[HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mirjamalvaro

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 18:22

Helaas heb ik die niet. Heb haar nu een jaar. En meer weet ik niet. Ze komt uit ierland.

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 18:22

mirjamalvaro schreef:
[ [url=m/9hnxT1.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ja cremello dochter.

Dus haar 1e veulen moet ook schimmel zijn? Staat in stamboek als BAY en is al naar keuring geweest etc.

Maar waarom wordt ze direct grijs? :oo

De eerste hoeft geen schimmel te zijn. 50%kans dat ze dit doorgeeft

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 18:23

Oke oke het wordt iets duidelijker haha. Ik dacht altijd dat schimmels geleidelijk wit werden. Maar kan dus ook in 1x. Wowie.
Maar voordat ze ging schimmelen wat was er dan zou giga duidelijk dat ze schimmel was?

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 18:30

Ach. Ik heb een 2 jarige en een jaarling die al kompleet grijs zijn.
Veulen van dit jaar had gelijk al heel veel witte haren door de vacht.

Schimmels zinn fascinerend. Allemaal anders

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 18:33

Heel intressant :))

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 19:14

Gebrek aan camouflage en ze heeft hyperpigmentatie (intense/diepe kleur).

Brilletje zie je vaak, maar lang niet altijd. Ze is 100% bruin geboren schimmel.

Laylah2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 19:30

AM_Horses schreef:
Schimmel is niet homozygoot maar wel dominant. Met één schimmel gen heb je dus een schimmel. Dit veulen is idd een schimmel.
Merrie heeft een cremello gegeven? Dan moet de merrie ook crème dragen.
Ik denk dat dit veulen een bruin geboren schimmel is.

Dat bedoelde ik ja _O-

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 21:37

Even snelle reactie. Paar dagen niet online geweest en er worden veel veulens geboren...
Suffie Gefeliciteerd.
Mallybelly Gefeliciteerd.
Lonnei Gefeliciteerd. Hopelijk snel sterk en rennend thuis.
Sourcy ook Gefeliciteerd.

Am gefeliciteerd met de behaalde premies.

Kvikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 22:23

Lonniejj: gefeliciteerd! Echt een kleine sterk veulentje! Hopelijk gaat het snel zo goed dat hij zelf kan opstaan. Maar dat komt vast helemaal goed.

De andere ook gefeliciteerd met de veulentjes! *\o/*

Hier wordt de kleine meid zo groot en ze is nog niet eens 2 maanden.. <3 vandaag voor het eerst haar hoefjes een beetje gevijld door de hoefsmid. Heb ik pas een paar keer een beetje geoefend en ze deed het toch al heel goed. Ik denk dat ze een sooty valk is, op haar hals is ze bijna zwart onder haar veulen vacht terwijl rond haar ogen ze wel echt de valk kleur krijgt.
Afbeelding

sourcy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 00:09

Lonniejj: ik hoop dat jullie kleine mannetje snel aansterkt en de vooruitzichten goed gaan zijn voor hem. Hij is in ieder geval op een goede plek nu.

Update ons veulen:
Undaunted is zo extreem groot met als gevolg dat hij ook enorm slap is, voornamelijk in zijn benen, waardoor opstaan en bewegen een enorme opgave is voor hem maar ook heel pijnlijk omdat zijn pezen en spieren te slap zijn en hij dus op zijn kogels staat, zowel voor als achter even erg. Onze kliniek is sinds vanmiddag met kliniek wolvega en nog een collega grote kliniek in overleg om te kijken wat de opties zijn om hem steun en hulp te bieden en pijnvrij te krijgen thuis, hier wordt ik morgenochtend weer over terug gebeld als we de nacht goed doorkomen. als blijkt dat er voor thuis geen goede opties zijn wordt het een opname op de kliniek. Door zijn vermoeidheid en pijn moet ik hem dus blijven stimuleren en ondersteunen zodat hij wel goed blijft drinken, maar doordat hij dus minimaal wil/kan en mag bewegen is er dus te weinig beweging in zijn buikje waardoor hij vandaag al 3x een klysma nodig heeft gehad omdat hij zijn mest er niet zelf af kan krijgen, ook dit wordt morgen weer opnieuw besproken omdat dit ook geen oplossing is voor nog dagen / weken.
Het enige positieve stukje voor nu voor ons is dat er geen schade lijkt te zijn neurologische door het zuurstoftekort tijdens de bevalling bij het veulen en dat de merrie gelukkig tot nu toe wel alles goed mee gaat en ook lijkt zij geen schade hiervan te hebben over gehouden tot nu toe.

Afbeelding

Kvikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 07:28

Sourcy, wat heftig! Hopelijk weten ze snel een fijne oplossing voor jullie.

JoannevZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 07:54

Ach wat een zorgen om de laatste veulentjes. Sterkte voor iedereen waarbij het momenteel niet zo goed gaat :(:)

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 08:49

Poeh wat een heftige verhalen bij Sourcy en Mallybelly en Lonniej. Sterkte waar nodig.

Ik lees mee en geniet ook mee, maar het ontbreekt me aan tijd om uitgebreid te reageren. Met Roosje gaat het heel goed, morgen is ze alweer 2 maanden. Hopelijk vind ik eerdaags tijd om wat uitgebreider te posten.
Mijn vader heeft een ongeluk gehad hier bij ons op het erf waar hij oa ook zijn schapen heeft gestald. Mijn ouders wonen in het dorp en dagelijks komt pa zijn schapen en koeien verzorgen en hij voert s morgens ook mijn paarden. Hij is onder een trekker gekomen en heeft daarbij oa een klaplong en 6 gebroken ribben en een zwaargekneusd been aan overgehouden. Het had ook anders kunnen aflopen maar goed, hij kan nog niet veel. Na een week opname in het Radboud is hij gelukkig wel thuis. Maar ik heb er een taak bij, schapen en paarden voeren en een en ander regelen en coördineren vanwege zijn hooihandel. Dus druk.

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 10:48

Wat een zorgen bij de laatste 3 veulens/moeders

Sourcy: hopelijk vinden ze een goede oplossing voor jouw kleine!

Lonniej: komt jouw kleine een beetje in de benen nu?

La Donna: sterkte met je vader.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 11:16

Heftig ladonna

TJ_Stables

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 12:20

Wie kan mij helpen om de hengstigheid in kaart te brengen _O-

Mijn merrie heeft der veulen geworpen op 21 juni, 23 juni heb ik merrie en veulen eerste keer buiten gezet, veel heen en weer lopen en enorm natte billen van plas te laten lopen, was dit al de veulenhengstigheid?, dit heeft zo'n 3 tal dagen geduurd dat billen nat werden door plas te laten lopen, knipperen deed ze toen ook met vulva.

Nu vandaag 4 juli terug knipperende vulva (niet) vooraf geplaatst, zit ze nu dan in de echte hengstigheid? _O-

Als ik de dagen tel kan het niet want zitten niet genoeg dagen tussen :')

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 12:32

Knappe kerel in de buurt? Of eerste keer veulenen?
Hormonen kunnen daarvan behoorlijk in de war geraken.

Mijn merrie deed netjes op 10 dagen ongeveer een veulenhengstigheid.
De volgende hengstigheid was zeer uitgesproken toen ik de pony er weer bij zette, veulen was toen een maand oud. Merrie en pony hebben toen een interessante dag gehad (nuja, probeerden iig :') ).
3 weken later weer een hengstigheid maar meer timide.
Ze is dus wel regelmatig maar niet altijd even intensief.

Pony heeft wel veel effect op haar. Zelfs toen ze drachtig was toonde ze lichtjes hengstig bij het samenzetten.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 12:49

TJ_Stables schreef:
Wie kan mij helpen om de hengstigheid in kaart te brengen _O-

Mijn merrie heeft der veulen geworpen op 21 juni, 23 juni heb ik merrie en veulen eerste keer buiten gezet, veel heen en weer lopen en enorm natte billen van plas te laten lopen, was dit al de veulenhengstigheid?, dit heeft zo'n 3 tal dagen geduurd dat billen nat werden door plas te laten lopen, knipperen deed ze toen ook met vulva.

Nu vandaag 4 juli terug knipperende vulva (niet) vooraf geplaatst, zit ze nu dan in de echte hengstigheid? _O-

Als ik de dagen tel kan het niet want zitten niet genoeg dagen tussen :')

De eerste paar dagen smeren paarden nog wat na. Dus ik denk niet dat je plaa zag maar gewoon nog smeer en misschien wat plas.
De eerste hengstigheid komt meestal ergens rond dag 8. Of nja, dan wordt er vaak gescand. De 1 kan op dag 9 geinsemineerd worden end e ander dag 11.
Sommige hebben al een ei sprong binnen een week, maar vaak wordt zo 1 niet als geldige kans gezien.

Dus ik zou zeggen scan op dag 8 en dan verder kijken.

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 13:03

Heftig LAdonna. Had idd erger kunnen aflopen.

Als je in veulen hengstigheid wilt dekken vanaf dag 8 scannen. Als ze de eerste dagen vocht laten lopen, is het vaak opschonen

Lonniej wat een hummeltje. Maar goed dat hij niet eerder is gehaald. Hij gad duidelijk de tijd echt nodig. Fijn dat hij nu in de kliniek staat. Geeft even rust. Daar kunnen ze gelijk ingrijpen mocht het niet goed gaan. Duimen dat hij snel sterk genoeg is om naar huis te mogen!

na de keuring zij Jazzy en Wild Ting de merrie kudde gegaan. Was even heel spannend. Maar haar moeder is alfa, alle merries hebben respect voor haar en durven niet bij het veulen. Nu mag ze wel zelf haar gang gaan. Maar echt contact opzoeken mag ze niet van moeders := maar stiekem gaat ze steeds meer naar andere merries toe trekken
Afbeelding

Wonderboy doet het geweldig. Vorige week foto's gemaakt door een fotograaf <3
Afbeelding

JoannevZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 13:13

Jeetje! Beterschap voor jouw vader LaDonna!

Miiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 13:32

Ik ben een stille meelezer in dit topic. Ik zag net dit voor bijkomen van equitom zou dat niet iets kunnen zijn?
https://www.instagram.com/reel/C8fHXyuN ... BiNWFlZA==

sourcy schreef:
Lonniejj: ik hoop dat jullie kleine mannetje snel aansterkt en de vooruitzichten goed gaan zijn voor hem. Hij is in ieder geval op een goede plek nu.

Update ons veulen:
Undaunted is zo extreem groot met als gevolg dat hij ook enorm slap is, voornamelijk in zijn benen, waardoor opstaan en bewegen een enorme opgave is voor hem maar ook heel pijnlijk omdat zijn pezen en spieren te slap zijn en hij dus op zijn kogels staat, zowel voor als achter even erg. Onze kliniek is sinds vanmiddag met kliniek wolvega en nog een collega grote kliniek in overleg om te kijken wat de opties zijn om hem steun en hulp te bieden en pijnvrij te krijgen thuis, hier wordt ik morgenochtend weer over terug gebeld als we de nacht goed doorkomen. als blijkt dat er voor thuis geen goede opties zijn wordt het een opname op de kliniek. Door zijn vermoeidheid en pijn moet ik hem dus blijven stimuleren en ondersteunen zodat hij wel goed blijft drinken, maar doordat hij dus minimaal wil/kan en mag bewegen is er dus te weinig beweging in zijn buikje waardoor hij vandaag al 3x een klysma nodig heeft gehad omdat hij zijn mest er niet zelf af kan krijgen, ook dit wordt morgen weer opnieuw besproken omdat dit ook geen oplossing is voor nog dagen / weken.
Het enige positieve stukje voor nu voor ons is dat er geen schade lijkt te zijn neurologische door het zuurstoftekort tijdens de bevalling bij het veulen en dat de merrie gelukkig tot nu toe wel alles goed mee gaat en ook lijkt zij geen schade hiervan te hebben over gehouden tot nu toe.

[ [url=m/5PygL5.jpg]Afbeelding[/url] ]

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 16:13

Onze Y’ur gaat momenteel met sprongen vooruit! Sinds vanmiddag lijkt hij het zelf opstaan onder de knie te hebben.
Afweer is gecorrigeerd met plasma, alle andere bloeduitslagen zien er goed uit, enkel zijn rode bloedcellen moeten nog wat omhoog.
Ze zijn vannacht nog wel intensief met hem bezig geweest, maar met duidelijk resultaat!

Verder steelt hij de show aardig op de kliniek en staat hij al bekend als een ondeugende, eigenwijze vent. Dat belooft wat :')
Ze wilden hem vannacht wat bijvoeding geven met een flesje, maar meneer blieft het niet, hij wil alleen bij mama drinken.. :')
Afbeelding

Afbeelding

Sourcy, hoe is het nu met jouw knul? :knuffel:

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 17:15

Hij kan nét aan de uier _O- wat een aandoenlijk kereltje <3

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 17:36

lonniejj schreef:
Onze Y’ur gaat momenteel met sprongen vooruit! Sinds vanmiddag lijkt hij het zelf opstaan onder de knie te hebben.
Afweer is gecorrigeerd met plasma, alle andere bloeduitslagen zien er goed uit, enkel zijn rode bloedcellen moeten nog wat omhoog.
Ze zijn vannacht nog wel intensief met hem bezig geweest, maar met duidelijk resultaat!

Verder steelt hij de show aardig op de kliniek en staat hij al bekend als een ondeugende, eigenwijze vent. Dat belooft wat :')
Ze wilden hem vannacht wat bijvoeding geven met een flesje, maar meneer blieft het niet, hij wil alleen bij mama drinken.. :')
[ [url=m/Eh79JW.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/izniVP.jpg]Afbeelding[/url] ]

Sourcy, hoe is het nu met jouw knul? :knuffel:

@Sourcy: duimen draaien voor jullie veulen, hoop dat het snel de goede kant op gaat :(:)

Wat ontzettend fijn dat hij met sprongen vooruit gaat <3 ga zo door :j

Happy_Hippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 19:07

Heftig LAdonna

Sourcy hopelijk komt er spoedig verbetering :(:)

Lonnije fijn dat hij zo vooruit gaat zeg!

Ik zit zelf een weekendje in Duitsland voor een autoshow!
Gisteren vond Zyva de hark reuze interessant _O-
Ze zit alleen wederom weer aan de diarree %)

Afbeelding
Afbeelding