[HK]Het Dikke Buiken Topic 2009

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 21:47

gefeliciteerd met je verjaardag Marrlinde

Ik heb nu een veulen van oktober 2008 samen met haar moeder in de box s'nachts merrie is 1.67m en het veulen is nu ongeveer 1.33m en staan samen in een box van 4m bij 4.5m maar het word aardig krap. s'nachts buiten is ook geen optie de merrie wil naar binnen en als ze niet naar binnen mag dan rent ze alleen maar heen en weer in de loopstal was ook geen doen ze wil echt op de box. En ze slapen allebij het liefst samen lang uit dus is echt krap.
Dus ik zou zo weer voor wat vroeger gaan dan voor een laat veulen. Maar dat is denk ik voor iedereen anders.

nu ga ik eens even terug lezen wat er allemaal is gebeurt de afgelopen 2dagen.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 21:54

Mijn veulen werd vorig jaar eind mei geboren.
Heerlijk was dat, hij heeft alle maanden buiten kunnen staan, tot het afspenen (waarbij verkoop een feit was) in half november aan toe. Alleen bij de hengstenhouder heeft hij in een box moeten staan, verder bij mij alleen weiland en soms een paar uur paddock.

Ook dit jaar heb ik weer een late (hoop ik). De eerste dekking pakte niet, maar de tweede wel. Een maandje eerder zou leuk geweest zijn, maar liever geen heel vroeg veulen. Dan zou ik er zelf ook minder van kunnen genieten in dat koude weer.

Maar idd, na juli laat ik haar ook niet meer dekken. Denk ik :o .

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 22:35

Marlinde gefeliciteerd!

Ach, hier loopt PG van nog geen 2 weken ook van 8.30 tot 16.30 uur buiten op het gras. Een hondendekje op tegen regen/sneeuw en dan kan ze ook op de wei gewoon liggend slapen. Bij echt slecht weer haal ik ze tussen de middag een uurtje binnen zodat ze binnen een langere periode droog kan slapen. Mocht het echt eens een hele dag regenen, dan heb ik nog een ruime loopstal waar het veulen ook flink de benen kan strekken.
Problemen met afspenen heb ik hier eigenlijk nooit. Ik speen ze af wanneer ik wil en zorg dan voor een maatje. Het liefst een ander veulen dat tegelijk wordt afgespeend.
Wel speen ik ze graag in augustus af. Dan is het nog goed weer en hebben ze even om te wennen voordat het slecht weer wordt.
Met afspenen in oktober heb ik al veel veulens een terugslag zien krijgen.
En omdat ik ze liever wat langer bij de merrie laat lopen, heb ik een veulen het liefst vroeg. Dan kan een veulen er 6/7 maanden bij lopen.
Plus dat op het moment dat het gras echt veel voedingswaarde heeft (april/mei), zit de melkgift ook op het hoogst. Later in de zomer zit er minder in het gras, zeker als het een droge zomer is, en dan gaan de veulens ook steeds minder bij de merrie drinken. Voor mij is het dan ook makkelijker om de merries op gewicht te houden.

Als je in de winter geen weidegang kan bieden en een veulen moet in een bak met zand, soms zelfs maar een uurtje per dag, dan zou ik idd ook een paar maanden wachten...
Ik wacht nog 3 weken met het dekken. Isis zit nu in de veulenhengstigheid en de volgende hengstigheid wordt ze weer gedekt.
Ik hoop dat Dynamic nog een week of 2 wacht met bevallen, dan kan zij meteen in de veulenhengstigheid gedekt worden. Vorig jaar werd ze slecht hengstig nadat ik de veulenhengstigheid had overgeslagen.

Dynamic weigert nog steeds meer uier te krijgen :+
Wel is haar buik erg gezakt in vergelijking met een dag of 2 geleden en worden haar banden losser.
Veullie was ook erg druk aan het bewegen vanmiddag. Wel apart, eerder in de dracht heb ik het maar enkele keren zien bewegen.

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 22:43

Pff heb heel wat mooie buiken langs zien komen iedereen gefeliciteerd met alle mijlpalen en veulentjes

Super leuke veulens voorbij zien komen op de foto's en heel leuk filmpje van Marije wat een dondersteen is ze al zeg.

Vandaag mijn nieuwe camera binnen gekregen dus eind van de maand lekker de camera aan kan ik haar goed observeren hoe ze zich gedraagt in haar box. Soms heb ik echt het idee dat ze echt helemaal niet beweegt of dat ze het stro weer netjes terug legt zoals ik het op heb geschut.
Mijn Kandy heeft een slecht gebit en maakt propjes van haar kuil dus om het eten haar wat makkelijker te maken krijgt ze nu Lucerne mix van Hartog, ze krijgt s'morgens, s'middags een emmer vol aangedrukt zeg maar en s'avonds 1.5 emmer aangedrukt zou dit genoeg zijn of moet ze toch meer? Ze is 93cm en ze doet alleen nog aan de longeerlijn zonder touwtjes of dubbel lijn lopen verder krijgt ze 3x per dag 3 handjes merriebrok en 3x per dag een kwart emmer wortels ze doet geen knustjes meer daar rekt ze teveel haar buikspieren mee op en belast haar achterhand onnodig nu vind ik.
Maar ik zet haar niet helemaal stil dan springt zo over de boxdeur heen na een paar dagen :o .

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 23:11

kappiegirl, even goed kijken naar haar algehele conditie, of je genoeg voert. ook een goede vervanging voor ruwvoer is seniores priores van pavo, moet je wel even kijken of hier niet te veel suiker in zit voor je kleintje.
kan er niets aan haar tanden gedaan worden??

MarijeR

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 23:23

Met zoveel lucerne wordt de calcium/fosfor verhouding wel erg scheef, daar zou ik zeker voor een drachtige merrie wel mee oppassen.

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 23:32

staat ook op de zak, dat je dan bijvoorbeeld graan kan voeren. :)

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 23:42

de dierenarts heeft gekeken in haar mondje maar ze moet onder narcose om haar kies te trekken of in iedergeval iets aan te doen haar kiezen staan ook niet helemaal recht op elkaar haar onderkaak is iets smaller als haar bovenkaak waardoor haar kiezen dus niet recht op elkaar staan. Ze had ook 2 kiezen met doppen erop die zijn verwijderd en gaat het eten wel beter. Maar ik wil haar niet onder narcose hebben met het veulen in haar buik daar zitten teveel risicoos aan verbonden ja als het echt niet kan dan is het niet anders maar wil het liefst haar laten helpen na het veulenen. Brokjes krijgt ze van Subli die zijn mooi fijn en die kan ze dan goed vermalen omdat ze niet zo dik zijn verfijnen ze snel waardoor wel alles goed word opgenomen. Ik had eerst Hippostar merrie/veulen brok voor mijn paard en veulen maar dat kan zij niet goed eten dus heb ik die andere maar over geschakeld op deze brok anders zit ik straks echt met 8 verschillende soorten voer. Heb nu al 6 verschillende soorten voer.

Kan ik dan beter de grascompact van Hartog nemen of is er nog een ander soort ruwvoer wat ik haar kan geven wat ook uit kleine stukjes bestaat? Ik heb het een paar dagen geprobeerd om kuil te knippen en de kids ook laten knippen maar dat is gewoon niet te doen. Dan ben ik ruim 2 uur bezig om een portie voor haar fijn te maken zodat ze het makkelijker kan eten.
Ik had lucerne genomen omdat dat word aangeschreven als gedeeltelijk vervangen van ruwvoer (bied haar wel kuil aan maar ze vind het echt maar niets de helft blijft ook gewoon liggen) Hoeveel Lucerne kan ik haar geven gewoon een halve emmer per keer en dan 2 of 3x per dag? en dan gewoon kuil of hooi geven en dan ziet ze maar wat ze doet? Als ze honger krijgt dan zal ze toch wel eten? Ze is verder niet dunner geworden ofzo en ze had best een beetje reserve's. Maar ik wil wel dat ze voldoende voeding binnen krijgt.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 23:46

MarijeR schreef:
Als je in de winter geen weidegang kan bieden en een veulen moet in een bak met zand, soms zelfs maar een uurtje per dag, dan zou ik idd ook een paar maanden wachten...
Ik wacht nog 3 weken met het dekken. Isis zit nu in de veulenhengstigheid en de volgende hengstigheid wordt ze weer gedekt.
Ik hoop dat Dynamic nog een week of 2 wacht met bevallen, dan kan zij meteen in de veulenhengstigheid gedekt worden. Vorig jaar werd ze slecht hengstig nadat ik de veulenhengstigheid had overgeslagen.Veullie was ook erg druk aan het bewegen vanmiddag. Wel apart, eerder in de dracht heb ik het maar enkele keren zien bewegen.

jij hebt gewoon het grote voordeel dat de mini's de wei niet zo vreselijk stuklopen, ze staan hier op zowat een hectare, maar er is wenig van over, en ik ben blij dat ik nog geen veulens heb.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 23:59

Die kleintjes kunnen er ook wat van hoor ;)
Maar ik bewaar een paar stukken land waar ze na augustus niet meer op komen en dat maai ik dan een keer schoon en sleep het. Daarna krijgt het rust tot de veulens er zijn. Kunnen ze meteen het gras op.
Uiteindelijk is het gras daar straks ook wel op maar dan begint het op de andere stukken weer te groeien.
Het zijn wel de droogste stukken weiland met drainage en op zand dus het wordt sowieso geen vieze prut als op klei of veengrond.

Kappiegirl, ik voer ipv lucerne aspero. Gehakselde grassen, ook kleine stukjes.
Hier krijgen ze het door het krachtvoer maar je kan het ook al ruwvoer vervanger geven.
Calcium/fosfor verhouding is daar al een stuk beter bij. Nog wel wat hoog in calcium maar dat vind ik op het eind van de dracht juist een pluspunt bij mini's.
Maar bij lucerne is het me té hoog.
http://agrobs.de/de/produkte/pferde.htm
Ze hebben het ook in een grasbrok die je kan weken.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 00:01

fokfanaat dat is inderdaad een voordeel met de ukken, ik merk ook dat mijn wei nu ondanks regen op een licht bevroren ondergrond, goed blijft. Met de haf erbij was de wei allang omgeploegd.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 00:07

fokfanaat, ik denk dat dat zeker scheelt.
Mijn forester loopt deze winter overdag met een shetje in de wei en ze lopen nauwelijks iets stuk. Het is wel kaal afgegraasd, maar niet stuk. Alleen bij de "poort" is het wat modderiger.

Vorig jaar stond ze rond deze tijd slechts enkele uurtjes per dag op de wei met een (beslagen) volbloed en het stukje wei was in no time omgeploegd en stonden ze tot hun knieen in de prut (bij wijze van ;) )

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 00:18

MarijeR schreef:
Kappiegirl, ik voer ipv lucerne aspero. Gehakselde grassen, ook kleine stukjes.
Hier krijgen ze het door het krachtvoer maar je kan het ook al ruwvoer vervanger geven.
Calcium/fosfor verhouding is daar al een stuk beter bij. Nog wel wat hoog in calcium maar dat vind ik op het eind van de dracht juist een pluspunt bij mini's.
Maar bij lucerne is het me té hoog.
http://agrobs.de/de/produkte/pferde.htm
Ze hebben het ook in een grasbrok die je kan weken.

De Wiesencobs bedoel je? Die geef ik, maar beide paarden maar 1/2 voerschepje, met daarbij 2 voerscheppen warm water. Half uurtje staan en 't is een papje. Daar dan weer 1 voerschep Dodson & Horrell Safe & Sound overheen. En DAAR doet Mira een moord voor ;)

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 09:00

Ik las iets over vroeg dekken of niet, voor mij maakt het voor buiten niet uit.. Ik heb geen gras, ze komen hier altijd op het zand.
Maar ik wil de veulens ook "pas" in maart dus ik dek in april op z'n vroegst..

Voor ons wordt het nu ook echt aftellen, Kyra zit vandaag op 300 dagen :D

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 09:36

Grappig mijn merrie zit ook op 300 dagen vandaag,kunnen we samen aftellen.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 10:01

Goeiemorgen!

Ster zit op 233 dagen (niet officieel). Heb net de ontwikkeling van het veulen vergeleken op foalcam. Als het goed is zit er nu bijna een kaal lammetje in met snorharen :D !

Sue_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 10:02

haha gem!!!

Hier zit de dame zo rond de 310 dagen. :)

BelgenGek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 10:53

Saar moet nog 72 dagen :D

Haar buikvorm veranderd, kijk maar naar foto van gister;
Afbeelding
er lijkt een soort puntvorm onderaan te komen..

betere foto had ik niet srry,
ze was een beetje chaggie gister dus de rest is mislukt..

grtjss tineke

Amandake

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 10:57

hahaha die Saar ,geweldig beestje vind ik dat ;-)

Tass

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 10:57

Woow die buik :oo
Hangt bijna op de grond :=

yfande

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 11:12

Idd wat een buik.......lekker eigenwijs ding zo te zien :D

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 11:14

Aah Saar, wat is ze toch leuk!

Weer een aantal op 300 dagen, gefeliciteerd :)

BelgenGek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 11:18

ja die buik.. heb al wieltjes besteld Whaha (geintje ;) )
de foto vertekend haar Rug heel erg, die lijt erg doorgezakt
maar daat zit precies een witte vlek..

@Yfande; ze is echt Niet eigenwijs, dat is die andere die
erbij in loopt, das echt een schijt-shet (srry v taalgebruik :) )

het is wel een aandoenelijk dier om te zien met die korte pootjes!

Grtjsss

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 11:23

wat een heerlijk ponytje die kleine Saar nog even en ze moet een tafeltje op wieltjes om haar buikje niet over de grond te laten slepen. Ze is echt geweldig! Staat ook echt te kijken "stoor me niet in ben aan het eten, hele serieuze bezigheid hoor" ze is tegek.
Ben gek op dat kleine spul ik wil er ook nog wel meer van dat formaat maar moet even geduld hebben er is er al 1 onder weg moet nog z'n 76dagen.

gefeliciteerd voor iedereen met een mijlpaal
en succes met de laatste loodjes.

Ik ben druk bezich om een vervanging te vinden voor de lucerne of kuil hoop dat ik vandaag ga slagen. Ik ben zelf niet zo kapot van over te gaan op natte voeding omdat dan haar kiezen alleen maar groeien ipv toch nog een beetje afslijten heb Kandy vandaag een kwart emmertje lucerne gegeven en een pluk kuil in stukjes geknipt (dan maar even zo...) en door elkaar gemixt en in een grote zwarte cementton gedaan en ze at het wel gewoon dus ga kijken of ik misschien een hakselaar kan vinden dan is het probleem misschien ook wel weer even opgelost. Ach zo gaan we weer verder met zoeken naar oplossingen tot ze geworpen heeft en dan nog 6 weken wachten tot het veulen wat sterker is en dan word ze geopereerd en heeft ze nergens meer last van en kan ze weer gewoon eten wat ze altijd heeft gegeten.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 11:24

Ze krijgt idd een puntbuik......

Arlinda is ook zo chagerijnig. Moet echt goed opletten in haar buurt. Vanmorgen mocht ik dr wel even op dr koppie kriebelen....