Wat een gedoe bij het KVTH, ik zou er ook kwaad om worden!
Lekker door het bos hobbelen op je te kleine pony.. Ach, zolang ze het leuk vindt, ben je blijkbaar niet te zwaar om dat af en toe eens te doen toch?
Sirana ook al naar de opfok.. Het gaat ineens hard hier...
Wanneer enten jullie je veulen? De één zegt 'zodra het veulen weg is bij de moeder'. De ander zegt dat het pas met 6 maanden mag en nut heeft.
Dais en Ti redden het prima zonder elkaar. Dais heeft 1 nachtje op stal gestaan, had een enorm koeienuier, dus zondag maar weer buiten gezet, in de hoop dat ze niet in paniek de sloten door zou gaan, op zoek naar haar kind. Maar nee hoor, ze rende hinnikend naar achter, zag geen Ti en besloot dat eten belangrijker was. Je zag haar uier bijna krimpen. Dinsdag heeft ze haar eerste springles gehad, was superleuk!
En Ti vindt het ook prima zonder mama, maar vindt schrikdraad onzin, dus loopt er iedere keer doorheen...
Enten.. in principe op 6 maanden dan maand later weer en dan 5 maand later weer. Als je voor de 6 maand ent, op 5, dus, dan op 6 maanden maand daarna weer en 5 maand daarna weer. Hepsie gaat op de 6 maand.
DA zei bij ons dat het vanaf 4 maanden al mag en zinvol was..
Ik zie en lees dat alles goed gaat in de opfok..
Guusje gaat het gelukkig ook beter op het dikke kootje na.. Ze heeft er in ieder geval van geleerd.. Is nu net een ander veulen. Super dankbaar.. Laatste dagen wou ze zich niet laten pakken de deugniet. En nu ze rent weer naar me toe, blijft me weer achtervolgen. Ach is de kopstoot toch ergens goed voor geweest. Al moet ik haar hoofd wel verzorgen met een praam op der neus. Ze zal ook nog wel een beetje hoofdpijn hebben..
jennyk
Geplaatst: 08-10-11 18:17
whisperke: ahh die arme guusje toch
en hepsie blijft toch echt super hè!
Ti is ondeugend! Schrikdraad moet je netjes achter blijven
Sirana is geënt met 4,5 maand en daarna met 5,5 maand... haar gewone enting + een droesenting..!!
De tijd vliegt idd... gelukkig maar, kan niet wachten tot ik voor het eerst op haar ruggetje mag gaan zitten ... hihi en het is ook wel weer heerlijk om lekker met bobo aan de slag te kunnen!
ahhh arme guusje...
@Cynthia: haha dan kan Ti vast goed met sirana overweg... die had ook totaal GEEN respect voor schrikdraad... en mama wel dus dat heeft helaas heel wat drama's ( en wonden) opgeleverd.... gelukkig heb ik nu rust
Enten afhankelijk van wanneer de merrie laatst geent is. Is dit in de laatste 4maand van de dracht dan hoeft het geloof ik pas met 6 maand. Was het eerder dan met 4maand. Hier nog niet geent. Eerst hoest over. Deano en yonce zijn ook pas veel later voor het eerst geent.
Dais is een week of zes voordat ze uitgerekend was voor het laatst geënt. Twee maanden na de enting is Ti geboren.
DendroFleur
Geplaatst: 09-10-11 14:11
Asombro gaat nog steeds erg goed. Hij begint nu ook breder te worden, krijgt een mooie hals en een echte kont. Vorige week al met moeder aan de gang geweest terwijl hij in de wei bij de andere paarden bleef staan. Vandaag werd hij een echte grote jongen want hij bleef alleen op stal terwijl Tabitha aan het werk ging. Hij staat in een dichte stal dus zonder tralies. Enige risico is de voerbak met morsspijlen. Deze dus propvol hooi geprakt zodat hij er niet met zijn benen tussen kan komen. Moeder eruit en snel bovendeur dicht. Via de buurvrouw kon ik bovenlangs in zijn stal kijken en hij liep wat rondjes te stappen, soms even gillen maar niet in paniek en ondertussen wat hooi te eten. Grote knul dus. Foto's zijn van mijn mobiel, maar geeft een idee.
Begin van een mooie ochtend, altijd vrolijk en attent.
Met vriend Marco, beetje leeftijdsverschil (0,5-18)
Aan de andere kant ook maar beter, zeker voor de meid. Ze kunnen hier de wei niet meer op dus het is voor ons nu hollen en vliegen van de ene stal naar de andere stal. Ben wel weer toe aan het rustige leven Maar ow wat ga ik Girlie missen zeg.
heidie: moeilijk hè maar ze gaat het vast super krijgen!
Ik zit te denken om Larouscha voor een paar maanden bij mijn vader te brengen, Babousca blijft dan bij Sjanty en ik denk dat dat wel goed gaat ze lopen nu ook al heel vaak samen. Vandaag voor het eerst sinds een half jaar op sjanty gereden en dat ging heel goed! Wat is het toch een mak paard!
Magic_Ice
Geplaatst: 09-10-11 20:13
Maseike, dat is moeilijk, maar daarna denk ik ook opluchting en rust, en vele mooie herinneringen! En je kan haar natuurlijk op de voet volgen wat een goed gevoel zal geven!
Sirana al naar de opfok, diverse veulens troubles met schrikdraad, wat een onrust overal
Hier overigens ook onrust, Draumur is afgespeend want Venus trok het echt niet meer, het mag ook, hij is ruim 5 maand. Hij staat nu met een ander veulen van ongeveer dezelfde leeftijd in een grote stal. Ze doen het leuk samen maar de mama's moeten toch af en toe nog wel hinnikken.
Vanmorgen is Elite gekeurd, het stamboek kwam aan huis keuren omdat Es door haar koliekoperatie niet naar de reguliere keuring kon.
Elite had een obstinate bui vandaag, dit kwam mede doordat zij vrijdagavond bij het voorwerk van het toilleteren haar hoofd heeft open gehaald bij een protestactie van haar waarbij zij haar hoofd stootte. Ze had hierdoor, hoe ironisch, de huid van haar voorpluk opengehaald, net als haar moeder eerder dit jaar. Gelukkig was het bij Elite minder erg, desondanks moest de veearts komen om ernaar te kijken en te hechten.
Hierdoor kon ze dus ook geen knotje in haar voorpluk helaas, maar desondanks zag ze er goed uit! Ze is met gemiddeld een 8 opgenomen in het stamboek waarbij ze voor type een 8,5 kreeg!
Hier wat foto's:
Het knikje in de hals, net voor de schoft is een raskenmerk van Trakehners... Eerst vond ik het niet mooi, maar ik ben er nu aan gewend, en als ze later groot zijn is dat vele malen minder gelukkig!
Knappe mams!
Sjolvir
Geplaatst: 09-10-11 22:02
Wat een schitterend resultaat, van Elite, ze doet naar naam eer aan! Ook al schade opgelopen, tja de komende 3 jaar zonder kleerscheuren door komen gaat voor al die kleine opdondertjes niet makkelijk zijn.
Es ziet er naar omstandigheden eigenlijk heel goed uit vind ik. Aangezien die nogal wat heeft meegemaakt.
Draumur ook afgespeend.
Girlie volgende week weg... Maar blijft toch beetje in de buurt.
Asombor, is ook stuk groter geworden zet, tja.. en die Mac drive.. het is meer een hippie, zo met dat malle kuil kapsel.
Sjol is ook geent in einde van de dracht, bewust gedaan, is handig voor het veulen. Neem aan dat de meesten hier dat gedaan hebben?
Anike, dan het jij aan Diem en Mel, een paar van de weinigen met respect voor stroom. Hepsi schiet als ze de kans krijgt ook gewoon onder 1 hoge stroomdraad door, vermoedelijk onder het motto, hard rennen en goed timen, dan heb je veel kans geen tik te krijgen. Heb ze bij de opfok gewaarschuwd, dat ze onder bovenste draad bij de poort doorpiept als je niet oplet.
_Fer_ Nog wel een tikkie geduld hoor, voor je op Sirana haar rug kan gaan zitten.
Guusje gelukkig weer lekker tam en achter je aan aan het kuieren.
Ik kwam terug van cross les en Sjol en haar haflinger stonden ook binnen, gok het er dus op dat we per vandaag de wei uit zijn gezet. Jammer.. het was zo heerlijk.... Maar, ben dus nu wel super blij, dat ik Hepsi vorige week met lekker weer heb weggebracht!
Ik gooide hooi in de stal en hij stond er toevallig met zijn hoofd onder waardoor het dus over zijn hoofd viel en aan een oor bleef hangen. Hij schudde het niet af maar ging hte gewoon opeten. Gek ding. Vind het altijd frapant om te zien dat je eerst net het puntje van zijn oren boven de deur zag uitkomen en nu hangt hij met zijn hele kop eruit. Gaat wel hard met die ukken. En dan is hij nog maar net 2,5 maand.
Haha! wat is adana al groot! Die van mij loopt sinds week een zo rond. Deze morgen was het weer kleine strijd. Ze krijgt nu ventipulmin tegen het hoesten, heeft ze een hekel aan (ik geef het met een spuitje in der mond ivm dat merrie voer toch afpakt). maar dat is flink tegen haar zin dus. en maar omhoog gaan, en tegen sputteren, met 4 benen de lucht inspringen. uiteindelijk raakte ze 2 keer het dak met haar hoofd (is een vrij lage stal, die schuin afloopt), hierna had ze toch zoiets van laat maar. En toen ging het spuitje er zo in. Benieuwd of het morgen weer zo'n drama wordt. Ik heb nog een paar fotootjes van vorige week, even op de computer zetten.
onley
Geplaatst: 11-10-11 08:17
wel vervelend dat ze die spuitje moet hebben tegen het hoesten maja als het daarvan weg gaat he naja Adana deed toen niet zo moeilijk hoe ze dat spul tegen die diaree kreeg dat moest ik ook in de mond spuiten.
Wat een goed keuriongsresultaat voor elite. Het is ook een knappe dame. Adana is echt groot, leuk diertje.
Wij komen net bij kyra vandaan. Ze wordt breed en is nog steeds even lief. De eigenaren van de opfok zeggen ook dat het zo lief en makkelijk beest is. Ze staat nu met 6 hengstjes en haar merrie maatje heb ze net naar buiten gelaten het land op, ze staan op een stuk wat grenst aan hun paddock en de paddock grenst aan de stal
Hier staat adana ook op ze een grote paddock stal/wei wat ze kapot mogen lopen ze kunnen bij slecht weer dus binnen schuilen of tijdens het voeren ect wat ze maar wilt krijgen 3 x per dag hooi nu en 2 x per dag veulenbrok
horsii
Geplaatst: 11-10-11 14:14
Wat een mooi resultaat van elite en wat is ze mooi!