[HK]Het Dikke Buiken Topic 2015

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 16:54

Hoe doen jullie dat met het vaccineren van de merrie? Er staat toch dat een maand vantevoren het beste is voor het veulen, maar zijn jullie niet bang voor koorts als bijwerking en dan de kans verwerpen?

XshaartjeX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 17:03

ooo het schiet al op bij een aantal merries :D Spannend!

Manda, ik heb mijn merrie ongeveer 6 weken voor de uitgerekende datum laten inenten omdat ze gewoon haar jaarlijkse enting moest hebben. Nergens last van gehad.

Overigens nog een vraag over de afrastering:
ik heb breed (40mm) lint besteld en vroeg mij af op welke hoogte jullie deze bevestigen voor een merrie van 160 en haar veulen. het is voor langs de slootkant en ik zou mezelf natuurlijk nooit vergeven als t beestje dadelijk in de sloot ligt.
Het worden waarschijnlijk 2 lagen lint. Onderop die van 40mm en daarboven van 20mm ik wil liever nog een laag daarboven doen maar of dat mag weet ik nog niet.
Is het anders een idee om een paar meter van de slootkant nog prikpaaltjes te zetten met lint en stroom er op?
Laatst bijgewerkt door XshaartjeX op 19-03-15 17:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 17:05

Ik had in dec mijn merrie laten vaccineren. Ik heb onlangs gemaild naar de kliniek, of ze 6 weken van te voren nogmaals geënt moest worden ivm het veulen maar dit was niet het geval. Al lees ik hier regelmatig van wel.

Vitaquilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 17:06

Manda hier eind februari geënt en half april uitgerekend. Mijn merrie reageerde nooit op een enting dus heb er simpelweg niet eens bij nagedacht dat t fout kon gaan.. 6 weken voor datum enten is mij geleerd ;)

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 17:10

Mijn merrie wordt gewoon jaarlijks geënt en daardoor heeft ze voldoende bescherming ook voor het veulen
Ik laat dus niet extra enten

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 17:10

Voor mij is het enten een probleem,omdat ik niet weet wanneer ze uitgerekend is.
Dus ik laat het zo,en laat dan wel een veulenprik geven in ieder geval ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 17:20

ponyparadijs schreef:
Mijn merrie wordt gewoon jaarlijks geënt en daardoor heeft ze voldoende bescherming ook voor het veulen
Ik laat dus niet extra enten

Dit zei de kliniek idd ook nog als reden.

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 17:25

Mijn dierenarts adviseerde ook juist niet extra te enten vlak voor de bevalling.

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 17:33

Pauk schreef:
Murosch.. Is het een maiden of heeft ze eerder veulens gehad?
Ik heb er een merrie tussen staan die rustig met de uier bevalt die jou merrie nu heeft. Ik heb ondertussen geleerd niet meer zo op uiers af te gaan maar meer ook op gedrag.

Janflicka.. Klinkt als een gedraaid veulen, heel normaal :)

Toevallig was de dierenarts hier vanmiddag (voor het enten van de honden) en hij heeft ook even naar roxy gekeken en hij zei precies hetzelfde. Uier zegt niet zo veel, daar kan je weinig van zeggen. Ik ben al twee weken Roxy overdag en 's nachts goed in de gaten aan het houden en ken haar nacht ritueel nu goed.

Vannacht om drie uur was het even paniek, geen beeld van de camera. Dus ik naar de stal, licht aan, en toen had ik weer wel beeld. De infra rood werkt dus niet meer. :( Heb maar de hele nacht het licht aangelaten in de stal anders zag ik dus niks. Weet iemand waar dat aan kan liggen?

Joyceee86

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 17:39

Uier Bar, deze ochtend
Speen rechts is nu droog en links een klein harsje
Afbeelding
Afbeelding

De schijven bovenaan zijn al echt aan het zakken
Afbeelding

Barcardi krijgt nooit een heel groot uier, maar wel een heel strak uier

Dit is het uier 2 jaar terug de dag voor bevallen
Afbeelding

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 17:44

Dat ziet er goed uit Joyce!

Tja het blijft lastig hoor.. Als ik mijn gevoel moet geloven dan duurt het geen week meer.. ze wil niet meer buiten zijn, eet haar hooi veel slechter, staat vanmiddag ook weer steeds in de schuilstal terwijl het prachtig weer is en dat ding al 2 jaar voor de sier in mijn paddock staat en ze is bekaf, slaapt steeds tussendoor. Haar ogen vallen zelfs dicht als ik bij haar sta.

Afbeelding

Afbeelding

Het is ook net of er wat vuiligheid uit haar kling komt, ziet er wat troebelig uit.
Afbeelding

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 17:54

Dessy had vandaag een harsje ?! Of verbeeld ik dat nu..
Sommige hebben echt mega uier hier.

Afbeelding

En de ph waarde

Afbeelding

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 18:29

Manda schreef:
Hoe doen jullie dat met het vaccineren van de merrie? Er staat toch dat een maand vantevoren het beste is voor het veulen, maar zijn jullie niet bang voor koorts als bijwerking en dan de kans verwerpen?

ik heb mijn merrie 4 weken voor de uitgerekende datum nog een keer extra laten vaccineren tegen influenza en tetanus. Als je van plan bent om het veulen een veulenprik te geven is het overbodig.
In de veulenprik is vaak een (breed) antibioticum en tetanus antistoffen. Die antistoffen krijgt het veulen door de extra vaccinatie al door de moeder. Zo werd het tenminste aan mij uitgelegd :)

http://www.dkhn.nl/paarden/verzorging/entingen.aspx

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 18:48

Hier is vanmiddag de d.a. ook wezen enten. Zijn over 6 weken uitgerekend. Veulenprik of vitaminepasta is niet nodig als de nageboorte compleet is en het veulen gewoon staat, biest drinkt, plast en poept. Hij zei dat een ervaren fokker met een gevaccineerde merrie doorgaans geen controle van de dierenarts nodig heeft.

Edit; De merries hebben het hem erg
lastig gemaakt vandaag. Jorja schopte met haar voorbenen, daardoor ging Dolly Jorja schoppen (ik en dierenarts stonden nog even gevaarlijk) en Rosa vloog de dierenarts met ontblootte tanden aan. Oeps.. zijn dat mijn lieve schattige kleine merries?!

l0esje21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 18:51

Diane_Basje schreef:
Hier is vanmiddag de d.a. ook wezen enten. Zijn over 6 weken uitgerekend. Veulenprik of vitaminepasta is niet nodig als de nageboorte compleet is en het veulen gewoon staat, biest drinkt, plast en poept. Hij zei dat een ervaren fokker met een gevaccineerde merrie doorgaans geen controle van de dierenarts nodig heeft.

Mij werd jaren geleden bij ons eerste veulen ook verteld dat ze niet meer aan een veulen prik deden.

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 19:02

Veulenprik kan volgens mij altijd op verzoek?
De 1 kiest er wel voor,de ander niet?

Als er hier iets komt..laat ik gewoon dierenarts komen om merrie en veulen te checken..heb zelf te weinig ervaring en ben nog in shock dat ze uberhaupt drachtig lijkt te zijn.
Dus zekerheid voor alles...noem me een miep,maar heb zelfs biest besteld voor het geval nieuwbakken mama moeilijk gaat doen.
Ze is een pitbull op het moment..en hoop dat ze dat blijft naar ons en veulen laat drinken...maar zoniet ben ik voorbereid alvast :)

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 19:15

Zelfs zonder de extra enting van de merrie is een veulenprik in normale gevallen overbodig.
Dat vertelde mijn DA.
Deze geeft de prik alleen als de eigenaar er op staat.
Sommige oude fokkers zitten natuurlijk al jaren in het ritueel van veulenprik en willen dat gewoon.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 19:19

Ik ent pas als het veulen er is omdat ik niet weet wanneer ze uitgeteld is.

Luna der kling was vandaag erg gezwollen. Hebben ze dit ook ooit gewoon uit het niets?

irischcob

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 19:28

Hier ook een pitbull
Manmanman.. als je naar haar kijkt word ze al boos haha
ze is vanochtend geeent! Ik denk dat ze de 340 dagen niet gaat halen.

tammiebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 19:31

Dank je Murosh

Neonlight
Moderator Over Paarden

carika schreef:
In de veulenprik is vaak een (breed) antibioticum en tetanus antistoffen. Die antistoffen krijgt het veulen door de extra vaccinatie al door de moeder. Zo werd het tenminste aan mij uitgelegd :)

http://www.dkhn.nl/paarden/verzorging/entingen.aspx

De veulenprik heeft niet vaak die inhoud. De meeste veulenprikken bestaan alleen maar uit vitamines, en er zijn maar enkele DA-en die een veulenprik geven met antibioticum, tetanus antistoffen en vitamines (die laatste horen er ook bij). Het is per DA verschillend, maar het merendeel geeft dus alleen die vitamines.

Sjintoo

Yippie! Ook ik kan me hier aanmelden. Heb gisteren een merrietje gekocht waarvan het wel eens kon zijn dat ze drachtig is. De DA heeft haar vandaag gescand en ze is dan ook drachtig. Vorig jaar in de zomer heeft ze bij een appaloosa hengstje gestaan. Van de juiste dekdatum heb ik geen idee. Maar volgens de vorige eigenaar moe ze binnen 2 maanden bevallen.

Mijn drachtig dametje
Afbeelding

Donna6

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 19:53

Even weer een update na een paar dagen stil meelezen :D mijn pony op 306 dagen dracht, en oohw wat heeft ze een ontzettend actief veulen <3 de uier begint ook al een poosje wat te doen. Hier wat fotos :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Sorry voor de Donna spam het is toch ook heerlijk dropje <3

Lovelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 20:31

Vandaag is ushi 324 dagen drachtig! Vandaag waren haar harsjes weer weg maar haar uiers waren wel dikker ook na het rijden!

Toch denk ik dat ik nog ruim 1,5 week moet wachten o.i.d... Ze is "officieel" 4 april uitgerekend dan is ze 340 dagen drachtig. Maar mijn gevoel zegt 28 of 29 maart, we zullen zien!

Lovelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 20:33

Sjintoo schreef:
Yippie! Ook ik kan me hier aanmelden. Heb gisteren een merrietje gekocht waarvan het wel eens kon zijn dat ze drachtig is. De DA heeft haar vandaag gescand en ze is dan ook drachtig. Vorig jaar in de zomer heeft ze bij een appaloosa hengstje gestaan. Van de juiste dekdatum heb ik geen idee. Maar volgens de vorige eigenaar moe ze binnen 2 maanden bevallen.

Mijn drachtig dametje
[ Afbeelding ]

Welkom!

Aah leuke pony die Donna! Zit al een begin in haar uier zo te zien!