[HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

EllyC

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 10:58

Het is nooit de magerste geweest. Connemara's hebben nu eenmaal niet veel nodig.
Ze krijgt nu op d'r kont wel heuveltjes en hald zie je op foto's ook steviger worden maar nog geen harde manenkamp. Afbeelding
De laatste foto was van afgelopen weekend.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 11:56

Gisteren was niet zo’n beste dag voor de kleine Finesse. Ik vond haar al wat rustig, maar ja, merries zijn anders dan hengsten en ‘s avonds had de echt koliek. Contact gehad met veearts, ik kon haar zelf in de gaten houden omdat er net nog wat meconium en daarna twee melkmest hoopjes uit waren gekomen.
Vannacht om 2:20 uur ben ik toch naar stal gereden, omdat het er op de camera niet lekker uit zag. Veel liggen, half net niet rollen, staartje zwiepen, onrustig. Toen ik aankwam lag er een beste hoop melkmest met een veulen er boven op :')
Na een uurtje weer thuis, toen was ze echt rustiger.
Vanmorgen toch nog even de veearts geweest voor een tweede check en een klysma. Daar kwam redelijk veel melkmest weer van los.
Nu staan ze 1,5 uur buiten en ze ligt net 5 minuten na 1 uur en 25 minuten rennen en spelen en onderzoeken.
Gisteren ging ze veel vaker liggen.

Dus ik denk dat we er van af zijn nu, gelukkig!!
Afbeelding

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 12:02

Wat een prachtige foto zeg!
Natuurlijk ook wel wennen voor zo n klein popje ineens uit de baarmoeder.

Greeneyez

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 12:15

Wat is melkmest? En hoe ziet dat er anders uit dan meconium?

Wat een prachtig veulen (en merrie!) trouwens <3

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 12:16

Eerste mest is zwart ongeveer. Melk mest is. Tja. Oranje? Zoiets. En is ook vaak vloeibaarder. Geen diarree ofzo. Maar vergelijk t met een baby :+

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 13:00

Precies wat Cio zegt.

Gisterenavond lag ze er buiten zo bij:
Afbeelding
Niet lang hoor, ze stond ook weer op om weer even te rennen, maar als ze er zo bij liggen, ookal spelen ze ook nog tussendoor, moeten echt alle alarmbellen afgaan.

Meconium (dit is ook wat harder en wat lastiger voor ze om kwijt te raken. Dit is de mest die in de baarmoeder al in de darmpjes komt)
Afbeelding

Melkmest (van zachte hondendrol tot koeienvlaai, en oranje. Hier zie je dat er nog een restje meconium bij zat)
Afbeelding
Melkmest glijdt ook gewoon langs het meconium, dus als je melkmest ziet, wil dat niet zeggen dat alle meconium er af is

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 13:11

Hier ook vannacht veulen denk ik :j
Afbeelding
Afbeelding

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 13:14

Ach ze lag er idd sneu bij zo. Gelukkig nu weer oké

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 13:16

Oh zeg wat sneu voor de kleine Cynthia. En dat zijn dan al de eerste zorgen. Paarden tis toch altijd wat.
Idd melkmest glijdt er vaak zo langs.
Het gaat van hard zwarte mest naar oranje plakspul tot groene diarree. Het duurt dan even voor het hondendrollen zijn vind ik altijd.

Marjolein ik zou die merrie van jou eens laten opvoelen scannen. Dit is zo uitzonderlijk lang dat het me niet meer gezond lijkt. Heeft ze al uier ondertussen?

Hier gaat alles snachts binnen wij wonen vlak aan de E40 en dat risico wil ik niet nemen. Ooit eens iemand zijn paard door vuurpijl snachts een dodelijk accident veroorzaakt. Je bent geruïneerd als dat je overkomt. Maar hier gelukkig geen wolven wel veel vossen wat ik ook maar akelige dieren vind.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 13:18

Ach Cynthia wat liggen ze er zo dan sneu bij he. Je ziet de buikpijn er vanaf

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 13:43

Greeneyez

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 13:54

Cynthia82 schreef:
Meconium (dit is ook wat harder en wat lastiger voor ze om kwijt te raken. Dit is de mest die in de baarmoeder al in de darmpjes komt)
[ [url=m/l5KhP5.jpg]Afbeelding[/url] ]

Melkmest (van zachte hondendrol tot koeienvlaai, en oranje. Hier zie je dat er nog een restje meconium bij zat)
[ [url=m/F6LS1d.jpg]Afbeelding[/url] ]
Melkmest glijdt ook gewoon langs het meconium, dus als je melkmest ziet, wil dat niet zeggen dat alle meconium er af is

Dank je wel, fijn deze uitleg! :)

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 14:03

Mooi topic Cynthia, geweldige foto's.

Maar wat was het toch weer spannend, wat lag ze er zielig bij. Inderdaad, alarmbellen.
Die ellendige veulenmest ....
Wie doet er hier standaard een klysma in na de geboorte?
En zo ja helpt dat dan?

Marjoleine89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 14:12

Ach wat sneu Cynthia, gelukkig voelt ze zich nu beter.

Qua voeren: hier staan ze met onbeperkt in de paddock. Sinds deze week ook opbouw op het land dus dan zorgen we dat ze in de paddock niet ook nog onbeperkt kunnen eten. Verder eet ze ‘s nachts zo’n 12 kg ruwvoer weg en daarnaast krijgt ze 2x merriebrok en een klein beetje nutrimash

Mijn wereld is niet heel groot momenteel idd, ik ga niet ver weg. 14 mei heb ik een afspraak 200 km verder waar ik echt niet onderuit kan dus ik hoop dat ze voor die tijd toch een keer bevalt.
Ik had vakantie rondom de uitgerekende datum maar deze heb ik gelukkig toch kunnen werken, nu kan ik dan in overleg vrij nemen als het veulen geboren is

Ik ben ergens toch wel blij dat ik niet de enige ben die al zo lang wacht, het maakt je toch ook onzeker en onrustig. Alle verhalen die je leest of hoort. Ik heb een camera en birthalarm om dus op zich slaap ik redelijk maar ik merk wel dat het me opvreet

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 14:13

Finesse is mijn 10e veulen en de eerste die hier problemen mee heeft gehad. Ik heb nooit eerder een klysma gegeven.

Greeneyez

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 14:17

Marjoleine89 schreef:
Ik ben ergens toch wel blij dat ik niet de enige ben die al zo lang wacht, het maakt je toch ook onzeker en onrustig. Alle verhalen die je leest of hoort. Ik heb een camera en birthalarm om dus op zich slaap ik redelijk maar ik merk wel dat het me opvreet

Herkenbaar hoor, hebben wij ook. Je zit eigenlijk vanaf de datum veilig al een soort in de 'aanvalshouding' voor als het zover is. Regelmatig schrik ik 's nachts wakker om op de camera te kijken. Om vervolgens te zien dat er niks aan de hand is. En als ze dan een klein gek iets doet, dat je dan blijft turen om maar niets te missen.

Zal blij zijn als er een gezond veulen is, hoewel dat ongetwijfeld weer nieuwe zorgen met zich meebrengt haha! :')

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 14:18

Das toch even schrikken Cynthia! hier ook ooit 1 veulentje gehad. Dit jaar een merrietje die ipv persen ging rondjes lopen als een hondje. Die hebben we moeten vast houden voor ze het persen snapte.

Een hoop merries die het spannend maken!

Sun weet ik niet hoor... Uier is vol, staat op spanning, maar niets te testen. is dus gewoon allemaal zucht denk ik.
Afbeelding

Voeren is hier onbeperkt hooi, merries zoveel mogelijk op het gras (hebben helaas maar beperkt gras aan huis)
Ze krijgen hier seniores priores, merriebrok, en geva mix bij. Die geva mix is iets wat lokaal wordt gemaakt, is een soort wit poeder en mais. Zuurtegraad zit top dus zonder problemen te voeren.
Helaas laatste 2 jaar minder kwalitatief hooi om bij te voeren dus merries worden wat schraler op de rug als andere jaren. Daar zijn we dus druk naar aan het zoeken omdat terug goed hooi te vinden zonder ons blauw te betalen.

Dagmar11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 14:50

Hier staat ze van 07:30 tot 15:30 op een weide met veel gras samen met nog 2 drachtige merrie. Ze beginnen smorgens met hooi rond 06:00. Daarna brok en daarna lekker naar buiten. Bij binnenkomst weer hooi en voor het slapen gaan. Ze krijgt 1,5 kg luzerne en 3 kg merriebrok verdeelt over 3 porties.
Zelf geven we daar nog pavo vital bij en omega olie. Magnesium gaf ik ook maar ben ik mee gestopt nu we niet meer intensief rijden. Ik doe zelf savonds haar hooi in een hooibal en mini hooi netje zodat ze er even mee bezig is en zich niet verveeld :+
Mijn bijrijder was gister wat foto’s maken in de wei. Ze is flink dik :D
286 dagen:
Afbeelding

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 15:28

Hier onbeperkt hooi, zowel binnen als buiten. Daarnaast gras.
Zo'n anderhalve kilo pavo lac verdeeld over 2x
Luzerne wilt ze op het moment niet eten door de brok. Maar dat komt omdat ze de merriebrok erg lekker vind.
Normaal staat ze op de pavo vital met luzerne

Staat van 8.00-8.30 tot 19.00-20.00 buiten waarvan nu 3 uurtjes op de wei

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 15:36

Hier staat mijn merrie overdag (09:00 - 17:00) op de wei met 2 maatjes. Verder krijgt ze nog 2x een grote portie hooi s avonds op stal (18:00 & 23:00) en 2x een halve kilo merriebrok.

Dagmar11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 15:44

@kiki hoe gaat het nu met jouw merrie, heb je de regumate al afgebouwd inmiddels?

Dagmar11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 15:47

Afbeelding

Mooi plaatje van de 3 dames in de wei afgelopen weekend *\o/* (die van mij had haar schilderwerk er nog op zitten :o )

Us2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 15:47

Hier weer een onrustige nacht achter de rug...nouja mijn merrie dan. Ze heeft een halve marathon gelopen vannacht! Vanochtend wat melk op haar benen en een ph van 6/6,5.

shadow33

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 17:02

Dat kan dan niet lang meer duren us!

Her haar uier was minder teruggelopen als gisteren, al is het uier wel minder dan vanmorgen. Dus zal vannacht nog wel niet komen, vorige keer heeft ze ook wel duidelijk een dag gekegelt vantevoren.
Afbeelding

Voraya is inmiddels ook al 333 dagen, Maar daar gebeurt nog niet zoveel.
Afbeelding

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 17:45

Hier staat ze 12 uur op de wei en 24/7 onbeperkt hooi 1kilo vitalbix breed en grow en 100gram podo care merrie en veulen vitamine/ minerale korrel.
Ik heb het gevoel dat ze af begint te vallen (moet ook zeggen dat ze laatste 2 weken alleen nog slaapt en nauwelijks eet) Dus geef nu ook een flinke lading fibrebeet bij. Ik heb het idee dat de singel van het geboorte alarm iedere dag een gaatje strakker kan en ze begint een puntige kont te krijgen die eerst rond was maar dat kan ook door de slappen banden zijn. Normaal was ze overal rond en nu vooral hoekig.