[HK]Het Dikke Buiken Topic 2014

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dustinlover

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 20:50

Woogy: hier worden sommige wel gescant.. Maar het is helaas heel simpel: bij een grote kunnen ze afknijpen, bij een kleintje niet.. Het is dus de natuur vaak en gelukkig komt het bij kleintjes niet zo heel veel voor.. Als ik het zie bij scannen en het is nog vroeg genoeg dan zou ik ze hengstig laten spuiten zodat het nog af kan komen. :)

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 20:54

uiteraard bij een scan kan er iets aan gedaan worden, maar lijkt me toch naar als ze te klein zijn om te scannen en er twee in zitten.
Komt dat ook werkelijk minder voor bij kleintjes, of ligt dat meer bij de cijfers van natuurlijk en KI dekken?

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 21:26

Dat durf ik echt niet te zeggen woogy.. Ik moet zeggen dat ik het echt maar heeeel weinig heb gehoord in mini land tot nu toe :P Wel veel meer risico's met bevallingen zoals redbag enzo..(mijn grootte angst)

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 21:37

redbag? wat is dat voor iets??

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 21:40

Met een redbag komt alles in eenkeer mee.. nageboorte enzovoorts.. Veulen stikt dus eigenlijk als je niet snel genoeg handelt. Als je een rode zak ziet in plaats van een witte dan moet je HEEL snel zijn.

hier een filmpje:
http://www.youtube.com/watch?v=oL-P83DHOGw

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 22:00

Tjinta wat jammer zeg, maar inderdaad vol goede moed naar de volgende ronde, nog niets verloren.

RED BAG de angst van iedere fokker. Brrrr. Hopelijk moet niemand dit ooit meemaken. Komt gelukkiglijk heel weinig voor. Man wat een reactievermogen van die vrouw zeg, leerrijk filmpje DL.

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 22:23

De bevalling van Princess van 2012 was een Red Bag...
Hier het stukje wat ik toen geschreven had in haar topic; [KS-ITP] 29 april, Bont merrie veulen uit Princess (Elite) X Picasso!

Ylana schreef:
Omdat ik nu niet meer kan slapen, telkens maar blijf denken aan wat er mis had kunnen gaan en in de korte tijden dat ik wel in slaap val droom over een overleden veulen, besluit ik om het hele verhaal maar neer te zetten in de hoop dat het helpt...

Princess is gisteren heerlijk naar buiten geweest. Wel op een apart stukje, aangezien ze de andere paarden niet meer waardeerde.
Ze harst sinds een dag of 3 dus ik hou haar goed in de gaten ondanks dat ze pas 8 mei uitgerekend is.
Mijn gevoel zegt me dat het wat eerder komt...
Rond een uur of 14.00 staat ze hinnekend naar binnen te kijken terwijl ik haar stal opstrooi en besluit om haar maar weer naar binnen te halen.
Ze eet haar bak voer leeg en eet, ondanks tussenpozen, bijna al het hooi op.
Ondanks de cam loop ik elk half uur/uur even bij haar binnen en merk rond 20.55 op dat ze wel erg klam staat. Maar aan haar uier is eigenlijk nog niet veel verandering te zien, dus ik denk dat het niet zo'n vaart zal hebben.
Mijn man gaat eten halen en ik bel mijn vriendin die graag bij de bevalling wil zijn, dat er vermoedelijk wat aan zit te komen, maar dat het nog niet zo'n vaart zal hebben. We twijfelen of ze haar kindjes nu al wakker moet maken en weg moet brengen, dus spreken we af dat ik over een half uurtje nogmaals bel om te overleggen.
Ik bel Suelza dat het vermoedelijk begonnen is en spreek af om haar op de hoogte te houden.
Wanneer Princess wat onrustig wordt en af en toe gaat liggen, besluit mijn vriendin haar kinderen naar haar moeder te brengen en mijn kant uit te komen.
Ik roep nog door de telefoon dat ze rustig aan kan doen omdat ik eerst nog ga eten en Princess nog geen melk geeft.
Wanneer ik daarna weer terug de stal inloop, ligt Princess en wanneer ik naar haar toe loop om te gluren, zie ik een donkerrode ballon uitsteken!
Alle boeken die ik gelezen heb..., alle informatie ben ik spontaan vergeten, maar weet wel dat dit niet goed is en en bel de DA. Zij zegt me dat ik de zak direct open moet maken en dat ze eraan komt.
Als ik ophang begin ik als een kip zonder kop rond te rennen in de stal op zoek naar die verdomde schaar! Ik hoor mijn man terug komen en roep 'Den! Hier! Nu! Niet goed! Schaar!'
Dan vraag ik me in mezelf af waar ik verdomme een schaar voor nodig heb, en ren terug naar Princess die inmiddels weer is gaan staan en scheur met mijn handen de zak open. Dit wordt gevolgd door een golf van vruchtwater en mist mijn hoofd op een haar. Verder ben ik zeiknat, maar op dat moment deert me dat niet.
Ik zie 2 hoefjes en bel de DA weer om te zeggen dat de zak open is. Zij zegt me dat ze onderweg is.
Daarna bel ik Suelza nogmaals dat het een Red bag delivery is en dat de DA onderweg is.
Minuten lijken uren te duren en nadat Princess eerst tot 2 maal toe met haar kont tegen de muur gaat liggen, weer opstaat, om daarna eindelijk met haar billen richting de deur gaat liggen, bundelen mijn man en ik onze krachten en trekken we hard met de weeën mee om maar zo snel mogelijk het veulen eruit te krijgen.
Binnen enkele minuten glijd er een prachtig bont veulen uit!
Als het begint te bewegen sla ik een zucht van verlichting en als vlak daarna de DA binnen komt durf ik pas weer adem te halen.
Even daarna komt mijn vriendin binnen rennen, en glunderd bij de aanblik van het mooie bonte meisje wat, ondanks dat ze wat vruchtwater binnen heeft gehad, na 10 minuten al probeert op te staan!
De Da breekt de navelstreng en blijft er net zo lang bij totdat ik me weer op mijn gemak voel.
Binnen een uur drijft deze dame haar moeder al tot wanhoop door rondjes te rennen in de stal met een overbezorgde moeder er achteraan!
Rond 23.00 besluiten we ze even met rust te laten en niet veel later zien we via de cam dat ze de uier heeft gevonden.
Vanwege alle spanningen gaan mijn man en ik rond 02.30 pas richting bed en ik neem de laptop mee zodat ik alles goed in de gaten kan houden.
Nu kijk ik naar een heerlijk slapend meisje...

[ Afbeelding ]

...en besluit dat ik ook nog maar even ga proberen te slapen voordat we weer wakker gemaakt worden door onze 3 dochters...

WhatsApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 22:28

Setteli schreef:
Nou, net terug van de DA om te scannen.
Drachtig *\o/* , maaaarrrrr het zijn er hoogstwaarschijnlijk 2 -O-
Ze heeft cystes in de baarmoeder, daardoor was het moeilijk te zien. Maandag moet ik even terugkomen, dan was het wat duidelijker, pffff

Hier precies hetzelfde.
Merrie is 1 x geïnsemineerd op 18 Mei en drachtig gescand.
Morgen wordt ze voor de 4de keer gescand, DA denkt of 2 eitjes of de ene is een cyste!
Is zo moeilijk te zien....

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 23:11

Tot hoe lang kunnen ze er nog 1 wegknijpen dan? Die van jou is dan al best ver. Dan moet het toch te zien zijn? Hoop voor je dat het er maar eentje is.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 10:45

Spannend Setteli, als het er wel twee zijn en ze knijpen er 1 weg: op de regumate zetten.
Het heeft hier al een keer goed gewerkt. De cystes maken het wel lastiger, goed dat ze na even wachten nog een keer kijken :j

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 11:43

Tjinta wat enorm balen zeg!

Ook hier zit het (zoals verwacht) niet mee, Mausi is weer niet drachtig :(
Er zat al een follikel van bijna 3 cm, maar ze toont nog niets van hengstigheid, al verwacht ik dat die wel heel snel op gang zal komen. Waarschijnlijk maandag weer scannen, maar eerst even afwachten of de hengstigheid echt op gang komt.
Nu aan het twijfelen om eventueel met een andere hengst te dekken, de hengstenhouder zit namelijk in Zuid-Oost Duitsland, maar heeft ook nog een hengst tegen de Nederlands-Duitse grens staan, die ook zeker bij Mausi zou passen. De laatste keer heeft ze me ook aangeboden met hem te dekken als ze op maandag geïnsemineerd zou moeten worden, omdat zij van de hengst die ik wil gebruiken geen sperma konden leveren op maandag. Het voordeel zou dan zijn dat het sperma er nog dezelfde dag is als ik het bestel, en dat ik iig geen risico loop dat het kwijt raakt (vorig jaar 1x gehad, en het verzendbedrijf zei dat het elke keer maar net goed ging met verzenden, en wil zo laat in het jaar dat risico niet lopen).
Maar goed, nog even goed over nadenken, en nog even met mijn hengstenhouder overleggen. Mocht het toch die andere hengst worden, wordt ze volgend jaar gewoon gedekt met de hengst die ik dit jaar wou gebruiken.

Aziza is gelukkig nog wel mooi drachtig :) Zij is vandaag voor de laatste keer gecheckt (89 dagen), en er was een mooi rondzwemmend veulentje te zien :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 11:59

Jikes die red bag delivery.. :o := Jullie maken me bang dames!

Vandaag Pret wat gereden want ze wordt gigantisch dik nu ze op weide staat. :+
Ik vind het een beetje eng om haar te doen werken. _O- Erg he! Ze is drachtig niet ziek, en toch.. :')
Ze is overigens heet zat. :')

stalbluemoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 12:03

Hier worden de merrie's gewoon doorgereden tot ze zelf aangeven dat het niet meer gaat.
Sintra is goed drachtig, dat kan je aan alles merken.
Lara moet de eerste week van augustus nog een keer gescant worden.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 12:40

Drachtig maar niet ziek, toch niet onderschatten hoor, is zoals bij mensen, bij iedereen verschillend en aangenaam is het toch ook niet, ik heb negen maand overgegeven en ben fysiek beperkt geweest.
Er zijn er die er wel vanaf zien, vrienden van mij hadden een merrie die letterlijk en figuurlijk uitgemolken werd, heeft echt op het randje gestaan, was graatmager, is een prachtig hengstenveulen uitgekomen en na twee maand was merrie terug rond en gezond en jaar daarna geen problemen meer gehad. Zou een soort van zwangerschapsvergiftiging geweest zijn.

Ylana wauw, pluim verdiend.

Jammer zeg voor de merries die niet drachtig zijn. Hopelijk nog voldoende kansen.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 12:55

Ik laat vanmiddag onze Flemmingh weer scannen. Ze toont erg hengstig, dus ik ben benieuwd.. Ze was al drachtig gescand op 18 dagen, zit dus nu op zo'n 6 weken.. Hoop écht dat ik me vergis!

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 13:07

Ow, dat zou echt balen zijn!
Succes!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 14:45

Fotsy schreef:
Drachtig maar niet ziek, toch niet onderschatten hoor, is zoals bij mensen, bij iedereen verschillend en aangenaam is het toch ook niet, ik heb negen maand overgegeven en ben fysiek beperkt geweest.
Er zijn er die er wel vanaf zien, vrienden van mij hadden een merrie die letterlijk en figuurlijk uitgemolken werd, heeft echt op het randje gestaan, was graatmager, is een prachtig hengstenveulen uitgekomen en na twee maand was merrie terug rond en gezond en jaar daarna geen problemen meer gehad. Zou een soort van zwangerschapsvergiftiging geweest zijn.

Ylana wauw, pluim verdiend.

Jammer zeg voor de merries die niet drachtig zijn. Hopelijk nog voldoende kansen.

Ik let wel op haar hoor. Als ze aan geeft niet meer te willen dan houden we gewoon op! :) Zij bepaalt. Maar vandaag voelde ze gewoon fit en sterk..

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 14:48

pony heeft tot de laatste week van haar dracht nog 'gewerkt' op eigen tempo en op het laatste alleen nog los in de rijbaan. Ze gaf toch dagelijks aan te willen werken dus kon haar dat ook niet misgunnen. Hielp ook mega tegen de dikke benen en zucht.
Dit jaar staat ze 24-7 op het land en vermaakt zich prima, rond oktober komen ze thuis en wil ik haar weer oppakken

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 14:50

Vulina schreef:
Ik laat vanmiddag onze Flemmingh weer scannen. Ze toont erg hengstig, dus ik ben benieuwd.. Ze was al drachtig gescand op 18 dagen, zit dus nu op zo'n 6 weken.. Hoop écht dat ik me vergis!

ik hoop dat ze nog dragend is! ik heb het ook eens gehad op 3 maanden verworpen en hengstig... niet leuk!

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 15:01

ik hoop het ook voor je Vulina!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 15:01

Mja die van mij staan zomer en winter 24/7 op het land. :)

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 15:25

bij ons staat pony 24-7 in een paddock met inloopstal, merkte vorig jaar dat ze graag wilde blijven bewegen dus dan doen we dat extra :)
Nu staat ze samen met haar kind en een vriendin op zo'n 4 hectare onbemest land...geloof niet dat ze ooit beter uit heeft gezien dan nu

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 15:31

Pret is echt te dik nu :') Zal dadelijk een foto van gisteren plaatsen maar daar zie je het niet zo goed op eigenlijk. Die buik steekt echt aan twee kanten ver uit (de ruin zijn buik ook trouwens. Ik zou je van beide kunnen wijs maken dat het voor over een maand of 2 is denk ik _O- )

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 15:38

Wat zou dat jammer zijn Vulina!

Heb je je veulens van dit jaar al verkocht?

Mocht er iemand nog een veulen zoeken: ik weet nog een super chique hengstveulen van Bojengel x Elcaro :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 17:30