[HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Moosss

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 22:23

Ze was 270 dagen drachtig. Veulen was zo goed als kaal en had alleen vos kleurige manen en staart. Was wat klein en had nog geen ogen…. Waarschijnlijk afgegooid omdat die te ver achter liep.

Merrie bleef nog 1,5 uur met de nageboorte staan maar we wouden liever niet prikken om weeën op te wekken vanwege dat de darm eruit kwam bij het persen. Uiteindelijk is die er zelf afgekomen. Merrie weer in het land. (Klinkt heel gemeen maar hier staat ze het “rustigst” en loopt ze wat. Goed in de gaten houden. DA zei dat de darm gelukkig er goed terug in gaat dus dat is mooi.

We zijn inderdaad enorm blij met Holy! palomino denken we inderdaad <3

Rose staat ook met natte melk tieten en een ph van 5,5 dus hoop vannacht nog meer goed nieuws te hebben en hoop weer een merrie toe te mogen voegen aan het lijstje! :)

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 22:24

Ik ben nu bezig, wat willen we nog meer in de statjes hebben?
Ik dacht geboortemaand, geslacht, aantal dagen dracht (voor het gemiddelde), kan ook nog een stukje omtrent de complicaties die er wel of niet waren erin zetten

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 22:32

Mooney dat klinkt al fantastisch! Echt goed bezig!

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 22:34

Gefeliciteerd Toushie! *\o/*

Zoveel merries… ondanks dat ik heel blij ben met Blue, ben ik toch jaloers :=

Chrisssy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 22:35

Hoi allemaal! Afgelopen zondag heb ik Shamrock en Daam opgehaald bij de kliniek. Hij was zo goed hersteld dat hij al eerder naar huis mocht.

Nu helaas nog een periode boxrust en dan hopen we dit grapje achter ons te laten.

Ik ben een beetje laat in mn update, maar heb echt even moeten bijkomen van dit avontuur!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 22:35

Toushie, gefeliciteerd! *\o/* *\o/* *\o/*
Die merries kunnen altijd slim gaan liggen. :=

Als iedereen die een veulen heeft een pb-tje stuurt naar Nicole past zij dat aan in de openingspost. :) Staat dan ook merrie of hengst bij.

Chrisssy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 22:37

Olga89 schreef:
Nu snap ik Chrissy hoeveel een fototje kan doen voor je.

Jazeker lieve Olga, jij hebt me echt daar zo enorm mee geholpen!! Ik blijf duimen voor jou en je lieve merrie… schroom niet om me te appen als je even verhaal kwijt moet!

Dark7

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 22:39

@polo ja foppen is ze al 4 dagen aan het doen :roll: echt bij die merrie gaat nooit iets volgends normaal patroon _O- ph wederom echt tsja…laag?

@olga nou hopen dat ze deze lijn vasthoudt en verder omhoog krabbelt!

@yvk gelukkig dat ze open is nu, geeft vast inderdaad een geruststellend gevoel kan ik me voorstellen

@eilinora nou roep dat niet te hard, dan komt het vannacht juist _O-

@toushie yeey **\O/** gefeliciteerd prachtig vosje <3 ( je hebt toch niet “de laatste merrie” gepikt hè <<)

@mooss jeetje wat een pech zeg! Wel fijn dat de nageboorte eraf is en de da de darm goed heeft kunnen plaatsen, hopen dat de merrie er niet teveel last van heeft Y;( wie weet vannacht een mooi veulentje van rose

Update merrie; temperatuur vandaag iets hoger dan afgelopen dagen 37,8.
Ph …..
Afbeelding
Tiet

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ze lag afgelopen nacht wel aanzienlijk meer dan de nachten ervoor … banden slap staart kan op de rug…. En coupe pleeborstel resulteerde in een generale repetitie van het zendertje vulva…. := >;)
Ze was behoorlijk narrig vandaag qua gedrag en stond echt aan… terwijl ze gister en eergisteren echt moeite moest doen om haar ogen open te houden in de paddock… ben benieuwd maar ze zal wel tot het weekend wachten :evaw:
Laatst bijgewerkt door Dark7 op 13-04-22 22:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 22:42

Gefeliciteerd!

Hier diarree veulen. Bah :=
Vindt dat altijd toch vies. Hij is 16 dagen. Wat waterig en derrie komt er uit. Toch maar even in de gaten houden.
Wil in ieder geval nier dat hij om kont kriebels komt vragen _O-

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 22:45

mooney schreef:
Ik ben nu bezig, wat willen we nog meer in de statjes hebben?
Ik dacht geboortemaand, geslacht, aantal dagen dracht (voor het gemiddelde), kan ook nog een stukje omtrent de complicaties die er wel of niet waren erin zetten

Super bezig! Bij mij was het een hele simpele statistiek geworden :D .
Evt dood veulen ook nog (hoe sneu het ook is, maar hoort er wellicht ook bij?). Of dat valt onder stukje complicaties. Kan natuurlijk ook.

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 22:46

Jessica: op de foto van de merrie lijkt het ook of ze een hartje op der hals heeft!

Olga: wat een k*t situatie, ik hoop dat het nog goed komt met de merrie en dat ze het zolang mogelijk vol houdt!

Baudyh: sterkte! Hopelijk snel weer drachtig. Fijn dan Nijhof zo mee werkt

Cynthia: Zie ik daar nou een heel goed gelukt veulen naar wens? Wou je niet bijna hetzelfde als vorig jaar op geslacht na? En ik lees net dat dit ook weer een hengstje is. Wat jammer.

Kabayo: Jij gaat ook bijzondere uitstapjes maken. Eerste een bontje en volgend jaar champagne kleur. Ben benieuwd wat er uit gaat komen.

Moner: Zou haar temperatuur wel in de gaten houden. Mijn merrie had dit ook en 2 dagen later fikse baarmoederontsteking. Gelukkig op tijd bij en op t nippertje gered.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 22:51

Ik heb het in het DBT van 2017 ook gedaan, toen hadden we 50,7% merrieveulens en 49,3% hengstveulens. Ben benieuwd hoe het nu is.

Ik heb hem even uitgebreid gedaan, zodat er ook nog interessante statistiek uit te halen is rondom methodes van waken, effecten op draagduur etc. Ook als je merrie verworpen heeft of er is tijdens de dracht wat mis gegaan kan je hem invullen als je wilt.
Je kan hem zo vaak invullen als je wilt, dus mensen met meerdere merries kunnen steeds opnieuw invullen bij een nieuw veulen.

Kabayo misschien een idee om het linkje in jouw post van veilige merries erbij te zetten?

https://forms.gle/FrWndYhbowLDznKB7

Jaydee_WP

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 22:52

Gefeliciteerd Toushi! *\o/* <3

En Dark... Heeeel misschien dan wel vannacht....? :D

SparkYY_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 22:53

Gefeliciteerd Toushie!!!!

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 22:58

mooney schreef:
Ik heb het in het DBT van 2017 ook gedaan, toen hadden we 50,7% merrieveulens en 49,3% hengstveulens. Ben benieuwd hoe het nu is.

Ik heb hem even uitgebreid gedaan, zodat er ook nog interessante statistiek uit te halen is rondom methodes van waken, effecten op draagduur etc. Ook als je merrie verworpen heeft of er is tijdens de dracht wat mis gegaan kan je hem invullen als je wilt.
Je kan hem zo vaak invullen als je wilt, dus mensen met meerdere merries kunnen steeds opnieuw invullen bij een nieuw veulen.

Kabayo misschien een idee om het linkje in jouw post van veilige merries erbij te zetten?

https://forms.gle/FrWndYhbowLDznKB7

Voor Jenny heb ik hem al ingevuld :D . Nu is het wachten op de andere 2 dames :j .
Ben er ook benieuwd naar! Merrie veulens hebben het in 2017 goed gedaan zo te lezen!

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 22:59

Oh wat heb ik een hekel aan dat birth alarm.
Als ik hem af heb en test doet hij het en zit hij op de merrie en ze ligt languit doet hij het niet.
Daar word je toch moe van. Inmiddels drupt er melk uit de tepels dus ik blijf maar wakker vannacht denk ik

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 23:02

Moos gelukkig gaat het wat beter nu

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 23:13

Jaaa gefeliciteerd Toushie! Daar is ze eindelijk! Mooi zoveel wit.

Dark jij bent ook wel eens aan de beurt.

Baudyh bij jou ook spannend dus?

Ik heb de enquête ingevulld voor 3 veulens.
Mag BunnyBum niet doen zeker? Gezien die eigenlijk vorig jaar nog geboren is (december)

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 23:14

Heek wat merries die het spannend maken. Success net waken :):)

Moos gelukkig dat de darm er goed uitzag. Idd beter op een rustige vertrouwde plek als stres opzoeken van stal.

Baudyh. Wat vervelend dat het alarm niet werkt. Succes vannacht

Mooney. Super tof dat je weer een enquête hebt gemaakt. Als ze hier zijn bevallen, ga ik hem invullen

Gefeliciteerd Toushie *\o/*

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 23:22

Goed bezig Mooney, ik heb bijna de eerste merrie veilig dus hoop snel mee te kletsen en in te kunnen vullen :)

Olga wat verschrikkelijk lijkt me dit zeg om je paard zo te zien lijden… sterkte!

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 23:29

Gefeliciteerd Toushi!

De enquête voor de eerste 3 ingevuld. Nu de laatste 3 merries nog. We hebben vandaag wel een mijlpaal want Noora is 320 dagen drachtig! Verder weinig spannends.

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 23:37

Hè jongens wat een hoop naar nieuws -O- Vanaf nu hopelijk alleen nog positieve dingen..

Baudyh, wat naar, veel sterkte!

Mooss, gefeliciteerd met je knappe veulentje en sterkte met het verlies van het andere veulen.. Fijn dat het met je merrie beter lijkt te gaan.

Toushi, gefeliciteerd! Dat ging snel.

Voor alle wakers, succes vannacht!

Olga, wat een drama toch :(:) Wat lijkt het me verschrikkelijk om je paard zo te moeten zien, vooral als het al zolang duurt en amper opknapt, zo onzeker blijft.. Volg je gevoel, dat is de beste raadgever denk ik. Ik wens je heel veel sterkte en wijsheid..

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 00:09

xYaartje schreef:
cp112 schreef:
Jeetje weer een merrie!

Is er iemand die het bijhoud toevallig? Ik ben wel benieuwd hoeveel merries en hengsten er nou zijn :=

Och nee Moos wat een drama! Ik hoop dat alles goed gaat met de merrie...

Als er echt interesse in is wil ik alles wel eens terug kijken en het bijhouden hoeveel merries/hengsten er tot nu toe zijn geboren. Vind dat stiekem nog best leuk om te doen ook :j .

En gefeliciteerd Toushie *\o/* ! Prachtig merrie veulentje! Houden jullie er nog 1 of 2 voor mij over :D ?

Als iedereen die een veulen heeft een pb'tje doet aan Nicole dan kan het zo in de OP. Je hoeft daarna alleen maar te tellen.

edit: zie nu de link :+ . Ga hem morgen wel even invullen :j

Toushie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 00:28

Nou update ,

Drinken duurde even en staan ook dat had ze echt wat hulp bij nodig.

Nageboorte is eraf , ze heeft lekker gedronken en poepje gedaan.
Nu extra vlas in de stal en stal ook afgesloten zodat ze lekker kan liggen.
Ze mag op de paddock morgen maar heb dat liever met toezicht natuurlijk.

Ze had van mij wel ehm iets meer wit mogen hebben. Mijn gevoel zei merrie dus dat klopt dan weer wel.
Oogkleur lijkt verder bruin.
Ze is dus red(Roan?) heterozygoot splash 1
Op Roan moet ze nog evt getest worden.

Zal foto bij plaatsen hoe handig de merrie was gaan liggen.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 00:50

Zó, hartslag van 180 wat een spanning. Ik moest van 2 dagen teruglezen..

Baudyh en Moos sterkte met de abortussen. Echt klote
Olga jeetje wat heb jij het zwaar, maar vooral ook je merrie. Hoop zo dat er iets van toch goed af mag lopen.
Mer fijn dat ze weer thuis zijn!
Chrissy ook fijn dat jij ze weer thuis hebt!
Toushi gefeliciteerd!!