[HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

angelpam

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 13:04

Hier is de merrie ook fokmerrie en hoeft verder ook niks behalve veulen afbakken en vreten en schijten.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 13:07

Hier 3 of 4 jaar achter elkaar en dan sla ik een jaar over. Ik ben zelf ook geen fan van rijden en fokken tegelijk, ik vind het een zware belasting voor de merrie. Mijn merrie is dus ook alleen fokmerrie en is niet eens beleerd, de vorige was licht ingereden en daar hield het ook bij op.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 13:19

Ik denk dat de grote hoeveelheid pilletjes gewoon met een vijzel of iets fijngemalen worden en dan door slobber of iets dergelijks gedaan worden? Lijkt mij in ieder geval het meest praktische.

@ceasar: wat fijn dat het nu zo goed gaat ;) :D

Ik ben wel benieuwd waarom aantal van jullie geen voorstander zijn van rijden tijdens de dracht?
Ik begrijp als het echt een fokmerrie is dat ze niet gereden worden. Maar ik bedoel meer een merrie die normaal altijd gereden word en die je 1 of 2 x laat dekken.
Mij is , door meerdere zeer ervaren en bekende fokkers en dierenartsen, juist geadviseerd om zo ver mogelijk in de dracht door te rijden..Natuurlijk geen zware training maar gewoon kijken wat de merrie aankan.
Wat recreatieg licht werk.
Dit om de conditie etc enigzins op peil te houden en dit zou de bevalling ook vergemakkelijken volgens hun.

Mijn merrie heb ik vorige week 2 x stap buitenritje gedaan en ging uit zichzelf op een recht pad zelf draven.
Maar daarvoor heeft ze 3 weken rust gehad ivm pech/ongelukje en door de sneeuw en nu heb ik deze week ook nog niet gereden ivm inenting en daar een reactie op.

Galopperen heb ik sowieso al 1,5 mnd of langer niet gedaan en draven maar minuut of 5 a 10 , liet ik aan haar zelf ook beetje over

Sowieso rijd ik al ruim een jaar recreatief. nog lager als b niveau
Ik was net Z2 gestart met haar toen ze 2 jaar geleden ernstig geblesseerd raakte en hier ook voor geopereerd en meerdere behandelingen gehad. Zij is dus nog steeds in revalidatietraining en maak al een jaar lang voornamelijk buitenritjes voor 3 / 4 x per week.
Ze had 60% kans op terugkeer als sportpaard en ik had besloten om haar nog extra rust te geven qua training dus vandaar ook mijn beslissing om te dekken.
Dit heb ik overigens altijd al gewild maar het plan was om haar eerst minimaal ZZL startgerechtigd te hebben. Maar helaas liep alles anders.
Het veulen is als opvolger voor de merrie bedoeld voor de toekomst.
Laatst bijgewerkt door tamaramt op 11-03-21 13:48, in het totaal 1 keer bewerkt

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 13:20

Ik weet eigenlijk niet beter; ik reed op de pony van de buurman die in 3 jaar 2 veulens kreeg en later op de fokmerrie van iemand anders.
Met mijn eigen merrie heb ik in de periode dat ik haar reed, 3 veulens gefokt en nu is het sportpaard van mijn dochter( voorlopig 1 malig) drachtig.Handig is het niet altijd ,maar ik heb er ook nooit problemen mee gehad,ik reed ook na 2 maand weer wedstrijden in de buurt.
Laatst bijgewerkt door KahluaB op 11-03-21 13:21, in het totaal 1 keer bewerkt

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 13:21

De 2x daags 66 pilletjes worden inderdaad door slobber gegeven! Daar lossen ze in op en dat eet ze gelukkig gewoon. Ik moest sowieso al slobber met olie geven om de ontlasting een beetje zacht te houden. :j

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 13:28

Ik was eigenlijk ook heel benieuwd waarom sommige mensen al zo vroeg beginnen met insemineren? Afgezien van het feit als je een merrie die zeer moeilijk drachtig word.
Maar nu insemineren is een veulen in Februari.
Als ik kijk dat we nu al in Maart zitten en het nog steeds geen fijn weer, koud, nat, wind etc.
Dat is toch niet praktisch met een veulen?

Ik heb bewust gekozen voor pas beginnen met insemineren in begin Mei en met mezelf afgesproken tot uiterlijk begin Juli te gaan.
Gelukkig heeft het direct gepakt de 1e keer*D

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 13:28

Kahlua laat je het veulen dan thuis of mee op de trailer?
Juist met wedstrijden rijden en veulen heb ik een slechte ervaring. Reed een merrie voor een eigenaar en die stond er op dat er gewoon doorgereden kon worden. Ook binnen de kortste tijd weer op concours. Het veulen heeft zich zo druk gemaakt en dusdanig geblesseerd dat hij ingeslapen moest worden.
Veulen was thuis al gewend met apart staan van de merrie tijdens het rijden.

Tamaramt het rijden wat jij beschrijft tijdens de dracht dat snap ik wel, klinkt ook niet heel intensief.

Die van mij heeft met een veulen aan de voet genoeg conditie training, ze wijkt niet meer dan een meter van haar veulen en is dus fink aan het mee draven en galopperen.

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 13:30

Gefeliciteerd ceasar wat een plaatje weer <3 gelukkig dat moeders het moederschap ondertussen ook begrijpt.

Elk jaar dekken vindt ik geen probleem. Natuurlijk wel kijken naar de conditie van de merrie. Mijn ervaring is zelf dat de merrie mooier in conditie blijft met veulen als ze terug drachtig zijn.

Het rijden lijkt mij geen probleem in de dracht. Beweging is immers goed voor ze. Nu hebben heel wat mensen de merries echt als fokmerrie net als ik. Om ze dan buiten alle werkzaamheden te gaan rijden, trainen wordt een beetje te veel. Zolang ze lekker veel buiten komen is dit ook prima.

Dat merries over het algemeen eerder geboren worden? Zal vast voorkomen maar volgens mij maakt het niks uit.

Ual. Wat een toestand. Hopelijk slaan de pilletjes goed aan. Toch goed dat er het veulen nog is gecontroleerd zo zie je maar dat het echt wel voorkomt dat ze te weinig biest binnen krijgen.

Tinniie spannend :):)

Corinadrenth. Er is al een 2022 topic. Daar kan je je al aanmelden

Tja wat moet ik over Wild Thing zeggen. -O- het is zenuwslopend zo... Weer hars
Afbeelding

Sammie is vanaf vandaag veilig *\o/* uier is nog beetje het zelfde. Banden zijn mooi los. Het is echt afwachten tot ze doorzet.

Afbeelding

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 13:31

AM op hoeveel dagen zat Wild Thing ook al weer?

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 13:37

MizzMontana schreef:
AM op hoeveel dagen zat Wild Thing ook al weer?

Ze zit vandaag op 288 dagen. Dus moet zeker nog een maand blijven zitten

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 13:41

Gefeliciteerd Ceasar, fijn Dat het goed gaat!

Hopelijk heeft moeders snel de melkgift op gang Ual.

Wat een zorgen AM... En er is nog geen oorzaak gevonden waarom ze nu al zo harst? Bijzonder zeg.

De merries die wel meer gereden worden zijn niet ieder jaar drachtig.
De echte fok merries die dus ook alleen daarvoor gebruikt worden zitten nu op de 3e keer achtereen en worden dit jaar weer gedekt. Ik ga vanaf volgend jaar wel afwisselen. Steeds 1 of 2 per jaar leeg laten. Hangt ook weer wat af van of ik de veulens verkocht krijg ofniet. De wei is een keer vol natuurlijk 8-)

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 13:48

MizzMontana schreef:
Kahlua laat je het veulen dan thuis of mee op de trailer?
Juist met wedstrijden rijden en veulen heb ik een slechte ervaring. Reed een merrie voor een eigenaar en die stond er op dat er gewoon doorgereden kon worden. Ook binnen de kortste tijd weer op concours. Het veulen heeft zich zo druk gemaakt en dusdanig geblesseerd dat hij ingeslapen moest worden.
Veulen was thuis al gewend met apart staan van de merrie tijdens het rijden.

Het veulen blijft thuis.
Mijn ervaring is dat ze er heel snel aan wennen een poosje alleen te zijn.
Als ze gewend en wat ouder zijn,vreten ze ook brokjes en hooi.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 14:41

Wat maakt ze het spannend AM, hopelijk blijft het idd nog gewoon netjes een maand zitten.

Ariel zit volgende week op de 300 dagen, ik vind het nu echt hard gaan. :=
Olivia zit pas op dag 249, daar moeten we nog even geduld voor hebben. :+

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 14:47

Afbeelding
Vanmorgen nog 7, nu ineens gezakt :):)

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 14:49

Waar kopen jullie die teststrips en hoe betrouwbaar zijn ze?

angelpam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 14:52

Tinniie spannend. Dat komt eraan.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 14:56

KahluaB schreef:
Waar kopen jullie die teststrips en hoe betrouwbaar zijn ze?

Bol. Com :j

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 14:57

Er begint wat te vorderen :)

Afbeelding

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 15:05

Ah yes. Eindelijk cup B :D

Spannend Tinniie!

Mijn ervaring is dat de test strips wel goed werken. Ik heb wel voorkeur voor die strips met duidelijk kleur verschil omdat je anders vaak twijfelt welke tint geel het nou precies is.

Ik gebruik nu deze;
Afbeelding

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 15:20

Icecrystal schreef:
Ah yes. Eindelijk cup B :D

Spannend Tinniie!

Mijn ervaring is dat de test strips wel goed werken. Ik heb wel voorkeur voor die strips met duidelijk kleur verschil omdat je anders vaak twijfelt welke tint geel het nou precies is.

Ik gebruik nu deze;
[ [url=m/ZnfN2b.jpg]Afbeelding[/url] ]

Welke zijn dat ?
Kun je ook gewoone PH strips gebruiken?

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 15:39

Ik zag dat ej deze strips verkoopt ook?

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 15:44

Janinevv schreef:
Hoe denken jullie eigenlijk over elk jaar dekken?

Wij hebben fokmerries. Daar word verder niks mee gedaan. Die krijgen elk jaar een veulen. Maar er is altijd een jaar dat het niet lukt.

Bij ons vorig jaar waren het 2 x 60 pillen dan dat ging inderdaad prima door de slobber

Febr is inderdaad nog wat vroeg voor een veulen maar maart en april vind ik de fijnste maanden.
Dan kunnen ze ook aug-Sept eraf. Wij verkopen eigenlijk altijd de veulens en dan kunnen ze weg en de merries nog lekker bij elkaar een paar maanden buiten lopen.
Ik had vorig jaar ook een veulen van begin juni. Die kon pas in dec eraf. Nu bleef deze maar dan ben je voor opfokbedrijven te laat.
Ik verwacht tussen nu en 9 april 3 veulens dat vind ik een mooie tijd maar ook nog een eind mei. Het lukt niet altijd

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 16:02

Nou wij zijn sinds gisteren per direct gestopt met intensief rijden.
We hadden een rondje buiten gedaan al veel minder en langzamer dan ze gewend is en zelf wilde ze veeel meer. Echter aan het einde vd rit kon ik goed zien dat het voor haar achterbenen te zwaar aan het worden is. Ze krijgt ook steeds vaker last van haar buik door het veulen. Krampverschijnselen die dan weer afnemen. Laatste loodjes wegen het zwaarst zullen we maar zeggen. Dit was haar uier gisteren op dag 286.
Afbeelding
Afbeelding
Treasure zelf is op 319/320 dagen geboren.

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 16:15

Veelbelovend Tinniie!

Welke strips zij dat Icecrystal?
Ik heb nu bonusan maar duidelijke kleurverschillen is wel handig.

Op een uitzondering na zijn die teststrips echt goed. Bevalve zoals bij Patty die niets liet zien. Of eentje die heeeeel snel daalt in de laatste uurtjes.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 16:53