[HK]Het Dikke Buiken Topic 2022 - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

CharmFaith

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 13:41

Gefeliciteerd met alle geboren Veulens !!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 13:51

Gitte_Tosje schreef:
Ha Sanet, inderdaad ook mijn grootste angst! :=
Hoe doen jullie dat waken? Er echt een hele nacht naast gaan zitten? En hoe combineren jullie dat dan met gaan werken? :Z

Wij hebben een babyfoon nu met beeld en geluid. Ik ben nu thuis, maar red het ook niet om elke nacht, de hele nacht wakker te blijven.

Ik kijk voor de nacht goed hoe ze erbij staat en ga dan wel slapen. Eenmaal in bed zie ik dan de ene nacht wat meer onrust en blijf kijken.

Omdat zij bij ons het eerste veulen krijgt, kennen we haar tekenen verder nog niet en kan ook zomaar anders zijn. Ze kan 's Nachts natuurlijk opeens toch de bevalling in gaan.

Als ze echt meer duidelijke tekenen geeft, ga ik slapen en daarna blijf ik wakker en slaapt mijn man tot ik hem roep. Dan kan hij later op zijn werk komen, mocht dat nodig zijn.

Overdag kijk ik naar buiten of doe ik mijn ding en loop een paar keer rond ook.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 13:56

Wij hadden dus halsteralarm, camera’s en ik heb ph strips gebruikt.
Als je merrie niet gaat liggen, dan heb je niets aan een halster of singelalarm. Maar als de ligging van het veulen niet goed is, dan heb je ook niets aan zo’n ingenaaid alarm, want die gaat dan niet af. Volgens mij was er ook iemand hier, waarbij die merrie met schuren steeds dat ingenaaide alarm af liet gaan.

Ik heb vanaf 320 dagen het halsteralarm om gehad en afhankelijk van hoe laat we naar bed gingen extra alarmen gezet elke 2-3 uren. Maar ja, uiteindelijk dus een vlekkeloze hele snelle bevalling die we volledig gemist hebben. Dat is in 90% van de gevallen natuurlijk. Dat de natuur zichzelf wel red, die overige 10% is gewoon zo balen, zeker als je wel iets eenvoudigs kan doen om je veulen en/of merrie te redden (beentje recht, vlies van neus, etc). Of in ieder geval tijdig een dierenarts kunt bellen.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 14:07

Niks is waterdicht.
Hier ook 1 die eigenlijk altijd staand doet. Heeft wel halster alarm op en idd eerste paar nachten mrt vol uier om ee x aantal uur een wekker. Aan halster alarm niks gehad bij haar tot 3 of 4 keer toe.

Bij de maiden dit jaar dus enkel de check wekker en het halster alarm belde sws 1 a 2 keer per nacht. En toevallig met de bevalling ook netjes.

1 keer kwam veuken te vroeg en wisten we dit okk aan de hand van het alarm.. was heel fijn. Wisten ook dat veulen geen biest binnen kreeg etc.

En twee keer rond 11 uur. Met de laatste voer ronde. Dat is perfect hoor :))

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 14:22

Ik durf mijn merrie echt niet opeens een halster om te laten. Dat is ze niet gewend en ze zal ook gaan schuren om hem af te krijgen.

Birth alarm had ik wel gerserveerd, maar hij was nog niet ingeleverd en het is een drukke periode om te huren.
Mevrouw ligt wel 3x per nacht plat....

Je wil erbij zijn, maar ik hoop ook dat alles gewoon goed gaat natuurlijk. Ik weet alleen van de vorige eigenaar bij haar eerste veulen dat hij ietsjes heeft geholpen en dat speelt zo erg door mijn hoofd.

Maar haar moeder had de eerste er opeens gewoon naast staan en die is nu 23 :)

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 14:24

Ik vind een halster vriendelijker dan een singel juist. Niet te strak niet te los. Als er geen gekke dingen in de stal zitten durf ik het aan.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 14:28

Cioccolato schreef:
Ik vind een halster vriendelijker dan een singel juist. Niet te strak niet te los. Als er geen gekke dingen in de stal zitten durf ik het aan.

Onze stallen hebben alleen een vaste drinkbak en verder niks. Maar ze zijn het niet gewend, dus die zal ze er echt afwerken.

Ik vlecht wel haar staart al even en ook die vlecht werkt ze er netjes uit.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 14:29

Hier hebben ze normaal nooit een halster om, maar rond de bevalling wel met alarm, ze laten hem netjes zitten. Ik doe er alles aan om erbij te zijn, tuurlijk kan het altijd gebeuren dat je het om de een of andere reden toch mist, maar ik zou het mezelf niet kunnen vergeven als ik niet alles op alles zou zetten om erbij te zijn.
Maar melktesten doe ik niet,bezitten voor mij meer nadelen dan voordelen aan.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 14:31

Ik had speciaal zo’n halster met van dat klittenband gekocht. Ik denk, mocht ze al vast komen zitten, dan trekt dat klittenband wel los. Maar alles goed gegaan. Ik heb wel haar luikje dicht gedaan als ze het halster om had.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 14:34

Hier ook alleen maar een halster om met naar buiten doen, en dan weer naar binnen doen. En dus met het alarm om. Dan gerust de hele dag.
En als de veulens geboren zijn vaak ook nog even de eerste dagen buiten, een gewoon halster. Mocht er iets gebeuren kan ik de merrie snel pakken. Tot de merrie en veulen zonder toezicht buiten lopen, dan gaat alles weer af en begint het opnieuw :D

Gitte_Tosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 14:51

Hier zijn ze ook niet gewend van met halster te staan dus singel. Vind het een beetje zielig maar heb hem zeker los genoeg en zal hem wel vaster zetten als ik zie dat hij verschuift. En ook camera dus als ik wakker word in de nacht effe piepen. Maar alle tekenen zijn er, maar niet uitgesproken en zoals jullie zeggen... ben je allemaal niet veel bij met een maiden merrie. Ben al super blij met alle dingen die ik hier lees! De leuke nieuwtjes en de tips! En de rest zullen we wel zien zeker :+

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 14:59

Vind het wel grappig, zijn die merries dan wel gewend om met singel om te staan? :Y)

Nee ieder moet zelf bedenken wat die fijn vind hoor. Maar een singel zit doorgaans wat strakker omdat het natuurlijk niet mag schuiven en het zit op een plek waarvan ik denk die is minder comfortabel dan het hoofd.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 15:01

Gefeliciteerd natasja *\o/*

Gitte_Tosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 15:03

Daar heb je wel een punt. Maar ik heb toch het gevoel (kan totaal fout zijn) dat een halster meer schuurt dan een singel die mooi net past en niet te strak zit. Ik kan er nog een hele vuist tussen steken dus denk niet dat ze hier last van heeft. Maar idd... je hebt zeker een punt :j

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 15:06

Interessante discussie.

Ik vind een singel er altijd erg oncomfortabel uit zien. Als ik moet kiezen zou ik voor een halsteralarm gaan.
Mijn merrie heeft heel snel dat het haar op de neusbrug wordt aangetast door een halster, dus wij hebben het met intensiever waken opgelost. Wel erg pittig icm werk inderdaad, ik had nachten van 3 a 4 uur slaap soms. Ik begin ook vaak te vroeg met waken, maar ik vind dat je verantwoordelijkheid moet nemen en alles in je macht moet doen om erbij te zijn.
Overmacht zoals kapot alarm, compleet zonder signalen bevallen, etc hou je natuurlijk altijd en kan je ook niets aan doen.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 15:07

Ja het is ook wat je er idd zelf bij voelt. En waarop het paard reageert.
Mijn halster schuurt namelijk helemaal niet, en ze krabben er echt wel een keer mee. Maar dat doen ze ook vast met een singel. En ja. Ik doe het uit liefde voor hun en hun kind. Dus ze moeten het maar even slikkken *D

Gitte_Tosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 15:11

Ja inderdaad. Tis allemaal mss niet zo fijn. Maar tis hopelijk maar voor kort en we doen het om te kunnen helpen indien nodig. Ze staat ook liever op de weide, maar snachts moet ze nu toch ook effe op stal zodat ik haar int oog kan houden met de camera. Lastige keuzes soms ja...

Gitte_Tosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 15:15

Ik denk trouwens dat die baby in de buik ook niet zo comfortabel is hoor :D :D

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 15:22

Ik heb voor een singel gekozen omdat ik bang ben dat ze met het halster in het hooinet blijft hangen :o

Gitte_Tosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 15:23

Caresse07 schreef:
Ik heb voor een singel gekozen omdat ik bang ben dat ze met het halster in het hooinet blijft hangen :o

Dat is de volgende vraag... laten jullie het hooinet hangen? Geen kans dat het veulen hierin verstrikt geraakt met z'n beentjes?

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 15:25

Ik haal het hooinet weg zodra het veulen geboren wordt, vind ik ook een risico inderdaad.

NibbitLotus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 15:34

Caresse07 schreef:
Ik haal het hooinet weg zodra het veulen geboren wordt, vind ik ook een risico inderdaad.

Dit doe ik ook, scheelt nu veel rommel in de stal door het in het net te houden.
Gaat hier prima met het halster alarm, ze is nog nergens achter gehaakt en heb me er ook nog geen seconde druk om gemaakt.

We kregen echte spenen nu :D
Wat gaat dat snel opeens. Vanmorgen had ze nog echte dopjes?!

Afbeelding

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 15:36

Wij werken om die reden helemaal niet meer met hooinetten. Paar maanden geleden gehad dat onze jaarling met haar hoef erin vast kwam te zitten. Gelukkig bleef ze heel rustig en konden we haar zo bevrijden, maar ik wil ze hier niet meer hebben. Wij hebben nu met hout een hoek gemaakt in de stal waar we het hooi in kunnen doen. Geeft wel iets meer verspil (zeker als je dames hebt die eerst alles eruit trekken), maar minder dan gewoon op de grond gooien. En het is laag genoeg dat mochten ze er een keer instappen, dat ze er ook gewoon weer uit kunnen komen. Al moet ik zeggen dat de veulens het tot nu toe vooral als rugsteuntje tijdens het slapen gebruiken :))

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 15:36

Ja, ik had slowfeeders voor de stal, maar de voeropening is nu dicht met een inzet rek. En de slowfeeder heeft dus een week of 2 in de stal gehangen en toen het veulen geboren was, heb ik hem weggehaald. De merrie krijgt nu gewoon hooi op de grond van de stal (als het veulen er niet languit in ligt).

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 15:37

Ik heb ook geen hooinetten..
Ik heb nu in de nieuwe stallen in een hoek een ingebouwde ruif van boven naar beneden.