[HK]Het Dikke Buiken Topic 2008 - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

peach2001

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2008 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 18:42

Oxytocine is een lichaamseigen hormoon dat geproduceert word bij stimulatie van de uier.

Het natuurlijke instinct van een veulen vanaf de eerste minuut is stoten tegen de uier.

Wij mensen kunnen bij 95% van de merrie's vanaf dag 3 vrijwel geen melk meer aftappen uit de uier omdat wij gewoon aan de spenen trekken en niet eerst stoten in de uier om de melk te laten vloeien.

De gemiddelde DA trekt ook alleen aan de spenen en komt dan tot de conclusie dat er niet genoeg melk is, echter zou dit bij een merrie + veulen waar geen problemen mee zijn zo gedaan worden, dan zou de conclusie wrs hetzelfde zijn.

ik heb vorige week nog op dag 5 na de bevalling geprobeert melk te tappen bij xenah, ik kreeg na 5 minuten stoten wel 5 ml melk eruit. Soms geven merrie's nu eenmaal niets aan mensen en wel aan de veulens. Misschien was het wel beter gegaan als ik gewoon mijn mond eromheen had gezet...

Zolang de merrie het veulen wegslaat bij pogingen tot drinken (stoten) is de uier gevoelig en dus 2 opties:
óf er zit voldoende melk in waardoor het gevoelig is
óf er is sprake van een andere gevoeligheid die bijv veroorzaakt word door uierontsteking.

Dat wij er niets uitkrijgen zegt dus totaal niets over het wel of geen melk hebben...

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 18:50

ShamalArabs schreef:
Soms geven merrie's nu eenmaal niets aan mensen en wel aan de veulens. Misschien was het wel beter gegaan als ik gewoon mijn mond eromheen had gezet...
...

ROFL ROFL Sorry zie dit even helemaal voor me ROFL ROFL

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 18:56

Haha!

SA: Maar wat over het oxytocine spuiten? Wordt dat idd alleen in het begin gedaan als er geen melk komt? Niet als na een tijdje de melkproductie op lijkt te houden (veulen krijgt er niks uit)?

hiboune

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 18:57

pvd dat beeld had ik dus ook al!

bedankt voor je uitleg SA

hiba had altijd een volle uier zag je ook goed hangen tussen haar benen sinds vanmorgen is dit ook ''weg''
morgen heb ik gelukkig weer mijn eigen lieve dierenarts! zij kent ook mijn pony's door en door..
het gaat nu met beide stukje beter maar uier still the same..

bent krijgt genoeg binnen dus daar maak ik me geen zorgen meer om diarree lijkt ook stuk minder..
koorts hebben ze niet
hiba had 37.6 en bentley 38.1

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 18:59

_Marlijn schreef:
Inma: Gefeliciteerd!! Go jij! Go jij!

Hiboune: Gelukkig is het niets ernstigs.. Hoe je het moet bereiden weet ik niet.

Wenonah klinkt spannend! *LOL* Vind het grappig dat ze nu bij haar naam genoemd werd. Haha! Dit vind ik wat beter klinken als: De Wolkentanz. (Al weet ik niet zeker of ze zo heette, of dat dat de andere merrie is.)

dat is idd haar eigen naam Haha!

Inma gefeliciteerd! Wauw wat snel zeg. En dat zonder te waken.
*rolt wallen op*
Jaloers Haha! Haha!

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 19:02

48 uur PVD Clown
Dat kan ook betekenen dat ik voor jan muts naar hengelo cross vanavond Haha!
Ik hoop dat het er toch is binnen 24 uur. Maarrr we zullen zien Haha!

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 19:03

het moet ook zijn 24 uur, maar kan het niet meer wijzigen Verward

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 19:12

Nicole288 schreef:
Haha!

SA: Maar wat over het oxytocine spuiten? Wordt dat idd alleen in het begin gedaan als er geen melk komt? Niet als na een tijdje de melkproductie op lijkt te houden (veulen krijgt er niks uit)?

meestal word het alleen in het begin gedaan omdat de merrie in die periode wat moeite kunnen hebben met het laten schieten van de melk.
Ik verwacht in dit geval, omdat de merrie hem wel wegslaat, dat ze wel voldoende melk heeft. Mocht dit niet zo blijken te zijn dan kan er alsnog oxytocine gegeven worden. De hoeveelheid melk die nu aanwezig is zonder extra oxytocine is 45% van wat er geproduceert word onder invloed van de extra oxytocine.

Bij vrouwen word ook oxytocine gegeven indien bij bijv. het kolven de melk steeds niet toeschiet.

_Marlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 19:12

PVD: Ik heb net nieuwe foto's van Missy's uier gemaakt voor je, ook van de zijkant. Ben benieuwd wat je er nu van zegt. Ja Maar die plaats ik vanavond. Al denk ik ook niet dat ze binnen 48 uur bevalt hoor. Heb vandaag even geprobeerd te melken, de vloeistof begint al wel troebel en plakkerig te worden. Ja

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 19:18

nou ik ben heel benieuwd of pvd gelijk krijgt en idd dìè 4 veulens geboren worden!

Marlijn: wil de foto's ook graag zien! Al zolang geleden! En ze is over een week al uitgerekend zie ik! Uitgaande van hoeveel dagen? 336 gezien je onderschrift?

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 19:19

potverdikkie schreef:
Michell en richtje moeten allert blijven.

Alert zijn we id... (al een paar dagen) Ben vandaag niet geweest, dus weet niet hoe de stand van zaken is, zo even bellen. Als het vannacht niet komt, zal ik morgenmiddag weer foto's maken *LOL*

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 19:20

Wij hebben 2 vaarzen die we nog elke melkbeurt oxytocine bijspuiten, 2.5 ml. Dit is voldoende om de melk te laten schieten. Reken erop dat het ongeveer 2 min. inwerktijd nodig heeft.
Wat betreft de melk van Pavo: ik heb er helaas wel ervaring mee gehad. Mijn merrie stopte na de 1e dag met melk geven en ik heb 's nachts de buurman uit bed moeten bellen die de melk verkoopt. Ik maakte het precies aan zoals de bijsluiter vermeldt en maakte het dan aan voor 1 hele dag. De melk die ik niet gebruikte bewaarde ik in de koelkast en wat ik nodig had deed ik dan weer in de fles en warmde het au-bain-marie op. In het foldertje staat dat je de biest niet mag opwarmen in de magnetron, maar de gewone veulenmelk wel. Ik ga ervan uit dat als zij dit zo opschrijven dat het dus wél kan! Ik bood de fles altijd aan onder de merrie bij het uier. Ik gaf 6 voedingen per dag, Wonder probeerde tussendoor nog bij zijn moeder te drinken en daardoor stimuleerde hij ook haar melkaanmaak/melkgift. Na zo'n 3 weken bedankte Wonder mij voor de fles. De fles bij het uier aanbieden voorkomt dat jij ondersteboven wordt gelopen als het veulen doorheeft dat jij zijn "melkmama" bent. Bovendien weet hij dan dat daar de melk te halen is, dus zal hij ook makkelijker overschakelen terug naar het uier.
De prijs van de melk: ik weet er alles van Clown
Laatst bijgewerkt door suffie op 11-06-08 19:21, in het totaal 1 keer bewerkt

_Marlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 19:21

Jennyk: Ik zal ze hier vanavond plaatsen. Haha! Ik ben gewoon van 11 maanden uitgegaan. Ze is 18 juli 2007 voor het laatst gedekt. Het veulen komt er toch uit wanneer het zelf wil, dus hoeveel dagen je aanhoud maakt uiteindelijk toch niets uit. Haha!

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 19:22

potverdikkie schreef:
nou,

heb tot pagina 452 terug gekeken naar de foto's.
Wat ik denk? (erg gevaarlijk hihi)

binnen deze 48 uur:

Adhira
Savath
Belg91
Sjoert en Youngster

Marlijn, jij moet nog echt even geduld hebben hoor!!

Destiny, je spookt door mijn hoofd, maar waar ben je?

Amandake@ De laatste Lowlands gaat als eerste. Al denk ik niet bij de veulenboom. Wanneer wel geen idee, Vind het wel onwijs gave foto's zo rollend haha.

Snelle update,

Hier Doei!

Firenza's uier stond al 2 dagen vrij strak, alleen de spenen waren nog niet helemaal vol. Dus ik zat te wachten op melk. Maar vandaag is het weer iets minder. Ze denkt ook, nu het weer weer omslaat houd ik het nóg wel even binnen. Slapen

Nou ja, we wachten het rustig af Rolleyes
Ik ben er alleen niet zo blij mee, omdat ze dit jaar ook weer gedekt moet worden, en dat wordt dan ook weer zo laat. Ik had gehoopt dat ik volgend jaar een iets vroeger veulen zou hebben. (Ach we hebben Aziza natuurlijk eind februari/begin maart, maar ik had gehoopt dat Firenza ook wat eerder was.)

Hier wat foto's van net.
Afbeelding

Afbeelding

Uier
Afbeelding

Afbeelding

Nou pvd, wat denk je ervan?

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 19:27

marlijn: ja dat is waar, hoeveel we ook aanhouden zij denken toch anders dan wij.......
Destiny: ja weinig aan te doen hè, een paar maanden tussen de veulens is idd wel jammer

Adhira

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 19:30

Uiers zijn toch al aardig vol hoor Destiny,mis alleen nog grote druppels eraan Pling
Kan zo gebeurd zijn hoor,gistermiddag had Adhira ook nog niks en 's avonds ineens grote plakkerige druppels eraan.
Ik ga er zo weer heen,nacht nr 7 op stal ,hopelijk de laatste Haha!

groetjes Debby

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 19:34

Er is inderdaad weinig aan te doen. Maar bij haar vorige veulen was Firenza 10 dagen te vroeg, dus op dag 325. Ik hoopte dat dat nu ook zo zijn, dan had ze eind mei een veulen gehad, en kon ze eind juni weer gedekt worden. Als ze dan het jaar erop weer wat eerder zou zijn, zou er 'maar' 2 maanden tussen de veulens zitten, maar nu wordt het zeker wel een maand of 3.
Maar het is vooral omdat ik begin juni toch vrij laat vind voor een veulen. Ik zou ze het liefst tussen half maart en begin mei hebben.

Ik heb nog een vraagje, ik zit te twijfelen of ik het veulen wel of geen veulenprik moet geven? Firenza is 20 mei geënt, omdat haar uier toen ineens erg hard veranderde, en ik verwachte dat het veulen wel iets eerder zou komen.
Ik heb gelezen dat als de merrie in de laatste maand voor de bevalling nog geënt is, een veulenprik niet nodig is. Maar omdat het al bijna een maand geleden weet ik niet precies wat nu het beste is.

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 19:45

hi, ik leer het nog eens met die linkjes.
Quoten, dan zie ik de link, copieren, plakken en hebben die foto's!!

Maareh...... ik denk dat ik je door kan schuiven naar de bovenste rij....! Ja

odique

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 19:54

Inma: Gefeliciteerd! Ben benieuwd naar de foto's.
Hiboune: Gelukkig niets ernstigs, wel raar van je veearts dat hij het niet nodig vond om snel te komen.
SR: Morgen komt de smid voor Odique om haar ook weer op ijzers te zetten en Zephyros is nu 5 weken oud. Zij heeft ook dat ze zonder ijzers op eieren loopt. En aangezien ze nu buiten staan is de kans dat ze op Zephyros gaat staan een stuk kleiner.

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 19:56

potverdikkie schreef:
nou,

heb tot pagina 452 terug gekeken naar de foto's.
Wat ik denk? (erg gevaarlijk hihi)

binnen deze 36 uur: (ja, niet 24 en ook niet 48!!)

Adhira
Savath
Belg91
Sjoert en Youngster
Destiny
l0rdJ

Marlijn, jij moet nog echt even geduld hebben hoor!!

Amandake@ De laatste Lowlands gaat als eerste. Al denk ik niet bij de veulenboom. Wanneer wel geen idee, Vind het wel onwijs gave foto's zo rollend haha.

Snelle update,

hi.

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 19:57

potverdikkie schreef:
hi, ik leer het nog eens met die linkjes.
Quoten, dan zie ik de link, copieren, plakken en hebben die foto's!!

Maareh...... ik denk dat ik je door kan schuiven naar de bovenste rij....! Ja

Oja, helemaal de links vergeten Bloos
Moet haar uier niet nog heel wat voller?

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 19:59

Hm, klint raar, maar daar kijk ik niet echt naar Bloos

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 20:09

Oke dat kan natuurlijk ook Haha!
Maar ik heb al van een aantal mensen gehoord dat haar uier nog veel voller moet, en dat het nog wel een aantal dagen duurt als het zo blijft.

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 20:16

als je daarnaar kijkt indd ja. Dan zou het eigenlijk nog voller moeten. Echter je hebt van die merries die ineens volschieten....

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 20:22

Ja dat verwacht ik zelf eigenlijk ook. Zo gaat het de laatste tijd steeds, haar uier verandert met sprongen, eerst nog niets, toen ineens half vol, toen ineens vol. Met steeds ongeveer een week ertussen. Alleen nu is het dan weer iets minder.