[HK] Het Dikke Buiken Topic 2017 - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 22:57

Kabayo schreef:
Woogy schreef:
Iemand vroeg over dichtzetten, dat is inderdaad de vulva voor een gedeelte dichtnaaien.

Dat is toch tegen het lucht "happen"

Ibbel dat snap ik ook wel haha, wil mijn merrie toch wat helpen. Ik ga geen olie en luzerne voeren. Heeft ze helemaal niet nodig. En ik heb de speciale ferto lac. Voor meer energie, en goede botgroei van het veulen . Lees hier meer info

http://www.paardenvoeders.nl/assortimen ... -fokkerij/

Edit.
Ik was alleen benieuwd of de zucht door het brok kan komen. Dan kan ik het evt minderen. En wat moet ik doen? Wel longeren? Ze wil niet :')

Dat 1/2 kilootje merriebrok die je geeft heeft niks te maken met de zucht.
Het beste wat je kan doen is lekker in de wei, zelf laten bewegen.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2017 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 23:00

Hoe heette ook alweer dat gebeuren om camera online te laten lopen evt?

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 23:03

Angelcam?

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 23:05

baudyh schreef:
Dat 1/2 kilootje merriebrok die je geeft heeft niks te maken met de zucht.
Het beste wat je kan doen is lekker in de wei, zelf laten bewegen.

Zeg dat niet te snel. Bij mijn merrie ben ik een maand geleden ook begonnen met het voeren van merriebrok en prompt kreeg ze zucht..... Nu trok dat snel weg, omdat ze overdag op het land liepen, maar ik weet 100% zeker dat het door de merriebrok kwam.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 23:05

Wow wat zijn sommige van jullie merrie's al ver! Spannend zeg dan komt het er snel aan. Fokken jullie voor jezelf of verkoop?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 23:06

Faline schreef:
Vraagje;
Wat voor bodembedekking voldoet jullie het best bij veulens?
Ik zit te denken om ze straks op gemalen koolzaadstro te zetten. Naar mijn idee makelijker schoon te houden. En het schijnt ook erg goed ammoniakluchten te absorberen en verminderen.
Kleine veulen keuteltjes zijn eigenlijk niet tussen gewoon stro uit te vissen. Ik deed dan vaak maar eruit halen wat ik kon vinden en voor de rest beetje potten met voldoende schoon stro bovenop.

Ja ik vroeg me idd nog af waarom ze zand eten Kabayo? Ze staan hier ook van 8 tot 9 buiten en nergens last van. Wij voeren wel onbeperkt uit slowfeeders. :j

Bloed is getest en een mineralen test van veel geld haha. Moeten even wachten op de resultaten, dan kan ik je vertellen wat ze te kort komen en waarom ze het doen. Het is voor mij ook een raadsel

Wij gebruiken altijd een dikke laag stro

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 23:06

Kabayo, kun je niet wandelen in plaats van longeren?

Pris beweegt bagger weinig, van de hooibak, naar de waterbak, naar de stal en vooral weer terug naar de hooibak. De luiwammes haha

Wij hebben gewoon tarwestro op de bodem, maar de baby heeft optie om naar buiten te lopen wanneer het wil en de kakjes halen we altijd uit het paddock ook. Blijven er in elk geval bij tot de pekkak er helemaal af is. Geen risico's meer
Laatst bijgewerkt door Woogy op 15-03-17 23:09, in het totaal 1 keer bewerkt

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 23:07

Belle2000 schreef:
Wow wat zijn sommige van jullie merrie's al ver! Spannend zeg dan komt het er snel aan. Fokken jullie voor jezelf of verkoop?

Welkom Belle, mooie merrie heb je. Ze is aardig aan de maat, is het niet?

Ik fok in principe voor de verkoop, maar dat kan net zo goed de moeder zijn :+ Het ligt helemaal aan het veulen wat geboren gaat worden. Hengst gaat sowieso weg, maar een merrie maakt de keuze wel heel erg lastig. Gelukkig bestaat er ook nog zoiets als een opfok :=

Kabayo, worden de paarden in de paddock niet bijgevoerd? Hier wordt onbeperkt hooi gevoerd uit een IBC vat waar de bovenkant vanaf is gezaagd en een rooster bovenop het hooi ligt. Geen geknoei, dus ook geen gepeuzel van hooisprietjes tussen het zand.

Liaan, wat heb je een prachtig merrieveulentje <3 Zo mooi getekend kun je alleen maar wensen!

Hier is er eentje die jeuk heeft aan haar achterste :')

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door suffie op 15-03-17 23:13, in het totaal 2 keer bewerkt

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 23:09

Woogy schreef:
Kabayo, kun je niet wandelen in plaats van longeren?

Pris beweegt bagger weinig, van de hooibak, naar de waterbak, naar de stal en vooral weer terug naar de hooibak. De luiwammes haha

Zou wel kunnen! Alleen s'avonds dan.. Ik werk van 8 tot 5.

Qua onbeperkt voeren gaat lastig. Ze staat met haar cushing en suikerziekte zieke moeder in en die moet op dieet qua voeren. Die is zeer dik, en lady is nogsteeds mooi op gewicht. Heb geen zin om mijn merries vet te voeren :') lady laat het hooi trouwens ook staan. Die tuurt alleen voor zich uit. Haar zieke dieet moeder vreet dan alles op. In de stal eet ze wel alles op hoor.

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 23:11

Dames hier hebben qua bewegen nog nergens last van, meerdere malen per dag nog een idioot kwartiertje door de paddocks :+

Ik fok voor mezelf, maar ik kan niet alles houden, dus er moet wel wat verkocht worden. Is even afhankelijk van wat er komt. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 23:13

suffie schreef:
Belle2000 schreef:

Welkom Belle, mooie merrie heb je. Ze is aardig aan de maat, is het niet?

Haha nee helaas maar 1.47 :')
Ik heet trouwens *knip*, mijn merrie heet belle :j
Laatst bijgewerkt door Nadia op 14-11-17 16:14, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Op verzoek naam verwijderd

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 23:16

:wave: Hallo *knip*, het is heel normaal hier hoor dat mensen bij hun Boktnaam worden genoemd ;) Oh, dan toont Belle veel groter!
Laatst bijgewerkt door Nadia op 14-11-17 16:15, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Op verzoek naam uit bericht gehaald

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 23:19

Ja haha, alle echte namen achter de boktnamen onthouden is niet voor mij weggelegd :')

Maar welkom welkom! :D

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 23:21

Ik vergeet altijd de namen haha.
En zelfs al weet ik de naam dan noem ik men toch bij de Bokt naam, dan weet iedereen over wie ik het heb.

Ik heb trouwens voor mijzelf gefokt, mams gaat wel verkocht worden.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 23:31

Als wij een hengst fokken, is hij voor de verkoop. Fokken we een merrie(waar ik niet op reken) dan blijft ze.

Kabayo: wandelen is fijn voor ze tijdens de dracht.
Mijn Pony vond het eindeloos om uren zonder zadel over straat te gaan. Die ging gerust langs het hek van de stal om nog een rondje te doen.
Is het mogelijk de moeder een graaskorf om te doen, desnoods voor een aantal uren per dag? dan kan Lady goed eten als ze daar behoefte aan heeft en groeit mama niet tegen de clippen op.

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 23:55

Ik lees zo nu en dan met jullie mee, maar besluit nu toch zelf wat te posten. Er komen interessante dingen en erg leuke veulens voorbij!
Ik fok dit jaar voor het eerst een veulen en mn oma verwacht er 2, dus ik kan vast wat van jullie leren.

Bij ons is het eerste veulen gister geboren, fries hengstje :). Gaat goed maar heeft nog wat moeite met het poepen.. heeft iemand nog tips?

Volgende friese veulen verwachten we begin april en de laatste begin juni, kwpn.

Jullie ontwormen de veulens op 10 dagen, maar moeder dan ook?

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 00:00

Ik fok voor mezelf maar ben niet van plan alles te houden dus ook een deel verkoop van de 6 a 7 veulens.

Crines je zwarte merrie vind ik echt prachtig zo lekker stevig barok!

Kabayo zou ook kijken voor graaskorf voor mama's.

Zag net nog een merrie met test tussen de 6.5 en 7 maar uier lijkt er ook nog niet klaar voor.

Jupi daar reageer ik gewoon niet op! De tut!

Pepper moet ook eens gang gaan maken.. kreeg net een foto vis messenger maar God wat heeft die een uier! Ben er jaloers op voor spook haha.

Veulenhengstigheid weet ik nog niet.. dek natuurlijk dus ligt eraan of dat lukt maar niet allemaal tegelijk want dan heb ik het zelf probleem als dit jaar :P

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 00:07

Dank, eens kijken naar Angelcam.

Hier in principe voor de verkoop. Maar ja, dat zei ik met Carwyn toen ook en die wordt 8 dit jaar, haha.
We zien het wel. Eerst geboren worden.

Hier wandel ik ook veel. Maar kijk wel hoe Scarlet zich voelt of ze mee gaat.
De camera werkt, paar mensen kunnen haar volgen. Livestream is nog niet gelukt. Nu alleen nog met installatie van een programma.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 00:12

Ik fok in princiepe ook voor de verkoop, maar kan net zo goed zijn dat het veulen eerst de opfok ingaat en dat ik over 3 wel weer kijk......

Lovelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 00:30

Wat gaan jullie hard!

Ik lees dingen over merrie brok en zucht. Ik geef nog steeds geen merriebrok heeft ushi ook totaal niet nodig ze krijgt gewoon normaal bix 2x per dag 1/8ste voerschep. Praktisch niks dus.

Zucht heeft die van mij altijd wel een beetje last van maar niet extreem. Ik zie wel deze dracht de aderen heel erg zitten.

Bodembedekking voor nu denk ik dat stro het warmste is? Vlas en zaagsel zou ik niet doen dat blijft altijd zo plakken enzo.

Vandaag was ushi ultiem van de zon aan het genieten in de paddock. Heerlijk om mijn meisje zo te zien. We zitten nu op 250 dagen.

Afbeelding

Afbeelding

Ik fok trouwens voor mijzelf. Hengst of merrie maakt niet uit het blijft sowieso!

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 00:44

Ik vind onze Viyenna niet in haar element.. voorlopig nog niks 'alarmerends' maar ze is toch onrustig. Ben benieuwd of ze wel tot de 22e gaat!
Afbeelding

De twee vroege veulentjes nog even op de foto gezet

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 01:24

Welkom rensju. Is de darmpek er wel helemaal afgekomen? Als dat niet is blijven ze ook persen, vraag maar aan Silly. Die is net terug van de kliniek met haar hengstveulen.

Joan krijgt al een tijd lang merrie brok. Doet ze het prima op.

Ik fok ook om aan te houden. Joan is dit jaar 17 dus tegen de tijd dat de kleine een grote is mag ze het rustig aan gaan doen.

In het topic van Inowa was iemand met een geniaal liedje.
Ik vind dat we die ook in de openingspost moeten verwerken in het vervolg :D
Citaat:
Draai een keer in het rond
Stamp met je hoeven op de grond
3 keer persen en je kucht
Ga nu bevallen met een zucht
Veulen eruit, een ..... met veel glans
Zo gaat de bevallingsdans :)ddd

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 01:33

Ik begin ook altijd eerder met merriebrok wat ik omzet naar merriebrok voor lacterende merries. Heb alleen vorig jaar zucht gehad bij de oude merrie maar die kreeg een hele berg erbij. Misschien dus toch te veel dan?

Ik heb hier op de bodem gehakseld stro voor vocht en daarboven een gewone laag stro. Ik heb stallen met buitenluiken en zo kunnen ze een lekker nestje maken.

Welkom belle; mijn vorige post was ik je vergeten!

Wat een kilo's Granoek!! Die eten je blut of niet ;) ben ik blij met mijn ukkies in de veulentijd.

Ik noem bij voorkeur iedereen gewoon bij boktnaam; teveel om te onthouden en net zo praktisch.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 04:09

*\%/* *\%/* *\%/*

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 04:36

Veulen inowa???