[HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 14:15

Tegenwoordig verloopt bijna alles via de app. Als ik een vraagprijs krijg, ga ik ervanuit dat het geen vaste prijs zonder onderhandelingsruimte is..

Ik onderhandel altijd wel gewoon, juist via WhatsApp. Heb ik het meteen zwart op wit staan.

Ik heb net zo via WhatsApp 1 gekocht, en heb nu op 1 geboden via een veiling, en ben nog in onderhandeling over een jaarlingmerrie.. Dat gaat ook via WhatsApp..

baudyh

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 14:33

Maar ga je dan helemaal niet kijken. Bij een online veiling niet maar als je particulier koopt?

MarryAnneR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 14:59

Gefeliciteerd Symke! Hoe gaat ze heten?

Zojuist de schrik van mijn leven gehad. Iemand was ze slim geweest het hek niet paardenproof te sluiten. Staan ze daar ineens gezellig met zijn allen. Taartje vond het prachtig tussen 8 dames. Hij was ook echt niet van plan om weer samen met mama apart te gaan. Dochterlief wilde het zo dan maar laten maar dat durf ik echt nog niet.

We hebben dus nog 2 shets, 2 a/b welshjes, 1 welsh cob, 1 fjord en een paard. Paard is een veulenkidnapper en totaal verliefd op hem. Normaal staat alles gewoon gezellig bij elkaar maar ik ben te bang dat hij straks gewond raakt.

Het gaat er soms best hard aan toe. Staan ze bij jullie al met andere paarden? Ik bedoel dan niet met andere mama’s en veulens.

SparkYY_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 15:09

Ik snap dat wel. Zeker als je zelf meerdere veulens fokt, verkoopt en/of aankoopt. Om telkens het halve land af te reizen is natuurlijk ook geen doen. Dan is via whatsapp ook wel makkelijk en weet je als koper inderdaad waar je aan toe bent.

Wij hebben de afgelopen 3 jaar elke keer maar 1 veulen gefokt. Dat zijn echt m’n maatjes, er zit gewoon ook een stuk emotie bij. Ik wil dan ook zeker weten dat ze een goed plekje krijgen en mensen dus ook in het echt zien voordat er iets verkocht wordt. Als we dan al niet tot een bezichtiging komen dan houd het al op. Via sporthorses en Facebook kreeg ik van verschillende veilingen bericht daar te mogen komen maar dat wil ik ook niet, puur omdat je dan niet weet wie je veulen koopt.

Maar goed, ook dat is risico van het fokken dat het kan dat je je veulen niet verkoopt. Daarom ben ik blij dat we ook de mogelijkheid hebben om hem thuis met een opfokmaatje op te laten groeien. Dan zit er ook geen ‘moet’ achter de verkoop.

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 15:19

Er zal ook een groot verschil zitten in groot of kleinschalig paarden houden, fokken, veel of weinig ervaring hebben etc..
Alles dat ik koop wil ik in de ogen kijken. Als ik met een hengst wil dekken net zo. Er zijn ook mensen die dekken met een hengst die ze alleen op de foto of video gezien hebben, zelf kan ik dat niet. Het is voor mij niet de eerste keer dat een hengst in het echt heel anders overkomt dan op foto's en video's. Plus ik geef om karakter en dat zie je niet op een foto maar wel in een paard zijn blik.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 15:38

Hier ook ervaring met dat onderhandelen. Wordt weinig gedaan. Had er 1 te koop die via de app al zei: voor x kom ik kijken. Dat was onder mn vp maar prima voor mij. Uiteindelijk niet gekocht. Verlaag ik de vp op internet en toen had ik der gelijk verkocht maar kwam koper 1 toch weer terug. Als die gelijk dat hsd geboden, had ze ook verkocht geweest.

Ik zeg vaak via dr app of telefoon: voor x kom ik kijken. Dat is al stap 1 onderhandeling. Maar goed dan moet ik wel de vp weten. Anders vraag ik de prijs.
En als ik dan zeg voor x kom ik kijken en de verkoper zegt nee, zeg ik vaak nog: voor welk net geld wil je wel? Een beetje op die manier. Dat werkt toch fijner via de telefoon of in het echt. Dan kun je iemand beter inschatten.

Maar goed. Mer de tijd mee he. Nu is het kort en krachtig via dr app. Ik vind het niet erg, de echte komen wel kijken..

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 15:52

baudyh schreef:
Maar ga je dan helemaal niet kijken. Bij een online veiling niet maar als je particulier koopt?

Nee.. Ik spreek af dat ik ze koop voor x bedrag indien correct, ik haal ze wel zelf op, blijken ze dan niet correct te zijn, laat ik ze staan.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 15:57

Ik vind via de app prima. Geen probleem, maar wil wel graag een naam en een fatsoenlijk gesprek :-).

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 16:02

Symke gefeliciteerd *\o/* Wat fijn dat alles goed is gegaan!

Verkopen......Lokwinske ging heel snel, zelfs boven mijn vraagprijs.
Felix verliep moeizaam. Van helemaal niet komen en niets meer laten horen, tot met de trailer op het erf staan en de helft bieden :') met de opmerking: hij kent niets en is dus ook niet meer waard.

Hij gaat nu naar een collega van mijn man, heel blij met dit fijne thuis.

Mijn Haflingers kan ik elke dag verkopen, daar is niet normaal veel vraag naar voor veel geld :o alleen gaan die niet weg.

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 16:21

Gefeliciteerd Symke met je mooie appaloosa meisje!

Ik weet ook wel eerst graag zeker dat een paardje binnen mijn budget past voor ik ga kijken. Meestal is dat idd via de app…

Als er een vraagprijs bijstaat die voor mij bvb te hoog is en ze zeggen dat er te onderhandelen valt, wil ik ook wel weten of die dan binnen mijn budget kan komen te liggen voor ik de hele afstand rij. Anders sta ik daar ook voor Piet Snot.

Wijzig123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 16:44

Ik kan gelukkig niet veel mee praten over de verkoop van veulens. Ken het wel van de handelstal waar ik gewerkt heb dat mensen slecht de afspraken na komen.

Echter is de manier van verkopen soms ook wel een ding.....
Valt mij vaak op dat er slechte foto's zijn, zoals eerder genoemd geen vraagprijs, zelfs niet eens een richtprijs. Zet dan tussen de 6 en 8 bijv. dan weet je iig of het de moeite voor jezelf waard is om er achteraan te gaan. Een ook van die mensen die zeggen dat als je ze wil zien lopen dat je dan maar moet komen. Sorry maar ik ga geen 2 uur rijden om maar te gokken of t beestje mij qua beweging aanstaat. Dan vindt ik persoonlijk dat de verkoper ook weinig initiatief neemt.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 16:50

Eens. Ik heb altijd mooie goede fotos. Niet altijd stand foto's moet ik zeggen bij de rijpaarden, dat kan ik zo slecht dat je dat maar in het echt moet komen bekijken. Ik moet daar serieus eens op oefenen.
En ik heb vaak wat YouTube linkjes of ik knutsel 1 video in elkaar oid.

Dat vind ik ook leuk om te doen. Maa juist die advertenties met slechte foto's, vind ik nog wel eens leuke kansen. Tenzij ze alsnog de hoofdprijs vragen. Dat is jammer maar met telefon foto's waarbij t paard een puntje aan de horizon is.....

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 17:15

Ik zorg altijd voor goede foto’s en filmpjes. Anders heeft verkopen inderdaad geen zin.
Ik vind dat als je de prijs erbij zet je ook mensen af kan schrikken. Want er past bij de juiste mensen best wat te onderhandelen.
Goede plek is ook belangrijk

Maar goed wel blij dat meer mensen die verkoop frustraties hebben. Ha ha
Het komt vast goed.
Laatst bijgewerkt door baudyh op 20-08-21 17:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 17:18

Ik heb nu 2 Friezen verkocht, veulen en enter. En heb ze niet eens geadverteerd. De een heeft netjes de vraagprijs betaald zonder te zeuren en de ander heeft zelfs paar duizend overboden om er zeker van te zijn dat hij het veulen kreeg. Dus hier alleen maar positieve ervaringen

Silvester is vandaag voor het laatst in onze weide. We brengen hem morgen naar zijn nieuwe eigenaren in Duitsland. Ritje van 7 uur

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 17:21

Ik vind een vraagprijs bepalen ook erg moeilijk. En bij de juiste klik met mensen is meer mogelik dan bij geen klik hebben.
Ik probeer altijd wat te kijken wat vergelijkbaar is qua leeftijd, niveau etc

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 17:24

Vraagprijs bepalen vind ik ook moeilijk. Ik kijk wat op internet maar vooral mijn gevoel. Als ik blij ben met het geld dat ik er voor krijg vind ik het helemaal prima

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 17:49

Goede reis morgen Kabayo!

MarryAnneR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 17:55

Wat is dit moment dan een redelijke prijs voor een d- pony hengstveulen? Niet dat de mijne weg mag maar misschien eentje erbij zodat ze samen kunnen. Ik heb plek zat maar met alleen vrouwen op stal is het wellicht de manier om hem thuis te kunnen houden.

Symke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 20:36

Ik krijg nu natuurlijk allemaal vragen op problemen die jullie allemaal al achter de rug hebben.....
Nr1: merrie is erg beschermend en blijft in de stal ondanks dat open staat naar weiland en lekker weer was. Haar ermee uit nemen ging niet echt, had veulen niet vast en die liep niet perfect mee.

Wat zouden jullie doen? Wel naar buiten brengen of wachten tot ze zelf willen?
Ik heb juist de stal en weiland zo dat ze keuze hebben......

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 20:40

Ze gaan vanzelf wel naar buiten :) Zou het niet teveel forceren als ze zelf keuze hebben.

suffie schreef:
Goede reis morgen Kabayo!

Dankjewel!

Wijzig123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 20:42

Symke schreef:
Ik krijg nu natuurlijk allemaal vragen op problemen die jullie allemaal al achter de rug hebben.....
Nr1: merrie is erg beschermend en blijft in de stal ondanks dat open staat naar weiland en lekker weer was. Haar ermee uit nemen ging niet echt, had veulen niet vast en die liep niet perfect mee.

Wat zouden jullie doen? Wel naar buiten brengen of wachten tot ze zelf willen?
Ik heb juist de stal en weiland zo dat ze keuze hebben......

Ik zou het even laten voor wat het is. Niks forceren. Ze gaan als het goed is vanzelf wel. Morgen wordt het gelukkig nog een dag lekker weer. Even wat rust geven en dan denk ik dat ze wel gaan.

Kabayo goede reis morgen! Jullie hebben wel een ritje op de planning staan joh. Maar alles voor het goede doel.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 21:44

@kabayo: goede reis voor morgen!

@symke: ik zou ze ff zo laten, gun ze hun rust samen maar ff..ik heb mijn merrie en veulen 1 dag op stal gelaten na de geboorte.
De 2e dag ff uurtje los in de bak. De 3e dag ff 2 uurtjes op de wei en zo de dagen erna opgebouwd.
Was eerste veulen voor mijn merrie en ze moest nog heel erg wennen.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 22:20

symke zet jij normaal gesproken je merrie buiten of loopt ze dan ook zelf in en uit wanneer het haar uitkomt?
Als ze normaal ook in en uitloopt wanneer ze dat zelf wil zou ik haar gewoon lekker laten dan weet ze dat ze eruit kan en kan ze zelf beslissen wanneer ze daar een toe is (of kan het veulen dat doen).
Als ze gewend is dat dat jij haar altijd buiten zet zou ik als ze morgen niet uit zichzelf naar buiten gaan gewoon een paar keer proberen je merrie buiten te zetten als ze dan weer terug naar binnen gaat haar weer laten staan en het later nog eens proberen.

Maar zulke dingen komen vanzelf goed. Zijn van die dingen die willen wij voor ze regelen net dat de allemaal willen dat ze snel drinken, maar ook dat doen ze gewoon wanneer ze er klaar voor zijn.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 22:34

gefeliciteerd Symke, wat een knap veulen. Heeft ze al een naam?

Wij hebben het ook net als tamarant gedaan, even rust met elkaar en rustig opbouwen. Soms ook gewoon een paar keer per dag een korte tijd buiten. Rumour is inmiddels 2 maanden oud en vandaag heb ik voor het eerst de andere paarden erbij laten lopen. In het begin was April veel te fel en beschermend en bij mijn eigen merrie Phoebe waren haar hormonen op hol geslagen (die is nu drachtig). Die gilde op alles en was echt heel heftig. Onze shet liep er al wel bij, maar die wordt elke keer gemolesteerd door Rumour, best wel sneu. Maar ik vind het wel belanrijk dat ie ook met andere paarden overweg kan.
Maar vandaag maar alles bij elkaar in gedaan en dat ging super goed. Phoebe heeft 1x gegild en een klein bokje gegeven, maar daarna ging alles goed. Rumour stond op een gegeven moment zelfs tussen Jazzy en Phoebe in bij de hooibak te eten en April stond een stukje verderop.

Afbeelding

Op de voorgrond Phoebe, Naughty en Rumour en op de achtergrond Jazzy en rechts April
Afbeelding

Ik heb 1x een veulen verkocht en die heb ik gelijk aan de 1e koper voor de vraagprijs verkocht.

Sammy2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 23:57

Gefeliciteerd Symke! Lang gewacht maar een heel mooi veulen!