef:
Arme Frankie, maar straks krijgt-ie wel een relaxter leven, als z'n hormonen 'm niet meer in de weg zitten.

Precies dat zei ik gisteren ook tegen 'm. Alleen zo jammer dat ie daar niets van begrijpt. :D
Hij heeft 'n enorm ego, ben heel benieuwd wat daarvan overblijft.
Nu is Reuz de man des huizes, voor zolang het duurt.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 10:14

Ik lees mee, wil DL sterkte wensen en heb een kaarsje aangestoken dat de rest van de ponys snel weer rond huppelen :(:)

Het olie verhaal ken ik, verdikt bloed niet zo zeer maar wel dat een scheve verhouding ontstekingsbevorderend zou zijn.
http://www.dehoefslag.nl/verzorging/ome ... arden.html

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 10:24

Dat ontstekingsverhaal klopt dus niet. Er is geen greintje bewijs dat omega-6 ontstekingsbevorderend zou werken bij een gezonde paard en er is héél weinig tot geen bewijs dat omega-3 ontstekingsremmend zou werken bij een paard mét ontstekingen.
Hóóguit moet je oppassen met omega-6 bij een paard met ontstekingen maar ook daar is zeker geen onomstotelijk bewijs voor.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 10:25

Ibbel schreef:
Dat ontstekingsverhaal klopt dus niet. Er is geen greintje bewijs dat omega-6 ontstekingsbevorderend zou werken bij een gezonde paard en er is héél weinig tot geen bewijs dat omega-3 ontstekingsremmend zou werken bij een paard mét ontstekingen.
Hóóguit moet je oppassen met omega-6 bij een paard met ontstekingen maar ook daar is zeker geen onomstotelijk bewijs voor.

Bij mensen zijn ze er nu ook mee bezig, ik zeg niet dat het waar is maar voor de zekerheid koop ik toch liever een flesje lijnzaadolie.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 10:35

Resultaten van onderzoek bij mensen met duimartrose in het LUMC heeft aangetoond dat omega-3 niet ontstekingsremmend werkt, en omega-6 geen verergering geeft. Nou zegt één onderzoek bij mensen ook niet meteen alles, maar er is toe nu toe geen trend richting ontstekingsremming of -bevordering...

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 10:40

Ibbel schreef:
Resultaten van onderzoek bij mensen met duimartrose in het LUMC heeft aangetoond dat omega-3 niet ontstekingsremmend werkt, en omega-6 geen verergering geeft. Nou zegt één onderzoek bij mensen ook niet meteen alles, maar er is toe nu toe geen trend richting ontstekingsremming of -bevordering...

Ik heb van andere onderzoeksresultaten gehoord, maar tegenwoordig is alles zo tegenstrijdig (oa door gesponsorde onderzoeken) dat zeker weten er eigenlijk niet meer bij is :o

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 10:45

Rowan ik duim voor jouw paardjes. :(:)

Diva arme Franky ontmand...maar echt het beste voor hem,super dat je ingegrepen hebt. +:)+

Nog een paar wachtenden dus op nieuwe veulentjes.

Ik heb hier een merrie die haar vorig seizoen elke cyclus liet dekken tot september. Daarna was het ineens gedaan. Ze is ook nog niet weer hengstig geworden. Gescand een paar maand terug,leeg.. En toch niet hengstig worden. Daarom wordt ze nu binnenkort nog eens opgevoeld/gescand.
Als die niet drachtig is,zit ze toch met een probleem lijkt me.

Cynthia ik begrijp je,de diagnose is misschien niet fijn,maar je kunt het probleem nu tenminste aanpakken. :(:)

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 11:50

stoere franky ontmand _O- ocharme, soms kunnen ze inderdaad wel eigenaardig reageren, hier twee gehad die totaal verschillend dit hebben verwerkt. De ene was snel weer te been en zag je eigenlijk niks meer van de dag erna, ook de genezing ging supersnel, de andere is er behoorlijk ziek van geweest en heeft zelfs eens aan het infuus moeten liggen door onderkoeling (putje zomer) en volgens mij kwam dit doordat hij verzwakt was. Wondjes genazen ook veel moeilijker.

rowan duimen draaien hier ook voor je

oh pretty das altijd eigenaardig, dus misschien komt er nog eentje dan :wow:

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 12:30

Ik ben officieel overgestapt naar DBT18 maar ik lees stiekem hier nog mee voor de veulentjes die geboren worden.

Ik las iets over ontstekingsremmend. Mijn merrie gaf ik een klein gesneden Gember door het voer. Dit omdat ab gevaarlijk kon zijn tijdens de dracht.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 13:00

Raar hé Fotsy. En toch heb ik niet het idee dat ze dikker wordt. Ze is wel groot en lang. Ze staat al op dieet van deze winter en toch nog meer dan buik genoeg. I dunno. :+
Nu,de DA zal er nog wel eens naar kijken.
DBT2018 zal ik wel eens weer inspringen maar voor nu toch geen tijd voor,dus ik laat het maar.

Liaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 13:11

Nogmaals sterkte DL!

Ah arme Frankie! Maar straks geen last meer van hormonen.

Vandaag is Mystique gechipt en geschetst. Ze heeft zich keurig gedragen.

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 13:45

Ook hier draaien de duimen DL, heel veel sterkte de komende dagen, wat zul jij je nu geleefd voelen. Dat benauwd zijn is zó zielig, hoop dat het snel doorbreekt!

Het zal hem veel rust geven Diva, gelukkig kan hij er niet over nadenken en zal het al heel snel weer allemaal gewoon zijn voor hem.

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 15:01

Cynthia82 schreef:
Balen dat ze niet drachtig is :( Maar wel leuk dat we dan waarschijnlijk samen in het DBT2019 zitten :D
Je schreef ook dat Rudi heel donker aan het verharen is. Déjà ook, ergens vind ik het zonde dat hij zijn mooie oranje kleurtje kwijtraakt, maar koffievos is ook heel mooi!

Jaar, gezellig! Dat had ik me ook al bedacht inderdaad. Me luvs een knappe koffievos <3

Pfff, DL. Het schiet niet op hè. Hou vol, het komt goed!

Agoss, kijk em daar liggen die Franky. Gelukkig is hij nu weer goed te pas nu.

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 15:38

Hier ook goeie ervaringen met olie bijvoederen bij magere paarden..

DL ik blijf meeduimen voor je!

Ik volg ook mee tot de laatste geboren is hier, maar post zelf eigenlijk niet echt meer. Vanmorgen werd het laatste veulentje van onze hengst dit jaar geboren. De onze zijn al bijna veulen- af :P
Don (die echt niet normaal groot is, echt ene kanon, net 3 maand oud)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Mimi 3,5 maand, Arany zijn kleine kopietje
Afbeelding
Afbeelding

En Shimmer 4 maand (iets oudere foto's)
Afbeelding
Afbeelding

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 15:54

Knappe veulens heb je toch Tine,echte kanonnen! <3

Vos veulens verharen toch wel vaker donkerder om dan het jaar erop terug hun oorspronkelijke kleur te krijgen? Ik heb hier inmiddels alle tinten vos ongewild al vergaard. :+

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 16:27

Dat denk ik ook maar het is een beetje wishful thinking :D
Op zijn papier aanvraag heb ik in ieder geval chestnut ingevuld. Dat dekt iedere vorm van vos. Borrel is meer voor de lichtere variant heb ik me laten vertellen.

mijnlieverd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 16:36

Ze zijn idd echt knap Tinne! En t veulen is er idd al bijna af, hier ook hoor :P.

Noisy, Borrel :') _O-

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 16:50

Tinnie wat een prachtige veulens heb je! Zeker die eerste!

Diva ahh hakkie takkie :P

Bedankt voor alle lieve reacties. Momenteel nog steeds geen doorbraken. Iedere dag hoop ik erop.. ondanks de koorts zijn ze verder allemaal wel fit behalve harley als die buiten is dan gaat het wel maar hij maakt zich met de merries te druk dus moet hij op stal. Hij is alleen dan echt een zielig hoopje ellende.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 16:54

Noisy schreef:
Dat denk ik ook maar het is een beetje wishful thinking :D
Op zijn papier aanvraag heb ik in ieder geval chestnut ingevuld. Dat dekt iedere vorm van vos. Borrel is meer voor de lichtere variant heb ik me laten vertellen.

Is dat zo? Goed om te weten! Al zal het in Déjà z'n paspoort in het Nederlands staan. Dat is ook een reden dat ik nu wacht met zijn paspoort aanvragen. Wordt het vos of koffievos op zijn paspoort? Geen idee of koffievos een officiële kleur is voor op een paspoort, trouwens. Hij is mijn eerste vos (op een Haflingerveulen na).
Ik wacht normaal ook altijd lang met het paspoort, omdat de aftekeningen vaak niet goed zichtbaar zijn als ze jonger zijn. Maar bij Déjà wel :D
Bij Ti had ik bijna ruzie met de schetser, dus toen heb ik zijn geboortefoto's erbij gepakt ;)

DL, fijn om te horen dat het in ieder geval niet veel slechter gaat. Ik duim verder!

Kirja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 17:26

DL, Hopelijk slaan de medicijnen goed aan bij al je paardjes en loopt het verder met een sisser af allemaal!

Diva, even spannend geweest. En nu ontmand, arm ding! :')

Tinniie, stuk voor stuk prachtige veulens!

Des haar uier was de afgelopen 2 dagen weer flink teruggelopen. Vanmiddag was hij weer flink gevuld en spoot er zo een straal melk uit toen ik er voorzichtig aan zat. Ph nog 6.8, banden worden weer wat slapper en ze ziet er best 'uitgelubberd' uit van achter :+