[HK]Het Dikke Buiken Topic 2011

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 21:22

dat zou toch ook wat wezen,dat je een veulen houdt of wegdoet om de kleur

Ravina's baby blijft,ongeacht kleur of geslacht

Joto

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 21:24

Je hebt gelijk hoor Magic, de 1ste is altijd moeilijk, maar hier ligt het er aan van welk paard, en aangezien ze nogal geschiedenis hebben haha.

Bikkel gaat voorlopig dus ook zeker niet weg, en IetsAnders ook niet.

Vic was het laatste veulen van oma... En dat is ook moeilijk..

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 21:28

Veulen uit Sjol haar vorige (mislukte) dracht zou blijven, was haar opvolger.
Maar heb intussen andere opvolger..
Maar ook het vermoeden dat dat wat komen gaat, misschien wel blijft plakken.
HOef er komende 4 jaar toch niets mee te doen..
En dan is Toobs al stuk verder opgeleid...
Dus toch nog een 2 span fjorden?

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 21:31

Hier hoeft het veulen ook niet weg, maar het hangt er vanaf of het aan mijn verwachting voldoet of het blijft. Het maakt me dan niet uit wat voor kleur het heeft en of het een hengstje of merrie is.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 21:37

Ik heb het eerste veulen van Dais wel verkocht.
Ik heb haar verzorgd vanaf haar veulentijd tot 4 jaar. Toen werd ze verkocht aan een fokkerij. Ik was toen 16 en heb daar een veulentje gekocht (ik kon Dais niet kopen, te duur en de fokkerij wilde haar per se hebben). Toen ze 7 was, heb ik haar gekocht, maar toen was ze net drachtig.
Na een halfjaar heb ik het veulen dat ik heb gekocht toen Dais naar de fokkerij ging (die was toen inmiddels dus 3) verkocht.
Het was een schat van een paard, maar qua rijden klikten we niet goed en twee paarden was te veel voor mij qua financieën en tijd).
Dus toen ik Dais drachtig kocht, stond al vast dat dat veulen weg zou gaan.
In 2005 heb ik haar ook voor de verkoop laten dekken.
Maar sinds ik bezig ben met deze dekking en dracht, voel ik eigenlijk al dat deze blijft. Wat ik ook hardop zeg..

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 21:48

heb mijn jongste in de wei gelaten, en ze was het er niet mee eens, en maar roepen. maar ach kan ze wel ;)
Veulen hoest weer wat meer heb ik de indruk, morgen nog even met collega bellen voor overleg. mss oraal ook gaan bijgeven.
en ja ik ben nog steeds helemaal blij, het gaat mij een stuk makkelijker worden qua tijd, ga ze een stuk meer zien en ook een stuk meer mogen mesten. Maar aan de andere kant hond kan zich straks ook gaan uitleven, dus dat scheelt me ook weer een hoop geren met die. Hopen op dichtbij een wei nog, of ik zal die shetboer even lief moeten aankijken.
Ook wel een beetje dubbel, want daarnet met een stalgenootje nog even met de pony's gaan wandelen. Is altijd erg leuk, maar dat kan straks niet meer, of toch even niet meer. aan de andere kant voor mij een stuk makkelijker betreffende het veulen. Ik ga binnenkort ook een paar dagen in de stad werken en dan wordt het helemaal krap allemaal.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 22:50

Zit de IQ test te kijken.
Valt daar niet een cameraman op z'n bek.
Struikelde ergens over en vloog ze met de camera over de grond.

Magic_Ice

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 23:10

Joto schreef:
Je hebt gelijk hoor Magic, de 1ste is altijd moeilijk, maar hier ligt het er aan van welk paard, en aangezien ze nogal geschiedenis hebben haha.

Bikkel gaat voorlopig dus ook zeker niet weg, en IetsAnders ook niet.

Vic was het laatste veulen van oma... En dat is ook moeilijk..

Ja das waar, mijn eerste veulen was van mijn dierbare merrie, en dat veulen is er dus ook nog steeds.
Dit jaar weer een eerste veulen bij een merrie die ik net 1,5 jaar heb, maar daar heb ik toch ander gevoel en gedachten bij... minder bijzonder.
Terwijl dierbare merrie haar 2e nu krijgt en die is dus ook heel bijzonder, misschien ook omdat het de laatste is voor haar.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 23:15

Whahahaha, serieus? Lekker 'slim' :+ (reactie op de vallende camera-man)
Ik heb me vandaag uitgeleefd met de Furminator. Dais vond het wel lekker en er kwam aardig wat haar vanaf. Ik heb ook een small voor mijn Perzen-poesjes. Zo! Ik probeerde hem net even bij Spinner, mijn gele (beige), dat beest is twee keer zo breed, alleen door zijn vacht. MG! Er kwam een berg af! En ik heb maar een klein stukje gedaan.
Ik probeer zaterdag even een foto van hem te maken voordat ik hem bewerk met mijn nieuwe Furm en achteraf maak ik weer een foto. Hopelijk is het verschil te zien op de foto's.. (en anders plaats ik wel een foto van de berg haar die dan naast Spin ligt :D)
Ik heb alleen wel ergens gelezen dat het wordt aangeraden de Furminator niet te vaak te gebruiken, klopt dat?

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 23:30

Wat precies de reden van niet te vaak gebruiken is weet ik niet precies.
Meende dat het over het nieuwe haar ging wat je er dan ook uitkamde.

Heb 'm dit jaar nog niet gebruikt. Die vorige is raadseachtig maar zo verdwenen.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 23:58

ik heb mijn merrie net ook weer verwend en gepoetst leek wel een wandendelende zandbak :+
niet normaal, en er komt nog steeds stof uit als je haar een klopje geeft *kuch*kuch*

Adana gelijk ook meegepoetst en mijn broekspijpen waren erg intresant :o
heb ook gelijk even alle voetjes opgetild en gezegd dat ze erg braaf is :D
ze pakt ook alles echt super op :o

Adana is dan ook niet voor de verkoop en blijft lekker bij mij :D

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 01:00

Hier weet ik nog niet wat ik doe met het veulen, in principe mag hij/zij blijven maar dan moet er wel de klik zijn....
Chennai was het 1e veulen van Cuba en ondanks dat er iets anders uitkwam dan ik graag had gewild is ze gebleven, nu krijgt ze haar 1e veulen en dat is dan ook wel weer speciaal.

Vanmorgen weer heerlijk gelongeerd en Chennai was mega braaf en had er zin in, beeb was ook weer lekker bezig... Lijkt wel of ze een boks(t)er in haar buik heeft zitten :P

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 07:29

misschien ben ik een zeurpiet,maar je houdt een veulen toch als het leuk en lief is,en klikt,niet om de kleur oid?
argumenten zijn welkom hoor en ik bedoel het zeker niet aanvallend,maar kan het me niet voorstellen :o

nog 99 dagen voor Ravina vandaag,onder de 3 cijfers,klinkt alweer een stukje dichterbij :D

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 07:37

Ik toch wel een beetje Snoezie. Ik fok appaloosa's, een effen veulen zal toch heel wat extra's moeten hebben. Maar de veulens waar ik de meeste klik mee had waren toevallig wel appaloosa-veulens, Devdan en Dotje. Devdan heb ik dus nog, Dotje had ik na 1 dag al verkocht aan een bokker. En helaas is die een jaar geleden overleden. Morgen precies een jaar. |(
Met Pepa had ik weer wat minder, en met de 2 effen veulens ook.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 07:39

oke dat kan,maar dan had het in jouw geval toch meer met de klik an sich te maken dan met de kleur perse?
tuurlijk heb ik heus ook mijn voorkeur hoor,even voor de duidelijkheid.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 07:43

Devdan was mijn eerste veulen en mijn droomveulen, lief, en appiekleur. Appie speelde wel degelijk mee. :j Als hij effen was geweest was ie echt niet meer van mij geweest.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 07:47

oke op die manier.
nee ik snap dat gewoon niet zo goed,maar ik fok ook geen veulen die voor de verkoop evt zou zijn.
jij fokt natuurlijk vaker veulens

als Ravina's veulen lief is blijft het. en tuurlijk hoop ik op een rode merrie hoor!
maar als het een isabel hengstje wordt,blijft hij ook.

kelly007

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 08:55

Ik vind ook dat je niet op de kleur moet beslissen of je een veulen houdt of niet.
het belangrijkste is of het veulen voldoet aan de voorop gestelde eisen die je reeds in je hoofd had, dat is meestal ook de bedoeling van een veulen te fokken een beter resultaat/kwaliteit etc dan de merrie.

Normaal blijft dit veulen ook bij mij, maar als het een hengst is zal het al wat moeilijker worden om hem te kunnen houden.
En ook moet ik zeker een klik hebben met het veulen kwa karakter enz.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 09:02

Snoevie schreef:
dat zou toch ook wat wezen,dat je een veulen houdt of wegdoet om de kleur

Ravina's baby blijft,ongeacht kleur of geslacht

Nou als er bij mij een effen vos uit komt rollen zal ik er toch nog eens over na moeten denken hoor..

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 09:04

Meen je dat?
Oke ieder zn mening natuurlijk...ik ben misschien wel erg sentimenteel,maar ik kan t me nog steeds niet voorstellen

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 09:09

Ja dat meen ik, zelfde als dat ik mijn appie merrie laat dekken, als er een effen veulen uit komt zullen deze niet blijven, een goeie met appie kleur misschien wel.
Een effen kleurige zal als hengst nooit dekhengst kunnen worden en als merrie nooit ster merrie.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 09:11

Oke ik wist niet dat de kans op predikaten veel minder was bij effen paarden

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 09:16

Die kans is er helemaal niet, ze kunnen wel geprimeerd worden maar geen predikaten halen.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 09:18

Oh helemaal niet zelfs,sorry verkeerd begrepen

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 09:58

Ik selecteer ook wel degelijk op kleur (en eventueel op aftekeningen)... Tuurlijk ook op karakter en geslacht. Maar als Stip nu een effen merrie veulen geeft denk ik niet dat ze blijft. Als ze een gestipt merrieveulen geeft blijft ze 100% zeker weten. Wel of niet een klik heb ik niet zo. Ik 'spring' op ieder paard en ben er van overtuigd dat die band wel groeit. Tuurlijk heb ik met het ene paard meer dan de ander, maar ik kijk vooral naar kwaliteit en of ik een commerciele heb voor de sport.