[HK]Het Dikke Buiken Topic 2009

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nicole288

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 22:49

Neon: Eh nee, lijkt me ook niet helemaal het topic voor een ruin Haha! Hoe groot is hij?

Het stukje over de kleur zul je het toch wel mee eens zijn denk ik? Als je 1 eicel en 1 zaadcel hebt is er maar 1 kleur mogelijk uit die combinatie, of een zwarte of een vos, ongeacht welke capriolen ze verder uithalen onderweg, ee kan niet ineens Ee worden en omgekeerd

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 22:51

Ja, daar weet ik dan wel weer wat van af, en daar ben ik het wel mee eens. Haha!

Grootte is ongeveer 1.32m, zwart doorstoken (rabicano als we het toch over kleuren hebben), kolletje, geloof 3 witte voetjes, enkelspan en tweespan betuigd. Niet goed genoeg voor de wedstrijden, wel een hele goudeerlijke pony.

Fantast

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 23:17

ponyparadijs schreef:
Znoesje is gisteren nog een keer gescand en ze is nog steeds drachtig. Alles verloopt dus nog voorspoedig!

Weet iemand iets over een verzekering voor dit komende veulen?

Ik heb bij mijn verzekering even geinformeerd, mijn merrie zit bij de Onderlinge Paardenverzekering-Maatschappij Oldeboorn e.o. Zij hebben een werpverzekering, ik moet dan ong 3 maanden voor de uitgerekende datum bellen, ze kijken dan naar de waarde van het paard en daar zoveel % van en dat krijg ik dan weer voor het veulen uitgekeerd als het mis gaat. Voor mij zou het dan in ieder geval wel uit kunnen met dek en insiminatie kosten. Maar ja we gaan ervan uit dat alles goed gaat.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 23:25

Volgens mij is Casa toch hengstig geworden Verdrietig
Ik hoop zo van niet.....
Ze liet niet echt iets zien, maar onder aan dr kling zat wat opgedroogd spul........
Verder een dezer dagen een veulen van Leandra Haha!

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 23:26

als ik morgen tijd heb, ga ik kijken of ik in m'n boeken kan vinden hoe het zit met die placenta's, wil het nou wel weten ook eigelijk. En anders erhmm, mail ik de vraag wel ff door aan een docent.

miszlisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 08:50

ooh van mijn merrie wordt ik helemaal kneiter
ze is normaal echt bitchy naar alle paarden en nu stond ze met een ruin (heeft ze altijd interesse in als ze hengstig is) en t was opeens weer hele hals erop zetten en keihard blèren en staart omhoog
grr dierenarts komt toch vanmiddag voor een ander dus overleg wel weer (ze zit nu op dag 14 dus dan zou der hele cyclus niet meer kloppen)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 09:09

Airborn, doe jij voor DA leren?

miszlisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 09:31

ja staat iig wel in haar pro Clown

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 09:34

het was bij sylke 1 placenta, heb hem zelf in mn handen gehad samen met de dierenarts, was nog een heel ge puzzelen voor we hem goed hadden, 1 placenta, dus 1 zak, geen tussen schot er in (dat zie je anders heel duidelijk door de kleur) maar wel met 2 navelstrengen die er boven uitkwamen. Lachen. maar dit schijnt niet normaal te zijn bij paarden. dit is dan ook de enige reden waarom er aan een eeneiige tweeling word gedacht. maar dat klopt weer niet met de kleuren.

Myrdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 09:34

Ik ben wel benieuwd naar het antwoord van Airborn. Interessant!

Nou, Dream To Me is verkocht, hij gaat naar hengstenhouderij Oldenhoff. Eind september/begin oktober wordt hij opgehaald, ik zal hem dan nog best gaan missen denk ik!

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 10:39

Gefeliciteerd Myrdal!!!

Mitchie12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 11:02

Lupe (Laurion x Akzent I) is ook weer drachtig! Ze is 12 mei gedekt door Sir Oldenburg en dus 12 april uitgerekend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 11:22

Nog maar 3 dagen en 2 nachtjes en dan gaan we naar groningen haha

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 12:34

Ik doe idd diergeneeskunde. Net leuk practicum met varkens gehad, waarbij 1 big waarschijnlijk een stuk vruchtwater in de buik had ingesloten op eenofandere manier, super intersant (en raar gezicht hihi)

Ik ga ff lunchen, en dan pak ik m'n boek erbij om het op te zoeken! (ben nog wel maar eerste jaars, dus mijn kennis niveau is nog niet zo heel hoog)

oeh oeh oeh, m'n merrie (nouja, mijn... mijn verzorgmerrie) word morgen geinsemineert! Ze is zelf ervaren, eigenaar ook, maar ik ben een maiden, lol, dus super nerveus enzo al, vind het echt super spannend!

monique4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 12:52

@Saffier, ik hoop voor je dat ze niet hengstig is.

@Myrdal, gefeliciteerd, dat heb je snel gedaan, is Mc Dreamy verkocht aan de HH die Tes heeft geinsemineerd??

@Mitchie12, gefeliciteerd!!

@missfcdb, nog ff wachten dan, haha

@Airborn, interesante opleiding, succes morgen, haha leuk jij een maiden Haha!

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 13:16

lisanne: nou dat wordt spannend dan, ik hoop voor je dat het loosalarm is!

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 13:33

had dat biggetje dan een stukje inzeichzelf zitten, lijkt me inderdaad een raar gezicht, wel goed gekomen met het biggetje zelf?

missfcdb, spannend dus Lachen

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 14:00

Dat biggetje had gewoon een buik vol met vloeistof, niet echt gezond, en ze hebben hem dus in laten slapen. Ze denken dus een stuk vruchtblaas ingegroeit ofzo, want het was geen bloed, en geen urine (bleek toen we er wat uithaalden met een spuitje). Was echt een raar gezicht iig.

erhmm, oke, wat ik kan vinden over 2lingen bij paarden:

a, paard heeft echt een hele andere samenstelling van de placenta dan een paard, oa het aantal lagen tissue wat de moeder in de placenta heeft verschilt erg. Bij het paard, en bv varken (lijkt erg op paard), heeft de moeder ook een deel van de placenta gemaakt zegmaar. Bij de mens, bestaat de placenta alleen maar uit tissue van de foetus.

b, op ongeveer dag 17 nestelt het embrio zich in, op de rand van 1 van de hoornen. De vliezen gaan dan groeien, en groeien de uterus (baarmoeder) in, en ook de andere baarmoederhoorn. Op ongeveer dag 42 word dan het begin van de echte placenta gevormt, met het ingewikkelde uitwisselen van voedings en afvalsstoffen. De verbinding tussen de vliezen van het veulen en die van de moeder, die samen de placenta gaan vormen, worden steeds groter en ingewikkelder. Dag 14 t/m 16 na ovulatie zijn cruciaal voor het voortzetten van de dracht, dus vooral in die dagen, de merrie geen stress bezorgen.

c, oke, dit is ingewikkelt, en hierbij komen heel veel termen kijken.
Ff proberen korte uitleg: Een embrio heeft verschillende vliezen om zich heen, die uit zijn eigen cellen zijn ontwikkelt. Daarbij horen het Amnion, de "yolk sac" (infeite het vlies met de eidooier erin, die word tijdens de dracht door het embrio gebruikt als voeding, denk aan de dikke buikjes bij krokodille jongen, daar zit de yolksac dan bv ook in), en ook het chorion. (het is nog wat ingewikkelder dan dat, maar dat is echt moeilijk uitleggen en niet echt van belang)
Die vliezen worden gevormt op verschillende stadia in de dracht.

Bij een normale 1eiige 2ling, vind het "twinning" (splitsen) van het embrio plaats bij de eerste deling van de bevruchte eicel. De vliezen zijn dan nog niet gevormt, die zijn immers ook cellen, en tja, je hebt dan na twinning nog maar 2 cellen. Hierbij zullen de beide embrio's dus zelf alle vliezen hebben, en dus een eigen, gescheiden placenta.

De 2e optie, komt iets later, en is ingewikkelder, maar hierbij delen ze wel het chorion (grootste deel van de placenta) maar hebben ze een eigen amnion en yolksac. Deze delen dus de placenta, maar hebben wel een eigen vruchblaas (het amnion ff simpel gezegt).

dan is er nog een derde optie, die heel weinig voorkomt. Bij deze optie, vind het twinning heel laat plaats. Hierbij is dan ook al een begin gemaakt in het bepalen van waar de vliezen gaan ontstaan. Bij deze 1eiige 2lingen zullen de embrio's alle vliezen, dus de placenta, vruchtblaas en yolksac. Je kan je voorstellen dat 2 embrio's in 1 vruchtzak wat... krapjes word.

Bij al deze 1eiige 2lingen, heb je dus wel embrio's met dezelfde genetische informatie.

Ik heb mijn hele boek doorgespit, maar het enige wat ik kan vinden over 2eiige 2lingen, is dat die uit verschillende bevruchte eicellen komen (verschillende genetische codes dus) en verder normaal ontwikkelen, dus met een eigen placenta etc.

Wat mij de meest "logische" optie lijkt in deze, is 1 eicel, die door 2 zaadcellen bevrucht is geraakt. Deze zal dan waarschijnlijk volgens de 2e optie zijn geevolueert tot een 2ling, en dan precies door de midden gedeelt. Ik vind het echt heel raar, omdat 2 zaadcellen in 1 eicel al ene uitzondering is, en 1eiige 2ling bij paarden opzich ook. En dat hij dan precies zo gedeelt zou zijn dat de ene helft de ene code krijgt en de andere helft de andere, lijkt me helemaal een inimini kleine kans...

Als het wel gewoon een 2eiige 2ling is, zou je de scheidingslijn tussen de placentas volgens mij hebben moeten zien. Het zou dan in iedergeal functioneel wel 2 afzonderlijke placenta's moeten zijn. Ik vind het een uitzonderlijk iets en ben nu heel nieuwsgierig.

Als je wil, stuur me dan via pm ff de details, dan mail ik het door naar een docent. Dit is wel iets wat ze ook interesant vinden om uit te leggen vaak namelijk, en snappen hoe zoiets werkt, helpt heel goed in snappen hoe de normale systemen werken zegmaar.

Ok, en nu weer ontopic over de merries die we nu (bijna) drachtig hebben? (als mensen willen dat ik het beter uit probeer te leggen, pb me dan ff, wil het wel proberen, kan niets beloven. Als het goed is, heeft sjoerd ook embriologie gehad, dus die moet een deel ook mee kunnen uitleggen Clown )

Sandravm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 14:20

Voor de dierenartsen in worden, heb ik een vraagje:

Dit jaar had mijn merrie een veulentje met niet ontwikkelde ogen en was daardoor blind. Kan iemand mij zeggen hoe deze afwijking heet?

Alvast bedankt

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 14:41

De fokker die ook mijn merrie 'beheert' Knipoog zei dat ze vandaag al gescand kon worden. Ik heb even gerekend en dan kom ik uit op 16 dagen na inseminatie. Kun je dan al zien of ze drachtig is? Ik dacht altijd 18 dagen. Lachen

@myrdal: gefeliciteerd!

@airborn: interessant om te lezen. Ja

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 14:47

heel interessant aiborn, bedankt voor de uitleg. ik ga even een plaatje in paint maken van de placenta en stuur gelijk een foto mee van de veulens (zodat je de verschillen in aftekening en kleur kan zien)

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 16:19

Heel interessant Airborn! Thanx!

Myrdal; gefeliciteerd!!!!!!!!

En saffier.. Dat meen je niet? Hoeft opzich geen hengstigheid te zijn, maar die gedachte gaat wel meteen door je hoofd... duimen dat het niet zo is!

Gracy dag 23 Party!!

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 16:29

Sandravm schreef:
Voor de dierenartsen in worden, heb ik een vraagje:

Dit jaar had mijn merrie een veulentje met niet ontwikkelde ogen en was daardoor blind. Kan iemand mij zeggen hoe deze afwijking heet?

Alvast bedankt

wat ik zo snel kan vinden, moet zo werken, heet dat anophthalmos. Maar vaak zijn dat soort dingen gerelateert aan syndromen, en dat staat niet in dit boek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 17:49

draaakje zeker het is hier om te snijden.
we hebben der vandaag gewassen vondt ze niet leuk maar toen ik de zweetdeken om deed en ze weer naar buiten mocht gaf ze me toch wel even een lik over mijn hoofd haha
Ik hoop dat het veulen ook zo wordt.
En dan echt zo ze rende weg ik wou de deur dicht doen en voel een een keer een dikke vieze tong in mijn gezicht hahaha kijk ik is mijn prinsesje.
Ik ga der echt missen vanaf zondag avond.
Hoe heb jij het volgehouden draaakje jou merrie stond er ook Knipoog Haha!

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 17:52

wat ik weet is dat eer meerdere mogelijkheden zijn, even in het engels, ben bang at ik het anders verkeerd vertaal:
Anophthalmia (anophthalmos) is a condition that means one or both eyes didn’t form during the early stages of pregnancy. There are three classifications for this condition.

Primary anophthalmia is a complete absence of eye tissue due to a failure of the part of the brain that forms the eye.

In secondary anophthalmia the eye starts to develop and for some reason stops, leaving the infant with only residual eye tissue or extremely tiny eyes which can only be seen under close examination.

In degenerative anophthalmia the eye started to form and, for some reason, degenerated. One reason for this occurring could be a lack of blood supply to the eye.