[HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Knolselder

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 09:48

Kabayo ik zit ook echt op mijn nagels te bijten. Maar de DA laten komen is duur omdat ze voor mij helemaal uit de richting moeten rijden en niet bij de deur. Als het dan niet van de moetens is, kan ik beter een paar dagen wachten. Maar de spanning is nu des te groter met het overlijden van Velvet.

Hoever zit Zilver nu? Ik duim dat het lukt met Perry.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 10:11

Mwah, veulen in de paddock ipv de wei vind ik geen probleem. Hier hebben we ook dit jaar voor het eerst de wei klaar en ze hebben er allemaal nog niet opgestaan omdat het steeds te nat is geweest. Maar we hebben ook jarenlang wel gefokt toen we de wei nog niet klaar hadden en nooit problemen gehad met de ontlasting en ze zijn allemaal opgegroeid tot gezonde, sterke, volwassen paarden. Maar ze moeten inderdaad wel naar buiten kunnen, heb ook weleens gezien dat het veulen maar 1 uur per dag buiten kwam, die kon bijna niet normaal lopen. Echt sneu.

Welkom yurkayunda! Vervelend dat je topic zo naar verlopen is. Het dichtzetten van een merrie is echt niet zo'n ramp als veel bokkers daar doen overkomen hoor. Als het niet nodig is liever niet natuurlijk, maar ik heb er hier ook 3 die dichtgezet moeten worden. Mensen roepen gewoon van alles zonder dat ze er verstand van hebben, helaas roepen diezelfde mensen wel vaak het hardst.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 11:09

Kabayo
Heb jij het niet nat dan?

Eens baudy.

Maar, een normaal paard (rijpaard) vind ik helemaal niet erg enkel op zand met ruwvoer het hele jaar rond.
Opfok en een merrie en veulen vind ik wel belangrijk op gras. Maar ja, natuur moet wel mee werken.

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 11:12

Met dit weer kon ik de eerste maanden ook niet anders als op de paddock. Veel te nat op de wei.

Zirkonia is net gescand. Ei van 3cm wel goed hengstig. Hoogstens zondag insemineren. Ik kijk even wat uitkomt en wanneer ik hem laat dekken. Is deze dagen best druk, als hij zondag moet dekken, doe ik het dan.
Maandag zal waarschijnlijk ook makkelijk nog gaan. Gaan we woensdag weer scannen. En eventueel dichtzetten als ei weg is.

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 12:05

Annash: balen ze niet drachtig is, succes die ronde. Gelukkig nu geen allergische reactie!

AM: een klein ei nog bij Zironia, succes met insemineren dit weekend.

nieky: saar niet drachtig, balen, duimen dat ze nu een mooie cyclus gaat krijgen.

Hier staan ze wel op het gras, als het veel regent loopt het meeste water naar 1 punt, dat zetten we dan af en een pomp erop en dan voeren we het af naar de sloot. Zo blijft de wei redelijk droog.

Sabbuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 12:44

Wat naar dat er zo gereageerd word. Heb kort iets gelezen maar misselijkmakend welke verwijten en gedaan worden.

Baudy ik behoor wel tot de jongere (33 jaar) generatie maar als door de voortplantingsdeskundige geadviseerd word om dat te doen, dan doe ik dat.
Anders is de pakkans natuurlijk vele malen kleiner tot niet.

Misschien is het verschil dat ze bij mij voor die tijd al overleg hebben gehad en heel duidelijk in het geval van mijn merrie uitgelegd hebben wat en waarom het gedaan moest worden.

Daarbij moeten wij als mens ook ingrepen ondergaan die niet altijd even prettig zijn, kunnen we die ook melden als mishandeling? :):)

Ohja wij zijn dat rare topic die wel meer rare dingen doen zoals met hormonen rommelen <<)

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 12:49

Wij zijn heel raar

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 13:29

Ik denk dan maar dat ik te oud word (bijna 44) voor een deel van bokt? Ik schrik gewoon van de domheid in veel van die reacties. Maar dat is echt de trend? Er zijn tegenwoordig wel meer dingen die ik niet meer zo goed lijk te begrijpen.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 13:42

Ik denk niet zo zeer leeftijd, maar gewoon echt kennis en vooral kunde een grote rol speelt of beter gezegd gebrek aan.
Oke, ik voel me niet bepaald jong meer maar zo te lezen hoor ik wel tot die jongere generatie, maar ervaar wel hetzelfde als jullie oudjes (grapje natuurlijk). :+

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 13:49

Mensen die niet fokken hebben er alleen een mening over en geen verstand. Net als met alles.
En de mode trend/hype is nu ook anders.. niet altijd ten goede van het welzijn.
Denk aan paddock paradise, arm voer , natuurlijk bekappen etc.

Ik ben trouwens wel onwijs blij met jaarrond paddock met ruwvoer voor m'n rijpaarden. Maar

Toushie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 14:21

Zal straks even goed bijlezen.
Maar voor nu is de 17 dagen scan , drachtig *\o/*

Afbeelding

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 14:26

Muronia ik ben alleen nog in de vaste HK topics op bokt, verder volg ik het niet meer. :')

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 14:43

enorm veel sterkte Annelies! :(:) ik kan me niet voorstellen hoe verschrikkelijk het is om je vriendje zo te vinden. Het is inderdaad een kleine troost dat het eruit ziet alsof het erg snel is gegaan.

Dichtzetten heb ik geen ervaring mee zelf maar wordt inderdaad erg vaak gedaan.

Welkom zebrastreep!

Jij hebt het druk Mirjamalvaro!

Gras vind ik niet zo'n issue, hier ook mij veulens die veel op paddock staan, maar met kwalitatief hooi, goed voer en een merrie die goed opgevolgd wordt is dit te doen. Gewoon op de weide zetten en verder niets vind ik dan weer niet zo'n fijn idee.

spannend AM!

Gefeliciteerd Toushie!!

Hier 3 merries op het wachtbankje! 1 merrie had na het dekken enorm bloedverlies, dus die haar cyclus zijn we kwijt... Wss vanbinnen iets geraakt tijdens het dekken. Enorm balen want ze staat zo ontzettend mooi, zou in de hengst kruipen als het kon.

BLS Double Cream Cinnamon Star
Afbeelding
Sebastopol's Kadootje
Afbeelding

Ze zijn beiden gedekt door mijn grullo hengst. Heel benieuwd of het al gepakt heeft.

3de combinatie is een vos merrietje van 83cm door mijn vos hengst.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 15:23

Hoi!!!

Ik kom me ook melden :)

Fiore wordt vandaag geinsemineerd met Milo van Quir. Ik zit nu te wachten op de koerier :)
Ze had een ei van 4,5 die al aan het vervormen was.

Kabayo, wat leuk dat je het weer met Perry probeert! Ik hoop voor je dat het nu wel lukt!

Toushie, gefeliciteerd! *\o/*

Knolselder, heel veel sterkte met het verlies Y;(

Annash, jammer dat Carlijn niet drachtig was :( Maar nu zitten we wel heel dicht op elkaar met onze Milo baby's <3

Romy_L1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 17:11

Hier voorlopig ook nog niet de mogelijkheid om 24/7 op de wei. Wordt eerst nog gehooid en nadien kunnen ze erop. Wel staan ze 24/7 op een grote paddock en enkele uurtjes per dag kunnen ze op de kleinere weide thuis.

wisanda2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 17:19

Knolselder heel veel sterkte met het verlies

Verder ben ik nog niet zo goed met het maken van bijleesposten, dat moet ik echt gaan oefenen straks.

Ik heb even een vraagje voor de mensen met friezen. Hier komt de hengstigheid bij mijn friese merrie maar heel traag opgang. Afgelopen maandag op dag 16 gescand op dracht, toen zaten er een aantal kleine eitjes.
Vandaag op dag 20 gescand en een eitje van maar 2,5. Ze is een maiden dus ik heb geen vergelijking. Zijn jullie merries ook zo traag, of moet ik me zorgen maken?

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 17:43

Veel merries komen nu traagop gang door koudere, slechtere weer

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 17:59

touchie, gefeliciteerd!!

Luna, wat jammer. Ik hoop dat de volgende dekking beter gaat. Is de kans op weer een bloeding nu groter?

Cynthia, wat leuk, ook een Milo baby! veel succes. Ik moet nog een dag of 10 wachten voor ik kan scannen. zo benieuwd.

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 18:56

Wisanda denk inderdaad dat het eerder door het weer komt. Mijn Fries heeft in april ook een hele trage cyclus gehad waarbij uiteindelijk ook niet een mooie eisprong is geweest maar het ei is gaan verschrompelen.
In mei met het mooie weer was het gewoon netjes rond de 21-22 dagen cyclus.

Wel echt rot van dit weer ivm weidegang. Hebben jullie trouwens de mogelijkheid om veulens/merries met elkaar te laten staan? De andere grote merrie bij ons op stal gaat nu namelijk niet verder met dekken. Nu zijn er wel Welsh a veulens en shets, maar weet niet of dat samen kan met een Fries veulen?

Ik zou haar evt wel ergens tijdelijk kunnen stallen met andere merries/veulens maar ben wel benieuwd hoe jullie dat doen als je niet meerdere merries of alleen kleine merries/veulens erbij hebt.

Welkom Cynthia!

Jeetje Knolselder wat heftig. Heel veel sterkte. Hopelijk toch een merrie drachtig van hem.

Spannend Luna!

Yeah super Toushie !

Jeetje had dat topic ook gelezen. Bijzondere reacties soms. Ook ten opzichte van dat ontwormen.

Spannend AM horses!

Oh wat lief Annash!

Jij hebt altijd maar een drukke planning Mirjamalvaro!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 20:14

Kom ook gezellig mee kletsen.
Onze merrie is 9 maart dit jaar gedekt. Een beetje vroeg omdat ze vorig jaar leeg bleef nadat ze op 3 maanden haar veulen verloor. Ze was meteen mooi drachtig. Ze is nu dus ruim 3 maanden. De eerste 3 maanden hebben we haar voor de zekerheid op Regumate gehad.
Geen idee waarom ze vorig jaar haar veulen is verloren; het kan stress zijn geweest omdat ze haar plekje nog in de groep moest vinden. Of het had te maken met de leeftijd van de hengst (Sir Donnerhall).
Ze heeft al een keer een veulen gehad van Ferguson. Die is in ons bezit en is nu 4 jaar en op B/L niveau.
Echt een leuk paard geworden.
Ze is nu drachtig van O'Toto v.d. Wimphoff.

Een aantal van jullie ken ik nog van een paar jaar geleden. :D
Laatst bijgewerkt door Babootje op 14-06-24 20:18, in het totaal 2 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 20:17

Knolselder gecondoleerd met je verlies. Wat een prachtige hengst was het...

moner

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 21:38

Knolselder wat een verlies, endat zo onverwacht. Een vriendin van mij had vorig jaar een paar verliezen en daar was ook een nmprs met Ahma bloed bij, na autopsie bleek het een aorta ruptuur, ik wist niet dat dit ook bij de mini paardjes voorkwam.
Al met al heb je elk jaar wel pech, ik vind het dapper dat je het blijft volhouden. Nu ook heel veel sterkte en ik duim hard voor je dat hij twee nakomelingen krijgt.

Wat een gedoe met forums en ook Facebook, altijd mensen die hun mening er ongecensureerd op zetten en daarmee zoveel negatieve gevoelens oproepen.

Kabayo hopelijk nu gelukt met Perry, de aanhouder wint.

Vandaag ook Nieta dicht laten zetten, ze is zo mooi op gewicht, maar haar anus blijft iets terug gevallen en daardoor een risico op mest langs de vulva.
Ze vond het maar niks.
Ze is wel drachtig gescand, de eerste dracht van dit jaar, drachtig van Kees.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 22:30

Ik hoor zoveel kolieken en diarree verhalen over zand dat ik ze er nooit lang op zet. De veulens de eerste paar keer om ze aan de omheining te laten wennen. Heb liever dat ze eerst tegen de ijzeren buizen aanlopen en daar respect voor krijgen en dan pas in het land achter de stroom.
Als ze dat eenmaal kennen is het land en stal maar niet meer in het zand.
Nu staan ze van 7-21 uur buiten en s’nachts op stal. Alleen laatst toen het echt de hele dag plenste zijn ze een dagje binnen gebleven.
Maar genoeg er over gezeurd.

Hier zondag met Diantha scannen op dracht. Goed gevoel maar dat zegt niks. Ha ha

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 22:35

Vandaag hadden wij een kloppend hartje van baby Punzeltje.
Afbeelding
Foto is niet heel best. Maar ik ben blij. Nu nog even 17 dagen wachten op mijn andere merrie.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 22:54

Ik heb ze nu meerdere keren kort in de rijbak sinds het buiten zo nat is. Maar ik ben de hele dag op stal aan het werk dus voor mij kan dat mooi.
Maar. Normaal hebben we weiland als het weer dus normaal doet _O-