[HK]Het Dikke Buiken Topic 2008

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jennyk

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 15:31

he bah zeg, arme folie. Hoelang moet ze nog?

toeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 15:33

jeetje veel sterkte met haar inkepink Ach gut wanneer is ze uitgerekend?
marije; gefeliciteerd met het veulen Go jij! Go jij!

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 15:37

wat vervelend Boos!

Whis_Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 16:07

Shamal drinkt nu dus toch zelf?

Marije gefeliciteerd met jullie knappe aanwinst

Ik wacht ook op foto's van Chantal hihih

Ik heb ook twee halster met streepje erin

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 16:18

vanini schreef:
@suffie Ik zag net in het drachtige merrie topic dat je als uitgetelde datum 2 maart had staan. Hoeveel dagen heb jij als gem. genomen voor de dracht? Als je immers 335 zou hebben genomen, was ze nu nl nog niet zoveel dagen overtijd. Of klopt de datum van 2 maart niet?

Die datum klopt idd niet. Ik kreeg het geboortebericht pas later en toen bleek dus dat de laatste dekking een paar dagen eerder had plaats gehad. Ik ga uit van een draagtijd van 340 dgn.

vanini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 16:48

oke suffie dan snap ik het Haha!

kannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 18:03

inkepink schreef:
marije gefeliciteerd!!!!

Ijsklontje FOTO"S!!!!!!!

Hier mindere berichten........
Hoop dat hier folie eindelijk eens doorzet, helaas zijn haar buikplaten niet goed (hernia nogiets), dus de DA is inmiddels kind aan huis....gister had ze 38.7c dus veel ongemak, maar na een pijnstiller ging het vannacht redelijk rustig. Vanochtend is de DA weer geweest en heeft haar ook vaginaal gevoeld, gelukkig was het veulen nu een stuk levendiger dan gister....toen was er sprake om naar utrecht te moeten, waar ik niet stond te wachten met dat weer...
Wel is hetnu zo dat ze niet zelf het veulen op de wereld kan zetten dus ik MOET erbij zijn, wat vrees ik nog wel wat slaapgebrek op gaat leveren maar goed dat hebben we er voor over, als we ze beiden maar behouden.
Wel is het nu duidelijk dat als alles goed verloopt dit folie's laatste veulen is.

ik heb hier nog nooit van gehoord, en wil altijd alles graag weten Bloos
wat zijn dan de klachten van folie? en waarom is haar temperatuur zo hoog?
wel erg vervelend allemaal ookal snap ik niet precies wat er mis is...sterkte,
hopen dat ze gauw een gezond veulentje krijgt!

_Marlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 18:10

Frenia: Tinky schiet ook al op! Haha!
Angel heeft echt al volle uiers. Ja Het zou me niet verbazen als ze weer rond het zelfde aantal dagen als vorig jaar gaat zitten!
Heb je eigenlijk nog j(n)aarling foto's van Dilhara? Haha!

inkepink: Wat is er dan met haar buikplaten? Heb ik nog nooit van gehoord. Heel veel sterkte ermee! Dat worden een hoop slapenloze nachten.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 18:29

Frenia: Het zijn al beste uiers, die van tinkerbell is idd wel heel flink voor nog geen 300 dagen, of is ze altijd wel zo vroeg daarmee?

Inkepink: Buikplaten? Hernia? Wat is er precies mis en wat wilden ze in utrecht met haar gaan doen? Hopelijk gaat het allemaal toch heel goed straks.

Suffie: wat is dan de goede datum? Dan passen we dat aan

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 18:35

Hmmm Folie, wat vreselijk, hoop dat het niet lang meer duurt! Dus dat is dr laatste veulen, wat jammer.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 18:36

Even vraagje: In de SP stond dat je ivm wormen in de melk, de merrie op de dag van de bevalling moest ontwormen, nu had ik daar nog nooit van gehoord, doen jullie dit?

kannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 18:42

neehoor, ik ontworm 4 weken voor de uitgerekende datum en ontworm het veulen één week na de geboorte, heb het altijd zo gedaan eigenlijk...

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 18:45

Nee, ik ontworm een paar weken voor de bevalling en de twee samen als het veulen 10 dagen oud is

yashilha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 18:48

Nicole288 schreef:
Nee, ik ontworm een paar weken voor de bevalling en de twee samen als het veulen 10 dagen oud is

De merrie ook??? Rolleyes ik drufde dat niet was bang dat het dan teveel zou worden voor het veulen?

_Marlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 18:54

Ik heb altijd geleerd een week voor de bevalling. Maar doe dat nooit eigenlijk.
Ontworm wel altijd het veulen na 10 dagen. Ja Merrie soms wel soms niet, ligt eraan hoe het uitkomt met het wormschema. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 18:55

fokfanaat schreef:
Even vraagje: In de SP stond dat je ivm wormen in de melk, de merrie op de dag van de bevalling moest ontwormen, nu had ik daar nog nooit van gehoord, doen jullie dit?

Dat heb ik ook meerdere malen gelezen en ik doe het ook. Je veulen begint dan 'schoon'
Als ik denk dat het eraan zit te komen gaat er bij de merrie een equimax in en komt ze in schoongehouden weiland. Maar dan kan het soms dus nog wel even duren Tong uitsteken

Ik weet het niet met zulke dingen hoor. De ene veearts zegt enten 6 weken van te voren zodat het lichaam tijd heeft om anti-stoffen te vormen voor in de biest, de andere 4 weken van te voren, in een boek lees je weer 2 weken van te voren.
Ik gok maar een beetje op ertussenin, een week of 3 voor de uitgerekende datum. Maar wat is nou echt het [naam]? Ach gut

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 19:03

wat de buikplaten van folie betreft; ik had er ook nog nooit van gehoord maar goed.
Zoals jullie wel op foto's van haar hebben kunnen zien is ze ontzettend zwaar en daarbij draagt ze laag dus de buikspieren (platen) krijgen een ontzettende opdoffer van het extra gewicht van het hoogstwaarschijnlijk grote veulen. Nu is dus de aanhechting van deze spieren niet meer in orde daarom spreekt de DA over een hernia (het heeft een officiele naam maar die weet ik niet meer SA misschien???)
Hierdoor kan folie zelf niet voldoende kracht zetten tijdens de weeen om het veulen uit te drijven. De reden dat de DA over utrecht begon is omdat ze daar dan kunnen ingrijpen indien nodig, maar ja hier thuis kan ik samen met de DA en overige personen met ervaring die ik achter de hand heb ook ingrijpen, dus naar utrecht gaat ze niet mede omdat folie erg sterk reageerd op vreemde mensen en vreemde omgeving, dit zou teveel stress geven imo.
De koorts kwam waarschijnlijk puur door de pijn die het met zich meebrengt, voor ons de reden om folie niet weer te dekken, als alles goed verloopt en we folie en het veulen kunnen behouden.
Vandaag is ze vaginaal gevoeld en alles is los en ontspannen dus in principe kan ze ieder moment beginnen (wat ik hoop, niet zozeer voor mezelf, maar voor folie)

folie zit vandaag op 324 dagen overigens.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 19:08

fokfanaat: Dus na de bevalling meteen een wormspuit erin?

[***]: Dan verplaats je haar dus de dag van de bevalling naar een voor haar nieuwe plek? Daar heeft ze dan toch ook geen antistoffen tegen in de biest?

yashilha: Die is dan weer ongeveer aan de beurt. En later ontworm je moeder en kind toch ook steeds tegelijk?

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 19:29

pff even in rep en roer hier ... syl lekte in een keer heel erg. dus niet de normale doorzichtige druppeltjes, maar echt in een keer een half kopje "melk" dus net zo wit als melk enz, enz. heb gelijk de dierenarts gebeld en die komt hopelijk vanavond nog een scan maken en anders morgen als ze echt niet kunnen (heel druk daar) er is dus kans dat ze een baarmoeder ondstekking.... maar het kan ook normaal zijn. (nu stroomt er niets meer uit, en ze staat lekker haar eten op te eten, er komt ook geen slijm of wat dan ook uit.)

Rian1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 20:01

Hoi Allemaal!
Even een korte update!
Ben moe.. maar het gaat goed!! Voel me niet alsof ik 4 dagen geleden ben bevallen.. maar de nachten breken me wel op!

Gefeliciteerd met alle veulens!! Ik heb niet alles bijgelezen, sorry daarvoor...

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 20:24

Hey moeke! Gefeliciteerd. Geniet er maar van!

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 20:26

draakje: goh dat is vreemd, hopen dat er niets mis is!

Rian: kleine nachtbraker? moet nog even goed ingesteld worden dus Haha!

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 20:27

Citaat:
Hernia abdominalis, ook wel buik breuk genoemd, is dat het veulen helemaal door de buik wand is gebroken. Dit is een zeer pijnlijk ervaring voor de merrie. De merrie kan de dracht nog wel voldoen met pijnstillers maar is daarna natuurlijk wel afgeschreven als fokmerrie en rijpaard. Deze stoornis komt vaker voor bij trekpaarden, deze veulens zijn veel zwaarder.

Das de enige hernia die ik ken die met de buikplaten te maken heeft...

Koorts kan ook wijzen op de 10-dagen draai als het eenmalig is, het kan wat lijken op koliek.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 20:28

Gefeliciteerd trouwens allemaal met de geboren veulens en baby Knipoog ik heb eindelijk een beetje bij kunnen lezen Lachen

toeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 20:30

ShamalArabs schreef:
Citaat:
Hernia abdominalis, ook wel buik breuk genoemd, is dat het veulen helemaal door de buik wand is gebroken. Dit is een zeer pijnlijk ervaring voor de merrie. De merrie kan de dracht nog wel voldoen met pijnstillers maar is daarna natuurlijk wel afgeschreven als fokmerrie en rijpaard. Deze stoornis komt vaker voor bij trekpaarden, deze veulens zijn veel zwaarder.

Das de enige hernia die ik ken die met de buikplaten te maken heeft...

Koorts kan ook wijzen op de 10-dagen draai als het eenmalig is, het kan wat lijken op koliek.

wat is de 10-dagen draai?