[HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 13:34

Ik heb nu natuurlijk een kleur hengst. Ik voel me ook niet aangesproken. Hij heeft goed papier is ggk en is de bedoeling dat hij uiteindelijk echt in de sport gaat. Er is nu eenmaal echt vraag naar kleur. En als je nu een gezond paard kan fokken met kleur. Misschien trekt hij zijn voorbeen wat minder naar zijn neus :') maar correct lopen doet hij :j

Iedereen moet zijn eigen ding doen, ik denk dat iedereen zijn mening heeft en nu heeft uitgesproken. Ik hoop op een mooi seizoen voor iedereen met drachtige merries.

mirjamalvaro

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 13:37

Gezellig haha.
Ik wacht nog op mijn veulens.
En dan inderdaad kleurtjes hengsten erop. :') Maar wel allemaal goedgekeurd, lol.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 13:44

AM_Horses schreef:
Ik heb nu natuurlijk een kleur hengst. Ik voel me ook niet aangesproken. Hij heeft goed papier is ggk en is de bedoeling dat hij uiteindelijk echt in de sport gaat. Er is nu eenmaal echt vraag naar kleur. En als je nu een gezond paard kan fokken met kleur. Misschien trekt hij zijn voorbeen wat minder naar zijn neus :') maar correct lopen doet hij :j

Iedereen moet zijn eigen ding doen, ik denk dat iedereen zijn mening heeft en nu heeft uitgesproken. Ik hoop op een mooi seizoen voor iedereen met drachtige merries.

Ik snap niks van al die kleuren hoor. Maar kabayo waarom gebruik je bv niet de hengst van AM?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 13:57

Omdat ik geen valk wil fokken die er uit kan gaan zien als een gewone bruine. Palomino kan niet in combinatie met een homozygoot zwarte merrie. Ik wil heel graag een champagne veulen fokken want ik ben al vanaf kinds af aan verzot op die kleur. Helaas zie ik bij valkjes nog wel eens dat ze heel donker uitvallen. En dat zou ik dan weer zonde vinden want dan fok ik nog liever een volledige fries met stamboek papier.

Dus ja. Op die fiets kan je zoiets natuurlijk heel uhm... vreemd (?) vinden. En ik zou mensen van buitenaf echt wel 100% snappen dat ze deze keuze nooit zouden maken. Maar deze ene keer doe ik iets voor mijzelf. Gelukkig krijgt het veulen gewoon volledig barock pinto papier dus qua stamboek zijn er geen issues en kan ik ook gewoon deelnemen aan de keuringen.

Mijn doel is een goed champagne kleurig paard fokken die ik ga aanhouden

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 14:05

Kabayo schreef:
Omdat ik geen valk wil fokken die er uit kan gaan zien als een gewone bruine. Palomino kan niet in combinatie met een homozygoot zwarte merrie. Ik wil heel graag een champagne veulen fokken want ik ben al vanaf kinds af aan verzot op die kleur. Helaas zie ik bij valkjes nog wel eens dat ze heel donker uitvallen. En dat zou ik dan weer zonde vinden want dan fok ik nog liever een volledige fries met stamboek papier.

Dus ja. Op die fiets kan je zoiets natuurlijk heel uhm... vreemd (?) vinden. En ik zou mensen van buitenaf echt wel 100% snappen dat ze deze keuze nooit zouden maken. Maar deze ene keer doe ik iets voor mijzelf. Gelukkig krijgt het veulen gewoon volledig barock pinto papier dus qua stamboek zijn er geen issues en kan ik ook gewoon deelnemen aan de keuringen.

Mijn doel is een goed champagne kleurig paard fokken die ik ga aanhouden

Ok duidelijk. Ik zeg al ik snap niks van al die kleuren.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 14:07

Mirtedl: Ik ga niet goedkoop vermeerderen ik ga gewoon naar een hengst waar ik voor moet betalen dus er is weinig goedkoops aan.

Kabayo: Ik heb uiteraard ook naar mijn hengst gekeken die heeft ook geen kromme poten en is zelfs heel correct gebouwd. Toen ze hier kwamen chippen van de KWPN kreeg ik zelfs nog complimenten dat hij zo goed gelukt was. Ik vind het ook juist leuk dat je wat ander probeert dat is echt geen schande hoor....... gewoon een keuze..... alleen bij jou wordt de keuze meer gewaardeerd dat bij mij geloof ik :')

Vulina: Ik heb niet gezegd dat ik wil dat hij de bespiering krijgt van een hengst ik weet ook wel dat die er wanneer hij gecastreerd is weer vanaf gaat. Ik wil gewoon dat hij niet opgroeit zonder hormonen want die hebben gewoon een functie buiten het voortplanten. Ik zeg ook niet dat hij tot 3 jaar hengst moet blijven ik zeg alleen in de fase waarin ze het meest groeien dat ik graag wil dat dat zo natuurlijk mogelijk gaat zodat zijn groei niet wordt veranderd door het gebrek aan hormonen.

Verder iedereen bedankt die zegt dat iedereen ze eigen keuze in het fokken mag maken..... We proberen allemaal ons paard te verbeter en te verankeren wat we belangrijk vinden. En wat het geen is wat we belangrijk vinden dat is per persoon verschillend.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 14:20

Ik ben al verzot vanaf kindertijd op de cremello kleur. Maar ik koop er wel 1 als de tijd rijp is :))

Een pony. Voor mn toekomstige kind. Ofzo {:}

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 16:00

Wat AM zegt, laten we het gewoon gezellig houden in het topic. Ik denk dat iedereen die dat wilde nu zijn zegje wel heeft gedaan. We willen denk ik graag allemaal straks een leuk gezond veulentje in 2023! :j

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 16:03

Mee eens en die gun ik jullie allemaal :)

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 17:46

Inderdaad, ik zou het ook zo niet doen, maar ieder z’n eigen ding..

Ik zit weer op het wachtbankje. Jade gisterenmorgen geïnsemineerd en afgespoten, vandaag gecheckt voor vocht en eventuele eisprong.
1 ei was aan het ovuleren en het andere stond ook klaar. Dus die eisprong gaat toch natuurlijke geweest zijn, door spuiten is het pas na 36u, wat pas morgen zou zijn. Best snel dus op dag 5 na hengstig spuiten.

Ietsie pietsie vocht dus wel gespoeld voor de zekerheid en vandaag nog 2 spuitjes oxy..

Over 16 dagen dus scannen met de 2 eitjes.

Shirley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 18:28

Tinniie: wat spannend zeg!! Nu zit je al op t wachtbankje!

Nou ik ben vandaag zo blij, hoe blij kun je zijn met een hengstige merrie???!!!.. tweede dag na hengstig spuiten.
Ze reageert dus enorm op een andere merrie, ik wilde zeggen dat ze stond te plassen erbij maar ze verliest meer slijm dan dat ze echt plast _O-
Ze valt op dames <3 :o?
Maargoed ze laat het in ieder geval nu zien!

Morgenochtend de scan :):)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 20:35

Spannend Tinniie, dubbele eisprong. Zou mooi zijn als er gewoon 1 vruchtje zit over 16 dagen!

Shirley ik snap je helemaal, daar heb je lang genoeg op gewacht hoor.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 22:13

Hier dit keer niets speciaals qua kleur, het wordt 100% een vos :D Happy is weer thuis, 23 mei scannen, dus ik schuif achteraan op het wachtbankje.

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 23:12

https://www.caballosdecolores.nl/hengsten/so%C3%B1ador/

Is de hengst Soñador PT wat voor de volgende keer voor jouw merrie Kabayo? zie Link.

Ik fok ook om te verbeteren, heb ook getwijfeld over jouw hengst AM, maar dit is mijn eerste keer met deze merrie en dus gekozen voor een hengst dichterbij. Maar voor volgend jaar zie ik zeker mogelijkheden. Mijn merrie is een vos, dan zou ik met jouw hengst een palomino krijgen toch?

Succes met alle dekkingen, inseminatie, echo's en het wachten op het wachtbankje. Het is zo'n goed gevuld/bezocht/gevolgd topic ik kan echt niet meer bijhouden hoe het er bij iedereen persoonlijk bij staat. Excuses ervoor, ik lees en duim zeker mee voor iedereen!

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 00:32

Shirley. Wat fijn dat ze nu hengstig is. Ik ben benieuwd naar de scan.

Tinniie. Duimen dat het heeft gepakt. Hopelijk gewoon één vrucht

Suffie. Welkom op het wachtbankje. Duimen draaien

Desi. Klopt. Altijd Palomino uit een vos

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 06:07

Suffie fijn dat ze weer thuis is en welkom op het wachtbankje! Hopelijk is het gelukt :)

Kleurtjes, iedereen heeft vast zo z'n voorkeur denk ik. Persoonlijk ben ik gek op de warme kleur van een vos, van zweetvos tot diep oranje tot koffievos, liefst met witte aftekening. Daar heb ik meer mee dan met palomino of cremello, voor mij te bleek. Maar ik zou ook ooit nog graag een zwarte met 4 x wit en een bles willen fokken <3 . Maar ik zoek mijn hengst er niet op uit. Dromen mag toch? :D

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 08:50

Desi_2409 leuk dat je die aandraagt. Ik heb naar deze hengst gekeken. Het is een prachtig paard met goede bouw. Maar zijn stap en draf is echt heel kort en krabbelig. Dit in combinatie met mijn merrie gaat niet verbeteren. Mijn merrie moet ruimte en een sneller achterbeen hebben. Perry heeft een snel achterbeen en beweegt met meer swung dan deze pre. Ik ga overigens zilver maar 1x dekken met een champagne. Hierna weer stamboek Friezen op het lijstje :D

Claudia hier staat die zwarte en een koffievos ook op het lijstje :~ Prachtig vind ik dat! De kleur van Veronia vind ik ook heel erg mooi

Suffie vos is ook prachtig. Vind ik misschien wel mooier dan bruin. Fijn dat ze weer thuis is! Ik zal even voor je opschuiven op het wachtbankje

Shirley hahaha zo herkenbaar. Fijn dat ze hengstig is :D Ben benieuwd naar de scan zo :)

Tinniie ook op het wachtbankje, ik schuif nog een plaatsje door :P spannend 2 eitjes. Hopelijk maar 1tje gepakt over 15 dagen :j

Cioccolato of een kind nemen voor de pony die je graag wilt _O- Ipv andersom hahaha

Hier dag 12 na de laatste dekking. Dus nog 4 zenuwslopende dagen. Ze staat nu naast de hengsten paddock. We hebben ze altijd 11 uur in het land dus sochtends moet het even zo. Staat een stevig houten hekwerk omheen hoor op hengsten hoogte. Maar Zilver moet er nogsteeds niks van weten. Die staat gewoon altijd aan de andere kant van de paddock het hooi te eten. Ze is nogsteeds boos, 0.0% interesse. Veulentje vind het wel leuk om met de hengst te spelen :+ Dus tot zo ver lijkt het nog goed. Is het al bijna vrijdag??

Shirley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 09:41

Hier was de scan boven verwachting. Vorig jaar had ze continu 1 eitje en nu heeft ze er zelfs twee. 1 links van 3cm en 1 rechts van 4cm. Dus ze is wel gespoten omdat ik niet weet hoe groot ze bij haar worden en elke cyclus die we kunnen pakken, pakken we. Dus nu ei afgespoten en morgenmiddag wordt ze thuis geïnsemineerd. Donderdag nieuwe scan om te kijken of het loopt volgens het boekje.
Pff, wat een zenuwen komen er weer bij kijken...

ZwarteHeks

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 09:48

Nou weer eens tijd voor een bijleespost en goh, wat hebben jullie veel gekletst zeg. :+

Wat betreft de kleurtjes fokkerij.... ja, schuldig! }:) Maar zomaar een hengst met een kleur erop kwakken doe ik ook niet hoor. Mijn merrie is naar de keuring geweest, heel kritisch ook op haar, wat past wel, wat totaal niet. Juist een GGK hengst erop, die alle medische keuringen heeft gehad. Helaas is de merrie van een stamboek wat ontzettend gesloten is en zichzelf niet lijkt te willen uitbreiden door af en toe een deurtje open te zetten voor nieuw bloed, waardoor inteelt een zeer groot risico is. Ontzettend zonde eigenlijk, wat de Frederiksborger is zo'n prachtig ras met zoveel geschiedenis (lijn van onze merrie is terug te zien tot de 17e eeuw).

@ Kabayo
Nou heel even op de wachtbankje voor jou :(:) Mocht het deze keer niet zijn gelukt, ga je het nog een keer proberen? Of heb je na een aantal keer een "plan B" hengst? Ben wel heel benieuwd naar combi Perry x Zilver! :j

@ Muronia
Zwart met bles en 4x wit is ook heel gaaf. <3 Maar snap dat jij er niet perse op fokt. En wat een gedoe met de regumate... maar fijn dat het lukt met spuitje in de mond. Hoop zo dat dit werkt voor je!

@ suffie
Veel sterkte op het wachtbankje. :(:)

@ Shirley__
Heel veel succes vandaag, hopelijk positieve scan en kan je snel gaan insemineren!

@ Tinniie
Ook jij veel sterkte op het wachtbankje. Ik vind het paard in je avatar echt mega gaaf trouwens. :wow:

@ AM_Horses
Ik overweeg jouw hengst voor de toekomst voor mijn merrie, ik wacht nog even nakomelingen af, maar ben fan van jouw hengst. :~ Hopelijk zijn jouw merries allemaal snel drachtig en kan je al gaan uitkijken naar volgend jaar!

@ goldenarrow
Succes met insemineren vandaag!

@ jennyk
Zo wat onprofessioneel van de dierenarts zeg. :oo Ik zou er meteen een opmerking over hebben gemaakt. :=

@ nayla
Gefeliciteerd met je drachtige merries! Op naar de hartslag scan *\o/*

@ Bamorka
Nog gefeliciteerd met je hengstenveulen! *\o/* Hopelijk is je andere merrie mooi drachtig en kan je gauw aan de slag met Dautzen.

@ Nobel01
Ik hoop voor je dat het snel gaat lukken met Unique. :j

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 10:33

Ik kan ook een beetje onder de meeleessteen weg. En ga dan wel nog even op mijn handen zitten mbt niet gekeurde hengsten laten dekken en jaarlingen erbij laten lopen etc := ik denk er het mijne van laat ik het daar maar op houden :=

Afgelopen zaterdag is onze Welsh a (grote maat overigens, 1.22) naar haar date gegaan. Ik had eerst een andere hengst in gedachten voor haar maar die verhuisde helaas een flink stuk verderop waardoor de reistijd bijna 2.5 uur werd... Opzich wil ik best rijden voor de juiste hengst maar Fleurtje is niet zo'n held en soms wat stressig dus eerst eens gekeken naar andere mogelijkheden.
En toen herinnerde ik mij een heel leuk welsh B hengstje van bokker StalMelyn :D. En daar is Fleurtje nu dus heen. Ik denk een hele mooie combinatie.

Fleurtje, wat oudere foto van haar fokmerrie dagen bij de vorige eigenaar . Inmiddels is ze beter en mooier bespierd.
Afbeelding

En Brenin
Afbeelding

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 10:51

Nou onze 3 merries zijn klaar en gaan het bankje op. Nu weer 3 merries en 1 veulen thuis zien te krijgen. 2 avondjes op en neer naar de Veluwe maar weer.

Laatste merrie is morgen op de datum. We wachten geduldig af

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 11:30

De ACTH waarde van Wainonia is binnen (naar aanleiding van de ppid test). Deze was 31. Van wat ik kan lezen hoort deze lager te zijn dan 27, maar kan de waarde beïnvloedt worden door stress (dat was ze wel natuurlijk, net gespoeld in de opvoelbox) en is dit dus licht verhoogd nu? Zit een beetje in de twijfelzone of zit ik er naast? Ik heb hier niet veel verstand van hoor. De DA belt me er nog over, ik heb nu alleen de waarde gekregen van een assistente.

ZwarteHeks ik vind Frederiksborgers hele mooie paarden en het is jammer dat je zo beperkt bent qua fokkerij binnen dit stamboek.

Nou CP dat is een heel mooi hengstje hoor, leuke combi!

Baudyh mooi dat ze klaar zijn en succes met taxi spelen!

simpie94

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 11:35

Shirley__ schreef:
Hier was de scan boven verwachting. Vorig jaar had ze continu 1 eitje en nu heeft ze er zelfs twee. 1 links van 3cm en 1 rechts van 4cm. Dus ze is wel gespoten omdat ik niet weet hoe groot ze bij haar worden en elke cyclus die we kunnen pakken, pakken we. Dus nu ei afgespoten en morgenmiddag wordt ze thuis geïnsemineerd. Donderdag nieuwe scan om te kijken of het loopt volgens het boekje.
Pff, wat een zenuwen komen er weer bij kijken...

Onze merries lopen echt gelijk Shirley. Hier ook morgenmiddag insemineren. Eindelijk!

Cp, mooie combi. Vind ze qua type mooi op elkaar aansluiten zo vanaf de foto.

Baudyh, mooi dicht op elkaar zo de merries.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 11:37

Ik heb ook een paar klanten met paarden waar de waarde net er boven zit. ( zeg maar van 28-32) die staan allemaal niet op de medicijnen maar voeren gewoon laag in suikers en zetmeel en geven hypo balance van Phytonics bij.
Misschien een tip

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 11:55

Gelukkig niet torenhoog Muronia, maar verder weet ik het niet ;) succes met de regumate.

Shirley, Tinniie en Simpie *\o/*

CP leuk! Ik vind Brenin een prachtexemplaar.

Baudyh welkom op de driedubbele wachtbank en succes met taxiën :D

Zwarteheks jammer zeg van zo’n stamboek. Speelt inteelt dan een heel grote rol? Ik snap je keus goed hoor :j

Kabayo nog een paar dagen! Ik tel mee af…

En gefeliciteerd met de drachtige dame!

Ik wachtbank nog een paar dagen verder. Geen idee of het al raak is, Sanaa is heel lief knuffellig maar misschien wil ik dingen zien die er niet zijn :+