[HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Vulina

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 18:03

Wij houden ze 24/7 in zicht. Ook al hangt er een alarm aan. Ik vind het onverantwoord om een paar keer per nacht te gaan kijken.
Dit jaar hadden we dan sowieso nu al 1 dood veulen gehad en ik vermoed zelfs wel 2. In dit topic is er al menig veulen gestikt in het vlies of iets dergelijks omdat de geboorte is gemist.

Ik stoor me dan ook mateloos aan de "ik kijk wel een (aantal) keer per nacht, dat gaat altijd goed". Want dat is dus niet zo..

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 18:06

ik heb vannacht heerlijk geslapen, geen enkel vals alarm gehad :+ , bij de eerste paar veulens hier geboren had ik nog geen camera's en geen alarm , toen heb ik er een keer eentje gemist , ik was aan het werk , was ook een maiden merrie, maar gelukkig ging het allemaal goed toen, daarna toch een camera aangeschaft en sinds een paar jaar ook een alarm , ik vind het toch een heel veilig gevoel, zo'n alarm om, bij camille weet ik ook nog niet wat ik ervan moet denken, vanmiddag ging het alarm af was ze in glowy's stal gaan liggen, ook is ze erg aanhankelijk, naar het overdrevene toe :), nu weer op stal gezet, kan ik ze mooi in de gaten houden, uiertje vult lekker door

Afbeelding

Afbeelding

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 18:08

Hoe wij het doen;
We hebben de betreffende merrie al ruim van tevoren onder de camera. Loggen gewoon meerdere keren per dag in en gewoon eens bekijken wat ze doen qua liggen/eten/mesten. Vaak zie je dan vanzelf wel een patroon of opvallende dingen.

Omdat ik hier dan 2 a 3x per dag het uier voel, kan ik beetje inschatten of er schot in zit. Dan ga ik ook de nachten 2 a 3x op de camera kijken. Alleen maar observeren; doordat ik mijn merries ken kan ik het nu redelijk inschatten.
Overigens hier geen alarm; zou voor mij niet werken.

En toch mistte ook ik vorig jaar een maiden merrie, week overtijd en overdag om 15.00 uur veulenen net toen we nog even hadden gekeken en we niks geks zagen. Het is soms ook gewoon erg lastig!

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 18:35

Hier gaat alarm om, camera erop en vlak voor ik ga slapen om 12u ga ik nog een keer kijken. Banden, uier, vulva, melk. Als ik echt denk dat het die nacht komt blijf ik zo goed als kan wakker of logeer ik even aan de stal.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 18:36

Ik ben het helemaal eens met Vulina :j
En nee ik heb helaas geen 24/7 bewaking, want ik moet soms slapen.. alleen tussen 1 en 4 snachts zijn er niet continu ogen op de merries gericht (helaas!!) maar dan hebben we tenminste nog wel alarm die ons hopelijk helpt!
Het is geen garantie, maar bij Bucks heeft het me vorig jaar perfect geholpen :j ik zou niet zonder alarm kunnen.

Bij maidens word het wel extra moeilijk.... zeker nu ik bij mijn maiden merrie geen datum weet :(
Anders had ik vanaf dag 310 ofzo vast alarm om gedaan maarja... op hoe veel dagen zit ze :?
Nu heeft Jupi alarm om en die geeft veel (5 tot 15x per nacht) alarm, kan ik al die keren de maiden ook vast checken op gedrag :P :)

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 18:54

Heel veel sterkte Zamora, ik hoop in ieder geval dat je merrie er goed doorheen komt :(:)

Niet persoonlijk naar jou, maar in het algemeen, omdat er nog steeds een aantal mensen die heel makkelijk denken over het afveulenen, zoals hier elk jaar weer voorbij komt.

Lara ligt ook veel en lang, maar daarvoor zit er juist een slaapstand op het alarm :+ Ik werk fulltime, maar blijf als het moet de hele nacht wakker en dat waren er dit jaar 3. Dan slaap ik 's avonds wel een paar uurtjes al mijn man wakker is. Voor overdag heb ik de buurvrouw kunnen regelen als oppas, zij is DA geweest. De camera heb ik dan de hele dag openstaan als 2e scherm op mijn pc. Ik weet uit eigen ervaring dat je erbij MOET zijn, helaas al teveel ellende meegemaakt zoals redbag, achterwaarts, foetotomie, vlies dat niet scheurde. Totaal nu 12 veulens gefokt, waarvan 4 doodgeboren, 1 merrie overleden en 1 veulen kort na de geboorte. Weet ik dat dit mij niet zou lukken door omstandigheden, dan zou ik mijn merrie op een kraamkliniek stallen voor begeleiding.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 19:02

jeetje suffie , das niet niks, maar ik ben ook bijna elke nacht wakker, toevallig vannacht geslapen en soms moet dat ook, want bij camille leek het er nog niet op en ze heeft het alarm om, mét slaapstand gelukkig ik heb een 19 inch monitor op mijn nachtkastje staan waar ik alle camera's tegelijk op kan zien, overdag kijk ik veel op de telefoon app, vanmiddag ging het alarm af , dus ik schrok ervan, toch niks aan de hand, wij hebben de paardjes aan huis staan, stal zit op nog geen 10 stappen van de slaapkamer af :), het kost me dus -1 minuut om er te komen, maar dan nog kan er wat misgaan, wij hebben al verschillende keren moeten helpen bij een bevalling, paar keer teruggeslagen beentjes , verder niks ergs, wel een keer een dood veulen maar die was veel te vroeg, daar had ik niks aan kunnen doen

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 19:22

Uier van spook was weer helemaal terug gelopen helaas. Zelfs toen ze nog op stal stond. Melk nog wel met witte gloed en ook melk smaak maar nog heel klein beetje zout.

Alarm en camera heb ik beide maja ik zal toch ook moeten slapen. Als ik melk heb bij een merrie Let ik natuurlijk wel op en zou ik eventueel wakker blijven.

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 19:25

Pfoe, ook in dit topic wordt maar weer duidelijk hoe dicht enorme vreugde en intens verdriet bij elkaar liggen...

Hier ook alle voorzorgsmaatregelen compleet, maar helaas heb je ook dan nog steeds niet alles in de hand. Helaas kan ik daar uit ervaring over mee spreken.
En als er iemand is die weet hoe zwaar waken kan zijn ;) Mijn eerste merrie begon ruim 3 weken voor het veulenen met een uier waar de melk letterlijk uit stroomde en mijn 2de merrie daar hadden we geen uitgerekende datum van dus ben ik ook ellendig lang snachts voor wakker geweest (bijna 3 maanden, omdat ze zo dik was dachten we dat ze al veel verder was, achteraf had ze een uitgezaaide tumor in haar buikvlies, door het vele vocht vertekende dat nogal)

Finn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 19:42

Gefeliciteerd Vulina!

Wat naar Zamora, sterkte!

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 19:44

Oef sterkte! Is nooit leuk zulke dingen ;(

Hier hebben ze een alarm wat op temperatuur af gaat. Echt super fijn en altijd ruim op tijd. Bij Esmeralda ging het alarm om half 1 snachts. Temperatuur was toen 36.8 en zakte al vlug naar 36.2 en om half 2 hadden we een veulen.
2 weken ervoor was er een merrie waar het veulen op de rug lag. Was bijna niks te zien aan de merrie, maar door de temperatuur wisten we dat ze bezig was en moest de dierenarts komen. Bij andere alarm systemen zou er niks zijn afgegaan... Ze ging niet liggen, geen blaas enkel een klein beetje zweet op de borst.

Nigrante is vandaag een week en is verschrikkelijk hard gegroeid <3
Filmpje van vanmiddag:
https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1199492696854202&id=100003804500529
Esmeralda wilde niet doorlopen :')
Maar Nigrante laat al leuke dingen zien <3

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 19:46

AM wat is dat voor alarm?

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 19:53

jolandje schreef:

Dat vraagt iedereen :') ook aan de eigenaar. Het probleem is, het is niet meer te koop. Het product is verkocht aan iemand waardoor het niet meer op de markt is. Helaas... maar het is echt ideaal!

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 20:01

Dat is toch gewoon radco? Dat werkt toch met temp?
Ik vind het echter geen fijn idee om iets in te moeten brengen, en ik heb ook idee dat een flink schurende merrie (zoals Jupi) het uit/kapot krijgt?? Of valt dat mee?

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 20:06

AM_Horses schreef:
jolandje schreef:

Dat vraagt iedereen :') ook aan de eigenaar. Het probleem is, het is niet meer te koop. Het product is verkocht aan iemand waardoor het niet meer op de markt is. Helaas... maar het is echt ideaal!

nou zo ideaal is dat alarm niet hoor :o , heb ik ook gehad wel vier jaar geleden, gaat op temperatuur af van de merrie samen met de activiteit van de merrie (stress/beweging) en ging ook af bij platliggen vanaf 8seconden, ik kon merrie ook volgen op een scherm of ze neerlag of rechtstond.
Alarm ging wel vier keer af, merrie was wel megaaaaaa leeeeeeg :')

vond het ook hele rompslomp om aan de merrie te hangen, verkopen ze nu ook niet meer had de winkelier me onlangs verteld omdat het ook zo ingewikkeld in gebruik was als je het niet kende.
linda dat meet de temperatuur uitwendig, hangen sensoren over de schouders
Laatst bijgewerkt door Fotsy op 29-03-18 20:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 20:15

Hier hebben we geen alarm en geen camera. Enkel Tara is gemist maar die is volgens mij gewoon gelanceerd haha.
Gewoon echt goed op ze letten, wij houden de temperatuur 2-3 keer daags in de gaten en dat heeft nog nooit teleur gesteld. Zodra ze rond de 10 maanden zijn beginnen we om een stabiel beeld te krijgen van de merrie. Zodra die zakt blijven we wakker en houden de merrie 24 uur per dag in de gaten. Is ook goed te doen met 1 veulentje per jaar.
Vorig jaar werden er 3 bij ons geboren, alle drie op die manier in de gaten gehouden en alles is perfect gegaan.

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 20:38

Zamora wat een naar bericht zeg. Sterkte!

Hier ook geen camera of alarm. Heb dan wel op stal geslapen en samen met mijn stalbaas afgewisseld en elk half uur gecontroleerd. Helaas gooide ze het er uit vlak nadat ik om 7 uur weg was gegaan, ze stond toen ook gewoon nog rustig 8)7 en lag het er naast toen de boer om half 8 kwam. Dat flikt die merrie elke keer helaas, maar na een week van hetzelfde gedrag verwacht je het niet teveel meer..

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 20:47

Woogy wat zou de temperatuur moeten zijn van een merrie die gaat bevallen en binnen hoeveel uur kan je het dan verwachten? Niet dat het bij elk paard zo zou zijn, maar ik zou het wel willen weten :)

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 21:16

Je moet de basis temperatuur van je merrie weten. Daar kom je achter door twee keer daags de thermometer in haar poepert te steken, 's avonds mag het iets warmer zijn, als ze eten worden ze ook warmer dus zorg dat je op vaste tijden meet zonder voedsel. Vanaf de laatste twee weken gaan ze schommelen, scheelt het een paar waardes. Dag van de bevalling zakt de boel drastisch.
Onze Pris bijvoorbeeld is 's morgens altijd 37,8 en 's avonds wil ze weleens 38,0 zijn. Dag van de bevaling was ze ineens 's morgens 37,0 's nachts een veulentje.

Tot nu toe bij onze 4 veulentjes kloppend en bij de 3 veulentjes van onze buren ook.
Zelf hebben we niet meer dan 3 nachten minder geslapen op deze manier.
Wij hebben helaas de middelen niet om een alarm aan te schaffen of te huren, vind het dan ook moeilijk inschatten wanneer ze gehuurd moeten dus bang dat ik geld weggooi.
Camera hadden we wel, maar kregen we niet aan het communiceren met de laptop...we zijn hier thuis niet handig en kennen ook geen hele handige mensen dus dat stukje houdt dan ook gauw op.

Pris is sowieso niet te missen, die ligt enkel om te rollen en te bevallen :D

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 21:22

:roll:

Siepi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 21:43

Zamora veel sterkte Y;(

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 21:45

Veel sterkte Zamora, lijkt me vreselijk.....

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 22:09

Ik heb een camera van logitec op een accu besteld en een 4g kastje op accu erbij. Ik heb ook geen stroom of WiFi op stal dus langs de ep geweest die hebben het uitgezocht en dit zou goed moeten zijn zo kan ik haar al een tijdje volgen en als de 320 dagen dichtbij komen ga ik ook nog in de caravan naast de stal slapen/waken

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 22:23

Wat een afschuwelijke ervaring Zamora, ik wil er niet eens over nadenken hoe zo iets moet voelen.
Heel veel sterkte!

Ik probeer ook van alles toe te passen. Heb een camera in een stal zonder stroom op een mobiel internetkaartje. Camera krijgt stroom van accu die ik iedere dag omwissel en weer oplaad.

Ik test met melkstrips, zodra die wat lichter worden gaat het birthalarm om en ga ik de temperatuur 2x daags meten.

Wanneer de pH echt lager wordt en merrie gaat kegelen óf de temperatuur daalt (want ze kegelen niet allemaal), dan ga ik op stal slapen en zeg ik overdag alle afspraken af.

Ik woon op 5 minuten van stal af, maar met aankleden, in de auto springen, naar stal rijden en het pad op lopen kan ik eigenlijk maar amper op tijd zijn als het alarm afgaat, vandaar de laatste dagen op stal slapen.

Als ze overdag bevallen (wat ze op een pony aan huis na nog nooit gedaan hebben) wordt het moeilijker om op tijd te zijn. Moet toch gaan werken maar gelukkig is mijn werk maar weer 500m verder dan mijn thuis.

Maar het gaat allemaal zo snel als het begint. Dit jaar ook een maiden merrie hier. Vind ik toch spannender want dan heb je geen flauw idee wat je kunt verwachten. Gelukkig begint ze wel uier te maken en kan ik al melk testen. Is wel fijn voor een controlefreak zoals ik :P

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 22:46

Afbeelding
Afbeelding

Heb even 2 foto's erbij geplaatst van het uier van mijn merrie een van gister en 1 van vandaag moet ik me zorgen gaan maken? En morgen de da laten komen? Ze moet nog 9 weken tot ze veilig is. Ze is verder topfit en eet best. Tempratuur was 36.7 na een dagje buitenspelen