Het "Dikke" Buiken Topic!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

coydog

Re: Het "Dikke" Buiken Topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 23:36

Wil je daarmee zeggen dat het binnen een paar uur nadat de melk zo was het veulen kwam?
*help!!, stoppen slaan nu echt bijna door Clown *

Lavanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 23:40

coydog schreef:
Iemand hier had er een schema van maar dat kan ik niet meer terugvinden.

Zijn hier schema's voor Scheve mond
Ik heb altijd geleerd dat elke merrie anders is en dat het zelfs per keer anders kan zijn. Sommige merries staan gewoon hooi te eten terwijl het veulen er al half uithangt, terwijl andere alleen maar krabben, gaan liggen, naar de buik kijken etc.

Het kan heel verschillend zijn dus!! Ik zou haar aankomende nacht maar een beetje in de gaten houden!! En ik denk dat die melk druppels de harsdruppels zijn (=is meestal een teken dat de bevalling snel komt *LOL* )
Succes en hopelijk morgen een veulentje!!

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 23:44

Iemand had ooit een schema geplaatst van de kleur en dikte van de melk op het einde van de dracht.
Dus van doorzichtig wit naar harsen en dat de melk eruit loopt ofzo, maar ik weet het niet meer precies. Knipoog

Lavanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 23:48

Als de melk eruit loopt dan hoef je echt niet lang meer te wachten Haha!
Maar nogmaals, elke merrie is anders!! Wij hebben een keer een merrie gehad waarbij de melk er uit stroomde, dit heeft toen nog 4 dagen geduurt Scheve mond

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 23:51

Ik ga nu dus lekker zenuwen de komende dagen en jullie lastig vallen Haha!
Nooit gedacht dat het zo erg zou zijn(de zenuwen), zal vannacht wel een update plaatsen.

Lavanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 23:54

Ghehehe, ja dat is echt zenuwen werk!!
Maar je hebt dan straks wel wat Haha!

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 09:58

Net weer een raar verhaal gelezen.
Over een merrie die op haar veulen heeft gestaan in de boxs .
Pff daar moet je toch niet aandenken he.
Doen jullie ze meteen na buiten
Ik had een stuk land aan huis voor de shet's allemaal hekwerk dus dat lag allemaal stukje makkelijker.
Maar nu hebben we land omringt met sloten, en dat moet worden afgezet met lint.

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 09:59

Go jij! Go jij! NOG 23 DAGEN!!! Go jij! Go jij!

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 10:00

Ik sta nu bij een boer die het niet nodig vindt om ze naar binnen te halen.
In de box komen er ook alleen maar ongelukken van zegt ie.
Als je je paard wel naar binnen wil hebben met veulen loop je te zeuren.

Gitta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 10:07

Lavanta: gefeliciteerd met de kleine lekker ding hoor Knipoog
coydog:zooo dat gaat opschieten ben benieuwd hooor!!!!
Tinne: hoe krijgt ze het voor elkaar Haha!

Had vanacht wel medelijden met al de paardje op de wei wat een noodweer brr !!

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 10:10

Vanochtend hingen er overigens echt kegeltjes aan.

Lavanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 12:20

@ coydog: Spannend!! Misschien aankomende nacht??!! Party!!

@ parouscha: Onze merries en veulens staan ook zoveel mogelijk buiten. Is goed voor de beenontwikkeling. Alleen als ze ziek zijn of nog heel jong zijn en het buiten te nat is gaan ze snachts naar binnen. Het veulen dat eergisteren bij ons geboren is gaat vandaag ook gewoon het land in en komt waarschijnlijk aankomende nacht ook niet binnen.
Onze weilanden zijn ook omringt door sloten, maar meestal doen we de veulens de eerste dag dat ze in het land staan even met hun benen in het water. Op deze manier hebben ze snel door dat ze uit de buurt moeten blijven van de sloot. En de merrie weet zoiets meestal ook wel en houdt de kleine wel een beetje uit de buurt van de slootkant.

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 13:19

Nou Coydog, dan lijkt het er toch op dat Mo eerder gaat dan Ivanka Clown . Die maakt namelijk nog geen aanstalten om binnen 4 dagen te gaan bevallen (sorry Sjen Haha!).
De vorderingen gaan mij allemaal nog iets te langzaam, het enige wat sinds vorige week zondag veranderd is (1e keer dat er iets uit de uier kwam Tong uitsteken) is dat haar banden wat slapper zijn geworden en dat ze het niet meer zo heel erg leuk vindt als ik aan haar uier zit...
Voor de rest is alles nog hetzelfde .

Maar, ik heb weer foto's gemaakt Tong uitsteken. Kwaliteit is vandaag wat minder, volgens mij heb ik tegen de zon in staan fotograferen ( Blond ) en de batterijen waren vrijwel leeg, waardoor ik snel snel een paar foto's heb gemaakt Knipoog.

We beginnen met de uier, die is niet veel groter meer geworden de afgelopen week.. Clown
Afbeelding
Eventjes een foto tussendoor die niets te maken heeft met haar buik, maar wel mooi is Tong uitsteken
Afbeelding

En dan gaan we even een rondje rondomfoto's maken Tong uitsteken
Achter: (zie je die witte plek op haar kont? Dat is nog lijm Clown .. Ik had haar gewassen gister, want het zat echt over heel haar rug.. maar dat stukje was ik vergeten Bloos )
Afbeelding
Rechts:
Afbeelding
Links:
Afbeelding
En voor (dat koppie van dr Lovers Zooo liefff! Haha! )
Afbeelding

Ivanka heeft aan 1 kant een sloot, maar ik heb 3 lagen lint staan (waar nog stroom op moet) en ik denk dat het veulen moeilijk moet gaan doen om in de sloot te vallen.
Mocht het veulen wel in de sloot vallen, dan is het nog geen echte grote ramp. Er staat namelijk alleen water in als het dagenlang achter elkaar regent, in de zomer pomt de achterliggende kwekerij al het water eruit Lachen.

Ik las ook op de vorige pagina wat jullie in de stal hebben liggen. Ik heb er ook gewoon een laag stro in liggen, ik heb hier ook niets anders om uit te kiezen en ik vind het zelf wel fijn ook Lachen.
Het is alleen wel een beetje jammer dat mijn benen er niet tegen kunnen. Nu ga ik altijd in korte broek naar Ivanka en die staan echt vol met uitslag en jeukt ontiegelijk, maar ach..

Vandaag trouwens de stal "klaargemaakt" voor het veulen. Waterbak heb ik eruit gehaald (Ivanka drinkt daar niet meer uit en heeft eindelijk de automatische ontdekt Haha!) en ik heb nu door heel de stal stro liggen, eerst had ik alleen aan de kant waar Ivanka stond stro liggen. Scheelde mij weer uitmest werk Schijnheilig .
Maar oh, wat poept en plast ze veel nu zeg! En ze heeft ook niet echt een plas/poephoek op het moment, overal waar ze maar staat laat ze het vallen Clown .

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 13:37

Wat leuk Tinne Haha!
Gaat de goede kant op.
Ik maak even geen foto's meer, en dan straks ineenkeer weer dikke buiken foto's, dan zien jullie het verschil ook beter Haha!
Het uier van sum word wat losser, ist was het bikkelhard, net of er iets in zat dat bikkelhard was, nu is het lekker los.
Flubbert alle kanten op Haha!
Die buik van der mijn god , die is gigantisch.
Ze noemen haar er al hangbuikzwijn Scheve mond

Ik gooi er dan ook een dik pak stro in, ze heeft een erg grote stal, wel met een metalen hek ervoor, maar die vrij smal(de stangen)dus daar kan 't veulen niet in komen.
Er zitten 3 drinkbakken in de stal, die aan de muur hangen, wel vrij laag maar goed daar kan ik niets aan veranderen.

Verder heeft Summerfee gezelschap van mijn shetlander Naomie, maar Naomie gaat 10 july na de hengst, maar dan is Summerfee alleen, Summerfee is 18 july uitgerekent, zou dat haar bevalling inhouden als naomie weg is ?

Ze blijft zo'n weekje weg de shet.

sientjuh89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 14:42

leuke foto s tinne
Udina is ongeveer net zo dik als ivanka nu is..
En ze is ook over 2 weken uitgerekend,(hoop dat ze het veulentje eerder krijgt Tong uitsteken )
Misschien krijgen ze wel tegelijk een veulentje:P

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 15:09

Haha, ja.. dan lopen we wel mooi gelijk op idd Ja ! Wedstrijd Tong uitsteken.

Djesseka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 15:41

Hm.. Udina, Umeda, Ivanka.. Allemaal nog 2 weken. Dat wordt druk hier! Haha. Lekker met z'n allen in de zenuwen zitten.

Umeda haar banden zijn echt behoorlijk slap al en ze is niet vooruit meer te krijgen. De mooie 'melk'druppeltjes zijn inmiddels weer verdwenen. Heel apart. Ik hoop toch dat ze even wacht met bevallen, ik zie het me nog niet echt in m'n eentje doen en aangezien er dit weekend niemand is verder..

Tinne; Umeda heeft ook zo'n mega-vieze stal, erg hè? Haha, ze heeft een stal van 2,5 bij 2,5 denk ik en het is echt overal smerig! Wat een gedoe met uitmesten.. (Moet je ons horen, straks staat er nog een veulen bij, dan kunnen we helemaal ons lol niet op)

Umeda staat trouwens op stro en mocht ze 'per ongeluk' hier bevallen, gebeurt dat dus ook op stro. Bij de fokker staan de paarden op rapsodie, maar als ze moeten bevallen, wordt daar een flinke laag stro overheen gegooid (raps alleen als anti-uitglij-bodem) en dan blijven ze op stro staan.

Verder krijgt Umeda merriebrokken van PAVO, maar ze vindt ze ontzettend vies en eet ze echt mega-langzaam. Wat geven jullie en eten jullie merries het wel enthousiast op?

[Edit: Spelfouten]

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 15:47

Onze merrie krijgt verschillend brok om het wat smakelijk te houden.
Soms van havens merriebrok en soms van subli merriebrok.
Ze krijgt daarbij Brood & Wortels & Appels.

Ze krijgt 4 kilo op een dag, dat vind ze niets zoveel, ze duurt er giga lang over om het op te eten.

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 15:51

Ivanka krijgt merriebrok van Horsefood en ze is er DOL op! Ze begint al te hu-hu-hu-en als ze me met het emmertje aan ziet komen en duikt haar voerbak zowat in als ik het erin gooi Haha!.
Het enige verschil is dat ze het nu niet meer in 1x opeet. Maar dat komt denk ik ook door het veulen, maar ze eet het heel graag op! Geen problemen mee!

Ivanka krijgt 3 kilo merriebrok en een kilo muesli per dag, verder krijgt ze veel hooi, wat de ene keer beter wordt opgegeten dan de andere keer.

parouscha; ik weet niet of dat uitmaakt. Je zou denken dat het veulen bepaalt wanneer die eruit gaat, misschien dat het de bevalling juist opwekt door de stress van de merrie omdat haar maatje weg is? Ik weet het niet. Ik zeg nu ook maar wat hoor Knipoog.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 15:52

mag ik jullie voorstellen...
aankomende boktmama Ramona
ik heb haar nog maar een paar weken, bleek ze gister bij de dierenarts drachtig te zijn!
nog 4 weken....ik heb al een merrienaam
jullie suggesties voor als het een hengstje word?
Afbeelding
Afbeelding

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 15:53

Moet deze merrie nog maar 4 weken? Sorry hoor, maar bedoel je niet dat ze 4 weken drachtig is? Ze is wel érg slank!

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 16:14

Inderdaad , lijkt mij ook stug Haha!

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 16:18

Tinne schreef:
Ivanka krijgt merriebrok van Horsefood en ze is er DOL op! Ze begint al te hu-hu-hu-en als ze me met het emmertje aan ziet komen en duikt haar voerbak zowat in als ik het erin gooi Haha!.
Het enige verschil is dat ze het nu niet meer in 1x opeet. Maar dat komt denk ik ook door het veulen, maar ze eet het heel graag op! Geen problemen mee!

Ivanka krijgt 3 kilo merriebrok en een kilo muesli per dag, verder krijgt ze veel hooi, wat de ene keer beter wordt opgegeten dan de andere keer.

parouscha; ik weet niet of dat uitmaakt. Je zou denken dat het veulen bepaalt wanneer die eruit gaat, misschien dat het de bevalling juist opwekt door de stress van de merrie omdat haar maatje weg is? Ik weet het niet. Ik zeg nu ook maar wat hoor Knipoog.

Maar er kan niets ernstigs door gebeuren Scheve mond

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 16:18

@Talietjuh: is dat niet toevalig een welsh cob merrie??
en ik vind dat ze wel erg slank is voor een merrie die nog maar 4 weken moet.
maar het komt wel eens voor hoor.
ze ziet er in elk geval erg goed en mooi uit.

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 16:22

Parouscha, ik zou me daar niet druk over maken hoor! Ik weet niet hoe erg ze aan de shet gehecht is? Staan ze vaker uit elkaar?
Ik denk dat er niets ernstigs door kan gebeuren hoor, echt niet.
Misschien dat de kenners hier beter antwoord op kunnen geven, voordat ik je ongerust maak met onzin. Ach gut