[HK] Het Dikke Buiken Topic 2017 - deel 2

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 13:07

Dustinlover: ik zou heel snel bij Harley een tracheotomie laten doen voordat hij stikt, kan je niet naar de kliniek gaan nu? Open snijden van abcessen die je niet ziet aan de buitenkant is zowat niet te doen gewoon aan huis zonder echo begeleiding, maar dat zou je veearts neem ik aan wel weten, bij zulke extreme benauwdheid door de abcessen is echt een tracheotomie nodig totdat de bulten rijp genoeg zijn en knappen of iets aan te doen is, ik zou hier echt niet langer op wachten want zijn luchtpijp wordt dichtgedrukt zoals je erover praat ...
De pony's en veulens met koorts kan je quadrisol geven, dit werkt koortsverlagend en voelen ze zich al wat beter van. Dit wordt gewoon gegeven bij droes, zou mijn voorkeur zijn boven metacam.
Bij benauwdheid en vieze snot/ pus troep kan je ook ventipulmin en sputylosin bijgeven, dit helpt het makkelijker uitwerken van de troep en minder kans op longontsteking of dat het in de luchtzakken terecht komt ...

AnniekSlijk

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2017 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 13:22

Sterkte dustinlover!

Spannend, nog een paar merries te gaan!

Mijn merrie wordt aan t eind ook altijd mager, ben dr nu alvast wat dik aan t voeren. Als ze echt begint in te vallen krijgt ze seniores priores bij.

Over zand, kan je een veulen eigenlijk ook al zand weg (die vezels met die moeilijke naam:p) geven? Ze staat regelmatig in de paddock en zal ongetwijfeld wat zand eten. Mayra is nu effe ruim een maand oud.

Lami

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 13:54

Ibbel schreef:
Olie met 50 ml per dag opbouwen tot 250-300 ml per dag. Kunnen ze goed hebben. En je hoeft je ook minder druk te maken om zand in de darmen en verstoppingskoliek :+

Paard vergiftigen met olie? Wat is dat voor een goeroe? Olie is prima voer voor paarden, vraag maar aan enduranceruiters. Uitstekende brandstof.

Dit is precies wat mijn paardenarts adviseerde om een altijd schraal paard wat Meer vlees te geven. Maismeel (veel suikers) raadde hij af.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 13:56

Ik dacht ook altijd dat ik er goed aan deed :') Blijft lastig hoor, al die meningen..

mijnlieverd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 14:32

Jeetje DL wat vreselijk erg! Hopelijk komt t met Harley en de rest wel goed! Sterkte!

Faline, ook hier gefeliciteerd met je knappe champagne kereltje!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 14:47

Janine, Kirja, DonnnavZ en Igniss verwachten ook nog veulens.

DL, ik hoop zo dat ze je kanjer op kunnen lappen!

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 15:45

oh zijn er nog best veel dan

heeft iemand ervaring met zucht voor uier bij een merrieveulen van 2 maand? Heb de DA al gebeld en hij zei dat ik het moest aankijken dat het kon zijn dat ze gebeten was ofzo. Ze lijkt ook nergens last van te hebben maar verbaasde me er even over. Da zei dat het hormonaal kon zijn ook maar wist er niet direct een heldere verklaring voor noch oplossing.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 16:01

Jeetje DL; het zit je niet mee. Ik hoop dat de ellende nu over is en het hierbij blijft! Sterkte! Is de dierenarts al geweest?

Faline had ik volgens mij nog niet gefeliciteerd, dus bij deze!

Fotsy; ik heb bij een veulen dit niet eerder meegemaakt dus heb geen idee.

En ook bij behandeling van droes geen ervaring (gelukkig!). Ik kan je dus ook niet adviseren.

Een kleine update; ook hier zijn de keuringen inmiddels begonnen. Ik heb 1 veulen meegenomen, de merrie moest voor voorlopig keur proberen dus allebei maar mee. En met succes!
Mijn veulen werd veulenkampioen en de merrie reserve kampioen 4 jr en ouder (sectie A)!! Zo gaaf! Afbeelding

Afbeelding

hinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 16:43

Dustinlover, Wat zit jij in een nachtmerrie :(:)
Duimen draaien hier voor Harley en natuurlijk de rest van je kudde.
Ik hoop zo dat de da wat kan betekenen vanmiddag.

Leven en dood ligt weer dicht bij elkaar....

Faline, Van harte gefeliciteerd *\o/*
Wat een knapperd weer!

polleman en Ibbel, Het is nu aftellen voor Wings en Folly

Noisy , Jammer maar dan maar op naar volgend jaar
Lekker bekkie heeft Rudi

Fotsy , Sorry, geen idee

Caesar, Gefeliciteerd, toppertjes!

Lodewijk is zo leuk, lief en ondeugend <3
Weet nu ook hoe Gipsy aan haar gehavende manen en voorpluk komt...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 16:50

Neonlight schreef:
Janine, Kirja, DonnnavZ en Igniss verwachten ook nog veulens.

DL, ik hoop zo dat ze je kanjer op kunnen lappen!

Jaa klopt!

DL hoe is het nu??

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 17:09

He meiden, Don heeft nu her en der wat kale plekken op zijn lijf en ik weet niet of dat erg is of niet. Het is echt kaal, geen afgeschuurd haar. Kan er van de week wel een foto van maken.

Liaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 18:07

Juval, Mystique gaat naar dezelfde opfok. Wanneer gaat die van jullie?

Hinte, hihi wat een boeffie!!

Ceasar, dubbel gefeliciteerd! Hoe gaat het met Koetje?

Marit, schuurt hij het echt niet gewoon kaal omdat hij jeuk heeft van het verharen?

DL, al nieuws over Harley?

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 18:20

Ibbel gefeliciteerd.
Pretty ook van harte. een leuk meisje erbij. Ook al is ze van je schoonouders....

Potverdikke Suffie. Wat intens verdrietig. Ook omdat je er nog niet eens bij kon zijn om afscheidt te nemen. Koester de mooie momenten. De mooiste bloemen worden het eerst geplukt. Heel erg veel sterkte gewenst.

Cynthia ook een dikke knuffel voor jou. Eigenlijk best jammer dat ze daar niet eerder aan denken. Maar gelukkig weet je nu wat het is.

Rensjuh heeft je veulen al ontworming gehad? Ze kunnen ook van de veulenworm jeuk krijgen. (schijnt).

Hinte gefeliciteerd met je dracht. Leuke combi. met een heel grote kans op dun.

Ja Fotsy dat is zeker waar. Het is maar goed dat we niet weten wat sommige mensen meemaken. Maar er eens bij stilstaan of aanhoren is ook niet verkeerd. Dat zet je aan het denken dat gezond van lijf en leden niet vanzelfsprekend is.

En beterschap voor je dochter.

Noisy gecondoleerd en veel sterkte gewenst. Super dat je zo klaarstaat voor je vriendin en gezin.

Diva2 hihi inderdaad een buik tot bijna op de grond. Je kunt ze er wel uitkijken zeker.

Suffie goed van je hoor. En ja het verschil is er altijd. Vooral ook de tijd die je samen hebt gehad en de band die je opbouwd. Nogmaals sterkte gewenst. Leuke bezigheid met de haflinger doet vast wonderen.

Rowan vind het zo erg voor je. Heel veel sterkte gewenst.

Faline ook hier van harte gefeliciteerd. Je hebt echt een jackpot dit jaar. Beide veulens zijn prachtig.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 19:49

Noisy schreef:
Voor mij volgend jaar geen veulentje. Joan is niet drachtig en ik heb met de hengstenhouder afgesproken dat we volgend jaar verder gaan. Joan heeft het best zwaar met Rudi. Hij trekt haar helemaal leeg. Ik voer tegen de klippen op om het bij te houden. Denk dat ik maar eens ga kijken voor een maïsbrok oid. Heeft iemand daar ervaring mee?

Balen dat ze niet drachtig is :( Maar wel leuk dat we dan waarschijnlijk samen in het DBT2019 zitten :D
Je schreef ook dat Rudi heel donker aan het verharen is. Déjà ook, ergens vind ik het zonde dat hij zijn mooie oranje kleurtje kwijtraakt, maar koffievos is ook heel mooi!

Afbeelding

Caesar, ook hier gefeliciteerd!! *\o/*
Ik ben zo benieuwd naar 12 augustus! Ik ben erbij hoor :D

Die eerste foto van Lodewijk _O- _O-

Marit, ik denk dat hij aan het verharen is. Dat doen veel veulentjes nu en het lijkt echt kaal te worden. Bijvoorbeeld aan de binnenkant van de benen (zie ook de foto's van Noisy) op de hak, hoofd..

Dankje, stal_HD :*

Rowan, hoe is het?

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 19:56

Hopelijk gewoon verharen. Het is alleen de hap achter zijn oor, 2 happen in zijn hals. Borst kaal en kont (maar dat schuurt hij dat weet ik)

Rond zijn ogen erg aan het verharen en ik zag goudkleurig haren.. Maar ook donkere, haha. Pakketje net haar gaat morgen op de post.

Ennasil92

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 20:41

Jeetje DL wat naar, heel veel sterkte en hopelijk knappen ze snel op.

Het verharen gaat hard nu bij veel veulens, toverballen zijn het. Ik ben benieuwd wat het eindresultaat word.

Pebbles is ook behoorlijk aan het verharen en word waarschijnlijk Sabino/blagdon, maar vind zo'n kleurentest toch behoorlijk duur als je het met de tijd ook wel leert dus wachten we geduldig af.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 21:19

Wat betreft voeren, Neon moest ook altijd enorm gevoerd worden. Ik gaf altijd paardenmeel, zit net wat meer in. Maar ik haal dat bij de plaats waar het ook gemaakt wordt, Dommelsche Watermolen (DW Meal). Ik weet dat er in Dungen ook een molen zit die dit maakt. DW voer is op meer plaatsen te koop, maar voornamelijk in Zuid Nederland.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 21:22

Noisy en cynth, beloofd he?! 2019 weer terug komen :))

Marit, is het niet gewoon verliezen van veulenhaar?

Hinte, aahhh wat een heerlijk speels beertje <3

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 21:55

Ik heb een merrie van ruim 1.70 M . De moeder van Mr Brown. Mr Brown is nu 2 mnd oud en trekt ook flink aan zijn moeder. Ik hou haar goed op gewicht door naast hooi en gras ook hartog grasmix bij te voeren.

Ik ben het niet met je eens ibbel. Van veel zonnebloem olie word het bloed te dik.
Maar overal waar te voor staat is niet goed.

Lijnzaadolie blijft imo de beste olie voor je paard.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 22:02

baudyh schreef:
Ik ben het niet met je eens ibbel. Van veel zonnebloem olie word het bloed te dik.

Kun je me uitleggen wat het biologische principe daar achter is? Hoe dat werkt? Hoe dat kan?

Kortom, hoe iets dat je gewoon verteert in het maagdarmstelsel ook maar énig effect op 'de dikte' (wat is dat?) van het bloed zou hebben?

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 22:18

Nee dat kan ik je niet uitleggen. Maar in de praktijk is het gebeurd. Op een stal met dravers. Na alles uitgepluist te hebben waarom de paarden minder presteerde kwamen ze er achter dat het bloed dikker was geworden.
Ik zal diegene waar ik het van gehoord heb( en dat is niet zomaar iemand) nog wel eens nader om uitleg vragen. Maar ik heb dit altijd in mijn gedachten gehouden.

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 22:27

Ik heb het precies hetzelfde geleerd als Ibbel heeft verteld over de olie. Opbouwen tot ca. 200-300ml per dag kan prima (voor een schraal paard) in de endurance wordt inderdaad ook veel olie gevoerd, het is een langzame energiebron geschikt voor langdurige inspanning. Zodra mijn paarden wat te schraal worden door het zogen voer ik ook olie bij (en tot ca. 300 ml is dan dus niet té veel) en ze komt daar dan vrij snel van aan in gewicht. Een zogende merrie die te schraal wordt kan overigens ook prima maïs(-lijnzaad) brokken bijgevoerd krijgen die heeft gewoon veel meer suikers nodig voor het produceren van de melk, daarom kunnen ze ook zonder problemen op een hele rijke weide.
Indikken van bloed zou ik ook graag onderbouwd willen zien, heb een opleiding in voedingsleer gehad en er veranderen echt nog wel eens zienswijzen over het een en ander (vaak tgv verkoopstimulatie) maar hier heb ik ook nog nooit van gehoord en kan ik persoonlijk in de stofwisselingleer ook niet verklaard krijgen? Ben hier dan ook wel benieuwd naar maar ook over hoeveel olie het dan zou gaan?

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 22:34

juval schreef:
DL, mijn duimen draaien ook voor jouw paardjes! heel veel sterkte!

Ik voer Lucy ook nog steeds ruim 2kg cavalor probreed met dailyplus en af en toe een scheutje olie.. ze lijkt het goed te doen. Veulen groeit in ieder geval als kool.
Stal Huusstede voor de opfok is inmiddels bevestigd, dat is alvast geregeld. zijn er meer die daarheen gaan?

Niet erheen, maar totdat wij verhuisden woonden wij in hetzelfde buurtschap en kwam ik regelmatig met mijn paard tijdens een buitenrit langs Huusstede. Mooie plek en Ellis heeft verstand van zaken. Valt jouw veulen straks wel op tussen al die bruinen, vossen en zwarten, haha.

Womble

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 22:51

Hallo allemaal weekendje weg geweest stilletjes wat meegekregen.

Heb veel narigheid gelezen maar toch ook een paar leuke berichten voorbij zien komen.

Sterkte DL en suffie !

Ook een paar leuke koppies voorbij zien komen allemaal super knappe veulentjes !

Fjoeri zit onderhand op dag 353 nog geen teken van bevallen!
Duurt wel lang zo zeg

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 22:52

Dankjewel allemaal!
Ik zag iets over kleur testen, op de site van animal genetics usa en engeland staan de prijzen per test er gewoon bij.
Ik heb 4 keer colorpanel gedaan excl zilver en pearl want ik weet toch wel dat ze dat niet hebben. Dat kwam op 90 dollar per paard. Niet heel erg goedkoop dus, maar ik wil toch graag van al mn beestjes precies de kleuren weten. Voor de fokkerij ook wel erg handig.

En olie voeren kwam ook voorbij zag ik. Doe ik ook. Ze krijgen hier lijnzaad olie op advies van wolvega. Mijn hengst heeft een paar jaar terug een blindedarminfarct gehad en werd aangeraden dit standaard te blijven voeren. De rest krijgt het sindsdien ook bij. Ik geef het gewoon over het krachtvoer. Overigens niet eens zoveel hoor, met 50ml per paard houdt het wel op.
Ik heb een 25 liter vat staan met een tap en een maatbekertje, super handig.