[HK]Het Dikke Buiken Topic 2009 - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 11:16

Maya schreef:
Temperatuur is gewoon normaal Kappiegirl. Normaal zit een paard tussen de 36,5 - 37,5. Kan trouwens best interessant zijn om je paard eens onder normale toestand te temperaturen.

Zo weet ik dat die van mij erg koelbloedig zijn. Zitten meestal net ietsjes boven de 36 graden met een variatie van 35,5 - 36,5 graad.

Qua ontwormen had ik altijd begrepen dat je het best gewoon de moeder volgens haar normale patroon kan ontwormen en bij voorkeur ook de laatste maand voordat het veulen geboren wordt.

Maya, onder de 37 is tock écht te laag hoor.
de referentie waardes die wij leren (Diergeneeskunde) voor paarden is 37,4-38. Sommige paarden hebben idd van nature een afwijkende tempratuur,het blijven gemiddelde waardes, maar als op de klinik een paard binnenkomt met een temp van 36.5, gaan er toch echt alarmbellen rinkelen. net als dat bij temp van 39 ook iedereen toch wel ff zich gaat afvragen of er toch niet iets mis is.

misschien offtopic, maar wou ik toch nog ff zeggen, voor mensen die 36.5 meten bij hun paard denkeen dat dat normaal is.
Een afwijkung van 0.5 graad van normaal naar koortsverlagende middelen is niet zo heel gek, aangezien je toch kunstmatig de temp naar beneden heb gebracht. 37.1 is niet laag genoeg dat ze er last van zal hebben als ze gewoon alert is verder, door te bewegen kan ze zich dan toch nog wel goed warm houden. Zou wel opletten met het in de zon staan als het weer warmer word vandaag. Daar kunnen ze het toch wel warm van krijgen, en mocht de oorzaak van de koorts nét niet helemaal weg zijn, kan dat elkaar in de hand gaan werken. Misschien op heetst van de dag ff in de schaduw zetten, of binnen met wat lekkers te eten?

verder, gefeliciteert met de veulens!!!! dat belooft weer een boel schattige veulen foto's!!!!

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 11:22

gefeliciteerd met de veulentjes!!!!!

verder blijft mams vandaag thuis ;) dus tink staat onder toezicht en met BA in de wei oef!!!!!
mevrouw had helemaal geen zin om te gaan grazen en staat dar met haar benen wijd open, staart van dr kont te kniezen en chagrijnig te wezen :+ :(:)
tis ook geen buiten-beval-paard, tink is echt helemaal in love met haar stal ;)
trouwens gaat ze bevallen in Siuans stal en niet in de kraamstal := ze voelt zich er helemaal fijn, stal is ook identiek aan de kraamstal (= normaal haar stal) behalve dat de drinkbak rechts achterin hangt ipv links en Tink heeft geen camerabewaking nodig, die geeft 1x alarm en dan is het gewoon zover, dus dan kan je maar beter gaan rennen richting stal ipv eerst op het schermpje te kijken ;)

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 11:22

Joyce: Gefeliciteerd! Een merrietje! En een kwartiertje extra gewacht tot ze recordhoudster was :D

Judith: Gefeliciteerd! Leuke naam ook! Ik vind het bij die shettenbaby’s altijd zo ongelofelijk dat ze er in hebben gepast als ze er zo net naast staan :)

Frenia: Dat is een grote sprong te noemen!

Amarie: Gefliciteerd! Klinkt bijzonder leuk! Laat je ook foto’s zien?

Hiboune gefeliciteerd met jarige Bentley

Draakje: Mega baby :+: Ik vind haar zo leuk, grote Geroni-dochter :)

Hier wordt al jaren op 10 dgn na de geboorte ontwormd. Kegelen doen de merries niet (alleen Upona dit jaar harsjes en s avonds veulen) dus daar is niet op af te gaan en om de 10 dagen ontwormen vind ik wel teveel van het goede (nou ja goede, het is gewoon troep natuurlijk)
Is ook de eerste keer dat ik dit zo hoor, dus echt standaard zal het niet zijn

Buurman heeft weer een veulen erbij, (als hij het goed onthouden had een hengstje ;) ) Vader is Londontimes. Het is geboren bij de mede-eigenaar en het schijnt een enorm veulen te zijn.

quintusgl

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2009 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 11:28

Ook een beetje gefeli dan Nicole!
O ja, ik plaats vanmiddag even een foto van het veulentje van de buren. We twijfelen toch of ie wel zwart gaat worden nl......En in overleg met de eigenaar plaatsen we hem hier even om te kijken wat de "kleur-kenners" ervan zeggen.....

uletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 11:28

Jeetje wat een veulens geboren sinds gistermiddag! Allemaal gefeliciteerd hoor!

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 11:31

quintusgl schreef:
KMD: jeetje, wat een avontuur zo 's nachts...... was best koud vannacht (vond ik met 3 dekens over me heen ;-)) of kan je daar warm zitten ergens? Nu even bij slapen?

Het was +3, en ik had mijn megasexy joggingbroek + fleecetrui (over mijn ponnetje heen) aangetrokken :+
Zit op mijn werk :)

FennekeR
Full-Time Bokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 11:44

*\o/* KMD dat je 2 weken vrij bent..... hopelijk wordt het veulen snel geboren, dan kun je lekker aan keutelen met de kleine. :j

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 11:50

Beetje groot verschil met 2 jr geleden... toen had ik 3 mnd de tijd ;)
Nou ja, wie het kleine niet eert... enz ;)

Enjoy, Miracla, El Maestro geboren!!!
Oppas voor Tink geregeld, gelukkig!
Hiboune's Bentley is jarig, 1 jaar al weer!
Kir Royal en nog wat merries onrustig, Mira ook wel, ze lag in ieder geval niet langer dan 3 1/2 minuut plat, anders was het alarm niet afgegaan.

Ik ga even wat werken, anders moet ik morgen alsnog terugkomen, niet dat ik dat van plan ben :+
Laatst bijgewerkt door KootMiraDrum op 23-04-09 12:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 11:51

gem schreef:
weer iets nieuws voor mij: olie??

Ik bedoel zonnebloemolie. Is een relatief veilige energie-leverancier. Gewoon een klein scheutje over het krachtvoer.

Airborn : Ik heb bij mijn studie juist altijd geleerd dat paarden een wat lagere temperatuur hebben en dat 36,5 - 37,5 gangbaar is. En dat vanaf 38 graden je paard koortsachtige verschijnselen heeft. Overigens temperatuurde ik toen altijd 's ochtends vroeg of 's avonds laat in de zomer. Misschien dat dat verschil maakt?

Samneman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 11:57

Idd weer lekker veel veulens geboren, benieuwd naar de foto's! Het was vast het wachten waard ;)

Mijn merrie (maiden) zit op dag 328, en heeft nu al twee keer 's ochtends de benen onder het hars zitten, haar vulva is sinds vanmorgen uitgezakt, en gisteravond wou ze niet eten.
Wat denken jullie, zit het eraan te komen?
Zou het een probleem zijn dat ze zoveel harst 's nachts? Want ze verliest best veel op dat moment. Verliest ze zo teveel biest of valt dat wel mee?
Wanneer ik tijd heb zal ik foto's plaatsen! Ik hoop dat jullie me kunnen helpen :)

Trouwens super dit weer, ideaal voor de veulens die voor het eerst na buiten mogen!

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 11:57

Airborn.
Mijn oude pony kwam echt nooit op 37 graden. Altijd 36,4.
Dat heeft die altijd gehad eigenlijk. Of die nu gezond of ziek was.

Frenia, fijn toch oppas!

Jenny, top het lijstje weer. :D

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 11:58

Hmmmmm, denk dat het moment van temperaturen wel uitmaakt ja. Maar 37,4-38 is toch echt wat wij leren op de opleiding, lol. En bij de paarden die we tot nu toe getermometert hebben, zat er maar 1 onder de 37,4, en die had dan ook onwijs moeite zn temperatuur op normaal niveau te houden doordat zn darmen gewoon chronisch het niet deden... (had soort van chornische lichte koliek) Ik heb de referentie waardes trouwens nog een keer in mn andere klinische diagnostiek boek nagekeken, maar, tja, zelfde waardes...
Maar zoals ik al zei, er zijn natuurlijk paarden die standaard een iets afwijkende temperatuur hebben. De referenties waardes zijn gemiddeldes omdat je toch ergens een grens moet trekken.
Appart dat je bij verschillende studies verschillende dingen leert... Wat heb jij gestudeert dan?
Overigens, sommige termometers wijken volgens mij ook af, dat kan ook nog uitmaken.

En idd, olie is een hele fijne energie leverancier. ook voor bv endurance paarden enzo. Nog goed voor de vacht ook. Farita krijgt dagelijk een flinke scheut over dr voer, en ze vind het heerlijk.
Laatst bijgewerkt door Airborn op 23-04-09 12:00, in het totaal 1 keer bewerkt

hiboune

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 11:59

kmd ik zie het al voor me jouw racen in je sexy outfitje naar stal :P

nicole ook beetje gefeliciteerd!

zo net is hier weer een pakkie hooi van 500 kilo gebracht :D klein pakje maar he ahum...

paardjes staan er verlekkerd naar te kijken ;)
terwijl ze nog hooi hebben maar goed het hooi waar je niet bij kan is natuurlijk lekkerder ;)

kmd heerlijk trouwens dat je 2 weken vrij bent!
ik ben voorlopig ook nog wel ff thuis..
ga wel de maandag en de vrijdag werken is oppassen dus kan op me dooie akkertje wat dingen doen kleintjes zijn super lief..
zo komt er nog iig wat geld binnen ;)

ik verwacht toch bij marlijn/puzzel wel een veulen en bij frenia al helemaal als ik dit zo hoor!

mischien doet ze t wel als jij weg bent frenia :P

denk dat er hier ook wel iets geboren gaat worden..
prima dag 334 en soline 338
maar lijkt erop dat prima eerder gaat dan soline!
bij prima komt er gewoon een zwart veulen uit dat weten we al maar zijn benieuwd ze brengt al 7 jaar hengstjes op rij ;) dus opa zou t een wonder vinden als er nou eens een merrie uitkomt!
vorig jaar is ze helaas bevallen van een dood veulen dus is wel ff spannend weer helaas.
bij soline weten we niet wat eruit komt..ja appaloosa hopen we :D
hebben haar dochter amalia van 2 jaar terug nog lopen zo mooi getekend!
vorig jaar had ze een hengstje erg mooi getekend!
het wordt wat straks er moeten weer shetjes weg want opa wil weer inkrimpen.. dus laat er stiekem maar wat hengstjes bijzitten dan wordt de keus wat makkelijker ;)

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 12:01

Anita1987 schreef:
Idd weer lekker veel veulens geboren, benieuwd naar de foto's! Het was vast het wachten waard ;)
Mijn merrie (maiden) zit op dag 328, en heeft nu al twee keer 's ochtends de benen onder het hars zitten, haar vulva is sinds vanmorgen uitgezakt, en gisteravond wou ze niet eten.
Wat denken jullie, zit het eraan te komen?
Zou het een probleem zijn dat ze zoveel harst 's nachts? Want ze verliest best veel op dat moment. Verliest ze zo teveel biest of valt dat wel mee?
Wanneer ik tijd heb zal ik foto's plaatsen! Ik hoop dat jullie me kunnen helpen :)
Trouwens super dit weer, ideaal voor de veulens die voor het eerst na buiten mogen!

Nee, de echte antistoffen komen pas tijdens of net na de bevalling.

hiboune schreef:
kmd ik zie het al voor me jouw racen in je sexy outfitje naar stal :P

Het is goed dat het donker was :+ _O-

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 12:08

Airborn, ik had dat idd ook zo geleerd.
Pony van nu zit wel altijd tussen de 37,3 en 37,7 wat ik tot nu toe gemeten heb.

Wat betreft afwijkende thermometers. Dat is zo idd. Ik ben toen nog met een ander gaan meten, maar die gaf hetzelfde aan.
En mijn veearts kwam bij vorige pony ook niet hoog.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 12:18

iedereen heel erg bedankt voor de felicitaties!! het verhaal komt vanavond, dan ook droogfoto's. (op de foto's die ik geplaatst heb is hij nog een beetje nat)
Vanmiddag komt de DA, even controleren of alles in orde is.
Maar ik zit nu op school, moet weer gaan anders wordt ik geblokt!! Doei!

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 12:20

Dyonne: dank je ;) ze staat er nu wel goed op toch?!

frenia: dat heb je goed geregeld! Je denkt dus grote kans dat ze wacht tot ze weer op stal staat?

kmd: brr in de kou op stal midden in de nacht. Dan heb je zeker echt het idee dat je de enigste bent die op dat moment nog wakker is :(:)

nicole: toch gefeliciteerd!

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 12:21

Ik heb rondom isolatie genoeg ingebouwd, maak je geen zorgen, JennyK ;)
Eigenlijk vond ik het gewoon heel bijzonder, zo stil.

manueeltje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 12:30

jjooyyccee schreef:
Hoi Hoi....
Ik heb het record verbroken!
368 dagen om 00.15 u ENJOY geboren! Ze is geweldig!
Vanmiddag zal ik foto's plaatsen....nu moet ik gaan werken helaas :( !!
Succes allemaal!

Wow!!! die heeft het lang binnen gehouden.
Nog een Enjoy := (die van mij heet ook zo) :D

hiboune

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 12:31

dat had ik ook toen ik nog buiten moest maken bij hiba..
zat ik daar midden in de nacht alleen de dieren horende :P en af en toe een kreunende hiba dan..

en een koe die staat de loeien..
schitterend!

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 12:34

Angel is dit jaar de eerste die overdag bevalt, andere bevielen steeds 's nachts ;)
bovendien was angel altijd aan het flirten met het daglicht ;) in 2005 beviel ze bij het krieken van de dag, 2007 rond 19u en 2008 rond 23u
dus met het overtijd gaan in combinatie, denk ik dat dat voor haar de verklaring is :j

Tink is een nachtpaard :+ en ze houdt ontzettend van de veilige bescherming van haar stal, zij beviel in 2002 om 1u, in 2005 om 19u, maar dat was eveneens haar langste dracht met 348 dagen, in 2006 om 4u, 2007 weet ik niet meer exact, maar ook na twaalven en 2008 idem
Dus haar kennende denk ik wel dat ze tot vannacht wacht, ja, maar ben toch blij dat mn mams thuis is, wilde het risico niet lopen :n !!!

keresa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 12:34

de rest met veulens gefeliciteerd
Esta staat vandaag op het lijstje bij jenny
en Esta is vandaag jarig 7 jaar en haar half broertje Altingshof Eelay is vandaag ook alweer
1 jaar geworden

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 12:35

Limited Edition is vannacht volgens het boekje bevallen van een gezonde zoon!!! :D :D :D :D :D :D :D

Ze ging liggen, de pootjes kwamen eruit en twee weeën later was het veulen er. Meneer had na een half uur de benen erin en gedronken en vanochtend was hij al aan het galoperen en bokken in de stal. :D

Mama is heel lief en beschermend, en een goede mama. :)

Hij heet Evel Knievel :D

manueeltje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 12:37

Wet Look is vanomorgen gescand door de DA en heeft een ei van 4,3 , wordt vandaag nog geinsemineerd *\o/*

Vorig jaar gedekt op 3,8 en gelijk drachtig.
Wet Look maakt haar eitjes niet zo erg groot.

Als het goed is komt de hengstenhouder voor de avond nog.
Eitje is al weg gespoten (springt binnen 48 uur gegarandeerd)

Spannend weer!!!!!!!!!! ;)

hiboune

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 12:38

ja!!!!we waren al bezorgd!!
gefeliciteerd!