[HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Luna2006

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 14:59

Nogmaals sterkte frida! Hier had je echt niets aan kunnen veranderen

Spannend rowan en annelies! benieuwd welke merrie eerst gaat.

Buurman besloot vandaag grote opblaasballen in de weide langs ons te doen. Marley vond er helemaal niets aan... Heb haar maar vroeger binnen gehaald. Ze was helemaal in de stress...
Afbeelding

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 15:11

Hoe is Marley haar uier nu Luna?

Knolselder,fijn,weer vooruitgang!

Rowan dat is ook al een beste uier,nu met de melk erin misschien!

Zamora hoe spijtig... Ik zou echter nooit wachten op tekens bij een maiden,als in harsen of melk lossen,...dat doen ze gewoon zo vaak niet. Spijtig dat je niet weet waar het misgegaan is,was het veulen uit de zak? En de nageboorte,daar iets aan gezien? Ze kan ook een vroegtijdige loslating van de placenta gehad hebben (red bag) of iets. Sterkte,het is vreselijk. :(:)

Evelien_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 15:12

Oh zamora wat super rot! Ik weet hoe je je voelt. Schuldig en continue stel je jezelf de vraag ‘wat als’? En je kunt er helaas niks aan doen. Hele dikke pech. Gelukkig gaat het met de merrie goed.
Nadat ik 2 weken geleden het veulen verloor om diezelfde reden ben ik meteen op zoek gegaan naar een birth alarm. Ik kon hem 2e hands overnemen van iemand. Diegene deed mij gisteren een bericht dat ik hem kon ophalen. Zij had een dood veulen hij haar merrie.. alarm was niet afgegaan, want merrie had niet plat gelegen bij de bevalling. Zo kan het dus ook gaan.. zo sneu!

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 15:15

Daarom is het beste waken met cam én alarm. Het gebeurt dat ze niet gaan platliggen,en dan loop je inderdaad alsnog de kans het te missen. Makkelijk gezegd natuurlijk want een mens moet nou eenmaal soms slapen en zeker met een maiden weet je echt niet vanaf wanneer intensief te waken.
PH strips helpen me daar dan ook wel een beetje bij.

Evelien_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 15:15

Ook weer positief bericht van deze kant.. mijn merrie heeft vandaag het D-OC predicaat behaald! *\o/*

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 15:16

Ik hoop toch dat dat niet de reden is voor haar om het alarm eruit te doen? Met mis je iig een stuk minder dan zonder.

Evelien_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 15:20

Nee ik zou het alarm zowiezo al overnemen. Ze wou maar 1 veulen fokken en had daarvoor een nieuw birth alarm gekocht + camera. Ze zou me bericht doen wanneer het veulen er was en ik het alarm op kon halen. Had dus ander bericht verwacht..

salatiga1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 15:22

Jemig zamora wat een nachtmerrie.. heel veel sterkte!

Ik begin nu ook wel een beetje zenuwachtig te worden.. Maiden is nu 338 dagen maar vertoont nog niks van tekenen, heel relaxed en niet veel van dat het haar in de weg zit of dat ze het zwaar heeft, uier is weinig (kan nogeneens iets van melk testen want dat is er niet), draagt een birth alarm maar deze is nog helemaal niet af gegaan omdat ze nooit plat ligt ook niet met slapen en camera staat erop, maar ik slaap tot nu toe nog gewoon de hele nacht zonder te checken.. Wat zouden jullie doen? Wel checken of wakker blijven oid? :?
Had eerst het plan om gewoon wat meer tekenen af te wachten maar als ik nu die verhalen hoor begin ik wel echt te twijfelen, is ook mijn eerste veulentje dat ik fok

Haar uier :
Afbeelding

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 15:38

Het is ook altijd zo moeilijk soms wanneer begin je te waken, wanneer steek je het alarm erop enz zeker bij een maiden.

Meestal zet ik wel al wekker twee keer in de nacht paar weken ervoor. Maar ik ben dan ook heel slechte slaper dus ben gewoon van paar keer snachts wakker te worden.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 15:41

Als er een alarm om hebt en het uier is zo minimaal, dan zou ik wel durven slapen. Als je er zelf beter bij voelt kun je altijd een keer wekker zetten. Maar de kans dat ze zonder voortekenen, zonder uier en zonder dat het alarm afgaat bevalt is echt heel klein.

Die bij mij slaapt meerdere keren per nacht helemaal plat, wordt je ook niet blij van.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 15:48

Pretty ik hield haar zeker in de gaten en met laatste keer checken toonde ze nog niks bedoelde ik ermee.

Ja zelfs met birth alarm kan je het nog missen. Wat vreselijk zeg.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 15:49

Gefeliciteerd Eveline!

Frida: verwijt jezelf niets, als alles goed gaat is en verrassingsbevalling leuk, helaas zit er ook een mega keerzijde aan het fokken :( Hoe maakt de merrie het? Geen koorts? Laat je het veulen nakijken?

Timmie06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 15:58

Ach zamora wat vreselijk. Heel erg veel sterkte gewenst.

Tooske had camera en birth alarm maar idd...ze gaat niet plat dus zonder de camera hadden wij het ook niet gehoord. Nu begon zij wel overduidelijk te lekken en zweten waardoor we wisten dat ze begon maar ook een maiden en met 321 dagen dus ja...

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 16:01

Waken met cam en alarm is allemaal leuk en aardig. Maar dat lukt niet als je geen internet of stroom hebt. Of heb je bij een halster alarm geen Wi-Fi nodig?

salatiga1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 16:04

Dank jullie wel voor het antwoorden! Ben nog steeds in dubio waar ik nou goed aan doe.. denk dat ik maar m’n wekker een keer ‘s nachts ga zetten om te checken..
Zo vaak alarm hebben is ook heel vervelend maar dit hele stille vind ik ook wel weer verontrustend haha
Ik vind het gewoon zo raar dat ze nog zo weinig uier heeft en ze al op 338 dagen zit, hebben jullie vaker zulke merries gehad? Overdragen ze dan ook lang?

Halsteralarm gaat via simkaart, heb je geen WiFi voor nodig

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 16:06

Maar zonder stroom heb je ook geen verlichting, lijkt me sowieso niet wenselijk, internet kan ik via een bundel.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 16:07

Salatiga, het kan idd een last veulen worden, maar het kan ook ineens snel gaan. Gewoon goed in de gaten houden meer kan je niet doen

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 16:09

We hebben wel licht. Op een accu waar ook de stroomdraad op gaat. Een camera word daarom nogal lastig. We doen het al 17 jaar zo en er zijn al dik 25 veulens geboren :) s'nachts gaan kijken is de enige oplossing :) een halster alarm is wel een idee, maar niet als een merrie heel veel liggend slaapt

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 16:10

Nee alarm is eigenlijk alleen handig met camera erbij.
Ben wel benieuwd, Hoeveel bevallingen van de 25 hebben jullie gemist?

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 16:14

Poeh het gebeurd vaak dat we net komen als het veulen er net uit is en nog warm is. Als je een keer of 3 s'nachts gaat kijken dan kan er niet heel veel tijd tussen zitten. Maar we hebben ze ook wel eens naar de kraam kliniek gedaan

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 16:16

salatiga1995 schreef:
Dank jullie wel voor het antwoorden! Ben nog steeds in dubio waar ik nou goed aan doe.. denk dat ik maar m’n wekker een keer ‘s nachts ga zetten om te checken..
Zo vaak alarm hebben is ook heel vervelend maar dit hele stille vind ik ook wel weer verontrustend haha
Ik vind het gewoon zo raar dat ze nog zo weinig uier heeft en ze al op 338 dagen zit, hebben jullie vaker zulke merries gehad? Overdragen ze dan ook lang?

Halsteralarm gaat via simkaart, heb je geen WiFi voor nodig

Ik heb het vorig jaar gehad met de merrie van de buren(ik paste samen met andere buren op de merrie) die beviel met 360 dagen en geen fatsoenlijk uier te zien

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 16:19

Saltiga mijn merrie heeft normaal een hele bomvolle uier, maar deze keer nog helemaal niks en zit op dag 350. Vergeet niet dat we ook best wel een koude winter hebben gehad waardoor het veulen misschien iets meer tijd nodig heeft

salatiga1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 16:45

Oh goed punt ja stalmilagro, ze was ook later met echt dik worden dus misschien is ze gewoon langzaam :Y)
Ik wacht het maar af en houd haar in de gaten inderdaad..

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 16:52

Salatiga, ook met 1x je alarm opzetten kan het ervoor of erna geboren worden. Het is heel moeilijk bij maidens of merries die je niet kent. Maar je kan ook niet weken niet slapen.
En 100% zeker niet missen kan enkel als je er 24/7 bij blijft staan en in de stal plast, poept, eet :+

Maar ik doe wel altijd alles wat mogelijk is om erbij te zijn.

salatiga1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 16:55

Ja dat snap ik daarom ben ik ook in twijfel waar ik nu goed aan doe.. Dus jij bent wel de hele nacht aan het waken? Ik ben nu overdag de hele dag rond haar omdat ik werk op de stal waar ze staat plus dat ik dan in de avond camera aan heb staan tot het af voeren om 11 uur