[HK]Het Dikke Buiken Topic 2009

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 00:19

@Vanessa! De uier is gewoon echt bijna identiek he! Wat apart zeg :) Ze heeft een mooi buikje :j

@Joto, haar banden worden idd iets slapper maar nog geen flubber kontje hoor :n

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 09:45

Goede morgen allemaal ,

Ik wil dit graag met jullie delen :

In het Trekpaard & De Haflinger, welke ik elke 2 maanden thuis gestuurd krijg, stond een intressant artikel in, die niet alleen voor de trekpaarden en haflingerbezitters van belang zijn, maar voor elke paardenbezitter/eigenaar.

In het kort :

Op 1 juli 2009 wordt er een Europese verordering met voorschriften voor de indentificatie en registratie van paarden van kracht. In deze verordering staan veel verplichtingen die in Nederland al gelden sinds 1 januari 2004, toen de PVV verorderingen identificatie en registratie van paardachtingen in werking trad. Daarnaast staart er in de Europese verordering ook een aantal nieuwe voorschriften. Deze voorschriften gaan vanaf 1 juli 2009 in Nederland en in alle andere lidstaten van de EU gelden.

Aanvulling van Paardenpaspoorten:
Vanaf 1998 is een paardenpaspoort verplicht bij geregistreerde paarden en pony's ( dat zijn de bij een erkend stamboek ingeschreven paarden/pony's )
In 2000 werd deze verplichting uitgebreid tot alle paarden en pony's. Toen werd ook de inhoud van het paspoort uitgebreid. Er werd een hoofdstuk toegevoegd over medische behandelingen. Vanaf 2004 zijn alle uitgegeven paspoorten zeker vorozien van een hoofdstuk "Medische behandelingen"

Mocht je paardenpaspoort dit niet hebben, kan je bij de uitgeven van het paspoort van jouw paard / pony's voor 1 juli 2009 een bijlage opvragen. na 1 juli 2009 kan dit niet meer en is het paspoort niet meer geldig en ben je eigenlijk verplicht een geheel nieuw paspoort aan te schaffen.
Zonde van het geld, van bij het stamboek van Het Trekpaard & De Haflinger kost een bijlage maar 5 euro.

Hier is de link van het gehele artikel
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-PQSCKDRP.jpg

Nicole288

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 09:51

freya: Dat heeft ook al op bokt gestaan.
'Maar' 5 euro voor een simpel inlegvelletje.. pff En als je dan van de dierenartsen hoort dat er bijna nooit gebruik van wordt gemaakt is het helemaal zonde.

Het enige dat ik er op hoef te zetten is dat het paard niet voor de slacht bestemd is

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 09:56

Oh dat wist ik niet dat het al op bokt heeft gestaan.
ja ik vind het ook zonde, maar beter 5 euro voor een inlegvel dan straks ellende.

Sue_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 09:56

gelukkig zijn mijn paarden allemaal nog zo jong dat het al in het paspoort staat. :)

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 10:13

Freya schreef:
ja ik vind het ook zonde, maar beter 5 euro voor een inlegvel dan straks ellende.

..... en hoge boetes als je gecontroleerd wordt ....
..... en diepgravender controles als je een bedrijf bent en je papieren niet in orde zijn ....

Op de boerderij van mijn vriendin was vorig jaar controle gehouden. Als ze een "ernstige" overtreding vinden (bijvoorbeeld: de deur van het hok onkruidbestrijdingsmiddelen was niet afgesloten :roll: ), dan gaan ze verder zoeken. Alle chips van de paarden controleren en dergelijken, ja heeeeeel ernstig. Volgt een waarschuwing en een afspraak voor een nieuwe controle waarna een boete volgt indien niet voldaan.
Laatst bijgewerkt door Gem op 20-02-09 10:29, in het totaal 1 keer bewerkt

pippalex

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 10:27

Ik had het ook inderdaad al gelezen, ook moeten vanaf die tijd ongeveer alle paspoorten op de stal waar het dier staat aanwezig moeten zijn..

Lijkt me dus ook echt wel belangrijk om te zorgen dat het dier ook echt op je eigen naam staat, voor het geval de stal eigenaar toch niet helemaal t vertrouwens is.. Het zal vast niet de 1e keer zijn..

Gelukkig staan bij mij de kleintjes thuis, en de grotere aan de overkant bij een welte vertrouwen gezin.. Scheelt weer..

Ook hoorde ik iets over het verplicht worden van chips bij honden, katten dan weer niet.. Pff...

Gedoe allemaal zeg..

Amandake

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 11:11

goede morgen ,Kyra vandaag op dag 310 !!!

effe off-topic.....hebben jullie toevallig ook een mail gekregen van het ruiterforum dat PVD zich met rare praktijken zou bezighouden ???
Weet echt niet wat ik hier wel of niet van moet geloven !

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 11:18

Mensen ik wil jullie allemaal even hartstikke bedanken!!
Voor alle steun die jullie mij hebben gegeven de afgelopen week/weeken...
De merrie maakt het naar omstandigheden erg goed!! De nageboorte is er na zo'n ruim of langer 72 uur afgevallen..
er zijn geen complicaties opgetreden, alles is in orde!!
Ik wil ook even openbaar Neonlight ook echt superduper bedanken dat ze steeds dingen voor me heeft opgezocht enzo!!

Ondanks dat ik soms wat fel gereageerd heb(wat jullie achteraf gelukkig begrepen) is alles goedgekomen!

bedankt!!! +:)+ +:)+ _/-\o_

Het eerste officiele veulen moet begin maart komen, paard staat op stal, dus kan in de gaten gehouden worden, dus hopen op een gezond veulen!!

Aman, ik pb je even .

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 11:36

Ja idd ...... valt me nu pas op dat pvd er al een hele tijd niet is. Gaat het wel helemaal goed met haar en/of de paardjes? Ik mis haar "helderziendheid" van vorig jaar _O- .

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 11:57

Ik was ook enorm blij dat ik een pb-tje van je vond toen ik terug kwam van vakantie en dat het goed ging met die merrie. :) Lief van je dat je me nog even bedankt, maar was niet nodig hoor. Ik deed het graag, en ik vond het ook erg interessant om op te zoeken en na te lezen.

Wat betreft PVD: dit is niet het topic om het erover te hebben. Misschien kunnen jullie beter haar zelf vragen voor uitleg waarom ze er niet is, via pb.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 12:00

Ik heb dr veel aan gehad wat jullie opgezocht hebben enzo.. voor als het nogmaals gebeurt. Dus bedankje vond ik wel op zn plaats ;)

Zal zo maar es effe langs stal wippen... maar heb geen zin :')

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 12:04

Geen zin?
Ik had gisteren dus geluk, ik kwam 's middags aan, maar ze dachten dat ik ingesneeuwd zou zitten in Oostenrijk. Stalletje was mooi al gedaan. :D

Morgen ga ik naar de hengstenkeuring, eens kijken of ik een nieuwe kandidaat voor Neon kan vinden. Papa van toekomstige babe is er ook, doet mee aan de hengstencompetitie. Erg leuk, aangezien hij in Duitsland goedgekeurd is had ik hem niet op de hengstenkeuring in Nederland verwacht.
Hoop alleen dat ik de batterijlader van de camera kan vinden, die ben ik al sinds kerst kwijt. Foto's maken lukt me niet met die camera in Ermelo, maar filmen gaat vrij goed.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 12:07

Is Verdi in Nederland niet goedgekeurd? Het lijkt me enorm leuk, die hengstencompetitie.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 12:12

Nee, die is er uitgewipt op de jonge hengstenkeuring. Is toen wel ster geworden. Maar Nederland moet hem wel accepteren, omdat hij dus in Duitsland goedgekeurd is.
Ik vond hem toen al een leuke hengst, heb dat later teruggevonden in mijn aantekeningen in het keuringsboekje. Bij het 50-jarig bestaan van het New Forest stamboek gaf Stal Koetsiershoeve een show met meerdere duits gekeurde hengsten, en toen viel Verdi me op. Pas later ben ik erachter gekomen dat hij in eerste instantie eruit is gegaan in Nederland.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 12:15

wat leuk neon! waar is de hengstenkeuring?

nou.. mijn stal wil je neit zien.. staan 2 paarden in.. takkebende.... elke dag.. ookal mest je uit!! tis nog n loeigrote stal ook... bah...

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 12:28

Mijn stal kan ik makkelijk een week niet uitmesten. Neon is echt heel proper met poepen en plassen in het hoekje van de stal.

Hengstenkeuring is in Ermelo. Ga ik Gem ook eindelijk meeten. :D

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 12:30

Neonlight schreef:
Mijn stal kan ik makkelijk een week niet uitmesten. Neon is echt heel proper met poepen en plassen in het hoekje van de stal.

Hengstenkeuring is in Ermelo. Ga ik Gem ook eindelijk meeten. :D

gezellie!!
ben benieuwd of de eigenaar van de paardne hier weer heengaat...
zul je zien dat er dan wéér een veulen geboren word!!!!

je mag mijn stal wel uitmesten hoor :D

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 12:33

Is de hengstenkeuring van de New Foresters. Denk dus niet dat ie daar heen gaat, tenzij hij iets daarmee heeft. :D

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 12:37

Neonlight schreef:
Is de hengstenkeuring van de New Foresters. Denk dus niet dat ie daar heen gaat, tenzij hij iets daarmee heeft. :D

we hebben een NF hengst staan met behoorlijk wat premies, whatever hoe noem je dat? :') weet het niet precies, ben niet echt in eht werelde van de NF-ers... en een hoop stamboek merries van het NF :)

Tosca's bennie, zegt je dat iets?

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 12:37

Ha ha, we gaan zeker meeten, als mijn oogjes open zijn :O .
Ben benieuwd naar heel wat Forestmensen waar ik inmiddels veel mee gebept heb.

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 12:38

misschien moet ik dit niet te hard op zeggen, maar onze vidar staat nog niet op onze naam, en die bijlage heb ik ook niet besteld. is dit nu echt zo ontzettend nodig??
als je paard gestolen word heb je aan een boekje met je naam er in geen drol.. en die bijlage vind ik verdacht veel op geldklopperij lijken.
hier iemand die me kan overtuigen? het kriebelt wel een beetje, wil het wel graag goed doen, maar vind het eigenlijk zo'n onzin...

* hoe zit het dan eigenlijk als je nooit op bokt zit, hoe moet je er dan achter komen???
Laatst bijgewerkt door draaakje op 20-02-09 12:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 12:38

Tosca's Bennie, nog nooit van gehoord. :o Staat ook niet op de hengstenlijst. Of is dat een merrie? Dan moet ik de merrieboeken nakijken, maar die liggen thuis. :D

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 12:39

Neonlight schreef:
Tosca's Bennie, nog nooit van gehoord. :o Staat ook niet op de hengstenlijst. Of is dat een merrie? Dan moet ik de merrieboeken nakijken, maar die liggen thuis. :D

http://www.newforestpony.nl/bestanden/D ... 2-2008.pdf

hengst.

Hij doet niet mee dit weekend hoor...

Tosca's Bennie Nieuwmoeds Patrick He.Imp. 88 keur ps.f.h. Olet's Tosca Stb. 20002063 Arenberg's Maurits He.Stb. 213 Dhr A. Doornbos Dhr A. Doornbos

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 12:53

Heeft dus wel meegedaan aan de vkh!