Maya schreef:Temperatuur is gewoon normaal Kappiegirl. Normaal zit een paard tussen de 36,5 - 37,5. Kan trouwens best interessant zijn om je paard eens onder normale toestand te temperaturen.
Zo weet ik dat die van mij erg koelbloedig zijn. Zitten meestal net ietsjes boven de 36 graden met een variatie van 35,5 - 36,5 graad.
Qua ontwormen had ik altijd begrepen dat je het best gewoon de moeder volgens haar normale patroon kan ontwormen en bij voorkeur ook de laatste maand voordat het veulen geboren wordt.
Maya, onder de 37 is tock écht te laag hoor.
de referentie waardes die wij leren (Diergeneeskunde) voor paarden is 37,4-38. Sommige paarden hebben idd van nature een afwijkende tempratuur,het blijven gemiddelde waardes, maar als op de klinik een paard binnenkomt met een temp van 36.5, gaan er toch echt alarmbellen rinkelen. net als dat bij temp van 39 ook iedereen toch wel ff zich gaat afvragen of er toch niet iets mis is.
misschien offtopic, maar wou ik toch nog ff zeggen, voor mensen die 36.5 meten bij hun paard denkeen dat dat normaal is.
Een afwijkung van 0.5 graad van normaal naar koortsverlagende middelen is niet zo heel gek, aangezien je toch kunstmatig de temp naar beneden heb gebracht. 37.1 is niet laag genoeg dat ze er last van zal hebben als ze gewoon alert is verder, door te bewegen kan ze zich dan toch nog wel goed warm houden. Zou wel opletten met het in de zon staan als het weer warmer word vandaag. Daar kunnen ze het toch wel warm van krijgen, en mocht de oorzaak van de koorts nét niet helemaal weg zijn, kan dat elkaar in de hand gaan werken. Misschien op heetst van de dag ff in de schaduw zetten, of binnen met wat lekkers te eten?
verder, gefeliciteert met de veulens!!!! dat belooft weer een boel schattige veulen foto's!!!!