LOnniej: gefeliciteerd, eindelijk! Gaat alles goed met moeder en kind?
suffie
Geplaatst: 02-07-24 06:24
Gefeliciteerd lonniejj fijn dat hij er eindelijk is! Dat zo'n lang gedragen veulen kleiner is hoor je vaker. Er kan van alles bedacht worden dat de draagtijd zo lang is. Moeder ziek geweest, placenta niet genoeg voeding, placentitis, virus, enz. Hopelijk doet de kleine het goed, ondanks zijn grootte.
lonniejj
Geplaatst: 02-07-24 06:33
Zo! Klein verslagje: Uier bleef in de loop van de avond wat vullen, maar niet compleet op knappen zoals de meeste. Echter wel harsjes eraan. Dus goed in de gaten gehouden. Ik zat nog in m’n nachtdienst ritme, dus zei al tegen m’n vriendin; ik kijk nog wel even een filmpje en dan kijk ik een beetje op de camera mee bij Rosa. Net een film uitgekozen en toen ging Rosa steeds liggen, staan, liggen, rollen, staan etc. Dus toch maar even die kant op gegaan. Toen ik er was kwam ze steun zoeken, is gaan liggen en floep daar kwam de pootjesblaas al vrijwel direct tevoorschijn! Keurige bevalling, liep erg vlot. 1 voetje bleef iets achter dus moeten helpen. Kleine man heeft ook beetje klem gelegen dus wat dikke, rode oogjes er aan over gehouden. Heb met de persweeen mee de kleine aan de voetjes eruit geholpen. Binnen 20 minuten geboren!
Nageboorte er keurig af binnen een uurtje. Mooi compleet (en enorm klein). Bij de geboorte riep ik al meteen; whoa! Deze is echt mini! Is dit geen 2ling?! Maar gelukkig nee, gewoon keurig 1 klein, prachtig ventje
Heeft wat moeite met staan gehad, met hulp lukt het goed en dan kan hij mooi blijven staan en lopen. Maar zelf opstaan is nog een uitdaging. Keurig gedronken en gemest. Maar vanwege de lange benen en slap lijfje lukt staan gewoon nog niet zelf. Dierenarts (lingehoeve) erbij geweest, maakt zich nu geen zorgen. Even iedere anderhalf in de benen helpen en zorgen dat hij goed drinkt. Zou snel genoeg dit zelf moeten kunnen. Hij is actief, alert, wil echt wel staan en probeert het veel. Dus kwestie van even wat tijd gunnen.
Ze stonden er ook vanuit de kliniek van te kijken hóe klein hij is.
Agossie, wat een mini. Hij kan met een recht rug onder mama door. Gefeliciteerd met dit knappe kereltje. Hoop dat hij snel aan gaat sterken.
Mallybelly, hoe is het bij jou?
LaDonna75
Geplaatst: 02-07-24 08:09
Gefeliciteerd Lonniej! Eindelijk, daar is hij. Inderdaad een mini maar die gaat wel groeien.
Cheytjuh schreef:
Geen tekenen van bijvoorbeeld dysmatuur veulen oid ? Je zou bij zo'n dracht toch een knoeperd verwachten
Dit ís een dysmatuur volgens mij te klein voor de duur van de dracht is definitie. Dus deze is dysmatuur.
MallyBelly
Geplaatst: 02-07-24 08:25
Gefeliciteerd! Wat een kleintje inderdaad, bijzonder dat z'n lange dracht dan zo klein is. Zaira draagt veel korter (326/328) en die is in verhouding zo veel groter.
Vandaag veel optimistischer dus wel tijd om hem voor te stellen. Hengstje dus, valk, geen vlekje te bekennen. Mighty Milano
En met Matchjo en moeder (vooral moeders) gaat het ook weer goed. Zaira is koorts vrij. Ze word wel een beetje moe van die kleine. Hij wil alleen maar rennen of klieren
Laatst bijgewerkt door MallyBelly op 02-07-24 08:42, in het totaal 1 keer bewerkt
Wat fijn dat het weer beter gaat Mallybelly. Knap veulen!
nieky1993
Geplaatst: 02-07-24 09:35
Gefeliciteerd Lonniejj eindelijk je veulentje . Hij is idd wel wat klein maar dat trekt vast snel weer bij.
Fijn dat het beter gaat Mallybelly. Grappig idd zoveel valkjes en andere tinten
belle_boef
Geplaatst: 02-07-24 09:39
Gefeliciteerd Lonniej en Mallybellie
Ik heb geleerd dat als ze langer zitten ze weer kleiner worden. Maar dat is meer in massa. De jouwe is in totaliteit kleiner. Alsof die de eerste 4 maanden heeft overwinterd zonder te groeien en nu te vroeg geboren is. Maar gelukkig gezond
Wauwww lonniej ging dat toch even snel ineens! Jeetje wat een inimini inderdaad! Maar goed dan dat ie zolang gezeten heeft achteraf denk ik! Gelukkig maakt hij het goed!
Mally ook positievere berichten gelukkig!! Wat een knap veulen ook!