Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
, bij de eerste paar veulens hier geboren had ik nog geen camera's en geen alarm , toen heb ik er een keer eentje gemist , ik was aan het werk , was ook een maiden merrie, maar gelukkig ging het allemaal goed toen, daarna toch een camera aangeschaft en sinds een paar jaar ook een alarm , ik vind het toch een heel veilig gevoel, zo'n alarm om, bij camille weet ik ook nog niet wat ik ervan moet denken, vanmiddag ging het alarm af was ze in glowy's stal gaan liggen, ook is ze erg aanhankelijk, naar het overdrevene toe
, nu weer op stal gezet, kan ik ze mooi in de gaten houden, uiertje vult lekker door

ik zou niet zonder alarm kunnen.

Ik werk fulltime, maar blijf als het moet de hele nacht wakker en dat waren er dit jaar 3. Dan slaap ik 's avonds wel een paar uurtjes al mijn man wakker is. Voor overdag heb ik de buurvrouw kunnen regelen als oppas, zij is DA geweest. De camera heb ik dan de hele dag openstaan als 2e scherm op mijn pc. Ik weet uit eigen ervaring dat je erbij MOET zijn, helaas al teveel ellende meegemaakt zoals redbag, achterwaarts, foetotomie, vlies dat niet scheurde. Totaal nu 12 veulens gefokt, waarvan 4 doodgeboren, 1 merrie overleden en 1 veulen kort na de geboorte. Weet ik dat dit mij niet zou lukken door omstandigheden, dan zou ik mijn merrie op een kraamkliniek stallen voor begeleiding.
, het kost me dus -1 minuut om er te komen, maar dan nog kan er wat misgaan, wij hebben al verschillende keren moeten helpen bij een bevalling, paar keer teruggeslagen beentjes , verder niks ergs, wel een keer een dood veulen maar die was veel te vroeg, daar had ik niks aan kunnen doen
Mijn eerste merrie begon ruim 3 weken voor het veulenen met een uier waar de melk letterlijk uit stroomde en mijn 2de merrie daar hadden we geen uitgerekende datum van dus ben ik ook ellendig lang snachts voor wakker geweest (bijna 3 maanden, omdat ze zo dik was dachten we dat ze al veel verder was, achteraf had ze een uitgezaaide tumor in haar buikvlies, door het vele vocht vertekende dat nogal)

AM_Horses schreef:jolandje schreef:AM wat is dat voor alarm?
Dat vraagt iedereenook aan de eigenaar. Het probleem is, het is niet meer te koop. Het product is verkocht aan iemand waardoor het niet meer op de markt is. Helaas... maar het is echt ideaal!
, heb ik ook gehad wel vier jaar geleden, gaat op temperatuur af van de merrie samen met de activiteit van de merrie (stress/beweging) en ging ook af bij platliggen vanaf 8seconden, ik kon merrie ook volgen op een scherm of ze neerlag of rechtstond.
en lag het er naast toen de boer om half 8 kwam. Dat flikt die merrie elke keer helaas, maar na een week van hetzelfde gedrag verwacht je het niet teveel meer..