Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Luna2006 schreef:Ik kopieer het even uit een ander topic. Het komt erop neer dat hij best goede kansen heeft. Hij moet nu verbeteren of verslechteren. Als hij verslechterd moeten we de keuze maken om hem te laten gaan, dan is zijn lichaampje gewoon niet sterk genoeg...
Wat hij heeft snap ik zelf helemaal niet. Hij staat onder het toezicht van een italiaans team en alle info komt in het engels. in de eerste kliniek dacht ze dat de melk van muis niet goed was, deze was gelig. Zij hadden aangeraden naar Equitom door te gaan, gewoon voor een nachtje zekerheid.
Daar aangekomen, melk daar getest van de merrie, weer gewoon mooi wit en goed. Geen rede dus dat hij niet zou drinken. Zuigreflex was wel goed dus heel erg slecht was hij er niet aan toe. Wel waren er afwijkende waardes, waaronder de nieren. Daar gingen ze hem antibiotica voor geven en wat vocht toedienen. Zijn uitdrogingswaardes waren 43, deze zijn normaal maximum 40 bij een veulen.
Ze zouden hem via de fles toch wat proberen te geven, en anders via zijn neusje. Tot snachts uur of 4 nam hij telkens een paar slokjes braaf zijn melk. Maar toen ging hij helemaal in staking dus hebben ze hem via de neus gaan voeren. DA vond dit toch niet helemaal ok en wou opnieuw een echo doen. Daaruit bleek dat een darm welke normaal continu zou moeten bewegen (en dus bijna niet zichtbaar op echo) nu veel minder bewoog, tot bijna niet. Dit zou moeten wijzen op en infectie. Omdat melk hier helemaal niet goed voor is gaan ze hem nu via nog een extra baxter voedingsstoffen toedienen. Appie deed dus eigenlijk goed door niet te willen drinken, alleen verloor hij veel krachten.
Hij staat wel gewoon recht, komt kroelen dus hij is niet extreem verzwakt. Hoe lang hij moet blijven weet de DA niet. Sommige veulens zijn op een week naar huis, andere op een maand. Het hangt er vanaf hoe snel hij die infectie voorbij is. Ik weet wel dat de vrouw die hem helpt alles van de wereld doet om hem zo goed mogelijk te helpen. Iedereen is ontzettend gek daar op hem, elke keer als er iemand voorbij komt steken ze hun hoofd even in de stal en gaat het van "ooh appy and mousse how are you doing?" In het engels, of italiaans of spaans. Ook de andere mensen die naar hun paarden komen, komen kijken aan de staldeur.
Succes aan de wakers vannacht trouwens!